Sida 3 av 14
Postat: fredag 08 juni 2007 19:35
av J. Nordlund
HST 9 har kommit tillbaka till Helsingfors från Tallinn.
Postat: lördag 09 juni 2007 9:04
av Christer J
J. Nordlund skrev:HST 9 har kommit tillbaka till Helsingfors från Tallinn.
Ohh så vacker! Men ärligt sagt - ett ljusgult koppel? Anliggningsytorna får ju iinte vara målade (måttoleranserna tillåter inte det vid hopkoppling) bara smorda. Och då blir ju övriga kopplet svart.

Postat: lördag 21 juli 2007 10:40
av Piirka
Christer J skrev:J. Nordlund skrev:HST 9 har kommit tillbaka till Helsingfors från Tallinn.
Ohh så vacker! Men ärligt sagt - ett ljusgult koppel? Anliggningsytorna får ju iinte vara målade (måttoleranserna tillåter inte det vid hopkoppling) bara smorda. Och då blir ju övriga kopplet svart.

Kopplen i dessa vagnar har så länge jag minns varit gulmålade. Fram till år 1983 användes släpvagnar, varefter kopplen blev "arbetslösa" förutom vid nödkopplingar då en vagn med fel fick påskjutas till närmaste vagnhall. Kopplen var alltså gulmålade, om än skråmiga. Jag hittade en bild på
HST 333 från år 1973. Gult koppel i bakändan.
Ledvagnarna har dessutom ett helt annat koppelsystem än den nian har. Idag har vi bara tre andra systervagnar med compact-koppel, dvs. vagn 12, reklamvagnen 14 och Spårakoffen 175. Risken för att dessa råkar ut för påskjutning av ledvagnar med vagnfel torde vara minimal. Men intressant vore det att få se hur kopplandet i såfall går till med ett hjälpkoppel.
En desto intressantare nyhet kommer från trafikverkets spårvagnsdivission. Där har man tagit fram ritningar på en "egen" ny spårvagn. Vagnen är en tredelad låggolvsvagn på 26,5 m. Mellandelen (B) har två boggier, medan änddelarna (A resp. C) har varsin boggie. Boggierna är vridbara

och har genomgående hjulaxlar

. Detta leder till att golvhöjden höjs något över boggierna, men vid alla fem dörrar är det alltså lågentré. Sittplatserna är placerade på podestrar. Sittordningen är i huvudsak 2+2, vilket med den maximala vagnsbredden på 2,4 m medger en gång på 50 cm.
Det är osäkert ifall projektet leder till byggandet av en protovagn. På entusiasthåll har man redan designat olika varianter på en möjlig
protovagn. Den mellersta varianten liknar på spårvagnsdivissionens förslag, förutom att den senare har en enkeldörr längst fram och längst bak.
Piirka
---------------
Språklektion 470 i Mumindalen
hämta in pengar - inbringa
Linje 9
Postat: fredag 24 augusti 2007 7:30
av J. Nordlund
Banarbetena pågår i Östra Böle. Nya bilder om spåranläggningarna finns
här.
Postat: fredag 24 augusti 2007 10:10
av leifd
Piirka skrev:En desto intressantare nyhet kommer från trafikverkets spårvagnsdivission. Där har man tagit fram ritningar på en "egen" ny spårvagn. Vagnen är en tredelad låggolvsvagn på 26,5 m. Mellandelen (B) har två boggier, medan änddelarna (A resp. C) har varsin boggie. Boggierna är vridbara

och har genomgående hjulaxlar

. Detta leder till att golvhöjden höjs något över boggierna, men vid alla fem dörrar är det alltså lågentré. Sittplatserna är placerade på podestrar. Sittordningen är i huvudsak 2+2, vilket med den maximala vagnsbredden på 2,4 m medger en gång på 50 cm.
Det är osäkert ifall projektet leder till byggandet av en protovagn. På entusiasthåll har man redan designat olika varianter på en möjlig
protovagn. Den mellersta varianten liknar på spårvagnsdivissionens förslag, förutom att den senare har en enkeldörr längst fram och längst bak.
Det där tycker ju jag låter väldigt mycket som en
variant på den här sortens vagnar.....

