Stockholm och geografiska definitioner
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Fine. Jag rakade mig i morse. Åtm hakan.bruse skrev:Jag kramar inte orakade män.daniel_s skrev:"Tätorten Stockholm" är kanske ett användbart begrepp i statistiska sammanhang men kan ni inte kramas och bli sams snart? Ibland ligger Sollentuna i Stockholm och ibland inte, ok?
Men vi kanske kan lägga diskussionen på hyllan med resultatet att vi har fått säga vad vi vill, och - dessvärre för oss båda - att ingen av oss har lyckats omvända den andre.
Jag sträcker ut min hand till dig Bruse, och säger tack för en god diskussion och förlåt mina oförskämdheter. Tar du emot handslaget (trots mustaschen)?
Professionell tyckare
kildor skrev:Men ta godtyckligt lexikon och slå upp!!!!bruse skrev:Och Wikipedia är Sanningen? Vem som helst kan ju skriva vad som helst där.NerdBoy skrev:Sollentunamässan ligger i tätorten Stockholm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholm_ ... %A4tort%29
Nationalencyklopedin skrev:Stockholm, tätort i Uppland och Södermanland (Stockholms län); 1 212 196 inv. (2000). S., som är en befolkningsstatistisk tätortsavgränsning, omfattar Stockholms kommun samt delar av kommunerna Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Nacka, Sollentuna, Solna, Sundbyberg och Tyresö. Således ingår städerna Nacka, Solna, Stockholm och Sundbyberg i S:s tätort. Oftast används begreppet S:s tätort synonymt med Stockholms kommun (761 721 inv., 2004). Även begreppet Storstockholm (1 693 872 inv., 2004), som omfattar Stockholms län utom kommunerna Norrtälje, Nykvarn, Nynäshamn och Södertälje, förekommer. År 1998 utsågs S. till Europas kulturhuvudstad.
NE.se

Tätort är ju en godtycklig definition, men vad som är Stockholm och dess kommun är inte godtycklig.
Då är Kärrtorp en egen tätort, för det är mer än 200 meter till hus i närmsta stadsdel.tätort, en för de nordiska länderna gemensam befolkningsstatistisk benämning på tättbebyggt område med minst 200 inv. och högst 200 m mellan husen (utan hänsyn till församlings-, kommun- eller länsgränser). Vid den senast genomförda tätortsavgränsningen (2000) var 84 % av Sveriges befolkning bosatt i landets 1 936 tätorter. Vid internationella jämförelser sätts gränsen för tätorter vanligen vid 5 000 eller 10 000 inv

Tätort är ju en godtycklig definition, men vad som är Stockholm och dess kommun är inte godtycklig.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Jag tycker inte att en tätort är en godtycklig definition. SCB har beskrivit den väldigt bra. Och vad som är Stockholm är godtyckligt, då Stockholm har mer än en betydelse. Dels tätorten, som är större än Stockholms kommun, och dels kommunen som är mindre än tätorten med samma namn.bruse skrev:NE.seDå är Kärrtorp en egen tätort, för det är mer än 200 meter till hus i närmsta stadsdel.tätort, en för de nordiska länderna gemensam befolkningsstatistisk benämning på tättbebyggt område med minst 200 inv. och högst 200 m mellan husen (utan hänsyn till församlings-, kommun- eller länsgränser). Vid den senast genomförda tätortsavgränsningen (2000) var 84 % av Sveriges befolkning bosatt i landets 1 936 tätorter. Vid internationella jämförelser sätts gränsen för tätorter vanligen vid 5 000 eller 10 000 inv
Du tog inte min hand. Jag fortsätter.bruse skrev:NE.seDå är Kärrtorp en egen tätort, för det är mer än 200 meter till hus i närmsta stadsdel.tätort, en för de nordiska länderna gemensam befolkningsstatistisk benämning på tättbebyggt område med minst 200 inv. och högst 200 m mellan husen (utan hänsyn till församlings-, kommun- eller länsgränser). Vid den senast genomförda tätortsavgränsningen (2000) var 84 % av Sveriges befolkning bosatt i landets 1 936 tätorter. Vid internationella jämförelser sätts gränsen för tätorter vanligen vid 5 000 eller 10 000 inv
1) Har kollat på Lantmäteriet. Det är klart mindre än 200 m från Kärrtorp till närmsta hus utanför.
