Det är väl gissningsvis sånthär som är förklaringen till att man inte körde igång med automater igång "överallt" över en natt.BosseW skrev:När man laddar sitt kort i automaten så föreslår den att kortet ska gälla från dagens datum även om kortet gäller några dagar till. Hade det verkligen varit så svårt att programmera så att den ställde sig på dagen efter att den nuvarande biljetten går ut. Sen borde man kunna ändra framåt i tiden om man av någon anledning vill ha ett glapp i giltigheten, men inte bakåt.
Förresten så vore det verkligen önskvärt om automaten inte bara visar datum utan även veckodagar, både för start och stopp. De flesta som jobbpendlar har troligen måttlig nytta av att nästa period gäller direkt efter föregående om den föregående går ut på en lördag o.s.v...
Det funkar att ha "startar vid aktivering" även hos Västtrafik som väl kör samma kortsystem om jag fattat rätt. Av nån anledning så går det dock inte om man köper ett årskort, otroligt fånigt IMHO som vid första årskortköpet ställdes inför beslutsvåndan om vilken dag jag ville att kortet skulle börja gälla. Eftersom jag inte hade nåt bra beslutsunderlag så tog jag "i morgon" och eftersom jag inte hade något direkt ärende den dagen så var jag tvungen att supa på krogen för att få nån nytta av att kortet började gälla den dagen. Ingen bra alkoholpolitisk inverkan där, västtrafik!Jonas1968 skrev:Varför över huvud taget ha ett system där man vid köp måste bestämma första giltighetsdatum. I Örebro län så kan man köpa eller ladda in en period men perioden börjar gälla först vid första resan. Laddar man in en ny period medan den gamla fortfarande har giltighetstid kvar så aktiveras den nya först vid första användande efter det att den gamla perioden gått ut. Om detta funkar i Örebro som kör det gamla Scanpointsystemet så varför kan detta moderna system inte få samma funktion?

Jag tvivlar på att de flesta kort bara laddas en gång. Jag återanvänder alla kort som går att återanvända. Till exempel är mitt scanpointkort från 90-talet (tror jag, jag har fått det utbytt en gång när man bytte utseende på korten). I Stockholm upplever jag problemet att det ofta slutar med att SL har gjort nån taxeändring som gör att man antingen får hoppas på tur att stämpelremsan som gick ut "för ett tag sen" accepteras i spärrarna, eller så sittar man med frimärkesstora enkelbiljetter som är värdelösa eftersom man skulle varit tvungen att åka till stockholm inom en viss tid eller kostat på sig ett frimärke som motsvarar halva biljettens värde för att kunna lösa in den... All sån "skit" hoppas jag verkligen att SL blir av med nu! (För övrigt tycker jag att Västtrafik borde ge folk minst ett drygt år och inte bara ett halvår att lösa in gamla 100-kort mot nya kort. Det är inte för mycket begärt att man ska kunna besöka en ort årligen utan att bli blåst på återstoden på ens rabatt/värdekort).BosseW skrev:Jag laddade mitt kort i förra veckan och har för mig att det dök upp en möjlighet att ladda 72-timmarskort vilket kommer att bli aktuellt i slutet av maj när jag får besök av en kompis från Malmö. Frågan är bara var man får själva kortet ifrån. Att först stå i kö och hämta ett kort för att sedan gå till en automat och ladda det verkar inte helt genomtänkt med tanke på att 72-timmarskort normalt sett bara laddas en gång.
I London kan man köpa kort som är färdigladdade med ett visst belopp (de har ju ett "pay as you go"-system) på platser där det i övrigt inte finns något kortutbud att tala om. En tämligen kvalificerad gissning är väl att det inte behövs nån utrustning alls på de ställen som säljer dessa kort (förutom det vanliga - en kassaapparat och stöldsäker förvaring av stöldbegärliga prylar, typ). Med andra ord så vore det kanske en god idé att pressbyrån och liknande (samt ombordarna på de fjärr/regionaltåg som trafikerar Stockholm) säljer kort som startar vid första användning...LÅ1 skrev:Hur mycket kostar blanka kort för SL? Att lägga ut dem vid automaterna kanske ger onödigt stort svinn? Men om de finns att hämta i spärrar och kanske också i Pressbyrån så har man väl minimerat problemet. I ditt fall så är det väl en god idé att skaffa de blanka kort som behövs i förväg, som en service åt dina gäster. Det förutsätter förstås att du möter dem redan innan de behöver korten!
När alla biljetter säljs på dessa kort, via automater, kommer då all sådan försäljning att upphöra i Pressbyrån? Singelbiljetter kanske blir kvar i pappersform? Men det finns det ju automater för redan nu, på en del platser!
I London verkar det finnas två varianter, dels "vanliga" kort med £3 pant, och dels "turistkort" som kostar £2 i engångsavgift som man inte kan få tebax.Kristofer skrev:Härvarande länstrafikbolag (kommunen alltså) tar en pant på 20 kr för korten. Ingen kostnad alltså, men en pant, och det känns ju synnerligen rimligt.BosseW skrev:Jag har hört att tanken är att de så småningom ska kosta 10 kr, så det är ju en överkomlig summa.