Sida 3 av 3
Postat: fredag 07 september 2007 21:10
av daniel_s
Björn Ehnberg skrev:Betr. den spårvägsmässiga trafikeringen beskriver Du den som "vi kommer när vi kommer och åker när alla är med".
Nej. Jag skrev:Alternativet är att fortsätta med dagens spårvägsmässiga trafikering, vi kommer när vi kommer och åker när alla är med...
Det är tunnelbanan som går enligt principen "vi kommer när vi kommer och åker när alla är med". Vilket gör den spårvägsmässig. Det är nämligen ganska spårvägsmässigt (eller järnvägsmässigt, för den delen) att vänta tills alla trafikanter har klivit på innan man åker iväg. Men det menar jag alltså att man inte skall göra i tunnelbanan, utan det är trafikanterna som skall se till att vara ombord innan dörrarna stängs.
Björn Ehnberg skrev:Det är svårt att inte ta detta som en förolämpning mot alla dem som sliter med att vara punktliga på linje 12, 21 och 22 men jag kan inte tänka mig att Du verkligen menar detta.
Naturligtvis inte!

Att leta efter förolämpningar i det någon annan har skrivit tycker jag inte är en bra idé...
Björn Ehnberg skrev:Eftersom jag faktiskt inte blir mycket klokare av Ditt senaste inlägg kanske Du skulle vilja ha vänligheten att beskriva vad Du anser utmärker en modern tunnelbana, och hur den skiljer sig från t.ex. trafikeringen på TUB1.
Så gärna! En modern tunnelbana går i ur och skur, fram och tillbaka utan någon som helst hänsyn till när trafikanterna behagar komma och deras miner eller känslor. Det skall gå så många tåg att alla utan vidare kan åka med nästa. Kanske borde stationerna konstrueras så, att det inte släpps in fler på plattformen än vad som kan sväljas av de närmaste tågen; kanske borde även turtätheten anpassas automatiskt. En sådan här tunnelbana måste av naturliga skäl vara förarlös, eller åtminstone sakna öppna-knappar.
Och nu kommer den eleganta vändningen: Detta kommer naturligtvis inte att bli verklighet på tunnelbana 1, troligen inte heller på tvåan, under överskådlig tid. Förortsbane-trafikeringen, om det ordet känns bättre, fortlever i många år till.
Postat: fredag 07 september 2007 22:07
av Jonas1968
Det där med dörrar är kanske det största problemet. Om man har en mellanvägg mellan spåret och plattformen, borde det funka, men i Helsingfors har de två olika vagntyperna dörrarna sinsemellan på olika avstånd, så man måste lämna en c 2-3 meter bred "zon" mellan väggen och spåret, att folk kan ta sig in i tåget smidigt.
Precis som det redan idag är på Lisebergs tågstation i Göteborg. Där är det glasväggar några meter in på plattformen dom öppnas. Dock inga dörrar direkt mot tågens dörrar. Det skulle ju inte gå på en station som trafikeras av fjärrtåg av olika slag. Precis så skulle man kunna göra på en tunnelbanestation som trafikeras av olika sorters tunnelbanetåg.
Postat: fredag 07 september 2007 23:42
av Patrick
Problemet i Stockholm är att Stockholmarna har fått med modersmjölken att man kan tvinga upp en dörr som stängs i tunnelbanan - detta gäller än idag även med C20-tågen. Hur många kommer inte i sista stunden, tar i med båda händerna och tvingar upp dörrarna eller ställer sig i vägen för att invänta halva släkten som ännu INTE ens har passerat spärrarna!
För att inte tala om alla som sitter och halvsover och kommer utspringande precis innan dörrarna slår igen - många tycks ha det som en sport, hur nära inpå dörrarnas stängning kan jag vänta innan jag tränger mig ut?
Hur ska alla dessa avarter lösas om t-banan ska blir förarlöst - eller som i Köpenhamn - förarlöst med personal?
Postat: lördag 08 september 2007 21:28
av Kantorn
Patrick skrev:Problemet i Stockholm är att Stockholmarna har fått med modersmjölken att man kan tvinga upp en dörr som stängs i tunnelbanan - detta gäller än idag även med C20-tågen. Hur många kommer inte i sista stunden, tar i med båda händerna och tvingar upp dörrarna eller ställer sig i vägen för att invänta halva släkten som ännu INTE ens har passerat spärrarna!
För att inte tala om alla som sitter och halvsover och kommer utspringande precis innan dörrarna slår igen - många tycks ha det som en sport, hur nära inpå dörrarnas stängning kan jag vänta innan jag tränger mig ut?
Hur ska alla dessa avarter lösas om t-banan ska blir förarlöst - eller som i Köpenhamn - förarlöst med personal?
Stationsvärdar med rätt att rycka loss folk från t-banan på de mest tättbefolkade stationerna - eller tågvärdar på tågen med rätt att putta ut folk från stängda dörrar.
Kanske.
Eller inte.
Äh. Folk får väl lära om.

