Sida 3 av 5
Postat: fredag 30 december 2005 16:59
av tractiondk
Til Svend og TonyM - tak for oplysningerne.
Jeg skrev at MSS no. 34 var en litra EF, men den fandtes vel ikke på det tidspunkt. Derfor må det vel være en litra F på det tidspunkt, hvor billedet er taget. Hvad no. 34 er kommet til at hedde senere, er jeg ikke klar over, men at hitte rede i omnummereringerne ved MSS er temmelig indviklet.
Postat: fredag 30 december 2005 18:38
av tractiondk
Her følger endnu et billede fra Bergen.
Hvis der er nogen her fra forummet der ved noget om museumssporvejen i Bergen, har jeg et spørgsmål. I 1994 var jeg i Oslo til 100-året for trikken, og der traf jeg nogle meget engagerede mennesker fra Bergen, der fortalte at man havde fundet en vognkasse magen til motorvogn no. 10 fra 1897, der deltog i optoget i Oslo. Mit spørgsmål er: er den vognkasse overtaget/gemt af museet i Bergen?
Foto: O. Iskov 1965
Postat: fredag 30 december 2005 19:08
av Andy
tractiondk skrev:Her følger endnu et billede fra Bergen.
Hvis der er nogen her fra forummet der ved noget om museumssporvejen i Bergen, har jeg et spørgsmål. I 1994 var jeg i Oslo til 100-året for trikken, og der traf jeg nogle meget engagerede mennesker fra Bergen, der fortalte at man havde fundet en vognkasse magen til motorvogn no. 10 fra 1897, der deltog i optoget i Oslo. Mit spørgsmål er: er den vognkasse overtaget/gemt af museet i Bergen?
Hei
Det er vognkassen til vogn 16 som museet disponerer, den står utendørs dekket med preseninger på museet på Møhlenpris.
http://www.sparvagssallskapet.se/vagnha ... php?id=476
Andreas
Postat: torsdag 05 januari 2006 20:34
av tractiondk
På Sporvejmuseet Skjoldenæsholm findes mange interessante vogne. En betydelig del er fra andre steder end Danmark, og en af disse vogne er fra Flensburg i Tyskland. Flensburg havde en metersporet sporvej fra 1881 til 1973, hvor den sidste elektriske linie blev nedlagt. Jeg var selv i Flensburg i 1973, men sporvejen var lige nedlagt, og jeg husker endnu skuffelsen over at være kommet for sent. SWF No. 36 som ses på billedet blev bygget af HAWA i 1928, og blev valgt som museumsvogn fordi det var den sidste gamle vogn som var dobbeltrettet dvs. at den havde stadig kontroller i begge ender. (nej - den sidste gamle vogn som ikke var ombygget til enmandsbetjening)
Jeg tror at billedet er taget i Mürwik, endestationen for linie 3. (nej - Ostseebadweg)
Foto: P. Gabriel/O. Iskov ca. 1955
Postat: torsdag 05 januari 2006 20:59
av tractiondk
Næste billede er en tilhænger fra Oslo. Jeg er ikke sikker på nummeret, da det er meget svært at se på billedet. Derfor behøver jeg lidt hjælp!
Stedet er formodentlig Sagene.
Foto: Jan Walter 6/8 1947
Postat: torsdag 05 januari 2006 21:13
av Andy
tractiondk skrev:Næste billede er en tilhænger fra Oslo. Jeg er ikke sikker på nummeret, da det er meget svært at se på billedet. Derfor behøver jeg lidt hjælp!
Stedet er formodentlig Sagene.
Foto: Jan Walter 6/8 1947
Bildet er tatt på Sagene ja, og nummeret er 541, denne tilhengeren fantes kun i dette ene eksemplaret, den hadde tilnavnet "Glasshuset"
Forøvrig, så har jeg også et bilde av Flensburg vognen:
Andreas
Postat: torsdag 05 januari 2006 21:55
av tractiondk
Hej Andy.
Endnu engang tak for din hjælp med at udfylde huller i min norske sporvejsviden.
Voldsminde
Postat: torsdag 05 januari 2006 23:35
av Olle (ej inloggad)
tractiondk skrev:
.......... Billedet er måske taget i vagnhallen på Dalsenget, men jeg er ikke sikker.
