Sida 3 av 3

Postat: lördag 20 oktober 2007 21:14
av Bobjörk
Hmm...

Ni vet alla vad jag anser om A32 och spårväg på Saltsjöbanan, så jag låter bli att prata om det.
Däremot undrar jag om det verkligen är aktuellt med spårväg till Hemmesta?
Låter lite långt i mina öron...
(För 2057 kommer väl SL fortfarande köra med A32 eller identiska fordon (enhetlig vagnpark du vet :D )

Postat: tisdag 23 oktober 2007 21:55
av micke b
Jag stolpar in här när allt det roliga redan är över, men ok, ett sladdisinlägg:

Buhna:

Jag har lite svårt för det här att knixa till Hagsätra till Älvsjö 'bara för att det är nära'. Det är inte överdrivet ofta den bussen går idag. Ska det nödvändigtvis(!) förlängas föredrar jag Ormkärr-Stuvsta (för den också).

Saknar halvcentrala södra tvärbanan, i denna framtiden kan det vara en genväg på Haningebanan (udda namn när bara en åttondel går där ;-) ) mellan Tyresö-Älvsjö-Kungens kurva. Då får *alla* södra tunnelbanorna en bra koppling till Älvsjö :P

Som alltid när vi gör sådan här framtidskartor är det lätt att dra till bytesstationer så fort det är teoretiskt möjligt, men det kan ju vara bättre att 'missa' ibland så ett närliggande område också kan få bra spårtäckning. Har inget bra exempel men blå till rotebro tex verkar lite krystat, finns det något där mer än byte till pendeltåg? Från de flesta områden blå täcker så tar man väl hellre bussen direkt till det snabbare pendeltåget.

annars är det bara Bä :-D:-D :-D

Det blir till att bygga mer spår per år ifall det ska bli klart i tid. Lika bra att börja nu!

Ulrik Berggren skrev:Grenen mot Stuvsta bör av samma anledning förlängas till Huddinge C. Som gammal Huddingebo skulle jag dessutom föreslå att den från Snättringe passerar Utsälje och Milsten. Eller vad säger du Micke B?


Stuvsta eller Huddinge är väl hugget som stucket (JDS?), jag kan inte tänka mig att uppgiften blir mycket mer än att mata till pendeltåget (dvs att bussnätet är Huddingecentrerat spelar inte så stor roll) så det som avgör är väl vilken dragning som ger bäst exploateringsmöjligheter. Idag är Utsälje/Snättringe något tätare än omgivningen men även 2057 med extremt hög kollektivtrafikandel så har det nog plogats runt rejält i villaträdgårdarna innan tunnelbana blev aktuellt. Tack för namn-särskrviningen!

Nerdboy, lite faschinerad av att trots att jag bott i flera närliggande områden har jag aldrig hört Skogsäng. Trodde att du hade hittat på det tills jag kollade telekartan! Tänkte ett tag att -äng skulle vara ditt -sätra eller -gård :-)

/m

Re: Spårtrafiken i SL-land år 2057

Postat: tisdag 23 oktober 2007 22:32
av antaeus
Richard Jacobsson skrev:
antaeus skrev:
NerdBoy skrev: Nej då, jag har självklart tänkt mig ett spårvägsnät i innerstaden men jag överlåter det till de som kan den saken mycket bättre än mig. Med tanke på hur idiotförklarad man blir här på forumet om man inte tycker precis som vissa skribenter så är det bäst att inte sticka ut hakan för mycket...
Det var inte tänkt som kritik! Men själv som boende inom Katarina saknar jag ofta en spårförbindelse. Har ofta undrat hur det kom sig att detta område tillsammmans med Sofia är totalt bortglömt i SLs fina planer. Av SLs åsikt att bedöma blir det ingen hjälp av förlängning av t-banan till Nacka heller, utan proppfulla 3:or och 2:or får fortsätta sin färd...
Katarina och Sofia är inte alls bortglömt hos SL, på idéstadiet.
* Kapacitetsstark kollektivtrafik i ostsektorn, del 1 (PDF)
* Kapacitetsstark kollektivtrafik i ostsektorn, del 2 (PDF)
* Kapacitetsstark kollektivtrafik i ostsektorn, del 3 (PDF)
Visst finns det planer men med bara en (1) station på Östra Söder! Jag tror att det skulle behövas en förmodligen vid Nytorget, den andra på södra sidan av Vita Bergen, typ Norra Hammarbyhamnen, annars blir det orimligt långt till stationen från, låt oss säga slutet av Folkungagatan eller Blecktornsparken, det är trots allt innerstaden vi pratar om...
Jmf tex Röda linjen längs Hornsgatan: det är det inte många kvarter mellan stationerna. Man ska kunna ta tåget någorlunda smidigt och inte behöva ta bussen först för att komma till t-banan i innerstaden.

