Sida 3 av 5

Postat: fredag 13 juli 2007 21:37
av Stefan Widén
Behövdes inte provköras.....i simulatorn. Läser man vagnens specifikationer och jämför med banans så är det inga problem med framkomlighet. Den smala bredden gör att överhäng mm inte är några problem.

Stefan

Postat: torsdag 19 juli 2007 17:51
av Björn Ehnberg
Jag har hört rykten om att årets gästvagnsbesök skulle vara i fara, beroende på att det formella + den långa transportvägen senarelägger en ev. ankomst till Stockholm så mycket att den effektiva trafikeringstiden på DL blir för kort (Alstom vill naturligtvis genomföra en del marknadsföringsaktiviteter också). Detta med tanke på att Djurgårdsbron stänger i början av september och omöjliggör fortsatt spårtrafik under en längre tid. Vad Alstom tycker är väl av stor betydelse, då det väl är de som står för det mesta av fiolerna?

Vagnen har enligt uppgift smal hjulprofil med 110 mm bredd (A32 har som jämförelse 125 mm), exakta uppgifter om flänsarnas utformning och vilka stickmått som gäller där har jag inte. Det är såvitt jag förstår detta som kan ställa till problem i vignolväxlarna på LB (på samma sätt som sign. PCC beskrev betr. 373-ans olycksaliga besök i Alvik 2004, se tidigare inlägg). I värsta fall skulle detta kräva en något chansartad provkörning för att se om en trafikering överhuvud taget är möjlig på LB med vagnens befintliga hjul. Man kanske skulle föreslå Alstom att de tillverkar en demovagn för egen bruk, att använda vid ex.vis händelser av denna typ.

Skada bara om detta skulle gå i stöpet, när vi nu har en mer intresserad landstingsledning än tidigare.


Mvh.

Björn

Postat: torsdag 19 juli 2007 18:33
av Björn Ehnberg
Vad kan det vara för axelföljd på Madridvagnen? Om vagnen (så när som på bredden) är identisk med Barcelonavagnen borde den av allt att döma vara Bo 2 Bo. Med tanke på arpége-upphängningen betvivlar jag att det borde vara primtecken på de drivna axlarna.

Mvh.

Björn

Postat: torsdag 19 juli 2007 18:42
av carltram
För dig som kan läsa spanska kanske det här kan vara något:
http://www.abc.es/hemeroteca/historico- ... 35814.html

Postat: måndag 23 juli 2007 16:10
av Cyclocop
Gästvagnslängtan!
Numer så döps ju allehanda vagnar med namn. Om vi tillfälligtvis skall ha ett namn på den spanska gästen så föreslår jag Jesus (uttalas schesuss), eftersom alla har hört talas om honom men ingen har sett honom, typ. Fast det kanske är fel kön, är gästen en signora? :?:

Postat: måndag 23 juli 2007 17:54
av Lars Stegenius
Cyclocop skrev:Gästvagnslängtan!
Numer så döps ju allehanda vagnar med namn. Om vi tillfälligtvis skall ha ett namn på den spanska gästen så föreslår jag Jesus (uttalas schesuss), eftersom alla har hört talas om honom men ingen har sett honom, typ. Fast det kanske är fel kön, är gästen en signora? :?:
En fråga som kan ge anledning till en total urspårning (sic!), så vanlig på detta forum.

Båtar är feminina. Vad är spårvagnar?

//Lars S

Postat: måndag 23 juli 2007 18:40
av Björn Ehnberg
Cyclocop skrev:Gästvagnslängtan!
Numer så döps ju allehanda vagnar med namn. Om vi tillfälligtvis skall ha ett namn på den spanska gästen så föreslår jag Jesus (uttalas schesuss), eftersom alla har hört talas om honom men ingen har sett honom, typ. Fast det kanske är fel kön, är gästen en signora? :?:
Hur det än förhåller sig med den saken har jag fått tips om nedanstående länk, som sägs ska föreställa ett ex. av den aktuella vagntypen på hemmaplan.

http://youtube.com/watch?v=EgzS3cJvN7Q& ... ed&search=

(upphovsmannen till detta videoclip har publicerat flera andra sådana, som föreställer vagntypen under färd, på Youtube.)