2) Definitionen på tätort är vedertagen enligt ovan. Har ej hört någon annan vedertagen definition. Har du? Visa!
3) Stockholms kommun har klara gränser. Kan du visa att Stockholm I ALLT är samma sak som Stockholms kommun?
Snälla Bruse, lägg korten på bordet, visa det jag bett om, annars gör du bara bort dig.
Och kommer du med motargumentet att det är vi andra som gör bort oss, så gör vi det tillsammans. Du är ensam om din åsikt just nu.
Jag försökte få ett hyggligt slut på diskussionen, du ville inte, då vill inte jag heller. Jag sa att ingen av oss kan övertyga den andre, jag tänkte sluta att försöka, men ville då att du också skulle det. Du ville inte, då fortsätter jag, som sagt.
Bollen är din. Du har tre alternativ:
1) Visa vad du har för belägg för dina åsikter som säger att Stockholm i allt är samma sak som Stockholms kommun - och därmed går emot t ex Nationalencyklopedin, som får anses vara ett av de mest välgrundade uppslagsverken i Sverige.
2) Säg att du lägger ner diskussionen, exempelvis att du inte längre vill stånga dig blodig gentemot våra envisa åsikter.
3) Fortsätt diskutera. Men bli inte förvånad om jag inte kommer ta dig på allvar, eftersom du säger emot argument som jag har, inklusive källor, men inte visar källor själv.
Jag har sagt att jag fortsätter. Nu tänker jag inte fortsätta förrän du har sagt något vettigt.
Professionell tyckare
Ingen idé, för du har ju bara rätt i allt. Jag känner inte ens mina egna kvarter längre. Vilket du gör som tur är. Men du har väl omdefinierat vad som är Kärrtorp förstås, då är det möjligt. Allt går att få som man vill med godtycklighet.Kantorn skrev:Jag har sagt att jag fortsätter. Nu tänker jag inte fortsätta förrän du har sagt något vettigt.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Visst är det så. När jag var på Madeira och lokalbefolkningen frågade var jag kom ifrån så svarade jag bara "Sverige". När en norrman frågade så svarade jag "Stockholm". När ett par stockholmare frågade så svarade jag "Vaxholm". Om jag hade träffat någon från Vaxholm så hade jag svarat med namnet på mitt bostadsområde.MartinW skrev:Men det får väl tala för dig då. Svar ja, ska jag till Göteborgstrakten så säger jag att jag ska till Göteborg. Det gör det lättare, för alla vet inte var Stora Höga ligger. Inte ens Mölndal vet alla var det ligger.
Åh något vettigt! Nä knappast... men ändå. Tar du tunnelbanan från Skärmarbrink, förbi Hammarbyhöjden in till Kärrtorp åker du över nån form av grönområde. Jag kan inte säga vad det är, men det ser ut som nån gräsmatta. Avståndet från husen på ena sidan till husen på andra sidan denna gräsmatta är enligt Lantmäteriets kartor endast ca 100 m. Dvs något mindre än 200 m. Sedan är det rätt tätbebyggt till Kärrtorps t-banestation. Vilken jag trodde låg i Kärrtorp.bruse skrev:Ingen idé, för du har ju bara rätt i allt. Jag känner inte ens mina egna kvarter längre. Vilket du gör som tur är. Men du har väl omdefinierat vad som är Kärrtorp förstås, då är det möjligt. Allt går att få som man vill med godtycklighet.Kantorn skrev:Jag har sagt att jag fortsätter. Nu tänker jag inte fortsätta förrän du har sagt något vettigt.
Ett exempel bara.
Du är ju rätt godtycklig du med, på vad som kan definieras godtyckligt och vad som inte kan, så du är ju en minst lika god kålsupare du.
