Postat: onsdag 24 januari 2007 20:03
Berätta mera!
uppmanar VeVeN
uppmanar VeVeN
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Ekonomisk skrev:Det där har man försökt vid Liseberg. Försöket är avslutat.VeVen skrev:Det finns litet ytterliga bonuseffekter man får på köpet om man skulle bygga helt underjordiska hållplatser / stationer. Genom att då passa på att bygga riktiga spärrlinjer, så skulle man dels försvåra för fuskåkare, dels så kan stoppen gå snabbare och smidigare i och med att biljetthanteringen redan är klar när resenärerna kliver på. Det skulle kunna öka medelhastigheten ytterligare litet grann.Patrik S skrev:Jag tror du har rätt, alternativet skulle vara om man lät hållplatserna vara "öppna" och nersänkta vid stationerna (ungefär som skisserna för nya Frölunda Torg). Det kan dock vara svårt att få till estetiskt. Hållplatserna behöver inte se mer annorlunda ut än Hammarkullen gör idag.
. . .
Hur var det nu med de korsningar jag bad dig fundera på, går det inte kollektivtrafik där? Resonemanget kan alltså inte föras så enkelt!Erik Sandblom skrev:TonyM skrev:Om du förändrar anmälningssträckorna för spårvagn/buss så att kollektivtrafiken kan passera ökar du rödtiderna för övrig trafik.
Prioriteringen av kollektivtrafiken sker alltså på bekostnad av biltrafiken.
Naturligtvis har du förstått helt rätt. Det är just sådana kalkyler som ligger bakom utformningen av trafikapparaten. Ibland går kalkylerna rätt och ibland fel. Alltid är det så att mycket kan förbättras.Mats skrev:Jag är principiellt med på det du säger men nog måste det finnas tillfällen där resultaten faktiskt är omvända? Om man kalibrerar en korsning så att spårvagnen får kör precis i rätt ögonblick så slipper den stanna före korsningen och håller då antagligen högre medelhastighet genom korsningen vilket gör att biltrafiken snabbare får grönt igen än om spårvagnen tvingas stanna. Nu har iofs en spårvagn rätt bra acceleration men exemplet blir kanske tydligare om man tänker sig en lagom seg buss.
Så även i Hammarkullen, eller?Ekonomisk skrev:
Det där har man försökt vid Liseberg. Försöket är avslutat.
TonyM skrev:Så även i Hammarkullen, eller?Ekonomisk skrev:
Det där har man försökt vid Liseberg. Försöket är avslutat.
Bengt: Var stod det att spärrarna skulle vara biljettavkännande? Det viktiga i sammanhanget var att viseringen/försäljningen inte skedde på fordonet!
//Tony
Spärrkiosken i Hammarkullen finns kvar och är bemannad.Bengt Jönsson skrev:TonyM skrev:Så även i Hammarkullen, eller?Ekonomisk skrev:
Det där har man försökt vid Liseberg. Försöket är avslutat.
Bengt: Var stod det att spärrarna skulle vara biljettavkännande? Det viktiga i sammanhanget var att viseringen/försäljningen inte skedde på fordonet!
//Tony
Har aldrig sett någonsin någon gång att det funnits fast personal som viserat färdbevis på plats på Lisebergs pendeltågsstation.
Finns ju heller ingen och har heller aldrig funnits någon spärrkur därstädes likt den som funnits/finns i Hammarkullen som ju mest liknar en t-banestation i "Stolleholm"..![]()
TonyM skrev:Hur var det nu med de korsningar jag bad dig fundera på, går det inte kollektivtrafik där? Resonemanget kan alltså inte föras så enkelt!Erik Sandblom skrev:Prioriteringen av kollektivtrafiken sker alltså på bekostnad av biltrafiken.TonyM skrev:Om du förändrar anmälningssträckorna för spårvagn/buss så att kollektivtrafiken kan passera ökar du rödtiderna för övrig trafik.
Tappar aldrig en chans att säga emot...TonyM skrev:Spärrkiosken i Hammarkullen finns kvar och är bemannad.Bengt Jönsson skrev:TonyM skrev: Så även i Hammarkullen, eller?