Flashig färgsättning, eller hur? Bara nu inte vagnen går under på det blåsiga Biscaya! :D

Mvh.

Björn

Postat: måndag 23 juli 2007 20:46
av RVR
Nej Björn det vore väl extremt olyckligt om det skulle sluta på det sättet, med tanke på de givna omständigheterna. :wink:

Några andra filmer av Citadis i Madrid:
http://youtube.com/watch?v=YmLCmWDZhvY& ... ed&search= och http://youtube.com/watch?v=C0rNzXkhAlE& ... ed&search=.

Postat: tisdag 24 juli 2007 8:04
av Björn Ehnberg
Richard Jacobsson skrev:Nej Björn det vore väl extremt olyckligt om det skulle sluta på det sättet, med tanke på de givna omständigheterna. :wink:

Några andra filmer av Citadis i Madrid:
http://youtube.com/watch?v=YmLCmWDZhvY& ... ed&search= och http://youtube.com/watch?v=C0rNzXkhAlE& ... ed&search=.
Ja, det finns en hel del smaskiga videoclip från Madrid på Youtube. En av Dina länkar visar ju också interiörer och här ser man tydligt släktskapet mellan Citadis "huvudserie" och Regio Citadis. Konstigt vore det väl annars, vagnarna är natutligtvis byggda med samma komponenter och konstruktionsmoduler. Klippen verkar också ge förklaringen till Madridvagnens smala hjulprofil, såvitt man kan se är banan helt och hållet lagd med gatuspårsräl, troligtvis med smal flänsränna 36 mm. I Tvärbaneboken kallas denna rälprofil RI60 - gatuspårsdelen Gröndal- Liljeholmen och omvänt är lagd med denna rälprofil.

Mvh.

Björn

PS. Dessutom ser man att det ibland regnar i det soliga Spanien.

Postat: tisdag 24 juli 2007 12:25
av late-
Björn Ehnberg skrev: Klippen verkar också ge förklaringen till Madridvagnens smala hjulprofil, såvitt man kan se är banan helt och hållet lagd med gatuspårsräl, troligtvis med smal flänsränna 36 mm.
Om jag har förstått rätt använder franska och spanska nya spårväger alltid gatuspårsräl med betongslipers gjutit i betong.

Postat: tisdag 24 juli 2007 12:52
av Ivers1991
Björn Ehnberg skrev:
Richard Jacobsson skrev:Nej Björn det vore väl extremt olyckligt om det skulle sluta på det sättet, med tanke på de givna omständigheterna. :wink:

Några andra filmer av Citadis i Madrid:
http://youtube.com/watch?v=YmLCmWDZhvY& ... ed&search= och http://youtube.com/watch?v=C0rNzXkhAlE& ... ed&search=.
Ja, det finns en hel del smaskiga videoclip från Madrid på Youtube. En av Dina länkar visar ju också interiörer och här ser man tydligt släktskapet mellan Citadis "huvudserie" och Regio Citadis. Konstigt vore det väl annars, vagnarna är natutligtvis byggda med samma komponenter och konstruktionsmoduler. Klippen verkar också ge förklaringen till Madridvagnens smala hjulprofil, såvitt man kan se är banan helt och hållet lagd med gatuspårsräl, troligtvis med smal flänsränna 36 mm. I Tvärbaneboken kallas denna rälprofil RI60 - gatuspårsdelen Gröndal- Liljeholmen och omvänt är lagd med denna rälprofil.

Mvh.

Björn

PS. Dessutom ser man att det ibland regnar i det soliga Spanien.
Alstom har ju vidareutvecklat sin Regio Citadis till ett högre plan, nämligen Dualis (som också är en duospårvagn, men huvudsakligen kommer att lanseras i Frankrike). Sitter på bilder av vagntypen, men dessa är tyvärr copyrightade...