Professionell tyckare
Och om jag träffar någon från Huddinge så drar jag i nödbromsen!NerdBoy skrev:Visst är det så. När jag var på Madeira och lokalbefolkningen frågade var jag kom ifrån så svarade jag bara "Sverige". När en norrman frågade så svarade jag "Stockholm". När ett par stockholmare frågade så svarade jag "Vaxholm". Om jag hade träffat någon från Vaxholm så hade jag svarat med namnet på mitt bostadsområde.MartinW skrev:Men det får väl tala för dig då. Svar ja, ska jag till Göteborgstrakten så säger jag att jag ska till Göteborg. Det gör det lättare, för alla vet inte var Stora Höga ligger. Inte ens Mölndal vet alla var det ligger.
Nu gör du dig löjlig i onödan, varför skulle Kantorn ha definierat om något när SCB redan har kommit fram till samma sak?bruse skrev:Ingen idé, för du har ju bara rätt i allt. Jag känner inte ens mina egna kvarter längre. Vilket du gör som tur är. Men du har väl omdefinierat vad som är Kärrtorp förstås, då är det möjligt. Allt går att få som man vill med godtycklighet.Kantorn skrev:Jag har sagt att jag fortsätter. Nu tänker jag inte fortsätta förrän du har sagt något vettigt.

Och varför denna ständiga längtan efter exakta gränsdragningar? Varför inte bara inse att det finns en massa saker här i livet som är tvetydiga och inte exakt avgränsade, och att vi människor gärna gör förenklingar när vi pratar med varandra?
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Varsågoddaniel_s skrev:Och om jag träffar någon från Huddinge så drar jag i nödbromsen!NerdBoy skrev:Visst är det så. När jag var på Madeira och lokalbefolkningen frågade var jag kom ifrån så svarade jag bara "Sverige". När en norrman frågade så svarade jag "Stockholm". När ett par stockholmare frågade så svarade jag "Vaxholm". Om jag hade träffat någon från Vaxholm så hade jag svarat med namnet på mitt bostadsområde.MartinW skrev:Men det får väl tala för dig då. Svar ja, ska jag till Göteborgstrakten så säger jag att jag ska till Göteborg. Det gör det lättare, för alla vet inte var Stora Höga ligger. Inte ens Mölndal vet alla var det ligger.

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Stadsdefinitioner är kluriga. En intressant text fanns med om dett ämne på sidan 8 i höstens Högskoleprov LÄS. Klart läsvärt!
Vilken tröttade diskussion!
Det är dock intressant att konstatera att en icke infödd Stockholmare är den som är noga med att inte skilja på stadsdelarna.
Det är skillnad på hur man använder begrepp om geografi. Det kan väl alla konstatera. Även jag hör till dem som säger att jag skall till Stockholm, oavsett om jag skall ut på Djurgården, till Solna eller Lidingö.
//Tony
Det är dock intressant att konstatera att en icke infödd Stockholmare är den som är noga med att inte skilja på stadsdelarna.
Det är skillnad på hur man använder begrepp om geografi. Det kan väl alla konstatera. Även jag hör till dem som säger att jag skall till Stockholm, oavsett om jag skall ut på Djurgården, till Solna eller Lidingö.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
En Sollentunabo talar...
Jag kan i alla fall säga, att som infödd och boende i Sollentuna så känner jag mig som Sollentunabo - inte som Stockholmare.
Vår socken har anor för vikingatiden och vår sockenkyrka byggdes ca 1190. Vi har ca tio runstenar inom kommunen och den enda krogen med två stjärnor i den där restaurangguiden. Edsbacka krog har f.ö. anor från 1600-talet.
Fram till 1900-talet dominerades socknen helt av godset Edsberg under baron Rudbeck, som ägde i stort sett hela den nuvarande kommunen.
Sollentuna var Sveriges största köping vid kommunreformen för 30 år sen.
I media är Sollentuna känt för Sollentunamässan, Christer Pettersson (som nu ligger begravd på Sollentuna kyrkas kyrkogård), Mats "Sudden" Sundin, Barbro Alving "Bang", Bengt Egerblad, Lili och Sussi, m.fl.