M06 31 vid Norr Tull, 2007-04-21. Foto Leif D.
Faktiskt en vagntyp man mycket väl kan rekommendera.
Postat: fredag 24 augusti 2007 19:35
av Piirka
leifd skrev:Piirka skrev:En desto intressantare nyhet kommer från trafikverkets spårvagnsdivission...
Det där tycker ju jag låter väldigt mycket som en
variant på den här sortens vagnar.....
<klipp></klipp>
M06 31 vid Norr Tull, 2007-04-21. Foto Leif D.
Faktiskt en vagntyp man mycket väl kan rekommendera.
Hittade på Bombas sajt info över
Frankfurt-vagnarna. Annars kunde vagntypen vara lämplig för Helsingfors, men minimiradien den klarar av är 18 m. I Helsingfors finns snävare kurvor än så och jag tror att på endel ställen kan radien inte förstoras.
Spårarbeten inför den nya linjen 9 i Östra Böle visar klart att byggpersonalen trafikverkets spårvägsdivision skulle behöva en grundkurs i spårgeometri. En
bild (den 8 juli 2007) visar hur skarven mellan nytt och gammalt spår bildar en veck. En nyare
bild (från igår, den 23 augusti) visar att vecken finns kvar efter fogsvetsning och betongfylling. Boggievagnarna torde passera skarven utan problem medan Variovagnarna får sej en smäll. Spåren och speciellt Variorna slits snabbare, men kanske det är trafikverkets konspiration för att snabbare bli av med Variorna.
Nåja, något gott är på gång. Kollektivtrafiknämnden beslöt i sitt möte igår (den 23 augusti 2007) att den tyska firman
Verkehrs Industrie Systeme GmbH får uppdraget att leverera 41 låggolvsmellandelar (med färdig inredning jämte elinstallationer) till 1980-talets Valmetledvagnar. Den första serielevererade mellandelen torde vara i trafik inför sommaren nästa år.
Piirka
---------------
Språklektion 490 i Mumindalen
igen en gång - än en gång
Postat: lördag 25 augusti 2007 20:22
av leifd
Piirka skrev: Annars kunde vagntypen vara lämplig för Helsingfors, men minimiradien den klarar av är 18 m. I Helsingfors finns snävare kurvor än så och jag tror att på endel ställen kan radien inte förstoras.
Klart det går att förändra, bara viljan finns, sånt har vi mycket erfarenhet av i Norrköping, just att viljan måste finnas allså....
Dessutom måste dt ju vara mycket mycket bättre att köpa en vagn som finns i trafik i stor mängd än att bygga eget och obeprövat.
(jo jag vet att Variobahn finns i rätt stor mängd och funkar bra på andra håll, men man måste nog även här se till kombinationen med meterspår och relativt smala korgar)[/quote]
Spårarbeten inför den nya linjen 9 i Östra Böle visar klart att byggpersonalen trafikverkets spårvägsdivision skulle behöva en grundkurs i spårgeometri. En bild (den 8 juli 2007) visar hur skarven mellan nytt och gammalt spår bildar en veck. En nyare bild (från igår, den 23 augusti) visar att vecken finns kvar efter fogsvetsning och betongfylling. Boggievagnarna torde passera skarven utan problem medan Variovagnarna får sej en smäll. Spåren och speciellt Variorna slits snabbare, men kanske det är trafikverkets konspiration för att snabbare bli av med Variorna.
Nåja, jag tror nog du "målar fan på väggen" lite nu....
Men det du visar på bilderna, det tycker ju jag är rent fusk !!
Sker inte slutbesiktning innan entreprenaden avslutas och trafiken kan börja ??
Hur kan detta i så fall bli godkännt ??
Otroligt att det kan ske......
Postat: lördag 25 augusti 2007 22:29
av Piirka
leifd skrev:Piirka skrev:Annars kunde vagntypen vara lämplig för Helsingfors, men minimiradien den klarar av är 18 m.
Klart det går att förändra, bara viljan finns, sånt har vi mycket erfarenhet av i Norrköping, just att viljan måste finnas allså....
Viljan finns i Helsingfors. Man har ju speccat fram en vagn, som klarar av den krävande spårgeometrin. På ett finskt forum har det diskuterats om hurpass vettigt ett "egetbygge" är. 20 vagnar räcker till för att täcka planeringskostnaderna. Dessutom uteblir bl a marknadsförings- och andra kostnaderna, som tillkommer "hyllvaruspårvagnar".
leifd skrev:Piirka skrev:En nyare bild (från igår, den 23 augusti) visar att vecken finns kvar efter fogsvetsning och betongfylling.
Nåja, jag tror nog du "målar fan på väggen" lite nu....
Men det du visar på bilderna, det tycker ju jag är rent fusk !!
Sker inte slutbesiktning innan entreprenaden avslutas och trafiken kan börja ??
Hur kan detta i så fall bli godkännt ??
Otroligt att det kan ske......

