Större T-baneolyckor i Stockholm

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lind
Inlägg: 48
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 19:07
Ort: Kär, Norberg och Segeltorp

Inlägg av Lind »

Även TUB3 har det varit urspårning på.
Måste ha varit i mitten av 70-talet, något år efter invigningen av TUB3.
Tåget hade precis lämnat Västra skogen i riktning mot Hjulsta då första vagnens boggie spårar ur.
Tåget hade inte hunnit fram till tunnelmynningen mot Huvudsta (som vid den tiden inte användes ännu) så hastigheten var inte så hög.
Jag var själv passagerare i den urspårade vagnen.

Sen har vi sönderkörd/sönderkörda växel/växlar i Nyboda när någon av misstag tryckte på snabbstart.
Efter det var snabbstartknapparna på alla C6:or övertejpade länge.
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Kantorn skrev:Den meningen var intressant! "Kan fortfarande komma ihåg hur det måste ha sett ut"? Komma ihåg något som intehar upplevts?
Njo, jag tänkte mig hur situationen måste ha sett ut strax efter att det hände, och normalt ville jag ha glömt incidenten, men jag kom ihåg den när ni pensade in på spåret om nödstopp i rulltrappor.
Mvh Erik
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Piirka
Inlägg: 959
Blev medlem: lördag 11 december 2004 10:50
Ort: Älä löi - en ole hurrit!

Inlägg av Piirka »

Ivers1991 skrev:...när trappan bara stoppade sådär i förbifarten.
Blir det tvärstopp i rulltrapporna i t-bananen i Stockholm om man trycker på nödstoppsknappen? I Helsingforsmetron stannar rulltrapporna mjukt om det blir stopp. Men så är inte hastigheten värst hög (i jämförelse med metrorulltrapporna i öst). Vill minnas att hastigheten ligger på 0,5 m/s (medan våra vänner längre österut kan färdas dubbelt snabbare). I Helsingfors varar de längsta rulltrappsfärden således 2 minuter (Gräsvikens metrostation samt Kampens västra utgång).

Ivers, det att din brorsa tryckte på fel knapp var nog ingen olycka. Han är bara ett exempel på brorsor med förstörelsemani. :wink: Värre gick det för trafikanter i Moskvametron på 1980-talet (eller kanske tidig 1990-tal). En lång rulltrappa kollapsade, brakade ihop som ett korthus. Tiotals mänskor omkom då de rutchade ner i schaktet. I Sovjet byggdes rulltrappsschakten brantare än hos oss.

Piirka
---------------
Språklektion 272 i Mumindalen

fotis ['fotis] - fotboll (spel), fotboll (spelredskap)
Användarens profilbild
Ivers1991
Inlägg: 1152
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 18:08
Ort: Tromsö, Norge
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

Han har inte förstörelsemani, jag är 15 år, och han 11, tror inte han var äldre än 8-9 år gammal. Han hade egentligen bara lärt sig att trycka på knappar märkta "tryck här".
PS: Jag heter Erik.
Mvh ERIK
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Inlägg av M_M »

Nu hittar jag den inte men visst har väl haverikommisionen haft en utförlig utredning på sin webbsida där en brand i Cx på t-centralen beskrivs? Nödbromsblockeringsledning som brändes av dessutom, som tur var vid plattform på t-ce.
Stefan

Inlägg av Stefan »

Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Inlägg av TimK »

LÅ1 skrev:
tunneltågförare skrev:Den stora kabelbranden vid Skanstull inte att förglömma.Året var...?
Ja just det! Det var väl där några hade svårt att ta sej ut från Medborgarplatsen, om jag minns rätt! Dörrarna gick inte att öppna från insidan!
Måste väl varit på 1990-talet, eller?
Denna brand inträffade i januari 1995. Jag tyckte det var väldigt märkligt när tidningarna efter branden i Rinkeby förra året skrev att det var "T-banans värsta brand", inte var den värre än branden vid Skanstull 1995 tycker åtminstone jag.

Apropå en annan brand, den vid TCE där ett tåg på bana 2 fattade eld och hela stationen fick utrymmas, det var i juni 1997. Det borde vara lätt att hitta rapporten på JVS hemsida.

Mvh Tim
Skriv svar