Göteborgs spårvagnar når inte ens 25 km/h
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Ekonomisk skrev:Det där har man försökt vid Liseberg. Försöket är avslutat.VeVen skrev:Det finns litet ytterliga bonuseffekter man får på köpet om man skulle bygga helt underjordiska hållplatser / stationer. Genom att då passa på att bygga riktiga spärrlinjer, så skulle man dels försvåra för fuskåkare, dels så kan stoppen gå snabbare och smidigare i och med att biljetthanteringen redan är klar när resenärerna kliver på. Det skulle kunna öka medelhastigheten ytterligare litet grann.Patrik S skrev:Jag tror du har rätt, alternativet skulle vara om man lät hållplatserna vara "öppna" och nersänkta vid stationerna (ungefär som skisserna för nya Frölunda Torg). Det kan dock vara svårt att få till estetiskt. Hållplatserna behöver inte se mer annorlunda ut än Hammarkullen gör idag.
. . .
Mig veterligen så har det aldrig förekommit biljettstyrda spärrar likt dem i hufvuddstadens tunnelbana vid Lisebergs pendeltågsstation. Enbart vanliga snurrvändkors men deras "armar" är numera bortmonterade.
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
Re: Spårvagnarna måste prioriteras på bekostnad av bilarna
Hur var det nu med de korsningar jag bad dig fundera på, går det inte kollektivtrafik där? Resonemanget kan alltså inte föras så enkelt!Erik Sandblom skrev:TonyM skrev:Om du förändrar anmälningssträckorna för spårvagn/buss så att kollektivtrafiken kan passera ökar du rödtiderna för övrig trafik.
Prioriteringen av kollektivtrafiken sker alltså på bekostnad av biltrafiken.
Naturligtvis har du förstått helt rätt. Det är just sådana kalkyler som ligger bakom utformningen av trafikapparaten. Ibland går kalkylerna rätt och ibland fel. Alltid är det så att mycket kan förbättras.Mats skrev:Jag är principiellt med på det du säger men nog måste det finnas tillfällen där resultaten faktiskt är omvända? Om man kalibrerar en korsning så att spårvagnen får kör precis i rätt ögonblick så slipper den stanna före korsningen och håller då antagligen högre medelhastighet genom korsningen vilket gör att biltrafiken snabbare får grönt igen än om spårvagnen tvingas stanna. Nu har iofs en spårvagn rätt bra acceleration men exemplet blir kanske tydligare om man tänker sig en lagom seg buss.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
TonyM skrev:Så även i Hammarkullen, eller?Ekonomisk skrev:
Det där har man försökt vid Liseberg. Försöket är avslutat.
Bengt: Var stod det att spärrarna skulle vara biljettavkännande? Det viktiga i sammanhanget var att viseringen/försäljningen inte skedde på fordonet!
//Tony
Har aldrig sett någonsin någon gång att det funnits fast personal som viserat färdbevis på plats på Lisebergs pendeltågsstation.
Finns ju heller ingen och har heller aldrig funnits någon spärrkur därstädes likt den som funnits/finns i Hammarkullen som ju mest liknar en t-banestation i "Stolleholm"..


Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
Spärrkiosken i Hammarkullen finns kvar och är bemannad.Bengt Jönsson skrev:TonyM skrev:Så även i Hammarkullen, eller?Ekonomisk skrev:
Det där har man försökt vid Liseberg. Försöket är avslutat.
Bengt: Var stod det att spärrarna skulle vara biljettavkännande? Det viktiga i sammanhanget var att viseringen/försäljningen inte skedde på fordonet!
//Tony
Har aldrig sett någonsin någon gång att det funnits fast personal som viserat färdbevis på plats på Lisebergs pendeltågsstation.
Finns ju heller ingen och har heller aldrig funnits någon spärrkur därstädes likt den som funnits/finns i Hammarkullen som ju mest liknar en t-banestation i "Stolleholm"..![]()
Däremot tror jag att vi kan lita på Ekonomisk, om jag inte är helt felunderrättad använder han och har under lång tid använt den stationen tämligen frekvent.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Spårvagnarna måste prioriteras på bekostnad av bilarna
TonyM skrev:Hur var det nu med de korsningar jag bad dig fundera på, går det inte kollektivtrafik där? Resonemanget kan alltså inte föras så enkelt!Erik Sandblom skrev:Prioriteringen av kollektivtrafiken sker alltså på bekostnad av biltrafiken.TonyM skrev:Om du förändrar anmälningssträckorna för spårvagn/buss så att kollektivtrafiken kan passera ökar du rödtiderna för övrig trafik.
I alla tre korsningar går biltrafiken vinkelrätt mot spårvägen. Om spårvagnarna prioriteras hårdare (anmälningssträckorna förlängs) så minskar framkomligheten för bilarna ganska mycket. Men samtidigt så går spårvagnarna snabbare och punktligare, vilket lockar fler bilister.