Postat: onsdag 24 oktober 2007 11:32
av Anders S
Jag har först i dag uppmärksammat den här debatten.
Apropå Lidingöbanan. Varför har du inte dragit om banan mellan Bodal och Ropsten så den går via centrum?
Jag blir 124 år 2057 och återkommer då för att se på facit.

Re: Spårtrafiken i SL-land år 2057

Postat: onsdag 24 oktober 2007 12:00
av Perpa
antaeus skrev:Visst finns det planer men med bara en (1) station på Östra Söder! Jag tror att det skulle behövas en förmodligen vid Nytorget, den andra på södra sidan av Vita Bergen, typ Norra Hammarbyhamnen, annars blir det orimligt långt till stationen från, låt oss säga slutet av Folkungagatan eller Blecktornsparken, det är trots allt innerstaden vi pratar om...
Jmf tex Röda linjen längs Hornsgatan: det är det inte många kvarter mellan stationerna. Man ska kunna ta tåget någorlunda smidigt och inte behöva ta bussen först för att komma till t-banan i innerstaden.
Fast två stopp mellan Slussen och Hornstull gläder väl bara just dem som bor nära Mariatorget och Zinkensdamm? Den senare är ju en väldigt underutnyttjad station byggd för en betydligt högre befolkningstäthet.

Och även med bara en station Sofia vid Nytorget ser jag ingen på östra Söder som kommer att ha längre till t-banan än dagens Tantobor.

Postat: onsdag 24 oktober 2007 15:45
av Verspieder
Då skall jag 78 år ung komma farandes med rullator och kräva att få min SL-remsa stämplad på Rimbobanan, för visst används stämpeln ännu år 2057? 8)

Re: Spårtrafiken i SL-land år 2057

Postat: lördag 27 oktober 2007 20:43
av Chrille B
NerdBoy skrev:Till att börja med är de snabbare, bekvämare och snyggare. Någon som vill fylla på med fler egenskaper? :wink:
Mer lättstädade, mer svårsabbade/kl---ade och med säten som är lätt-tvättade (varje gång jag åker tunnelbana får jag mig en chock över hur skitigt det är).

Bra idéer annars, och vilket jobb du lagt ner (applåderar). Några korta kommentarer:
1) En SB-förlängning till Orminge och Gustavsberg har funnits med i min önskelista länge. Letade på kartorna för länge sedan för att försöka hitta plats, men minns inte resultatet. Finns det spårreservat för en sådan utbyggnad?

2) Finns det någon bytespunkt mellan Näsbyparks-tvärbanan och Roslagsbanan? (Dragning Vendevägen-Stockhagen tror jag blir svårt, rent topografiskt, men framför allt beroende på att dragningen ofrånkomligen kommer att gå genom villaträdgårdar. Kanske om man kör via Bragevägen, men oavsett lär det bli protester). En alternativ dragning vore Altorp-Framnäs (vid Djursholms IP)-Djursholms torg (västra)-Stockhagen-Mörby(under RB)-Danderyds sjukhus (men då ignorerar jag en massa topografiska problem. för att inte nämna glada villägare).
Edit: OM man bygger tvärbana till Näsbypark så borde den i andra ändan färlängas till Täby centrum (eller Arninge). Det är lättare att dra en tvärbana än dagens RB eftersom man kan dela spår med bilvägen, i alla fall bitvis, även om det inte är önskvärt.

3) Lidingöbanan. Det ligger en väldigt brant backe mellan gamla brofästet (där dagens bana går) och Torsvik/Lidingö centrum. Ett alternativ är därför att gå Ropsten-Torsvik (hållplatsen ligger idag nedanför berget)-Baggeby-Lidingö centrum. Med då dras ju inte södra banan förbi Lidingö centrum. Finns ingen bra lösning egentligen. Ett tredje alternativ vore att gå i en sväng norrut via gamla norra banans dragning. Ropsten-Dalängen-Lidingö centrum-Baggeby(södra banan)/Hersbyholm(norra banan). Många arga villaägare runt Dalängen blir det med tåg från två linjer utanför knuten.