Postat: lördag 08 september 2007 23:10
av Patrick
Kantorn skrev:
Stationsvärdar med rätt att rycka loss folk från t-banan på de mest tättbefolkade stationerna - eller tågvärdar på tågen med rätt att putta ut folk från stängda dörrar.
Kanske.
Eller inte.
Äh. Folk får väl lära om.

Trots att C20 har funnits ett antal år med högljudd dörrstägningssignal samt dörrar som inte glider rakt fram utan först åt sidan och sedan rakt in, så har inte folk lärt sig - man kan inte lära gamla hundra sitta och i det här fallet verkar alla åldrar vara gamla

Postat: söndag 09 september 2007 0:55
av M_M
Patrick skrev:Problemet i Stockholm är att Stockholmarna har fått med modersmjölken att man kan tvinga upp en dörr som stängs i tunnelbanan - detta gäller än idag även med C20-tågen.
För att flytta diskussionen till västkusten: Hur vanligt är det att man gör så i Göteborg? Jag har en "hålla dörrar" på mitt samvete, men då var det sista nattvagnen en (icke-fredags-)vardag så alternativet hade varit en taxiresa eller vänta halva natten på morgonvagnarna. Hade det gått en till vagn en stund senare så hade jag inte gjort så.
Re: Förarlös tunnelbana - stopplys vid dörrarna?
Postat: söndag 09 september 2007 0:56
av M_M
R.Silfverberg skrev:Jag har funderat ut, att man kunde ha nåt slag av "stopplys" vid dörrarna. Grönt ljus skulle betyda, stig in, varsågoda, orange: om du befinner dig vid dörren, får du ännu stiga in, och rött: Stopp rätt och slätt, och om du är mellan dörren , retirera!
I Berlin så har man röda lampor ovanför dörrarna (på insidan) och tutljud. Först ropas det "bitte zurückbleiben", sen börjar lamporna blinka + det kommer tutljud och dörrarna stängs.
Ljudet låter ungefär som en lagom lågpassfiltrerad signal från en enkel tvåtransistors fyrkanvågoscillator, återgiven genom en 4"-högtalare av klassisk "monobilradio"modell. (Hoppas att den här beskrivningen lyckades beskriva ljudet på nåt sätt).
För att sånahär ljud inte ska bli för plågsamma så behövs det fakiskt en acceptabel kvalité på återgivningen även om det bara är ett varningsljud. Om övertonerna hörs starkare än grundtonen så blir ljudet bara påfrestande.
Nu glider jag offtopic och är tvungen att böla över att det ofta är så uselt ljud på högtalaranläggningar och liknande på kollektivtrafiken. Riktigt hyffsade högtalare kostar en spottstyver av vad ett helt fordon kostar. Absolut värsta förhållandet mellan ljudkvalité och fordonspris måste de (avseende högtalarplacering) icke ombyggda 80talsvagnarna hos SJ vara, de är hemska
Patrick skrev:Problemet i Stockholm är att Stockholmarna har fått med modersmjölken att man kan tvinga upp en dörr som stängs i tunnelbanan - detta gäller än idag även med C20-tågen.
För att flytta diskussionen till västkusten: Hur vanligt är det att man gör så i Göteborg? Jag har en "hålla dörrar" på mitt samvete, men då var det sista nattvagnen en (icke-fredags-)vardag så alternativet hade varit en taxiresa eller vänta halva natten på morgonvagnarna. Hade det gått en till vagn en stund senare så hade jag inte gjort så.
Re: Förarlös tunnelbana - stopplys vid dörrarna?
Postat: söndag 09 september 2007 8:03
av Byggare Bob
mats skrev:I Berlin så har man röda lampor ovanför dörrarna (på insidan) och tutljud. Först ropas det "bitte zurückbleiben", sen börjar lamporna blinka + det kommer tutljud och dörrarna stängs.
med en grammatisk kovändning: utropet är "zurückbleiben bitte" och inget annat...
Postat: söndag 09 september 2007 11:24
av djth
Gör någon liten ombyggnad i stängningssystemet, och låt sedan SL gå ut och informera i pressen om att de absolut inte kan ta ansvar för krossade ben och andra allvarliga personskador. Det kommer att göra skillnad...
Eller gör som jag förespråkat tidigare, elektriska stötar genom dörrarna vid det andra misslyckade försöket att stänga. Det mesas för mycket.
Hade jag inte varit rädd om min egen hälsa hade jag agerat ursinnigt mot grabbgänget som senast jag åkte pendeltåg höll uppe dörrarna i flera minuter för att hela gänget skulle hinna kissa på bänkarna på plattformen i Älvsjö.
Postat: tisdag 11 september 2007 12:18
av Mattias Henriksson
djth skrev:Hade jag inte varit rädd om min egen hälsa hade jag agerat ursinnigt mot grabbgänget som senast jag åkte pendeltåg höll uppe dörrarna i flera minuter för att hela gänget skulle hinna kissa på bänkarna på plattformen i Älvsjö.
Där är ju problemet egentligen inte dörrstängningssystemet, utan att samhället låter individer som borde vara inlåsta springa fria att skada andra och deras egendom.
Postat: tisdag 11 september 2007 12:33
av M_M
Mattias Henriksson skrev:djth skrev:Hade jag inte varit rädd om min egen hälsa hade jag agerat ursinnigt mot grabbgänget som senast jag åkte pendeltåg höll uppe dörrarna i flera minuter för att hela gänget skulle hinna kissa på bänkarna på plattformen i Älvsjö.
Där är ju problemet egentligen inte dörrstängningssystemet, utan att samhället låter individer som borde vara inlåsta springa fria att skada andra och deras egendom.
Borde folk vara inlåsta för att de håller dörrarna på pendeln?
Jösses, skaffa lite perspektiv. Alla har vi väl olika åsikter om vad som är skitjobbigt. Jag skulle hellre vilja se de som röker vid hållplatserna inspärrade, men är också hyffsat säker på att andra har andra värderingar.
Visst blir man irriterad när någon resenär strular till det så att kollektivtrafiken blir försenad, men sympatin med "spärra in"-åsikter minskar markant när nån korkskalle som jobbar inom kollektivtrafiken får för sig att kollektivt bestraffa alla för något någon/några enstaka har gjort, t.ex. vägra köra för att någon inte erlagt rätt avgift eller liknande. Alla tänker väl olika men i ett sånt läge blir jag bara irriterad på kollektivtrafiken. Obs att det här kan både gälla t.ex. hur natt-trafiken såg ut förr i göteborg när en vagn kunde bli stående i evigheter nånstans för att nån bråkade om biljettpris & co, men det kan lika gärna gälla idén att införa "kontrollant-razzior" som också lär försena trafiken rejält. Enda ställena som "razzior" verkligen skulle kunna genomföras effektivt är väl mellan gamlestadstorget och centralen respektive gamlestadstorget och hjällbo, på övriga sträckor är det för kort restid mellan hållplatserna för att det inte ska förstöra för de skötsamma.
Har "kollektivtrafiken" gjort någon opinionsundersökning utan vinklade frågor där "allmänheten" / kunderna har fått svara på vad de tycker om den här "kontroll-razzia"-idén?
Postat: tisdag 11 september 2007 12:35
av daniel_s
mats skrev:Borde folk vara inlåsta för att de håller dörrarna på pendeln?
Jösses, skaffa lite perspektiv. Alla har vi väl olika åsikter om vad som är skitjobbigt. Jag skulle hellre vilja se de som röker vid hållplatserna inspärrade, men är också hyffsat säker på att andra har andra värderingar.
Själv anser jag att alla som har andra värderingar borde hållas inlåsta

