Ulrik Berggren skrev:
Jag menade iofs snarare vad som händer med dem när kontrakten går ut. Särskilt som många andra THM har strängare ålderskrav än SL. Men det stämmer säkert som du säger. Fast i övrigt är det ju operatörerna själva som fritt förfogar över sina fordon.
Trängselbussarna (de flesta) och årets leverans av etanolfordon förfogar SL oinskränkt över och de tillhör de kontrakt där de är placerade, inte resp trafikutövare.
När avtalet i Järfälla nu går ut för Connex stannar trängselbussarna kvar där.
Med kontrakt avser jag de olika trafikområden som finns, dessa kontrakt upphandlas sedan och då tecknas avtal som löper på olika antal år, bussarna följer alltså kontaktet och inte avtalet.
//Lasse
Aha, det där var en semantisk skillnad som jag inte känt till... Är det därför som SLs kontraktsavdelning benämns "avtalsavdelning" i senaste Trafikforum?
pellle skrev:Hur är det med linjerna då? (Tycker ni lyckats undvika dom och bara prata om skatten hittills.)
Vilka har varit succér? Vilka har varit floppar? Vet ju att de ut till Sundbyberg inte varade så länge.
Tror det står en del på http://www.stockholmsforsoket.se. Annars kan SL eller Stockholms Stad ha en del uppgifter. Eller, varför inte kolla med dem som utfört utvärderingen, d v s Transek/WSP direkt
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Jörgen Gustavsson skrev:Jag tillhör de som alltid varit väldigt tveksam till biltullar/trängselskatter/trängselavgifter/miljöavgifter eller vad man föredrar att kalla dem.
Under försökets gång har jag emellertid konstaterat att att de gör precis den nytta förespråkarna hävdat.
Men jag kan inte på något vis acceptera processen genom vilken trängselskatten kom till; Billströmskans klockrena svek av löftet i förra valet för att rädda s-regeringen.
Finns det blanka röstsedlar?
mvh/ Jörgen G
Sveket är en sak mellan henne och hennes väjare, varför det i princip inte berör mej! Men det finns en hel del annat att betänka! Man försökte (och lyckades delvis?) att gå förbi lagar och regler när det gäller avtal och upphandling för att få igång försöket. Det är mer alvarligt än valsvek!
Sedan tycker jag att Billströmskan kunde varit mer påstridig och vägrat följa Perssons order! Hon kunde sagt att hon lovat väljarna att inte införa biltullar under mandatperioden. Att det vore politiskt ohederligt att göra det. Men eftersom det är en statlig skatt så får väll staten genomföra det. Och ta alla beslut som krävs, inklusive att staten får rätt att tvinga kommuner att upplåta mark och stolpar för tullstationerna!