Baltimore Suns ledarsida diskuterar Södertälje ...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Peter-Kbh skrev:Och för att göra det ännu mer intressant ang, England och speciellt London så fann jag en artikel i the Telegraph från igår den 24/9 som säger följande:
More than one crime in five in London is now committed by a foreign national, raising fresh fears over the impact of immigration.

Kanske för att en av fem människor i London är en foreign national? Kanske för att nyanlända behöver lite hjälp på traven för att integrera sig?

Har du bytt skola nån gång? Gick allting smärtfritt från början eller fanns det några saker du behövde lite extra hjälp och stöd med?

Att det finns en stor mångfald i London är inte en bugg, det är en feature.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Bengt Jönsson skrev:Gör vi inte världen bättre genom att hjälpa människorna i närområdet istället för att flytta dem ett kvarts varv runt jorden till en för dem både främmande och olik kultursfär?

Folk flyttas inte, de flyr alldeles självmant.

För det andra ska man självklart både hjälpa till på plats samt även hjälpa dom som kände sig tvungna att fly.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Erik Sandblom skrev:
Peter-Kbh skrev:Och för att göra det ännu mer intressant ang, England och speciellt London så fann jag en artikel i the Telegraph från igår den 24/9 som säger följande:
More than one crime in five in London is now committed by a foreign national, raising fresh fears over the impact of immigration.

Kanske för att en av fem människor i London är en foreign national? Kanske för att nyanlända behöver lite hjälp på traven för att integrera sig?

Har du bytt skola nån gång? Gick allting smärtfritt från början eller fanns det några saker du behövde lite extra hjälp och stöd med?

Att det finns en stor mångfald i London är inte en bugg, det är en feature.
Precis som Erik säger så är det kanske mer intressant att 4 av 5 brott begås av engelsmän då engelsmännen inte är 4 av 5 personer som bor där.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Bengt Jönsson skrev:Visst! Sverige kan vara "hela världens " eget lilla "socialkontor" dit det bara är att gå och "hämta ut" boende och annan försörjning men vem i hela fridens namn skall betala detta?

Skattebetalarna naturligtvis, samma personer som betalar vård skola omsorg, dvs hjälper såna som behöver det. Dvs samma människor som sedan går vidare och startar företag, pizzerior mm och bidrar till samhället.

Man kan också ställa sig motfrågan, vad kostar det att inte hjälpa utsatta människor? Det är då man skapar grogrund för kriminalitet.

Precis som vård-skola-omsorg kan ses som en "personalinvestering" så kan flyktinghjälpen fungera så med.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Inlägg av Bengt Jönsson »

TonyM skrev:
Bengt Jönsson skrev: Nej, inte någon av de av dig ovan uppräknade orterna ligger i "Norrlands Inland". Men, de är avfolkningsbygder där de traditionella arbets- och utkomstplatserna försvunnit och dit det inte kommit några ersättningsalternativ. Att jag skrev "Västerbottens Inland" var bara som ett texempel och det går säkert även att hitta andra platser i relativ närhet till ekonomiskt aktivare regioner som också är avfolkningsbygder
Vilket var precis min poäng. Det finns gott om sådana platser där man på ett civiliserat sätt kan ta emot människor i nöd. Här finns nödvändig infrastruktur såsom bostäder, butikslokaler, lokaler för arbetstillfällen, skolor etc
Bengt Jönsson skrev: Ditt resonemang haltar dock på några väsentliga punkter! Det skulle kosta otroliga mängder att bjuda in en massa människor från vilt främmande och olika kulturer till "vodkabältet" och ge dem möjlighet att etablera sig där. Att sedan anta att de snabbt kommer i arbete, och då menar jag inte arbete med att "tvätta skjortor" eller servera kebab åt varandra är att inse att verkligheten ser annorlunda ut än i uppmålade ideala fantasibilder.
Kostnaden för att få en vuxen person i arbete understiger vida kostnaden för barnomsorg, vård av barn, grundskola, gymnasieskola och eventuell högre utbildning. Det är fakta.

Som jag tidigare skrivit så är vi dock dåliga på att syssälsätta nykomlingar, men vad gör att vi inte kan ändra på det. Fler människor i arbete är bara bra - vi har en rekordgeneration som går i pension efter väl förrättat värv - det kostar också samhället. Är det då inte bättre att få hjälp med finansieringen?