Foto: P. Gabriel/O. Iskov 1955
Jag var på besök på Trondheims spårvägar 1975 och 1976, och fick vid något av dessa tillfällen fotografera av en del bilder för en artikel jag skrev i Mfss. Bland annat detta fotografi. Det är taget i Voldsminde Jag noterar i mitt album bland annat att det finns bilder på vagnar lastade på "vagnbjörn" med texten "tysk okupasjon 3 vogn saett, Dalsenget, m.vogn 25-26-27 tilh. 73-74-75 25 februar 1944. sendt til Tyskland". Jag har själv skrivit under de avfotade bilderna att de gick till Mannheim.
Några andra bilder visar hur tyskarna rev upp gatstenen i Trygvasonsgatan och la järnvägsspår bredvid spårvägsspåren och bilder på ånglok med godsvagnar som kördes den vägen. Var det för att inte engelsmännen skulle kunna skjuta sönder järnvägen från sjösidan?
Hur är det med kopieringsrätterna på dessa bilder? Jag vill inte lägga ut något om jag gör något orätt.
Dalsenget har för övrigt en annan bjälklagskonstruktion utan pelare mitt i hallen, som ses på bilden ovan.

lle.
Glasskapet
Postat: fredag 06 januari 2006 0:16
av Håkon Kinck Gaarder
tractiondk skrev:Næste billede er en tilhænger fra Oslo. Jeg er ikke sikker på nummeret, da det er meget svært at se på billedet. Derfor behøver jeg lidt hjælp! Stedet er formodentlig Sagene. Foto: Jan Walter 6/8 1947
Andy skrev:Bildet er tatt på Sagene ja, og nummeret er 541, denne tilhengeren fantes kun i dette ene eksemplaret, den hadde tilnavnet "Glasshuset"
Korreksjon: Vognens økenavn var
Glasskapet. Tror den var forberedt for å kunne ombygges til motorvogn, men så skjedde aldri.
Re: Voldsminde
Postat: fredag 06 januari 2006 0:28
av BaardB
Som innfødt kan jeg bekrefte at dette er tatt på de innerste sporene på Voldsminde. Gjennom vinduene i vogn 75 kan vi skimte vogn 1, opprinnelig vogn 12, fra 1903!
Det er også riktig at 3 vognsett ble sendt til Mannheim. 2 av disse motorvognene finnes fortsatt i Trondheim!
Jernbanesporet i Olav Trygvasons gate ble forøvrig aldri ferdig...
Opphavsrettigheter på bilder behandles litt forskjellig. Det finnes norske regler som frigjør rettighetene etter 50 år, men jeg er ikke kjent med om det er knyttet betingelser til dette.
SWF 36
Postat: fredag 06 januari 2006 10:13
av Svend Christensen
To rettelser vedrørende billedet af Frensborg nr. 36.
Billedet er taget ved linjens anden endestation i Åbenrå Landevej ved Ostseebadweg. Denne endestation var fælles for linje 1 og 3. Linje 1 kørte til Statsbanegården (Bundesbahnhof) medens linje 3 kørte til Mørvig (Mürwik).
Endestationen i Åbenrå Landevej (Apenrader Chausee) havde ikke sløjfe, men kun et omløbsspor, derfor var alle sporvogne i Flensborg toretningsvogne lige til sidste dag. Valget af nr. 36 som museumsvogn var, fordi denne vogn var den eneste, der ikke var ombygget til enmandsbetjening. Man havde 7 Verbandstyp-motorvogne og 3 eller 4 ældre vogne til driften af linje 1 til sidst. De 7 nyere vogne var lige i underkanten til at klare driften, når der skulle tages hensyn til reservevogne, og derfor ombyggedes også nogle af de gamle vogne til enmandsbetjening.
Det er jo muligt, at nr. 36 var ringere end de øvrige gamle vogne, og da vi jo alligevel ikke benytter konduktør på metersporet på Skjoldenæsholm, havde en af de ombyggede vogne måske været et bedre valg - men ak! Det er jo for sent nu.
Med venlig hilsen
Svend
Postat: fredag 06 januari 2006 11:02
av tractiondk
Tak til Svend for rettelserne. Min hukommelse vedrørende Flensborgvognen er åbenbart ikke så god. Nu skal jeg jo passe på - men jeg mener at kunne huske no. 35 omtalt som værende i meget bedre stand end no. 36, men den var altså ombygget til enmandsbetjening.