Postat: tisdag 11 september 2007 12:38
av M_M
daniel_s skrev:mats skrev:Borde folk vara inlåsta för att de håller dörrarna på pendeln?
Jösses, skaffa lite perspektiv. Alla har vi väl olika åsikter om vad som är skitjobbigt. Jag skulle hellre vilja se de som röker vid hållplatserna inspärrade, men är också hyffsat säker på att andra har andra värderingar.
Själv anser jag att alla som har andra värderingar borde hållas inlåsta

Jag har låst in mig i lägenheten, nöjd?

Postat: tisdag 11 september 2007 12:41
av daniel_s
mats skrev:daniel_s skrev:mats skrev:Borde folk vara inlåsta för att de håller dörrarna på pendeln?
Jösses, skaffa lite perspektiv. Alla har vi väl olika åsikter om vad som är skitjobbigt. Jag skulle hellre vilja se de som röker vid hållplatserna inspärrade, men är också hyffsat säker på att andra har andra värderingar.
Själv anser jag att alla som har andra värderingar borde hållas inlåsta

Jag har låst in mig i lägenheten, nöjd?

Det behöver du inte göra, jag har låst in alla i hela världen i ett utrymme utanför min lägenhet!

Postat: onsdag 12 september 2007 10:11
av Mattias Henriksson
daniel_s skrev:mats skrev:daniel_s skrev:
Själv anser jag att alla som har andra värderingar borde hållas inlåsta

Jag har låst in mig i lägenheten, nöjd?

Det behöver du inte göra, jag har låst in alla i hela världen i ett utrymme utanför min lägenhet!

Det är ju just det som är problemet.
Alla mer eller mindre allmänfarliga ligister och brottslingar som tillåts ohejdat springa runt i kollektivtrafiken och övriga samhället gör att många känner sig otrygga. Det är faktiskt så att många håller sig inne när det är mörkt, undviker genvägar genom parker, och i övrigt begränsar sitt liv av mer eller mindre befogad rädsla.
Tycker man att detta är ett offer man får acceptera för att andra fritt ska få vandalisera, orsaka störningar i kollektivtrafiken och urinera på bänkar så visst! Men jag håller inte med.