+ vägg =
Spåren på bilden trafikeras av linje 7B utan uppehåll (med smärre undantag, ss sista veckoslutet i juli just pga spårarbeten) - bilden med skarven visar stället där linjen svänger från Bangårdsvägen in på Böle bro. Jag misstänker att "slutbesiktningen" bestod av att man med en pinne testade om betongen hade hårdnat.

Under flera decennier har man byggt spårvägsspår på detta sätt, så varför ändra på praxis? Otroligt, men tyvärr sant.
Ett par bonusgrejor. Youtube 1:
linje 7B på Bangårdsvägen, strax norr om den fula skarven den 13 juli 2007. Turen kör på det nya spåret förbi den kommande ändhållplatsen för linje 9. Samtidigt var ändhållplatsen för 7B tillfälligt flyttad något framåt. Youtube 2:
ändhållplatsen för linje 10 i Lillhoplax den 13 maj 2007.
Piirka
---------------
Språklektion 494 i Mumindalen
imma fast - imma igen
Postat: lördag 25 augusti 2007 23:02
av leifd
Piirka skrev:leifd skrev:Piirka skrev:Annars kunde vagntypen vara lämplig för Helsingfors, men minimiradien den klarar av är 18 m.
Klart det går att förändra, bara viljan finns, sånt har vi mycket erfarenhet av i Norrköping, just att viljan måste finnas allså....
Viljan finns i Helsingfors. Man har ju speccat fram en vagn, som klarar av den krävande spårgeometrin. På ett finskt forum har det diskuterats om hurpass vettigt ett "egetbygge" är. 20 vagnar räcker till för att täcka planeringskostnaderna. Dessutom uteblir bl a marknadsförings- och andra kostnaderna, som tillkommer "hyllvaruspårvagnar".
Jojo, klart de gör ju som de vill......
ja hadde då inet gjort de allafall.
Piirka skrev:leifd skrev:Piirka skrev:En nyare bild (från igår, den 23 augusti) visar att vecken finns kvar efter fogsvetsning och betongfylling.
Nåja, jag tror nog du "målar fan på väggen" lite nu....
Men det du visar på bilderna, det tycker ju jag är rent fusk !!
Sker inte slutbesiktning innan entreprenaden avslutas och trafiken kan börja ??
Hur kan detta i så fall bli godkännt ??
Otroligt att det kan ske......

+ vägg =
Spåren på bilden trafikeras av linje 7B utan uppehåll (med smärre undantag, ss sista veckoslutet i juli just pga spårarbeten) - bilden med skarven visar stället där linjen svänger från Bangårdsvägen in på Böle bro. Jag misstänker att "slutbesiktningen" bestod av att man med en pinne testade om betongen hade hårdnat.