//T
.. men, och frågan återstår! Vem skall betala för detta?
Enligt ditt sätt att "resonera" så borde ju, om vi extrapolerar ditt resonemnag lite, :shock: den vuxna och fertila befolkningen kastreras så att det inte "produceras" en massa kostnadskrävande barn som kräver daghem, skolor, uppfostran mm. Istället skall vi "importera" vuxna "produktiva" människor..

Frågan är dock om dessa vuxna människor kommer från länder och kulturer liknande vår i både ekonomisk utveckling och kultur. Om de har den utbildning, kulturella värderingar mm som är direkt anpassningsbara.

Många "nykomlingar" har en bakgrund som det var i Sverige för flera 100 år sedan!

/B
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev: .. men, och frågan återstår! Vem skall betala för detta?
Har det någonsin varit en fråga? De som i långa loppet tjänar på att få nyanlända i arbete så klart => Skattebetalarna.
Bengt Jönsson skrev: Enligt ditt sätt att "resonera" så borde ju, om vi extrapolerar ditt resonemnag lite, :shock: den vuxna och fertila befolkningen kastreras så att det inte "produceras" en massa kostnadskrävande barn som kräver daghem, skolor, uppfostran mm. Istället skall vi "importera" vuxna "produktiva" människor..
Det är en väldigt kraftig övertolkning. Barn är en förutsättning för att samhället skall utvecklas.
Bengt Jönsson skrev: Frågan är dock om dessa vuxna människor kommer från länder och kulturer liknande vår i både ekonomisk utveckling och kultur. Om de har den utbildning, kulturella värderingar mm som är direkt anpassningsbara.

Många "nykomlingar" har en bakgrund som det var i Sverige för flera 100 år sedan!
Det tror jag är en felaktig liknelse. Hur många från Irak är vana vid att köra hästspann? Hade 1905 års unionnsupplösning tillåtits i Irak?

För hundra år sedan hade vi haft fred i 90 år i Sverige, vilka oroshärdar runt om i världen kan stoltsera med det?

Sen är det faktiskt också frågan om det bara är de nyanlända som skall anpassa sig?

Jag säger bara:
- Koldolmar
- Pizza
- Kebab
- Sushi

Varför inte dra nytta av det som är positivt, det är minsann inte allt i vårt svenska samhälle som är bra, genom att lära av andra kulturer kan vi både bli bättre och sämre (möjligen fetare med tanke på Pizzan då).

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

TonyM skrev:
Bengt Jönsson skrev: .. men, och frågan återstår! Vem skall betala för detta?
Har det någonsin varit en fråga? De som i långa loppet tjänar på att få nyanlända i arbete så klart => Skattebetalarna.
Bengt Jönsson skrev: Enligt ditt sätt att "resonera" så borde ju, om vi extrapolerar ditt resonemnag lite, :shock: den vuxna och fertila befolkningen kastreras så att det inte "produceras" en massa kostnadskrävande barn som kräver daghem, skolor, uppfostran mm. Istället skall vi "importera" vuxna "produktiva" människor..
Det är en väldigt kraftig övertolkning. Barn är en förutsättning för att samhället skall utvecklas.
Bengt Jönsson skrev: Frågan är dock om dessa vuxna människor kommer från länder och kulturer liknande vår i både ekonomisk utveckling och kultur. Om de har den utbildning, kulturella värderingar mm som är direkt anpassningsbara.

Det tror jag är en felaktig liknelse. Hur många från Irak är vana vid att köra hästspann? Hade 1905 års unionnsupplösning tillåtits i Irak?

För hundra år sedan hade vi haft fred i 90 år i Sverige, vilka oroshärdar runt om i världen kan stoltsera med det?

Sen är det faktiskt också frågan om det bara är de nyanlända som skall anpassa sig?

Jag säger bara:
- Koldolmar
- Pizza
- Kebab
- Sushi

Varför inte dra nytta av det som är positivt, det är minsann inte allt i vårt svenska samhälle som är bra, genom att lära av andra kulturer kan vi både bli bättre och sämre (möjligen fetare med tanke på Pizzan då).

//Tony

Många av de som på senare år kommit till Sverige kommer från länder där man fortfarande inte "uppfunnit" klockan utan delar upp tiden efter solens upp- resp. nedgång. I Europa och i den kultursfär vi närmast känner till har klockan haft en betydande inverkan sedan slutet på 1300-talet! Utan klockan så hade exv. inte industrialismen startat.

De är analfabeter och vi har sett i bl.a "Uppdrag Granskning" att många går i SFI-verksamhet många år utan att egentligen lära sig något. varför? Jo, därför att under tiden de går i SFI så uppbär de specifika bidrag.