Postat: tisdag 24 juli 2007 17:07
av Björn Ehnberg
Ivers1991 skrev:
Björn Ehnberg skrev:
Richard Jacobsson skrev:Nej Björn det vore väl extremt olyckligt om det skulle sluta på det sättet, med tanke på de givna omständigheterna. :wink:

Några andra filmer av Citadis i Madrid:
http://youtube.com/watch?v=YmLCmWDZhvY& ... ed&search= och http://youtube.com/watch?v=C0rNzXkhAlE& ... ed&search=.
Ja, det finns en hel del smaskiga videoclip från Madrid på Youtube. En av Dina länkar visar ju också interiörer och här ser man tydligt släktskapet mellan Citadis "huvudserie" och Regio Citadis. Konstigt vore det väl annars, vagnarna är natutligtvis byggda med samma komponenter och konstruktionsmoduler. Klippen verkar också ge förklaringen till Madridvagnens smala hjulprofil, såvitt man kan se är banan helt och hållet lagd med gatuspårsräl, troligtvis med smal flänsränna 36 mm. I Tvärbaneboken kallas denna rälprofil RI60 - gatuspårsdelen Gröndal- Liljeholmen och omvänt är lagd med denna rälprofil.

Mvh.

Björn

PS. Dessutom ser man att det ibland regnar i det soliga Spanien.
Alstom har ju vidareutvecklat sin Regio Citadis till ett högre plan, nämligen Dualis (som också är en duospårvagn, men huvudsakligen kommer att lanseras i Frankrike). Sitter på bilder av vagntypen, men dessa är tyvärr copyrightade...
Ja, jag har inte heller kunnat hitta något bildmaterial på Dualis Citadis (eller om den kanske ska benämnas Citadis Dualis) på Alstoms hemsidor, bara presskommuniken om ordern till SNCF från i maj i år.

Alstom uppvisar i mitt subjektiva tycke den mest intressanta teknikutvecklingen inom spårtrafikområdet just nu, och jag betraktar dem som en stark kandidat till att få ordern på vagnar till DjL. Den andra kandidaten är naturligtvis Bombardier, Siemens kan möjligen vara med, med nya nya, hållbarare Combino Plus. AnsaldoBreda lär ha små chanser, varken Oslo eller Göteborg är några helt igenom lyckade referensobjekt.

Mvh.

Björn

Postat: tisdag 24 juli 2007 17:21
av Björn Ehnberg
late- skrev:
Björn Ehnberg skrev: Klippen verkar också ge förklaringen till Madridvagnens smala hjulprofil, såvitt man kan se är banan helt och hållet lagd med gatuspårsräl, troligtvis med smal flänsränna 36 mm.
Om jag har förstått rätt använder franska och spanska nya spårväger alltid gatuspårsräl med betongslipers gjutit i betong.
Intressant att höra! Den som vill ha en översikt över olika spårbyggnadstekniker rekommenderas VTI-skriften Spårvägens infrastruktur. Tvärbanan använder betongspår av olika konstruktioner på sträckan genom Hammarby Sjöstad, där dock med en rälprofil med bredare flänsränna (sk. hamnspår) valts. Längs Lugnets Allé används Edilonspår, där rälerna är inbäddade i en speciell, vibrationsdämpande gummimassa.

Mvh.

Björn

Postat: onsdag 25 juli 2007 10:19
av late-
Björn Ehnberg skrev:Intressant att höra! Den som vill ha en översikt över olika spårbyggnadstekniker rekommenderas VTI-skriften Spårvägens infrastruktur.
Absolut. Rekommenderar också engelska skriften "A survey of UK tram and light railway systems relating to the wheel/rail interface" som går att hitta på denna sidan. Innehåller också information om Grenoble och Montpellier. Rälsprofilen är SEI 35GP.

Såg i princip samma system i Santa Cruz de Tenerife i Januari. Hade dock konventionella betongslipers och lite annorlunda system för justering innan betonggjutningen. Har inte haft tid att posta foton på Nätet.
Björn Ehnberg skrev:Längs Lugnets Allé används Edilonspår, där rälerna är inbäddade i en speciell, vibrationsdämpande gummimassa.
Croydon Tramlink har nyligen bytt från Edilon till gjutade betongslipers i en kurva. Dom hade problem med att svetsa kurvan när Edilonmassan smalt i hög temperatur och måste därför byta. Rälsen där var dock av ett exceptionell hårt typ. Artikel om detta finns i senaste numret av Tramways & Urban Transit.

