Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Breitspurbahn

Re: Västlig tunnelbana

Inlägg av Breitspurbahn »

Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Då den kommer ligga i syd/nordlig riktning så hade en uppgång vid/nära Rålambshovsparken/Norr Mälarstrand varit en intressant lösning.
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: torsdag 02 oktober 2025 11:23 Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Då den kommer ligga i syd/nordlig riktning så hade en uppgång vid/nära Rålambshovsparken/Norr Mälarstrand varit en intressant lösning.
Det blir inga nya uppgångar, bara de befintliga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

twr skrev: torsdag 02 oktober 2025 20:35
Breitspurbahn skrev: torsdag 02 oktober 2025 11:23 Har man sagt något om hur stationen i Fridhemsplan kommer utformas?
Där ser man, tråkigt. Men tack för svar.
Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: måndag 06 oktober 2025 13:15
twr skrev: torsdag 02 oktober 2025 20:35
Där ser man, tråkigt. Men tack för svar.
Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?
Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22
Breitspurbahn skrev: måndag 06 oktober 2025 13:15 Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?
Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Det publicerades ritningar av FUT för några år sedan tror jag, men jag har inte lyckats hitta dem igen.
Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
twr

Inlägg av twr »

Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37
twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22
Breitspurbahn skrev: måndag 06 oktober 2025 13:15 Vet man ungefär var själva stationen kommer ligga i förhållande till befintliga?

Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Tack!

De har publicerat mycket mer detaljerade ritningar för några år sedan där man ser rulltrappor etc.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22 Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37 Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Där ser man, ja det var ju tvärtom från hur jag tänkte. Och nej, där behöver man ju inte bygga några nya uppgångar.

Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.
twr

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev: tisdag 07 oktober 2025 11:36
twr skrev: måndag 06 oktober 2025 14:22 Gula linjens plattform på Fridhemsplan ligger nordsydligt en bit under Blå linjen, lite västerut från Gröna linjen.

Kristofer skrev: måndag 06 oktober 2025 16:37 Det finns en kartbild som tydligt visar plattformens placering på https://nyatunnelbanan.se/stationer/fridhemsplan/
Där ser man, ja det var ju tvärtom från hur jag tänkte. Och nej, där behöver man ju inte bygga några nya uppgångar.

Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.
Det är bra att Gula linjen ligger djupt så man kan ta sig under Karlsbergssjön på väg mot Hagastaden eller Västra skogen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Breitspurbahn

twr skrev: tisdag 07 oktober 2025 14:13
Breitspurbahn skrev: tisdag 07 oktober 2025 11:36

Det är bra att Gula linjen ligger djupt så man kan ta sig under Karlsbergssjön på väg mot Hagastaden eller Västra skogen.
Den kommer alltså ligga så djupt så att det är möjligt? Gott så.
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Breitspurbahn skrev: onsdag 15 oktober 2025 13:53
twr skrev: tisdag 07 oktober 2025 14:13
Breitspurbahn skrev: tisdag 07 oktober 2025 11:36 Det slog mig just att det är en ganska stor höjdskillnad där om man avser göra det möjligt för gula linjen att fortsätta norrut. Så antar att nya perrongen kommer vara en bra bit nedanför gatuplan.
Den kommer alltså ligga så djupt så att det är möjligt? Gott så.
Plattformen kommer att ligga 55 m under markytan, vilket med god marginal torde räcka för att ta sig under Karlbergssjön.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Skriv svar