Bengt: Var stod det att spärrarna skulle vara biljettavkännande? Det viktiga i sammanhanget var att viseringen/försäljningen inte skedde på fordonet!
//Tony
Har aldrig sett någonsin någon gång att det funnits fast personal som viserat färdbevis på plats på Lisebergs pendeltågsstation.
Finns ju heller ingen och har heller aldrig funnits någon spärrkur därstädes likt den som funnits/finns i Hammarkullen som ju mest liknar en t-banestation i "Stolleholm"..![]()
Däremot tror jag att vi kan lita på Ekonomisk, om jag inte är helt felunderrättad använder han och har under lång tid använt den stationen tämligen frekvent.
Mellan Sprängkullsgatan och Viktoriagatan går det kollektivtrafik idag, hållplatsen Hagakyrkan befinner sig där.Erik Sandblom skrev:TonyM skrev:Hur var det nu med de korsningar jag bad dig fundera på, går det inte kollektivtrafik där? Resonemanget kan alltså inte föras så enkelt!Erik Sandblom skrev: Prioriteringen av kollektivtrafiken sker alltså på bekostnad av biltrafiken.
I alla tre korsningar går biltrafiken vinkelrätt mot spårvägen. Om spårvagnarna prioriteras hårdare (anmälningssträckorna förlängs) så minskar framkomligheten för bilarna ganska mycket. Men samtidigt så går spårvagnarna snabbare och punktligare, vilket lockar fler bilister.
Lysande tycker jag, men om jag har missat något så får du gärna förklara närmare. Det går väl ingen kollektivtrafik i Allén/Parkgatan?
Grovsnus skrev:Mellan Sprängkullsgatan och Viktoriagatan går det kollektivtrafik idag, hållplatsen Hagakyrkan befinner sig där.Erik Sandblom skrev:TonyM skrev: Hur var det nu med de korsningar jag bad dig fundera på, går det inte kollektivtrafik där? Resonemanget kan alltså inte föras så enkelt!
I alla tre korsningar går biltrafiken vinkelrätt mot spårvägen. Om spårvagnarna prioriteras hårdare (anmälningssträckorna förlängs) så minskar framkomligheten för bilarna ganska mycket. Men samtidigt så går spårvagnarna snabbare och punktligare, vilket lockar fler bilister.
Lysande tycker jag, men om jag har missat något så får du gärna förklara närmare. Det går väl ingen kollektivtrafik i Allén/Parkgatan?
Gatan heter Parkgatan och ska vagnen till/från Grönsakstorget passerar den Nya Allén.
Ekonomisk skrev:Tappar aldrig en chans att säga emot...TonyM skrev:Spärrkiosken i Hammarkullen finns kvar och är bemannad.Bengt Jönsson skrev:
Har aldrig sett någonsin någon gång att det funnits fast personal som viserat färdbevis på plats på Lisebergs pendeltågsstation.
Finns ju heller ingen och har heller aldrig funnits någon spärrkur därstädes likt den som funnits/finns i Hammarkullen som ju mest liknar en t-banestation i "Stolleholm"..![]()
Däremot tror jag att vi kan lita på Ekonomisk, om jag inte är helt felunderrättad använder han och har under lång tid använt den stationen tämligen frekvent.
Det var allt några år sedan jag använde den dagligen. Spärrarn är upptejpade fortfarande, som de har varit så länge jag kan minnas.
Kom också att tänka på exemplet Hammarkullen. Vad är det som driver folk att införa spärrar bara för att det är underjordisk station?
Ljusskygg verksamhet?
Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
Grovsnus skrev:Mellan Sprängkullsgatan och Viktoriagatan går det kollektivtrafik idag, hållplatsen Hagakyrkan befinner sig där.Erik Sandblom skrev:I alla tre korsningar går biltrafiken vinkelrätt mot spårvägen. Om spårvagnarna prioriteras hårdare (anmälningssträckorna förlängs) så minskar framkomligheten för bilarna ganska mycket. Men samtidigt så går spårvagnarna snabbare och punktligare, vilket lockar fler bilister.