Postat: onsdag 25 juli 2007 10:37
av late-
Björn Ehnberg skrev:Ja, jag har inte heller kunnat hitta något bildmaterial på Dualis Citadis (eller om den kanske ska benämnas Citadis Dualis) på Alstoms hemsidor, bara presskommuniken om ordern till SNCF från i maj i år.
Här finns två bilder. Mer information kan man hitta i Railway Gazette.

Jag tror att Alstom säljer också Regio Citadis om man vill köpa en sådan vagn, men marknadsför aktivt bara Citadis Dualis.

Postat: onsdag 25 juli 2007 11:22
av Ivers1991
Enligt Strassenbahn Magazin skall Dualis utvidga Alstoms duospårvagnar på den franska marknaden. Enligt samma tidning byggs Dualis-vagnarna i Valenciennes, 7 stycken till Nantes-regionen (trafikstart januari 2010) och 24 till Lyon (mars 2010). SNCF har dock option på ytterligare 169 fordon, dessa avsedda för Alsace och Ile-de-France.

Samma tidning omhandlar för övrigt Dresdens 30-meter XXL-vagn och Neuss' folkomröstning om spårvägens framtid...

Postat: onsdag 25 juli 2007 12:23
av Johan Eriksson
Ivers1991 skrev:Samma tidning omhandlar för övrigt Dresdens 30-meter XXL-vagn och Neuss' folkomröstning om spårvägens framtid...
Det blir bara bättre och bättre det här, ja för sjutton lägg ned Neuss och Ulm och merparten av de olönsamma men nyupprustade näten i f d DDR också när ni ändå är på gång, andas kan vill väl göra i syrgastuber!

When will they ever learn? :roll:

Postat: onsdag 25 juli 2007 15:58
av Ivers1991
Johan Eriksson skrev:
Ivers1991 skrev:Samma tidning omhandlar för övrigt Dresdens 30-meter XXL-vagn och Neuss' folkomröstning om spårvägens framtid...
Det blir bara bättre och bättre det här, ja för sjutton lägg ned Neuss och Ulm och merparten av de olönsamma men nyupprustade näten i f d DDR också när ni ändå är på gång, andas kan vill väl göra i syrgastuber!

When will they ever learn? :roll:
Omröstningen om spårvägen i Neuss' framtid (vilken förövrigt var ganska kul läsning, dock inte p.g.a nedläggningshotet). 1999 förvisades U75 från stadens centrum. Omröstningen om linje 79 ägde rum 13 maj, och fick (surprise) en positiv utgång. Spårvägen i Neuss blir alltså kvar. :D

Re: Ytterligare transportförsening

Postat: fredag 27 juli 2007 21:42
av Thomas Lange
Thomas Lange skrev:Tyvärr visar det sig mer komplicerat än man trodde att arrangera transporten av Madrid-vagnen till Stockholm. Från Alstom meddelas att det tyvärr dröjer till slutet av juli månad innan den kan lossas på Strandvägen.
Senaste information är lastning i Barcelona 9 aug, lossning i Sthlm ca 15 aug.

Vagnen måste lämna Djurgården senast 2 sep, eftersom Djurgårdsbron därefter stängs för spårvagnstrrafik. Förhoppningsvis blir destinationen då Lidingö.

Postat: fredag 27 juli 2007 22:24
av Ivers1991
Och Düsseldorf planerar även nya U81 till Rheinparkcenter i den gamla hamnen, samt en ny stadslinje för U81 från Stadthalle via Busbahnhof-Hafenstrasse till Rheintorstrasse. Enligt tidningen finns även denna nya linje som en framtida alternativ sträcka till dagens 709:a...

Så framtiden verkar ganska ljus för spårvägen i Neuss, "after all"! :D :D