Under flera decennier har man byggt spårvägsspår på detta sätt, så varför ändra på praxis? Otroligt, men tyvärr sant.
Det förefaller ju som man inte handlar upp sånna jobb på fria marknaden.
Känns som de skulle vara läge ett göra det. Så att det blir ordentligt besiktat o så.
Postat: lördag 25 augusti 2007 23:23
av Thomas Åkerblad
Att bygga själv låter något komplicerat. Måste finnas en rejäl planeringsavdelning som kan styra upp det hela. Enda exemplet i Västeuropa just nu är väl Leoliner i Leipzig?
http://www.lfb.de/
Kanske ett samarbete?
Mvh/Thomas Å
Postat: torsdag 13 september 2007 18:24
av Piirka
J. Nordlund skrev:HST 9 har kommit tillbaka till Helsingfors från Tallinn.
Nian torde vara klar för trafik inom två-tre veckor. NAC-vagnen (HST 11) något senare. Då har vi fem körbara boggievagnar i Helsingfors (9, 11, 12, 14 och 175).
Tretiden idag (to den 13 sep) på eftermiddagen uppstod en brand på taket på HST 69. Vagnen, som var i trafik på linje 7B, stod vid utjämningshållplatsen i Östra Böle. Rök kom från taket på främre halvan av ledvagnen. Strax senare fattade taket (av glasfiber) eld. Ett 30-tal trafikanter tog sej ur vagnen och ingen kom till skada. Brandkåren släckte branden med vatten och skum. Orsaken till branden lär ha varit en kortslutning i bromsmotstånden i taket. Vagnen skuffades av HST 65 till Forsbyhallen.
Helsingin Sanomat har en häftig bild på den brinnande vagnen.
Provet med låggolvsmellandelen verkar ha varit lyckad iom att leverantören för nya låggolvsmellandelar har valts. Den tyska firman Verkehrs Industrie Systeme GmbH levererar mellandelarna inklusive elinstallationer och inredning. Polemik har uppstått iom att dörrarna till mellandelarna levereras från Kina.
Kollektivtrafiknämnden manglade på sitt möte to den 6 september förslaget till beställningen av nya metrovagnar (eller skall det heta U-vagnar i stil med tråden om
omdöpandet av tunnelbanan). Förslaget gick på att 32-40 tågpar skall beställas för leverans åren 2011-14 för Västmetron. 32 enheter (64 vagnar) är vagnsbehovet ifall vartannat tåg vänder i Drumsö resp. 40 enheter men ditto i Hagalund. (I båda fallen körs resten av tågen fram till ändstationen i Mattby). Vidare innehåller förslaget en option på 10 enheter för en ev. förlängning av metron österut mot Sibbo. Kostnaderna för anskaffningen (moms 0%) beräknas till 170 milj. euro (ca 1,6 miljarder SEK) + 45 milj. euro (ca 0,4 miljarder). Nämnden remitterade förslaget efter en omröstning 5-3.
Piirka
-------------
Språklektion 497 i Mumindalen
inkompetent - icke behörig
Postat: lördag 22 september 2007 20:56
av J. Nordlund
Nya spår för linje 9 byggs vid hörnet av Aleksis Kivis gata och Traversgränden. Nya bilder finns
här.
Industrigatan får sina spår år 2008. Vissa delar av Aleksis Kivis gata och Flemingsgatan blir färdiga nästa år också.
Postat: söndag 23 september 2007 0:27
av Piirka
J. Nordlund skrev:Traversgränden
... som säkerligen snabbt döps om till Traversgatan efter att nians trafik startar om knappt ett år. Då spåren förlängdes 1980 på Skatudden så låg en stump av de nya spåren i Slottsgränden; den ända gränden med spårvägstrafik då. Namnet försvann tämligen snabbt iom att Slottsgränden blev en del av Marinkasernsgatan.
HST 11 ("turbovagnen") har fått ny plåt och nytt lack. En ståtlig reservvagn trots sina 48 år på nacken.
Piirka
---------------
Språklektion 504 i Mumindalen
institutsingenjör - gymnasieingenjör
Vagn 11
Postat: söndag 23 september 2007 6:56
av AGR
Piirka skrev:J. Nordlund skrev:Traversgränden
... som säkerligen snabbt döps om till Traversgatan efter att nians trafik startar om knappt ett år. Då spåren förlängdes 1980 på Skatudden så låg en stump av de nya spåren i Slottsgränden; den ända gränden med spårvägstrafik då. Namnet försvann tämligen snabbt iom att Slottsgränden blev en del av Marinkasernsgatan.
HST 11 ("turbovagnen") har fått ny plåt och nytt lack. En ståtlig reservvagn trots sina 48 år på nacken.
Piirka
---------------
Språklektion 504 i Mumindalen
institutsingenjör - gymnasieingenjör
Är i Helsingfors den 17/10 och undrar över vagnutsätningen den dan. Går det några 4 axliga vagnar i trafik? På vlken linje går 80. På vilka linjer går det Düvag, går 150 i trafik? Har vagn 11 kvar Tyristorpådraget?
Re: Vagn 11
Postat: söndag 23 september 2007 16:01
av J. Nordlund
17AGR skrev:Är i Helsingfors den 17/10 och undrar över vagnutsätningen den dan. Går det några 4 axliga vagnar i trafik? På vlken linje går 80. På vilka linjer går det Düvag, går 150 i trafik? Har vagn 11 kvar Tyristorpådraget?
Under de senaste dagarna har 4-axliga vagnar ej gått i trafik. Idag går vagn 80 på linje 10. Düwag-vagnarna av typ Mannheim tursätts på linje 7A / 7B (ibland på linje 1A). HKL 150 är en beställningsvagn. Den tursätts ej. HKL 11 har en specialelutrustning (=tyristorpådrag).
Re: Vagn 80 &c
Postat: torsdag 27 september 2007 20:33
av Piirka
J. Nordlund skrev:Idag går vagn 80 på linje 10.
Och nu och då kan man se den på linje 4.
På stadsmuseet har man gjort upp en lista över vagnarna, som skall ställas ut på den nya "cirkusen" till spårvägsmuseum (läs: Kulturverkstaden Korjaamo) hösten 2008:

hästspårvagnen
HSO 11 (Scandia 1890)

motorvagnen "Lill-svensken"
HST 19 (ASEA 1911)

motorvagnen "Jenkki"
"HSO" 165 (Brill/GE 1920)

motorvagnen
HST 169 (SAT/AEG 1941)

släpvagnen
HST 582 (urspr. motorvagn: Kummer 1900)

sommarsläpvagnen
"HSO" 243 (Ab Sandvikens Skeppsdocka och Mekaniska Verkstad 1919)
Mustangen
HST 313 (Karia/Strömberg 1955) fanns med som en sjätte vagn (istf sommarsläpet).
Piirka
---------------
Språklektion 509 i Mumindalen
intrampning - dumhet, klavertramp, tabbe
ZET 2200 till Helsingfors
Postat: lördag 29 september 2007 14:06
av Albert
Man har fått veta från Hrvatska (inte från Helsingfors), att en
CrotramZET 2200 från Zagreb skall fraktas hit.
Re: ZET 2200 till Helsingfors
Postat: lördag 29 september 2007 15:39
av Piirka
Albert skrev:Man har fått veta från Hrvatska (inte från Helsingfors), att en
CrotramZET 2200 från Zagreb skall fraktas hit.
Kollektivtrafiknämnden har beslutat att föra projektplanen med nyanskaffning av spårvagnar till stadsfullmäktige i Helsingfors.
Enligt planen genomgår kanske 15-20 (av 40) av ledvagnarna (årgång 1973-75) en lättare sanering, så att dessa kan användas i trafik fram till år 2015-20. Prislapp 200.000 euro (1,8 milj. SEK) per vagn.
1980-talets ledvagnar får en mellandel, förövrigt har vagnarna sanerats för använding fram till mitten av 2020-talet.
Vidare konstateras det att kontraktet med Bombardier kan upphävas om Variovagnarna inte uppfyller tillförlitlighetskraven eller att dessa inte håller den planerade livslängden på 40 år.
Vagnsbehovet kan täckas med dagens vagnpark, trots att nian börjas trafikeras om knappt ett år. Trafiken utökas åren 2011-14 mot Busholmen och mot Ilmala samt ev. med en ny linje mellan Böle och Arabiastranden. 7-10 nya vagnar behövs, men behovet torde kunna täckas av existerande vagnpark. Då måste tillförlitligheten hos Variorna ökas till 92% (dvs. 36 vagnar i daglig trafik).
Projektplanen utgår från att 1970-talets ledvagnar (40 st.) ersätts med en leverans på 40 st. nya vagnar på 2010-talet. För en utvidning av trafiken mot Sumparn och Degerö samt ökad trafik på Busholmen (efter 2015) bör kontraktet innehålla en option på extra vagnar. Kostnaden för de 40 vagnarna beräknas till 110 milj. euro (drygt 1 miljard SEK).
På Končar dräglar man redan över att sälja spårvagnar till Helsingfors för ett värde på 100 milj. kuna (13,7 milj. euro, ca 127 milj. SEK). I Kroatien dräglar man dessutom över att spårvagnarna kunde utgöra en del av kompensationshandeln mellan Finland och Kroatien. Spårvagnar mot Patrias pansarvagnar. 40 Crotram-spårvagnar för 13,7 milj. euro verkar vara en struntsumma. Är kvaliteten lik hög i jämförelse med västeuropeiska motsvarigheter?
Piirka
---------------
Språklektion 511 i Mumindalen
invataxi - rullstolstaxi
Postat: lördag 29 september 2007 19:10
av J. Nordlund
Traversgränden har fått sina första spår med 1000 mm:s spårvidd. Bilder finns
här.
Re: ZET 2200 till Helsingfors
Postat: onsdag 10 oktober 2007 19:55
av Piirka
Piirka skrev:
Projektplanen utgår från att 1970-talets ledvagnar (40 st.) ersätts med en leverans på 40 st. nya vagnar på 2010-talet. För en utvidning av trafiken mot Sumparn och Degerö samt ökad trafik på Busholmen (efter 2015) bör kontraktet innehålla en option på extra vagnar. Kostnaden för de 40 vagnarna beräknas till 110 milj. euro (drygt 1 miljard SEK).
Stadsfullmäktige i Helsingfors beslöt i kväll (den 10 okt) att HST (som planerat ovan) får beställa 40 nya ledvagnar. De nya vagnarna tas ibruk åren 2009-15.
Piirka
---------------
Språklektion 522 i Mumindalen
jordbyggnadsarbete - schaktningsarbete