SWF 36
Postat: fredag 06 januari 2006 14:24
av Svend Christensen
Til Torsten
Du kan meget vel have ret i, ar nr. 35 var i bedre stand. Så vidt jeg husker, var det nr. 35 som vi kørte i under SHS-udflugten til Flensborg i 1972. den var ombygget til enmandsbetjening, men hvad ombygningen nærmere gik ud på, erindrer jeg ikke nærmere. Verbandstyp-vognene var bl.a. blevet udrustet med fjedertryksbremse i stedet for den sædvanlige håndbremse, og så var der naturligvis anbragt beslag for billetmaskine og møntveksler ved begge førerpladser.
Om nr. 35 også havde fået en fjedertryksbremse, husker jeg ikke, men det er da muligt. Den og de andre ombyggede gamle vogne har sikkert ved samme lejlighed fået udbedret eventuelle skader og skavanker, hvilket nr. 36 så altså ikke fik.
I dag, hvor nr. 36 er den eneste tilbageværende vogn fra Flensborg, er det jo af mindre betydning, om den eventuelt havde været ombygget.
Med venlig hilsen
Svend
Postat: fredag 06 januari 2006 17:38
av tractiondk
I Sheffield i England har man genindført sporvogne eller light rail som det hedder nu om dage. Før de nye supertrams havde man sporvogne fra 1873 til 1960. Det billede jeg har valgt, viser en vogntype, som jeg desværre ikke har kunnet finde nogen oplysninger om, men måske kan Svend Christensen lokkes til at finde oplysninger i sit store sporvejsbibliotek. Andre er selvfølgelig også velkomne med oplysninger.
Foto: P. Gabriel/O. Iskov ca. 1956
Postat: fredag 06 januari 2006 20:32
av tractiondk
Her er endnu et billede af en gammel vogn no. 19 på den enmandsbetjente linie 3 i Trondheim. Både no. 18 og no. 21 findes bevaret som museumsvogne.
Er der nogen der har et billede af no. 18, som den ser ud i dag?
Foto: P. Gabriel/O. Iskov 1955
Postat: fredag 06 januari 2006 21:10
av BaardB
Det er nok å overdrive å si at vogn 18 (40) er museumsvogn. Men den er tatt vare på, men står i et vognsjul på Mannaminne i Nord-Sverige. Den sto tidligere i Vognhall 5 i Oslo, der det meste av interiøret ble demontert.
Her et et gammelt bilde av vognen i dens tid som arbeidsvogn 40. Den ble her brukt som trekkvogn fra vognhallen på Voldsminde og ut til Ila med gamle vogn 1 i anledning en filminnspilling i 1974. Her har 40 + 1 gjemt seg unna i sløyfa i Ila slik at de ikke skal stå i veien for rutevognene.

Foto: Rolf Th. Wold
Vogn 21 står der derimot bedre til med. Her et bilde fra Bakke bru siste året det gikk bytrikk i Trondheim, år 1988.

Postat: fredag 06 januari 2006 21:53
av BaardB
Olle skrev:tractiondk skrev:
Man har i nyere tid dykket på vognene, men om der er noget at redde ved jeg ikke. Måske er der nogen fra dette forum, der ved noget?
Jag vet inte hur vattnet är i Bergens hamn, men nog tar väl järn och andra material ganska mycket stryk av att ligga i vatten i 40 år. Finns det något kvar av vagnarna efter så lång tid?

lle.
Bildene er lagt ut i en egen tråd
her.
Postat: lördag 07 januari 2006 11:06
av tractiondk
No. 21 er en flot museumsvogn.
Jeg har en gang i 1992 besøgt Mannaminne, men kan ikke huske at have set sporvogne fra Trondheim. Er der nogen der kender deres planer med disse vogne? Det fremgår ikke rigtig af deres hjemmeside.
Postat: lördag 07 januari 2006 11:13
av Andy
tractiondk skrev:No. 21 er en flot museumsvogn.
Jeg har en gang i 1992 besøgt Mannaminne, men kan ikke huske at have set sporvogne fra Trondheim. Er der nogen der kender deres planer med disse vogne? Det fremgår ikke rigtig af deres hjemmeside.
Planen var vell en gang å oprette en museumssporvei der.
Han har en brukbar samling med sporvogner, men tilstanden er sterkt varierende......
Han har også to andre Trondheimsvognner der.....
Jeg veit ikke om denne lista er komplett, men den gir en viss pekepinn over vognene han har:
httpwww.sparvagssallskapet.se/vagnhalle ... Mannaminne
Andreas
Postat: lördag 07 januari 2006 11:59
av BaardB
Vogn 18 og 40 er den samme. Trondheim hadde en praksis på at de omnummererte vognene sine på 40-nummer når de ble arbeidsvogner.