Sedan så tror jag heller inte att så speciellt många skulle vilja bo i "avfolkningsbygder". Redan idag när det egentligen är "fritt-fram" att bosätta sig var som helst om man fått uppehållstillstånd så väljer många, dvs den stora majoriteten att bosätta sig där det redan bor människor med samma kulturella ursprung och bakgrund. Dvs i våra större städers nedgångna och nerslitna miljonprogramsområden.

Att dessa områden är i ett stort behov av nödvändiga upprustningar är otvetydigt men de som bor där har inte en tillstymmelse att betala vad det kostar att sätta dessa bostadsområden istånd och kommunerna kan heller inte göra någonting. Andra skattebetalare vill inte återigen vara med och finansiera ett nytt "miljonrenoveringsprogram". Men detta är en helt annan debatt.

Återigen! Sverige kan inte vara hela världens lilla socialbyrå även om Palme och Schori i sina "hey-days" for runt i världen och framförde att så var det..

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Hörde nyligen på "Kvart-i-6-ekot" om att brandkåren i Södertälje (!) inte längre åker på larm till en viss stadsdel (miljonprogramsområde) utan att ha eskort av polisen eftersom de är rädda och oroliga för attacker från vissa gängbildningar där.

Samma sak existerar ju i ett välkänt "problemområde" i Malmö så Baltimore Suns ledare satte verkligen pekfingret på en för svenska förhållanden het potatis och det var nog inte någon tillfällighet som gjorde att denj skrevs..

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

rote skrev:
Peter-Kbh skrev:Ja du, folket på det här stället vet mycket väl vad jag anser om saken.

Men men, de allra flesta här har inga som helst problem med det.
Att se hur islamiseringen breder ut sig i det sekulariserade Sverige är inget man bryr sig om på det här stället.

Vänta bara, så skall du se hur jag blir dumförklarad för att jag tycker det. Vänta bara tills orden "rasist", "främlingsfientlig" etc, börjar hagla över mig.

Folk här tycker bara det är kul med berikning. Jag menar, pizzakillen är ju så trevlig :roll:
Att Sveriges demografi byter skepnad, det skiter man i.
Då har du missat hela poängen med artikeln.
Att landet med 300 miljoner invånare som startade kriget i Irak (där Danmark m.fl. länder sällade sig till de villigas skara) tar emot färre irakiska flyktingar än Södertälje är ett faktum som bör mana till eftertanke. Om man nu orsakat en massa skit för andra vore det minsta man kan begära att de även tog på sig ansvaret för detta. DET om något vore att visa medmänsklighet och humanism.

".. Att landet med 300 miljoner invånare som startade kriget i Irak .."

.. och Saddam Hussein var en så snäll och go' "mysfarbror så som bara ville fred och välstånd.. eller h??

Hmm.. Hur var det nu egentligen. Vem invaderade egentligen Kuweit 1990 eller är det historiska minnet så kort?
nej, utan USA:s trupper så hade "farbror Saddam" med största sannolikhet, med eller utan atomvapen, dragit igång något mycket större där det första målet hade varit ett förintande av Israel och därmed något mycket värre än 9-11

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev: Många av de som på senare år kommit till Sverige kommer från länder där man fortfarande inte "uppfunnit" klockan utan delar upp tiden efter solens upp- resp. nedgång. I Europa och i den kultursfär vi närmast känner till har klockan haft en betydande inverkan sedan slutet på 1300-talet! Utan klockan så hade exv. inte industrialismen startat.
Det där är din syn på saken och det du säger får stå för dig.
Bengt Jönsson skrev: De är analfabeter och vi har sett i bl.a "Uppdrag Granskning" att många går i SFI-verksamhet många år utan att egentligen lära sig något. varför? Jo, därför att under tiden de går i SFI så uppbär de specifika bidrag.
Det är ett problem, sådana kan lösas om den politiska viljan därtill finns.
Bengt Jönsson skrev: Sedan så tror jag heller inte att så speciellt många skulle vilja bo i "avfolkningsbygder". Redan idag när det egentligen är "fritt-fram" att bosätta sig var som helst om man fått uppehållstillstånd så väljer många, dvs den stora majoriteten att bosätta sig där det redan bor människor med samma kulturella ursprung och bakgrund. Dvs i våra större städers nedgångna och nerslitna miljonprogramsområden.
Visst, de områden jag föreslog var väl kanske inga höjdare heller. Men vad är det som säger att man inte kan sprida gracerna?
Bengt Jönsson skrev: Att dessa områden är i ett stort behov av nödvändiga upprustningar är otvetydigt men de som bor där har inte en tillstymmelse att betala vad det kostar att sätta dessa bostadsområden istånd och kommunerna kan heller inte göra någonting. Andra skattebetalare vill inte återigen vara med och finansiera ett nytt "miljonrenoveringsprogram". Men detta är en helt annan debatt.
Där är vi rörande överens. Men åter igen är detta ett "problem som kan lösas om den politiska viljan däritill finns".
Bengt Jönsson skrev: Återigen! Sverige kan inte vara hela världens lilla socialbyrå även om Palme och Schori i sina "hey-days" for runt i världen och framförde att så var det..
Jag skulle vilja veta var jag har påstått att vi skall vara det?

