Re: Ekebergbanen
Postat: måndag 18 november 2019 16:00
I 1952 mottok Ekebergbanen sin nyeste motorvogn som var helt ny. Som dere ser har en mange likheter med vogn 1002 fra 1956, men er altså all new.
Man prøvde seg med passasjersirkulasjon. Konduktørplassen var plassert midt i mot det midterste dørparret mens man skulle g ut i dørene ytterst. De store plattformenen skulle forhindre trengsel. Dørene ble betjent av føreren.
Gullfiskene fra perioden 1937 - 40 var sånn sett lang mer moderne med fullstendig selvbærende vognkasse i aluminium, moderne innreding som dog var helt kompatibel med 1010 her, midtinngang, men ingen dører foran. De hadde helsveisede lettvekstboggier osv., moderne kontrollere, for noen av dem endog med tilbakemating ved bremsing og autoamtisk oppsjalting og er kompatible med f.eks. A24. En del av gullfiskene hadde også utstyr for multippelkjøring.
Mvh Bjørn
De tre vognene, nye 1010 - 1012 fikk helt nye boggier, nye motorer, dog av samme type som dem i 1013 - 1016 (4 x 77kW) og siden den var enretningsvogn kun dører på høyre side og en førerplass. Setene var av "busstype" som var standard på Ekebergbanen. Det var ingen manøvermotor, men sjaltet helt manuelt, men siden det jo var styrestrømskontroller var de jo lette å kjøre, man måtte bare passe takten. Ny, men neppe moderne.Man prøvde seg med passasjersirkulasjon. Konduktørplassen var plassert midt i mot det midterste dørparret mens man skulle g ut i dørene ytterst. De store plattformenen skulle forhindre trengsel. Dørene ble betjent av føreren.
Gullfiskene fra perioden 1937 - 40 var sånn sett lang mer moderne med fullstendig selvbærende vognkasse i aluminium, moderne innreding som dog var helt kompatibel med 1010 her, midtinngang, men ingen dører foran. De hadde helsveisede lettvekstboggier osv., moderne kontrollere, for noen av dem endog med tilbakemating ved bremsing og autoamtisk oppsjalting og er kompatible med f.eks. A24. En del av gullfiskene hadde også utstyr for multippelkjøring.
Mvh Bjørn