Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Stefan_Brännström skrev:daniel_s: Bevis? I en tid där vi har allt fler utflippade TV-program i bästa sändningstid (ta t.ex Steve Irwins krokodil-program innan han omkom p.g.a. sina våghalsigheter) inspireras nog allt fler att söka faran.
Jag undrar fortfarande om du har några bevis för att att "dödslekarna" verkligen ökar, eller om du bara utgår från att de gör det.
Stefan_Brännström skrev:Barnuppfostran tycks succesivt ha blivit sämre, och framför allt verkar allmänbildningen stryka på foten när vi möter 90-talisterna. Vet de ens vilket landskap Skövde ligger i, om de inte har släkt där?
Vet du hur man snabbast hittar en godtycklig låt på nätet? Olika generationer har olika behov - allmänbildning kan inte mätas i hur mycket man kan av det ens föräldrar kunde. Vet du förresten i vilket landskap Stockholms slott ligger?
Allt du har skrivit hittills bekräftar min hemliga tes som inte är så hemlig längre: Du bekymrar dig över att samhället håller på att springa ifrån dig, du är en Gnällig Gammal Gubbe. Jag håller med om att det är tråkigt när människor skadas eller dör, men jag anser att du använder det för dina egna syften när du framför det som att samhället utvecklas i fel riktning, för det är väl det du säger?
"Allt du har skrivit hittills bekräftar min hemliga tes som inte är så hemlig längre: Du bekymrar dig över att samhället håller på att springa ifrån dig, du är en Gnällig Gammal Gubbe."
Ehh, "din hemliga tes"? Jag är 26 år, och DET om något bevisar däremot att du drar tvärsäkra slutsatser om andra i forumet, som du uppenbarligen inte borde dra.
Jag jämför ofta allmänbildningsnivån hos min 17-åriga lillasyster, hennes vänner, och vad jag och mina vänner visste i den åldern.
Vad är det för enkelspårigt resonemang du för att man är en gammal gubbe om man bekymrar sig om barnuppfostran?
Min generation har en del att lära av 30, 40 och 50-talisterna, som hör till de generationer föräldrar jag personligen känner störst aktning för.
10-talister var utan tvekan för hårda, då man fortfarande utövade barnaga i viss utsträckning.
70-talister är däremot för veka. Plötsligt är det inte så viktigt att sätta sig i respekt hos ungdomar, och man ägnar mindre tid åt att umgås med barnen vilket också är dåligt.
Det är viktigt att inte leva i uppfattningen att allt var som bäst på min tid. Lärarna hade förmodligen bäst koll på eleverna under 70-talet om jag skall göra en uppskattning. När jag själv var elev under 90-talet hade de flesta lärarna för dålig respekt, vilket inte bekymrade mig då - men nu.
Nu har jag läst igenom hela tråden. Min uppfattning är att ungar och ungdommar har i alla tider gjort olika former av busstreck och ibland vaädligt korkade saker. Spänning och äventry ..utamaningar osv är lika stor nu som för 100 år sen. Vad är då skillnaden ?.. Då någon gjorde nått förr i tiden för 100 år sen säger vi.. så var straffet ett annorlunda aän idag. Aga i någpn form va väl det vanligaste. och forsatta tilltagen så vart det "Bona" osv.
Då fanns inte det snabba informationsflödet som finns idag vilket gjorde att det toge ett tag innan ryktet hade nått uta.. och spridit sig till andra städer osv.
¨
Idag kan man kabla ut en händelse på nolltid och därmed sprid kunskapen tilla fler mycket ssnabbare ochäven tvälingsmomentet kommer in i bilden på ett annat sätt.
Därm,es så blir det fler som uppmärksammas för sina tilltag ...och risken för att fler provar ökar.
Jag tror inte på censur utan mer att det är vi vuxna i samhället som måste ta vårt ansvar....kanske lätt å skriva så här men ... vuxa måste mer a aktivt hänga med vad som händer osv... förebyggande arbete krävs ¨liksom att gå in mer aktivt när nått händer och se till att följa upp när något har hänt .
/stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
daniel_s skrev:Allt du har skrivit hittills bekräftar min hemliga tes som inte är så hemlig längre: Du bekymrar dig över att samhället håller på att springa ifrån dig, du är en Gnällig Gammal Gubbe.
Ehh, "din hemliga tes"? Jag är 26 år, och DET om något bevisar däremot att du drar tvärsäkra slutsatser om andra i forumet, som du uppenbarligen inte borde dra.
Jag har faktiskt inte påstått något om din absoluta ålder, men nu när jag känner till den så tycker jag att du har ännu mindre anledning att uttrycka dig som du gör. Kom in i matchen liksom!
Stefan_Brännström skrev:Jag jämför ofta allmänbildningsnivån hos min 17-åriga lillasyster, hennes vänner, och vad jag och mina vänner visste i den åldern.
Jaha, själv brukar jag fascineras av hur mycket jag har glömt bort sedan jag var 17 år...
Internet, och ökade möjligheter att "visa upp" sina våghalsigheter har ungdomarna nu fått, och det enda som kommer förändras, är att möjligheten att visa upp sig förmodligen ökar ytterligare.
Vad gör vi då åt detta? Helt riktigt måste/borde någonting göras, men vad?
Är man förälder till en son som är under 15 år, kunde en variant vara att spärra vissa hemsidor, som typ YouTube. Det krävs emellertid att föräldern sätter sig noga in i vilka olämpliga sidor som framför allt finns. Det kan man göra genom att låta webläsaren skriva en text-logg där varje besökt adress noteras. Då är det bara att spärra alla olämpliga sidor som barnen besökt, så att det inte upprepas.
Sedan kan YouTube betraktas som en websajt med både gott och ont. Det handlar om förtroende för ungdomen som skall ha eller inte ha tillgång.
Coola fotbollsmål eller hemgjorda musikvideos = tummen upp
Filmade självmord eller vansinnesdåd = tummen ned
Föräldrar bör vara mer medvetna om var deras barn surfar, men jag tror problemet är att föräldrar i allmänhet underskattar internet när det gäller dåliga influenser.
Användandet av chatprogram borde också ses över, och kanske förbjudas i de lägre åldrarna så att inte barn under t.ex. 10 år kommer i kontakt med främmande människor överhuvudtaget, via internet.
Skall jag ta fram min personliga syn på t.ex. porrbilder, så borde porrsurfning förbjudas för alla barn som är under 18 år. Med det menar jag (för att vara tydlig i fallet) att föräldrar borde spärra den typen av sidor, och aktivt verka för att deras barn inte ägnar sig åt porrsurfning som minderåriga.
Kan verka löjligt i vissa öron, men det handlar om andra aspekter också. Att ägna sin tid vid datorn åt att porrsurfa kan betraktas som ett vuxet privilegium.
Det är nog dags för samhället att vakna upp lite grann och strypa tillgången för ungdomar på negativa influenser från internet. Men då måste alla parter dra sitt strå till stacken.