Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Magnus_J skrev:man kan ju då undra varför det inte tillkallas sjukvårdutbildade väktare som skulle kunna göra en första insats och kanske flytta den sjuke till perrongen och där ge första hjälpen i väntan på Akutbild och ambulans.?!
kanske det skulle finnas lämplig avsedd utrustning på respektive glasbur, som skulle kunna användas?
eller kanske som i tyskland mer frivilliga Röda korsare som glider runt med walkitalki,
Läste även att det skall på försök skickas ut SMS till utbildade personer i HLR inom ettvisst område då personen behöver hjälp.
Ja ambulanserna är hårt belastade och för få (min åsikt)
tyvärr blir de kanske många gånger låsta på "skitsaker", missförstå mig inte med formuleringen men ofta så får ju amb.pers. ta vid där resten av sjukvården misslyckas. ex. psykiatrin, osv.
Samtidigt ska man inte glömma att det oftast finns sjukvårdsutbildade personer i närheten. Och vi har tjänsteplikt, det gäller i alla fall sköterskor och läkare. Glöm inte dina medmänniskor omkring dig då du sitter på ett t-tåg, sannoklikheten är rätt stor att NÅN kan HLR.
Tjänsteplikt? Är det reglerat i någon lag eller?
Det enda jag kan hitta i lagboken refererar till värn- och civilplikt, och allmän tjänsteplikt i krigstider.
När man legitimeras påpekas detta. Vet inte vad man får för staff, men inte skulle det se snyggt ut i Aftonbladet: 'Olycka med hundra skakade, läkaren smet'....
Läkaretiken kanske inte kan skrivas i Svea Rikes Lag?
Det är många regler som inte står, och som inte heller ska stå, i lagen.
Exempel på sådana är direktiv, förordningar, föreskrifter, avtal...
En sådan här sak kan regleras genom läkarlegitimationen. Det värsta som kan hända i så fall är att man blir av med densamma = du blir av med din inkomst och ditt jobb
Å andra sidan så gäller arbetstidslagstiftningen även läkare - det är en lagstiftning som jag starkt misstänker har tolkningsföreträde före legitimationen. Det finns säkerligen andra ickedispositiva lagar att stödja sig mot när man som läkare eller sköterska väljer att inte hjälpa. Dvs jag tar det för mycket otroligt att någon skulle trilla dit på detta.
Hursom, polisen kan förmodligen intet göra åt en "smitande läkare".
TonyM skrev:Det är många regler som inte står, och som inte heller ska stå, i lagen.
Exempel på sådana är direktiv, förordningar, föreskrifter, avtal...
En sådan här sak kan regleras genom läkarlegitimationen. Det värsta som kan hända i så fall är att man blir av med densamma = du blir av med din inkomst och ditt jobb
Å andra sidan så gäller arbetstidslagstiftningen även läkare - det är en lagstiftning som jag starkt misstänker har tolkningsföreträde före legitimationen. Det finns säkerligen andra ickedispositiva lagar att stödja sig mot när man som läkare eller sköterska väljer att inte hjälpa. Dvs jag tar det för mycket otroligt att någon skulle trilla dit på detta.
Hursom, polisen kan förmodligen intet göra åt en "smitande läkare".
//Tony
Jag får ta reda på detta med 'plikt', men vet att i alla fall poliser måste, även på fritid, ingripa om de ser ett brott ske.
Jag har svårt att tro att läkarna slipper undan så lätt heller....
antaeus skrev:
Jag får ta reda på detta med 'plikt', men vet att i alla fall poliser måste, även på fritid, ingripa om de ser ett brott ske.
Det måste faktiskt du också!
Däremot så är det i dagens samhälle svårt att göra utan risk för din egen hälsa, varför alla slipper undan tämligen billigt.
Att plikten finns är en sak, hur det hela följs upp är en annan.
antaeus skrev:
Det måste faktiskt du också!
Däremot så är det i dagens samhälle svårt att göra utan risk för din egen hälsa, varför alla slipper undan tämligen billigt.
Att plikten finns är en sak, hur det hela följs upp är en annan.
//Tony
Enligt mediadiskutioner för några år sedan så är man enligt lag skyldig att anmäla en skogsbrand, men inte att ringa efter ambulans åt t.ex. skadade vid en bilolycka!
LÅ1 skrev:Enligt mediadiskutioner för några år sedan så är man enligt lag skyldig att anmäla en skogsbrand, men inte att ringa efter ambulans åt t.ex. skadade vid en bilolycka!
För ett tag sedan var det faktiskt en debatt här i SS-Forum där någon på fullt allvar menade att man i en viss trafiksituation kunde överlåta sin väjningsskyldighet på bilen bakom. Kanske samma sak här: "Varför ska just jag behöva ringa, det kan väl någon annan göra?"...
daniel_s skrev:För ett tag sedan var det faktiskt en debatt här i SS-Forum där någon på fullt allvar menade att man i en viss trafiksituation kunde överlåta sin väjningsskyldighet på bilen bakom.
Det går att vända på: "Åker bilen framför, så kan jag väl smita med tätt bakom!"
antaeus skrev:Jag får ta reda på detta med 'plikt', men vet att i alla fall poliser måste, även på fritid, ingripa om de ser ett brott ske.
Jag har svårt att tro att läkarna slipper undan så lätt heller....
Jag har ibland hört ett påstående, som jag inte vet om det stämmer. Det går ut på att en polis som i civila kläder och på sin fritid väljer att åka gratis i tuben genom att visa tjänstekortet och brickan som färdbevis, har större skyldighet att ingripa mot bus än vad en annan polis har som på sin fritid betalar för resan med egna pengar.
Om detta är en regel som finns skriftligt formulerad någonstans vet jag inte. Någon som vet?