//Tony
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bengt Jönsson skrev:Hörde nyligen på "Kvart-i-6-ekot" om att brandkåren i Södertälje (!) inte längre åker på larm till en viss stadsdel (miljonprogramsområde) utan att ha eskort av polisen eftersom de är rädda och oroliga för attacker från vissa gängbildningar där.

Samma sak existerar ju i ett välkänt "problemområde" i Malmö så Baltimore Suns ledare satte verkligen pekfingret på en för svenska förhållanden het potatis och det var nog inte någon tillfällighet som gjorde att denj skrevs..
Men allvarligt, tror du verkligen att artikeln skrevs för att peka på att det finns för många irakier i Södertälje? :roll:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Peter-Kbh skrev:Och det här handlar inte BARA om ekonomi. Det handlar om oss, om Sverige, våran kultur, våra gemensamma värderingar..."the Swedish way", som Amerikanerna hade uttryckt det. Allt det är på väg att försvinna, och jag är en av dom, kalla mig rasist, eller nazist om du så vill, som inte är beredd att kompromissa vårat sätt för att andra skall få vara på sitt sätt. Speciellt när "deras" sätt skapar problem.
Jag vet att jag pratar i generella termer, men i sådana här samtalsämnen är det omöjligt att inte göra det.
Politiken som jag tycker skall föras skall dock, precis som idag, föras på en individuells nivå.
Samma person skrev:För att dom vet att deras genomruttna tankesätt är fel. Det enda ni har att komma är känsloargument. Well I got news for you, känsloargument är inte bra att bygga politik på.

Ingen här i den här tråden har kunnat presentera något. Flosklarna kring känsloargumenten haglar tätt, men inga fakta. Nej istället trycker man på vissa ord, som ex. gemensamma värderingar etc.
Du gör det lätt för oss som hävdar att rasister är korkade.
TS

Inlägg av TS »

Bengt Jönsson skrev:
rote skrev:
Peter-Kbh skrev:Ja du, folket på det här stället vet mycket väl vad jag anser om saken.

Men men, de allra flesta här har inga som helst problem med det.
Att se hur islamiseringen breder ut sig i det sekulariserade Sverige är inget man bryr sig om på det här stället.

Vänta bara, så skall du se hur jag blir dumförklarad för att jag tycker det. Vänta bara tills orden "rasist", "främlingsfientlig" etc, börjar hagla över mig.

Folk här tycker bara det är kul med berikning. Jag menar, pizzakillen är ju så trevlig :roll:
Att Sveriges demografi byter skepnad, det skiter man i.
Då har du missat hela poängen med artikeln.
Att landet med 300 miljoner invånare som startade kriget i Irak (där Danmark m.fl. länder sällade sig till de villigas skara) tar emot färre irakiska flyktingar än Södertälje är ett faktum som bör mana till eftertanke. Om man nu orsakat en massa skit för andra vore det minsta man kan begära att de även tog på sig ansvaret för detta. DET om något vore att visa medmänsklighet och humanism.

".. Att landet med 300 miljoner invånare som startade kriget i Irak .."

.. och Saddam Hussein var en så snäll och go' "mysfarbror så som bara ville fred och välstånd.. eller h??

Hmm.. Hur var det nu egentligen. Vem invaderade egentligen Kuweit 1990 eller är det historiska minnet så kort?
nej, utan USA:s trupper så hade "farbror Saddam" med största sannolikhet, med eller utan atomvapen, dragit igång något mycket större där det första målet hade varit ett förintande av Israel och därmed något mycket värre än 9-11

/Bengt

Med Irakkriget menas populärt den väpnade konflikt som inleddes den 20 mars 2003 och förklarades avslutad av George W Bush den 1 maj samma år. Det är svårt att hävda annat än att den part som inledde stridigheterna den gången var USA.

