Sida 20 av 20

Re: Västlig tunnelbana

Postat: torsdag 02 oktober 2025 11:23
av Breitspurbahn
Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Då den kommer ligga i syd/nordlig riktning så hade en uppgång vid/nära Rålambshovsparken/Norr Mälarstrand varit en intressant lösning.

Re: Västlig tunnelbana

Postat: torsdag 02 oktober 2025 20:35
av twr
Breitspurbahn skrev: torsdag 02 oktober 2025 11:23 Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Då den kommer ligga i syd/nordlig riktning så hade en uppgång vid/nära Rålambshovsparken/Norr Mälarstrand varit en intressant lösning.
Det blir inga nya uppgångar, bara de befintliga.

Re: Västlig tunnelbana

Postat: måndag 06 oktober 2025 13:15
av Breitspurbahn
twr skrev: torsdag 02 oktober 2025 20:35
Breitspurbahn skrev: torsdag 02 oktober 2025 11:23 Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Då den kommer ligga i syd/nordlig riktning så hade en uppgång vid/nära Rålambshovsparken/Norr Mälarstrand varit en intressant lösning.
Det blir inga nya uppgångar, bara de befintliga.
Där ser man, tråkigt. Men tack för svar.
Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?

Re: Västlig tunnelbana

Postat: måndag 06 oktober 2025 14:22
av twr
Breitspurbahn skrev: måndag 06 oktober 2025 13:15
twr skrev: torsdag 02 oktober 2025 20:35
Breitspurbahn skrev: torsdag 02 oktober 2025 11:23 Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Då den kommer ligga i syd/nordlig riktning så hade en uppgång vid/nära Rålambshovsparken/Norr Mälarstrand varit en intressant lösning.
Det blir inga nya uppgångar, bara de befintliga.
Där ser man, tråkigt. Men tack för svar.
Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?
Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.

Re: Västlig tunnelbana

Postat: måndag 06 oktober 2025 16:37
av Kristofer
twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22
Breitspurbahn skrev: måndag 06 oktober 2025 13:15 Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?
Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.
Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/

Re: Västlig tunnelbana

Postat: måndag 06 oktober 2025 17:49
av twr
Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37
twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22
Breitspurbahn skrev: måndag 06 oktober 2025 13:15 Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?
Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.
Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Tack!

De har publicerat mycket mer detaljerade ritningar för några år sedan där man ser rulltrappor etc.

Re: Västlig tunnelbana

Postat: tisdag 07 oktober 2025 11:36
av Breitspurbahn
twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22 Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.
Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37 Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Där ser man, ja det var ju tvärtom från hur jag tänkte. Och nej, där behöver man ju inte bygga några nya uppgångar.

Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.

Re: Västlig tunnelbana

Postat: tisdag 07 oktober 2025 14:13
av twr
Breitspurbahn skrev: tisdag 07 oktober 2025 11:36
twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22 Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.
Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37 Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Där ser man, ja det var ju tvärtom från hur jag tänkte. Och nej, där behöver man ju inte bygga några nya uppgångar.

Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.
Det är bra att Gula linjen ligger djupt så man kan ta sig under Karlsbergssjön på väg mot Hagastaden eller Västra skogen.

Re: Västlig tunnelbana

Postat: onsdag 15 oktober 2025 13:53
av Breitspurbahn
twr skrev: tisdag 07 oktober 2025 14:13
Breitspurbahn skrev: tisdag 07 oktober 2025 11:36
twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22 Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.
Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37 Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Där ser man, ja det var ju tvärtom från hur jag tänkte. Och nej, där behöver man ju inte bygga några nya uppgångar.

Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.
Det är bra att Gula linjen ligger djupt så man kan ta sig under Karlsbergssjön på väg mot Hagastaden eller Västra skogen.
Den kommer alltså ligga så djupt så att det är möjligt? Gott så.

Re: Västlig tunnelbana

Postat: onsdag 15 oktober 2025 17:33
av Kristofer
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 oktober 2025 13:53
twr skrev: tisdag 07 oktober 2025 14:13
Breitspurbahn skrev: tisdag 07 oktober 2025 11:36 Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.
Det är bra att Gula linjen ligger djupt så man kan ta sig under Karlsbergssjön på väg mot Hagastaden eller Västra skogen.
Den kommer alltså ligga så djupt så att det är möjligt? Gott så.
Plattformen kommer att ligga 55 m under markytan, vilket med god marginal torde räcka för att ta sig under Karlbergssjön.

Re: Västlig tunnelbana

Postat: torsdag 16 oktober 2025 6:52
av twr
Kristofer skrev: onsdag 15 oktober 2025 17:33
Breitspurbahn skrev: onsdag 15 oktober 2025 13:53
twr skrev: tisdag 07 oktober 2025 14:13
Det är bra att Gula linjen ligger djupt så man kan ta sig under Karlsbergssjön på väg mot Hagastaden eller Västra skogen.
Den kommer alltså ligga så djupt så att det är möjligt? Gott så.
Plattformen kommer att ligga 55 m under markytan, vilket med god marginal torde räcka för att ta sig under Karlbergssjön.
Precis, men det handlar också om att ta sig under i berg och inte i lera, då blir det mycket dyrare. Jag tror att det är möjligt.

Re: Västlig tunnelbana

Postat: torsdag 16 oktober 2025 17:43
av Enceladus
Enceladus skrev: torsdag 26 juni 2025 21:58 Det är en rimlig ståndpunkt. Ändå handlar sex av sju synpunkter om just teknikbyggnaden på Långholmen. :roll:
Nytt trafiksystem tar bort behovet av teknikbyggnad
FUT skrev:I mars i år fattade trafiknämnden i Region Stockholm beslut om att bevilja Gul linje extra finansiering för bland annat ett nytt trafiksystem för självkörande tåg. Nu visar nya utredningar att det innebär att gula linjen går att bygga utan en teknikbyggnad på Långholmen.
Självkörande tåg innebär att det inte behövs en teknikbyggnad på Långholmen. Tänk om andra kunde bygga som FUT:
Mitt i skrev:Det tog alltså över ett halvår från att man beslutade om det nya trafiksystemet till dess att man gav besked om att teknikbyggnaden slopades.

Miljöpartiet uppger att det tagit tid att analysera vad det nya trafiksystemet skulle innebära i praktiken. Att pausa allt planeringsarbete hade inte varit ett alternativ eftersom man då hade halkat efter planeringen av nya tunnelbanan i stort.