Lysande tycker jag, men om jag har missat något så får du gärna förklara närmare. Det går väl ingen kollektivtrafik i Allén/Parkgatan?
Tappar aldrig en chans att säga emot...TonyM skrev:Spärrkiosken i Hammarkullen finns kvar och är bemannad.Bengt Jönsson skrev:TonyM skrev: Så även i Hammarkullen, eller?
Bengt: Var stod det att spärrarna skulle vara biljettavkännande? Det viktiga i sammanhanget var att viseringen/försäljningen inte skedde på fordonet!
//Tony
Har aldrig sett någonsin någon gång att det funnits fast personal som viserat färdbevis på plats på Lisebergs pendeltågsstation.
Finns ju heller ingen och har heller aldrig funnits någon spärrkur därstädes likt den som funnits/finns i Hammarkullen som ju mest liknar en t-banestation i "Stolleholm"..![]()
Däremot tror jag att vi kan lita på Ekonomisk, om jag inte är helt felunderrättad använder han och har under lång tid använt den stationen tämligen frekvent.

Det var allt några år sedan jag använde den dagligen. Spärrarn är upptejpade fortfarande, som de har varit så länge jag kan minnas.
Kom också att tänka på exemplet Hammarkullen. Vad är det som driver folk att införa spärrar bara för att det är underjordisk station?
Ljusskygg verksamhet?

- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Re: Spårvagnarna måste prioriteras på bekostnad av bilarna
Mellan Sprängkullsgatan och Viktoriagatan går det kollektivtrafik idag, hållplatsen Hagakyrkan befinner sig där.Erik Sandblom skrev:TonyM skrev:Hur var det nu med de korsningar jag bad dig fundera på, går det inte kollektivtrafik där? Resonemanget kan alltså inte föras så enkelt!Erik Sandblom skrev: Prioriteringen av kollektivtrafiken sker alltså på bekostnad av biltrafiken.
I alla tre korsningar går biltrafiken vinkelrätt mot spårvägen. Om spårvagnarna prioriteras hårdare (anmälningssträckorna förlängs) så minskar framkomligheten för bilarna ganska mycket. Men samtidigt så går spårvagnarna snabbare och punktligare, vilket lockar fler bilister.
Lysande tycker jag, men om jag har missat något så får du gärna förklara närmare. Det går väl ingen kollektivtrafik i Allén/Parkgatan?
Gatan heter Parkgatan och ska vagnen till/från Grönsakstorget passerar den Nya Allén.
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Re: Spårvagnarna måste prioriteras på bekostnad av bilarna
Grovsnus skrev:Mellan Sprängkullsgatan och Viktoriagatan går det kollektivtrafik idag, hållplatsen Hagakyrkan befinner sig där.Erik Sandblom skrev:TonyM skrev: Hur var det nu med de korsningar jag bad dig fundera på, går det inte kollektivtrafik där? Resonemanget kan alltså inte föras så enkelt!
I alla tre korsningar går biltrafiken vinkelrätt mot spårvägen. Om spårvagnarna prioriteras hårdare (anmälningssträckorna förlängs) så minskar framkomligheten för bilarna ganska mycket. Men samtidigt så går spårvagnarna snabbare och punktligare, vilket lockar fler bilister.
Lysande tycker jag, men om jag har missat något så får du gärna förklara närmare. Det går väl ingen kollektivtrafik i Allén/Parkgatan?
Gatan heter Parkgatan och ska vagnen till/från Grönsakstorget passerar den Nya Allén.
Parkgatan och Nya Allen går ju parallellt med varandra likt en halv ringgördel på det som tidigare var stadens befästningsvallar utanför vallgraven. Parkgatan går "utanför" nya allen och i desas är biltrafiken enkelriktad. Parkgatan tar hand om den österut gående och Nya Allen om den västergående.
En dubbespårig spårvägslinje i Nya Allen skulle vara mycket diggabel men samtidigt påverkad starkt av lövhalka.
Som kuriosa kan ju nämnas att dessa båda 3-filiga gator nattetid används av en del som racerbanor.
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
- Bengt Jönsson
- Inlägg: 657
- Blev medlem: onsdag 25 september 2002 11:46
- Ort: En till 031 återlokaliserad 031:a
- Kontakt:
Ekonomisk skrev:Tappar aldrig en chans att säga emot...TonyM skrev:Spärrkiosken i Hammarkullen finns kvar och är bemannad.Bengt Jönsson skrev:
Har aldrig sett någonsin någon gång att det funnits fast personal som viserat färdbevis på plats på Lisebergs pendeltågsstation.