Med Gulfkriget menas populärt den väpnade konflikten vintern 1991 då den irakiska armén kördes ut ur Kuwait. Här var det Irak som bar skulden till konflikten i och med att man invaderade och annekterade Kuwait sommaren 1990, vilket omvärlden inte accepterade.

Två olika saker alltså.
Sen förstår jag inte riktigt vad detta har med saken att göra. Det uttrycks ingen uppfattning om ifall Irakkriget var rätt eller fel i inlägget som du citerar. Bara åsikten att USA kunde ta emot fler irakiska flyktingar.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Bengt Jönsson skrev:Konstigt nog råder det lugn uppe i norra Irak, i Kurdistan, i det som förr var ett oroligt hörn så något måste ändå USA:s och dess allierades truppinsatser ha medfört. Utan USAs trupper hade det rått ett fullständigt kaos i området och en än större risk att oroligheterna eskalerat tror jag!
Det där var ett riktigt plumpt angrepp på kurderna, att det tidigare varit oroligt i den delen av Irak kan knappast skyllas på enbart dem. Dessutom har det varit betydligt lugnare sedan FN, efter Kuwaitkriget, gick in i området för att skydda kurderna från Saddams regim. Vad gäller truppinsatserna under Irakkriget så stred faktiskt kurdiska trupper på USAs sida och gjorde en stor insats. Att USAs trupper skulle ha förhindrat "fullständigt kaos i området" är helt fel.
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

NerdBoy skrev: Att USAs trupper skulle ha förhindrat "fullständigt kaos i området" är helt fel.
Detta är helt och hållet din uppfattning men definitivt inte min.

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Bengt Jönsson skrev:
NerdBoy skrev: Att USAs trupper skulle ha förhindrat "fullständigt kaos i området" är helt fel.

/Bengt
Uppfattningar hit och uppfattningar dit... Utan USAs invasion hade det i a f inte varit det kaos det är idag i Irak :!:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

Ulrik Berggren skrev:
Bengt Jönsson skrev:

/Bengt
Uppfattningar hit och uppfattningar dit... Utan USAs invasion hade det i a f inte varit det kaos det är idag i Irak :!:

Utan USA:s intervention hade det varit än värre!
:roll:

/B
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev:

/B
Hur vet du det? Hur vet du vilken utveckling som annars bjudits?
Vilket resultat hade en annorlunda intervention givit?

Ha inte så stor tilltro till att det blir bättre med en amerikansk intervention.
Den intervention som du vill ge så mycket heder har öppnat kranar som inte bort öppnas.

När det gäller Norra Irak så beror lugnet där absolut inte på att Usa gick in nu, det beror på att situationen där har haft ett drygt decenium på sig att stabiliseras.

//Tony
Användarens profilbild
Bengt Jönsson
Kontakt:

TonyM skrev:
Bengt Jönsson skrev:

/B
Hur vet du det? Hur vet du vilken utveckling som annars bjudits?
Vilket resultat hade en annorlunda intervention givit?

Ha inte så stor tilltro till att det blir bättre med en amerikansk intervention.
Den intervention som du vill ge så mycket heder har öppnat kranar som inte bort öppnas.

När det gäller Norra Irak så beror lugnet där absolut inte på att Usa gick in nu, det beror på att situationen där har haft ett drygt decenium på sig att stabiliseras.

//Tony

Och hur "vet" du när du så självsäkert uttrycker det.. ".. Utan USAs invasion hade det i a f inte varit det kaos det är idag i Irak.. "

Norra Irak är ett område som är en del av Kurdistan vilken länder som Turkiet, Iran och Irak länge hävdat överhöghet över.

Turkiet är USA:s allierade och Iran vågar inte göra något så länge USA är på plats.

Till skillnad från dig så har jag faktiskt varit på plats i Diyarbakir och gränsen mot Irak. Har du varit där?

/Bengt
Återuppbygg VGJ nu !!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bengt Jönsson skrev: Och hur "vet" du när du så självsäkert uttrycker det.. ".. Utan USAs invasion hade det i a f inte varit det kaos det är idag i Irak.. "
Var skrev jag det?
Bengt Jönsson skrev: Till skillnad från dig så har jag faktiskt varit på plats i Diyarbakir och gränsen mot Irak. Har du varit där?
Du har ju redan i din egen mening bestämt att jag inte varit på plats, varför frågar du?

//Tony
Låst