Postat: måndag 29 oktober 2007 19:44
av Anders S
Lidingöbanan. Dragning via läget för norra banan förkastades av utredningen eftersom det medförde alltför förlängd restid.

Postat: tisdag 30 oktober 2007 10:36
av NerdBoy
mickeb skrev:Jag har lite svårt för det här att knixa till Hagsätra till Älvsjö 'bara för att det är nära'. Det är inte överdrivet ofta den bussen går idag. Ska det nödvändigtvis(!) förlängas föredrar jag Ormkärr-Stuvsta (för den också).
Den förlängningen är inte så dum. :)
mickeb skrev:Saknar halvcentrala södra tvärbanan, i denna framtiden kan det vara en genväg på Haningebanan (udda namn när bara en åttondel går där ;-) ) mellan Tyresö-Älvsjö-Kungens kurva. Då får *alla* södra tunnelbanorna en bra koppling till Älvsjö :P
Hmmm. Det tål att tänkas på.
mickeb skrev:Nerdboy, lite faschinerad av att trots att jag bott i flera närliggande områden har jag aldrig hört Skogsäng. Trodde att du hade hittat på det tills jag kollade telekartan! Tänkte ett tag att -äng skulle vara ditt -sätra eller -gård :-)
Min lokalkännedom är tämligen skral så jag högg ett namn från kartan. Det finns säkert något bättre att välja när det väl är dags att börja lägga ut rälsen. :wink:

Postat: tisdag 30 oktober 2007 10:38
av NerdBoy
Verspieder skrev:Då skall jag 78 år ung komma farandes med rullator och kräva att få min SL-remsa stämplad på Rimbobanan, för visst används stämpeln ännu år 2057? 8)
Ja, den ska "alldeles snart nu" ersättas med något sorts trådlöst kort... :wink:

Postat: tisdag 30 oktober 2007 10:59
av NerdBoy
Anders S skrev:Jag har först i dag uppmärksammat den här debatten.
Apropå Lidingöbanan. Varför har du inte dragit om banan mellan Bodal och Ropsten så den går via centrum?
Jag blir 124 år 2057 och återkommer då för att se på facit.
Jag fick inte till det på något bra sätt.
Chrille B skrev:3) Lidingöbanan. Det ligger en väldigt brant backe mellan gamla brofästet (där dagens bana går) och Torsvik/Lidingö centrum. Ett alternativ är därför att gå Ropsten-Torsvik (hållplatsen ligger idag nedanför berget)-Baggeby-Lidingö centrum. Med då dras ju inte södra banan förbi Lidingö centrum. Finns ingen bra lösning egentligen. Ett tredje alternativ vore att gå i en sväng norrut via gamla norra banans dragning. Ropsten-Dalängen-Lidingö centrum-Baggeby(södra banan)/Hersbyholm(norra banan). Många arga villaägare runt Dalängen blir det med tåg från två linjer utanför knuten.
Min tanke var att om biltrafiken minskar så kan man lägga två spår på vägbron och skippa dragningen nedanför berget. Södra banan kan då gå på bron -> Södra Kungsvägen -> Baggeby och sedan vidare på den befintliga banan.

Med ett triangelspår i Torsvik kan man även köra trafik Gåshaga - Älvvik utan att lämna ön.

Re: Spårtrafiken i SL-land år 2057

Postat: tisdag 30 oktober 2007 11:15
av NerdBoy
Chrille B skrev:1) En SB-förlängning till Orminge och Gustavsberg har funnits med i min önskelista länge. Letade på kartorna för länge sedan för att försöka hitta plats, men minns inte resultatet. Finns det spårreservat för en sådan utbyggnad?
Ingen aning, men jag gissar att det inte finns det.
Chrille B skrev:2) Finns det någon bytespunkt mellan Näsbyparks-tvärbanan och Roslagsbanan? (Dragning Vendevägen-Stockhagen tror jag blir svårt, rent topografiskt, men framför allt beroende på att dragningen ofrånkomligen kommer att gå genom villaträdgårdar. Kanske om man kör via Bragevägen, men oavsett lär det bli protester). En alternativ dragning vore Altorp-Framnäs (vid Djursholms IP)-Djursholms torg (västra)-Stockhagen-Mörby(under RB)-Danderyds sjukhus (men då ignorerar jag en massa topografiska problem. för att inte nämna glada villägare).
När bensinen tar slut så tar den slut även för Danderydsborna, och då är det helt plötsligt väldigt fördelaktigt med en spårvagn utanför dörren. :wink:

En idé är att ha gatuspår, fast jag vågar inte peka ut några särskilda gator. En annan är att dra det hela under jord och ha någon form av gemensam station med pendeltåget vid Danderyds sjukhus. Då kan man förresten bygga rullband eller liknande till Mörby station när man ändå håller på.
Chrille B skrev:Edit: OM man bygger tvärbana till Näsbypark så borde den i andra ändan färlängas till Täby centrum (eller Arninge). Det är lättare att dra en tvärbana än dagens RB eftersom man kan dela spår med bilvägen, i alla fall bitvis, även om det inte är önskvärt.
Absolut.

Postat: tisdag 30 oktober 2007 11:41
av Perpa
mickeb skrev:Jag har lite svårt för det här att knixa till Hagsätra till Älvsjö 'bara för att det är nära'. Det är inte överdrivet ofta den bussen går idag. Ska det nödvändigtvis(!) förlängas föredrar jag Ormkärr-Stuvsta (för den också).
Närheten är knappast huvudskälet. Vid Älvsjö är man på båda pendeltågslinjerna. Med byte i Stuvsta får en Vantörbo göra tre byten och en snygg men rätt frustrerande loop om hon ska mot Haninge.

Att 19 borde förlängas till Älvsjö känns rätt uppenbart. Bra knutpunkter är sånt som gör kollektivtrafiken attraktiv.

Postat: onsdag 31 oktober 2007 12:11
av Anders S
Lidingöbanan: NerdBoy skrev om dubbelspår via vägbron.
Tyvärr kom inte detta alternativ med i utredningen eftersom Lidingö stad i en förutredning hade förkastat vägbron eftersom biltrafiken skulle allvarligt hämmas om två spår skulle inkräkta på biltrafiken.
Alternativet med enkelspår över bron diskuterades inte trots att kapaciteten rimligen skulle räcka de närmaste tjugo (?) åren med nya vagnar och 60-70 km/h över bron.

Postat: onsdag 31 oktober 2007 22:38
av micke b
Perpa skrev:
mickeb skrev:Jag har lite svårt för det här att knixa till Hagsätra till Älvsjö 'bara för att det är nära'. Det är inte överdrivet ofta den bussen går idag. Ska det nödvändigtvis(!) förlängas föredrar jag Ormkärr-Stuvsta (för den också).
Närheten är knappast huvudskälet. Vid Älvsjö är man på båda pendeltågslinjerna. Med byte i Stuvsta får en Vantörbo göra tre byten och en snygg men rätt frustrerande loop om hon ska mot Haninge.

Att 19 borde förlängas till Älvsjö känns rätt uppenbart. Bra knutpunkter är sånt som gör kollektivtrafiken attraktiv.
Ja, jag är med på att man då får byte till alla nuvarande pendellinjer. Men för vilka? Enligt mig de som har start/målpunkter vid stationer på södra halvan av nitton-grenen, en del men ändå ett begränsat antal (De som bor för långt norrut åker inåt först, de som bor vid busshållplats tar bussen direkt till tåget)

Med konstruerade exempel kan man bevisa precis vad som helst. Och med obegränsade medel skulle det finnas massor av banor och knutpunkter. Men min poäng är att i konkurrensen ger inte den här utbyggnaden så mycket. Att det ser så enkelt, nästan ödesbestämt ut på kartan är nog en stor anledning till att iden dyker upp här alltsom oftast.

Men fortsätt drömma! Jag har föreslagit ekonomiskt oförsvarbara utbyggnader förrut, och kommer göra det igen!