Finns ju heller ingen och har heller aldrig funnits någon spärrkur därstädes likt den som funnits/finns i Hammarkullen som ju mest liknar en t-banestation i "Stolleholm"..![]()
Däremot tror jag att vi kan lita på Ekonomisk, om jag inte är helt felunderrättad använder han och har under lång tid använt den stationen tämligen frekvent.
Det var allt några år sedan jag använde den dagligen. Spärrarn är upptejpade fortfarande, som de har varit så länge jag kan minnas.
Kom också att tänka på exemplet Hammarkullen. Vad är det som driver folk att införa spärrar bara för att det är underjordisk station?
Ljusskygg verksamhet?
För att det skall se ut som en "riktig" tunnelbanestation (i Stockholm) naturligtvis!

Nej, skämt åsido. När Stadsbanan planerades och skulle byggas i Göteborg byggdes de nya linjerna med en högre standard än resten av spårvägsnätet. Plattformshöjderna var högre vilket kan ses i den avsats som finns i Hammarkullen mellan golvet i den del där rulltrapporna har sin nederdel och höjden på plattformen vid spårvagnens hållplats. Denna nivåskillnad beror just på att den framtida stadsbanan var tänkt att ha en högre golvhöjd på fordonen än vad som var standard då (och än idag) och även kanske nivå helt i linje med fordonens golvhöjd.
/Bengt
Approaching the new Suburbia on light-rail track.
Återuppbygg VGJ nu !!
Återuppbygg VGJ nu !!
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
Nej, det är att expandera gatorna för att få plats med bilarna. Vad man borde göra istället är att ta bort såpass mycket bilar, så de får plats på det befintliga gatunätet. Bilarna måste i innerstan komma i sista hand, efter kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik, och taxi.
Göteborg har gjort en del i den riktningen, främst inom vallgraven. Det måste fortsätta, nu i GP säger Västtrafik att bilarna kommer ivägen för bussar utanför Centralen.
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared ... p?a=321364
I artikeln nämns bussgata på Burgrevegatan. Syftar det på Burgrevegatan närmast Centralen eller den delen som går parallelt med Odinsgatan?
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: Spårvagnarna måste prioriteras på bekostnad av bilarna
Grovsnus skrev:Mellan Sprängkullsgatan och Viktoriagatan går det kollektivtrafik idag, hållplatsen Hagakyrkan befinner sig där.Erik Sandblom skrev:I alla tre korsningar går biltrafiken vinkelrätt mot spårvägen. Om spårvagnarna prioriteras hårdare (anmälningssträckorna förlängs) så minskar framkomligheten för bilarna ganska mycket. Men samtidigt så går spårvagnarna snabbare och punktligare, vilket lockar fler bilister.
Lysande tycker jag, men om jag har missat något så får du gärna förklara närmare. Det går väl ingen kollektivtrafik i Allén/Parkgatan?
Gatan heter Parkgatan och ska vagnen till/från Grönsakstorget passerar den Nya Allén.
Är det inte egna körfält i Parkgatan då? Då är det lätt att reglera separat. Även om en del spårvagnar får vänta mer på varandra än idag, så borde det bli plus totalt sett för spårvagnarna, i och med att man väntar mindre på bilarna, och bilarna är fler till antalet än spårvagnarna.
Jag vill minnas att i korsningen vid Ullevi installeras smarta detektorer som inte bara prioriterar kollektivtrafik framför annan trafik, utan även kan prioritera kollektivtrafik inbördes. Stämmer det?
Självklart är kollektivtrafiken viktigast, men jag ser inte hur man expanderar gatorna genom att gräva ned allén under Avenyn? Man bygger då två snygga broar, ungefär så som det ser ut på en del platser i Stockholm, vet inget namn just nu. Jag tycker fortfarande att detta skulle göra Avenyn så mycket mer attraktiv för besökare och flanörer, plus spara tid för alla, både bilister och kollektivtrafikanter.Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
Nej, det är att expandera gatorna för att få plats med bilarna. Vad man borde göra istället är att ta bort såpass mycket bilar, så de får plats på det befintliga gatunätet. Bilarna måste i innerstan komma i sista hand, efter kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik, och taxi.
Åtgärden i sig tror inte jag kommer att medföra någon större förändring i antalet passagerare som åker kollektivet eller antalet bilister, men det är inte heller det huvudsakliga syftet, snarare att snabba upp kollektivtrafiken på Avenyn, men främst att öppna upp Avenyn med mot Södra Älvstranden.
Du kanske skulle ta hänsyn till det andra jag skrev:Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
Nej, det är att expandera gatorna för att få plats med bilarna.
"Det har ju varit på förslag att bara använda en av Parkgatan/Nya Allén till biltrafik. Det vore finemang om man kunde ha spårväg längs med vallgraven från Järntorget till Polhemsplatsen. "
Så man minskar alltså gatorna, och gräver ner den halvan som blir kvar, så att man får ett oavbrutet gångstråk från Operan till Götaplatsen.
