Bengt Jönsson skrev:
Många av de som på senare år kommit till Sverige kommer från länder där man fortfarande inte "uppfunnit" klockan utan delar upp tiden efter solens upp- resp. nedgång. I Europa och i den kultursfär vi närmast känner till har klockan haft en betydande inverkan sedan slutet på 1300-talet! Utan klockan så hade exv. inte industrialismen startat.
Det där är din syn på saken och det du säger får stå för dig.
Bengt Jönsson skrev:
De är analfabeter och vi har sett i bl.a "Uppdrag Granskning" att många går i SFI-verksamhet många år utan att egentligen lära sig något. varför? Jo, därför att under tiden de går i SFI så uppbär de specifika bidrag.
Det är ett problem, sådana kan lösas om den politiska viljan därtill finns.
Bengt Jönsson skrev:
Sedan så tror jag heller inte att så speciellt många skulle vilja bo i "avfolkningsbygder". Redan idag när det egentligen är "fritt-fram" att bosätta sig var som helst om man fått uppehållstillstånd så väljer många, dvs den stora majoriteten att bosätta sig där det redan bor människor med samma kulturella ursprung och bakgrund. Dvs i våra större städers nedgångna och nerslitna miljonprogramsområden.
Visst, de områden jag föreslog var väl kanske inga höjdare heller. Men vad är det som säger att man inte kan sprida gracerna?
Bengt Jönsson skrev:
Att dessa områden är i ett stort behov av nödvändiga upprustningar är otvetydigt men de som bor där har inte en tillstymmelse att betala vad det kostar att sätta dessa bostadsområden istånd och kommunerna kan heller inte göra någonting. Andra skattebetalare vill inte återigen vara med och finansiera ett nytt "miljonrenoveringsprogram". Men detta är en helt annan debatt.
Där är vi rörande överens. Men åter igen är detta ett "problem som kan lösas om den politiska viljan däritill finns".
Bengt Jönsson skrev:
Återigen! Sverige kan inte vara hela världens lilla socialbyrå även om Palme och Schori i sina "hey-days" for runt i världen och framförde att så var det..
Jag skulle vilja veta var jag har påstått att vi skall vara det?
//Tony
Med reservation för tyckfel.