Lysande tycker jag, men om jag har missat något så får du gärna förklara närmare. Det går väl ingen kollektivtrafik i Allén/Parkgatan?
Gatan heter Parkgatan och ska vagnen till/från Grönsakstorget passerar den Nya Allén.
Självklart är kollektivtrafiken viktigast, men jag ser inte hur man expanderar gatorna genom att gräva ned allén under Avenyn? Man bygger då två snygga broar, ungefär så som det ser ut på en del platser i Stockholm, vet inget namn just nu. Jag tycker fortfarande att detta skulle göra Avenyn så mycket mer attraktiv för besökare och flanörer, plus spara tid för alla, både bilister och kollektivtrafikanter.Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
Nej, det är att expandera gatorna för att få plats med bilarna. Vad man borde göra istället är att ta bort såpass mycket bilar, så de får plats på det befintliga gatunätet. Bilarna måste i innerstan komma i sista hand, efter kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik, och taxi.
Du kanske skulle ta hänsyn till det andra jag skrev:Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
Nej, det är att expandera gatorna för att få plats med bilarna.
Ser inte skillnaden riktigt, men det är från Svingeln till Polhemsplatsen (där snabbspåret kommer fram)I artikeln nämns bussgata på Burgrevegatan. Syftar det på Burgrevegatan närmast Centralen eller den delen som går parallelt med Odinsgatan?
TramTok skrev:Självklart är kollektivtrafiken viktigast, men jag ser inte hur man expanderar gatorna genom att gräva ned allén under Avenyn? Man bygger då två snygga broar, ungefär så som det ser ut på en del platser i Stockholm, vet inget namn just nu. Jag tycker fortfarande att detta skulle göra Avenyn så mycket mer attraktiv för besökare och flanörer, plus spara tid för alla, både bilister och kollektivtrafikanter.Erik Sandblom skrev:Nej, det är att expandera gatorna för att få plats med bilarna. Vad man borde göra istället är att ta bort såpass mycket bilar, så de får plats på det befintliga gatunätet. Bilarna måste i innerstan komma i sista hand, efter kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik, och taxi.Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
Åtgärden i sig tror inte jag kommer att medföra någon större förändring i antalet passagerare som åker kollektivet eller antalet bilister, men det är inte heller det huvudsakliga syftet, snarare att snabba upp kollektivtrafiken på Avenyn, men främst att öppna upp Avenyn med mot Södra Älvstranden.
Ekonomisk skrev:Du kanske skulle ta hänsyn till det andra jag skrev:Erik Sandblom skrev:Nej, det är att expandera gatorna för att få plats med bilarna.Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
"Det har ju varit på förslag att bara använda en av Parkgatan/Nya Allén till biltrafik. Det vore finemang om man kunde ha spårväg längs med vallgraven från Järntorget till Polhemsplatsen. "
Så man minskar alltså gatorna, och gräver ner den halvan som blir kvar, så att man får ett oavbrutet gångstråk från Operan till Götaplatsen.
Ekonomisk skrev:Ser inte skillnaden riktigt, men det är från Svingeln till Polhemsplatsen (där snabbspåret kommer fram)I artikeln nämns bussgata på Burgrevegatan. Syftar det på Burgrevegatan närmast Centralen eller den delen som går parallelt med Odinsgatan?
Jag begriper inte din fråga, men bussgatan skall gå från Svingeln till Polhemsplatsen längs bla Burgrevegatan.Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Ser inte skillnaden riktigt, men det är från Svingeln till Polhemsplatsen (där snabbspåret kommer fram)I artikeln nämns bussgata på Burgrevegatan. Syftar det på Burgrevegatan närmast Centralen eller den delen som går parallelt med Odinsgatan?
Sök på Burggrevegatan på Eniro. Den går parallelt med Odinsgatan, på andra sidan husen, längs järnvägen.
Grovsnus skrev:Låter både bra och snyggt att upplåta den norra delen av Allén bli kollektivgata.