Visst har väl en förortskommun egen identitet, och är väl inte bara en utbuktning av Stockholm? (Oavsett hur SCB behandlar sina siffror...) Eller nekas vi det, bara för att vår kommun med 60 000 innevånare inte ligger på t.ex. Västgötaslätten eller längs Norrlandskusten?
Vår socken har anor för vikingatiden och vår sockenkyrka byggdes ca 1190. Vi har ca tio runstenar inom kommunen och den enda krogen med två stjärnor i den där restaurangguiden. Edsbacka krog har f.ö. anor från 1600-talet.
Fram till 1900-talet dominerades socknen helt av godset Edsberg under baron Rudbeck, som ägde i stort sett hela den nuvarande kommunen.
Sollentuna var Sveriges största köping vid kommunreformen för 30 år sen.
I media är Sollentuna känt för Sollentunamässan, Christer Pettersson (som nu ligger begravd på Sollentuna kyrkas kyrkogård), Mats "Sudden" Sundin, Barbro Alving "Bang", Bengt Egerblad, Lili och Sussi, m.fl.
Visst har väl en förortskommun egen identitet, och är väl inte bara en utbuktning av Stockholm? (Oavsett hur SCB behandlar sina siffror...) Eller nekas vi det, bara för att vår kommun med 60 000 innevånare inte ligger på t.ex. Västgötaslätten eller längs Norrlandskusten?
Re: En Sollentunabo talar...
Men att Sollentuna, eller Mölndal eller vilken annan förortskommun som helst skulle ha en egen identitet är det väl ingen som säger emot!testola skrev: Visst har väl en förortskommun egen identitet, och är väl inte bara en utbuktning av Stockholm? (Oavsett hur SCB behandlar sina siffror...) Eller nekas vi det, bara för att vår kommun med 60 000 innevånare inte ligger på t.ex. Västgötaslätten eller längs Norrlandskusten?
Däremot så är det förmodligen inte alla som har koll på att Elena Paparitzou (hur hon nu stavar) bor i Partille (men möjligen Göteborg). Själv hade jag inte koll på Pettersson och Sollentuna, däremot bor väl Cyndee Peters där....
Men grejen är att Sollentuna innefattas i det som de flesta anser som Stockholm när man betraktar allt utifrån - det är inget konstigt med det.
//Tony
Jo, jag tycker det är synd
Jo, jag tycker det är synd. Förortskommuner vill gärna ha lite egen identitet också. Troligen gäller det väl även för Mölndal, Danderyd och Salem? 

Re: Jo, jag tycker det är synd
Definitivt gäller det för Mölndal som i över ett decennium har stirdit juridiskt för att det längs E6 skall stå välkommen till Göteborg och Mölndal istället för bara Göteborg eftersom infartsinformationen råkar befinna sig i Mölndal - men nu har vi hamnat långt från Stockholm......testola skrev:Jo, jag tycker det är synd. Förortskommuner vill gärna ha lite egen identitet också. Troligen gäller det väl även för Mölndal, Danderyd och Salem?
//T
Re: Jo, jag tycker det är synd
Jag håller med! Kan tänka mej att "gamla" sollentunabor tycker att de har hamnat i skuggan av Stockholm på något vis!testola skrev:Jo, jag tycker det är synd. Förortskommuner vill gärna ha lite egen identitet också. Troligen gäller det väl även för Mölndal, Danderyd och Salem?
Och för många som bor på en ort som Sollentuna borde det kännas angeläget att orten har en egen identitet och en egen historia. Samma resonemang kan i och för sig anföras även i förorter som ligger i Stockholms kommun, som t.ex. Bromma.
Man måste också skilja på geografiska platsbenämningar/orter och olika administrativa områden. De förra kan, och får, ha luddiga gränser!
I Stockholm har vi ett problem till! Vad är en stadsdel? Jo det är en indelning som funnits länge i Stockholms kommun. Det finns ca 130 stycken, om jag kommer ihåg rätt! (Minst är nog Riddarholmen.)
Men så infördes något som kallas stadsdelsförvaltningar. 18 stycken. Inte ens Stockholms egen webbplats lyckas skilja på stadsdelar och stadsdelsförvaltningarnas geografiska områden. Båda kallas stadsdelar!