Ser inte skillnaden riktigt, men det är från Svingeln till Polhemsplatsen (där snabbspåret kommer fram)I artikeln nämns bussgata på Burgrevegatan. Syftar det på Burgrevegatan närmast Centralen eller den delen som går parallelt med Odinsgatan?
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
TramTok skrev:Självklart är kollektivtrafiken viktigast, men jag ser inte hur man expanderar gatorna genom att gräva ned allén under Avenyn? Man bygger då två snygga broar, ungefär så som det ser ut på en del platser i Stockholm, vet inget namn just nu. Jag tycker fortfarande att detta skulle göra Avenyn så mycket mer attraktiv för besökare och flanörer, plus spara tid för alla, både bilister och kollektivtrafikanter.Erik Sandblom skrev:Nej, det är att expandera gatorna för att få plats med bilarna. Vad man borde göra istället är att ta bort såpass mycket bilar, så de får plats på det befintliga gatunätet. Bilarna måste i innerstan komma i sista hand, efter kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik, och taxi.Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
Åtgärden i sig tror inte jag kommer att medföra någon större förändring i antalet passagerare som åker kollektivet eller antalet bilister, men det är inte heller det huvudsakliga syftet, snarare att snabba upp kollektivtrafiken på Avenyn, men främst att öppna upp Avenyn med mot Södra Älvstranden.
Även om det kan göras snyggt så har man kvar bullerproblemet. En underfart uppmuntrar till ökad och snabbare biltrafik genom att bilarna slipper trafikljusen. Det innebär ökat buller. Det blir också mer biltrafik på andra ställen, till exempel Ullevigatan, och ökat tryck på parkeringsplatser. Det är en ond cirkel.
Innerstan är överbelastad av bilar, och det hjälper inte att bygga tunnlar. Det enda som hjälper är att minska bilismen i innerstan. Jag tror Götatunneln kan ha varit ett misstag av den anledningen. Det hade varit bättre att minska och dämpa trafiken på Götaleden, leda den runt stan istället. Ok tio år kanske inte räcker för att förändra en stad, men Götatunneln kommer innebära en omfattande biltrafik i innerstan under många decennier framöver.
Satsa istället pengarna på att bygga en spårvagnsbro mellan Lindholmen och Stigbergstorget. Det snabbar upp spårvagnarna och minskar genomfartstrycket på innerstan.
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Ekonomisk skrev:Du kanske skulle ta hänsyn till det andra jag skrev:Erik Sandblom skrev:Nej, det är att expandera gatorna för att få plats med bilarna.Ekonomisk skrev:Att gräva ner biltrafikne under Avenyn borde vara möjligt. Det blir även bättre för gående.
"Det har ju varit på förslag att bara använda en av Parkgatan/Nya Allén till biltrafik. Det vore finemang om man kunde ha spårväg längs med vallgraven från Järntorget till Polhemsplatsen. "
Så man minskar alltså gatorna, och gräver ner den halvan som blir kvar, så att man får ett oavbrutet gångstråk från Operan till Götaplatsen.
Aha det var ju smart.
Rent estetiskt är jag ändå inte övertygad om att man kan bygga en underfart som inte ser motorvägsaktig ut.
Ekonomisk skrev:Ser inte skillnaden riktigt, men det är från Svingeln till Polhemsplatsen (där snabbspåret kommer fram)I artikeln nämns bussgata på Burgrevegatan. Syftar det på Burgrevegatan närmast Centralen eller den delen som går parallelt med Odinsgatan?
Sök på Burggrevegatan på Eniro. Den går parallelt med Odinsgatan, på andra sidan husen, längs järnvägen.
Jag begriper inte din fråga, men bussgatan skall gå från Svingeln till Polhemsplatsen längs bla Burgrevegatan.Erik Sandblom skrev:Ekonomisk skrev:Ser inte skillnaden riktigt, men det är från Svingeln till Polhemsplatsen (där snabbspåret kommer fram)I artikeln nämns bussgata på Burgrevegatan. Syftar det på Burgrevegatan närmast Centralen eller den delen som går parallelt med Odinsgatan?
Sök på Burggrevegatan på Eniro. Den går parallelt med Odinsgatan, på andra sidan husen, längs järnvägen.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Grovsnus skrev:Låter både bra och snyggt att upplåta den norra delen av Allén bli kollektivgata.
Behövs det då? När spårvägen norrut från Järntorget är klar så kan ju vagnarna ta den vägen.
Riv upp Nya Allén helt enkelt, låt bilarna gå på Parkgatan, och bygg en badplats/kanotuthyrning i Rosenlundskanalen.