Postat: torsdag 01 november 2007 16:04
av Anders Norén
mickeb skrev:Att det ser så enkelt, nästan ödesbestämt ut på kartan är nog en stor anledning till att iden dyker upp här alltsom oftast.
Det inte bara ser "enkelt" och "ödesbestämt ut på kartan". Hagsätra, Älvsjö industriområde och tunnelbanan planerades och byggdes med den uttalade avsikten att tunnelbanan skulle få sin ändstation vid Älvsjö station. Många andra, här föreslagna, t-baneutbyggnader är i jämförelse med Hagsätra-Älvsjö senkomna hugskott.

Anders

Postat: onsdag 07 november 2007 14:37
av Chrille B
Anders S skrev:Lidingöbanan:.....
Alternativet med enkelspår över bron diskuterades inte trots att kapaciteten rimligen skulle räcka de närmaste tjugo (?) åren med nya vagnar och 60-70 km/h över bron.
Nackdelen med spår på "nya" bron är att antingen får man bygga en helt ny och förhöjd LB-terminal i Ropsten med anslutning till bron, eller så får man bygga en ramp på minst halva brolängden, för att undvika en alltför kraftig lutning. Tilläggas kan också göras att i Torsvik fortsätter en hyfsat kraftig backe en bit även efter nya brofästet. Motorleden (eller vad det heter) är också nergrävd runt 10 meter i Torsvik och kommer fram i normal landnivå nära Lidingö centrum.
Kort sagt: Att lägga spåren på nya bron är ett sätt att (delvis) undvika höjdskillnadsproblemen i Torsviksområdet, men då flyttas bara problemet till Ropsten eller ut på bron.

Postat: onsdag 07 november 2007 15:15
av Ulrik Berggren
Chrille B skrev:
Anders S skrev:Lidingöbanan:.....
Alternativet med enkelspår över bron diskuterades inte trots att kapaciteten rimligen skulle räcka de närmaste tjugo (?) åren med nya vagnar och 60-70 km/h över bron.
Nackdelen med spår på "nya" bron är att antingen får man bygga en helt ny och förhöjd LB-terminal i Ropsten med anslutning till bron, eller så får man bygga en ramp på minst halva brolängden, för att undvika en alltför kraftig lutning. Tilläggas kan också göras att i Torsvik fortsätter en hyfsat kraftig backe en bit även efter nya brofästet. Motorleden (eller vad det heter) är också nergrävd runt 10 meter i Torsvik och kommer fram i normal landnivå nära Lidingö centrum.
Kort sagt: Att lägga spåren på nya bron är ett sätt att (delvis) undvika höjdskillnadsproblemen i Torsviksområdet, men då flyttas bara problemet till Ropsten eller ut på bron.
Fast det finns väl inget självändamål att behålla dagens sunkiga ändstation i Ropsten? Mycket bättre att integrera denna med t-banan på ett bättre sätt än nu. :idea:

Postat: onsdag 07 november 2007 15:55
av Anders S
Ansluts Lidingöbanan i höjd med T-banan men vinkelrätt mot densamma har lutningen eliminerats.
Lutningen upp mot Torsviks Torg är överkomlig.
Lidingö Stad hade i sin utredning konstaterat att dessa åtgärder skulle bli lika dyra som att bygga en helt ny tågbro.
Detta utan några redovisade kostnadsberäkningar.
Nu får vi förmodligen se fram emot enbart busstrafik på ön.

Re: Spårtrafiken i SL-land år 2057

Postat: måndag 26 november 2007 5:48
av Stinsens systerson
NerdBoy skrev: Bild

På den södra sidan av stan ser vi att Nynäs-grenen är oförändrad, så när som på två nya stationer i Vega och Fagersjö, där en ny gren viker av mot Kaggfjärden och ett antal nya förorter. På Södertälje-grenen har Uttran återigen blivit en station och det finns trafik även till Nykvarn och Vagnhärad. Inne i centrala Södertälje är banan lagd under jord (snarlikt det förslag som figurerade här på forumet häromveckan) och ett spårvagnsnät försörjer områdena omkring.
Det jag lite saknar här är naturligtvis sträckningen Ösmo-Spångbro-Hölö-Södertälje (dubbelspårig), med en högbro över Himmersfjärden, där tågen går antingen över eller under körbanan för bilarna på samma bro, likt Öresundsbron. Denna bana skulle givetvis även kunna användas för godstrafik både söderut på ostkusten och norrut till Södertälje från vår nybyggda hamn i Norvik. :idea: ;)