Spårvägsplaner i Uppsala

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: måndag 05 maj 2025 18:28 Förra veckans parlamentsval i Kanada och Australien visar tecken på en växande antitrumpism, vilket Dagens industri liksom skribenten försöker förneka:
Di skrev:Sverige är ett annat exempel där det inte går att urskilja någon anti-Trump-effekt. Men det beror snarare på den nationella samling som råder i frågan. Här finns ingen sådan konflikt. SD:s stöd har visserligen minskat under de senaste månaderna och får i en färsk mätning sin sämsta notering under mandatperioden (18,2 procent). Har det att göra med att väljare ser SD som ett ”Trump-parti”?
Att kasta dessa pengar i papperskorgen i det heliga kulturkrigets namn är ingen valvinnare, speciellt inte i universitetsstaden Uppsala. Hur går det för Harvard?
Jaha ja, nu är lögn- och propagandakollektivet "Enceladus" igång igen, med lögnaktiga påståenden och sitt vanliga missbruk av floskeln "förneka", något som vi tyvärr sett många gånger förut. Lägg f.ö. märke till att jag inte ens nämnt Donald Trump eller "trumpism", det är ett av Enceladus-kollektivets vanliga påhitt och dessutom ett försök att vilseleda. Dessutom talade jag om Europa. Men det här är inget allmänpolitiskt kl-tt-rplank.

Vad som blir utfallet i valet vet som sagt ingen, hur mycket propagandakollektivet "Enceladus" än spekulerar. En högerseger i kommunalvalet i Uppsala i valet 2026 är ett reellt hot mot spårvägsprojektet, oavsett vilket demagogi Enceladus-kollektivet utvecklar.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 05 maj 2025 18:40 Propagandakollektivet "Enceladus" kan ju ägna sig åt att argumentera mot det som framförs i UNT-artikeln istället för att försöka insinuera att jag står bakom vad högerblocket framför där. Som synes finns olika åsikter om vad som är möjligt, och jag tar naturligtvis inte ställning till dessa. Dessutom framför här Enceladus-kollektivet sitt vanliga konspiratoriska påhitt "enligt plan".
De citat jag hämtade från den av skribenten tidigare refererade UNT-artikeln visar att högerblocket inte alls tänker stoppa projektet till varje pris - med undantag för enstaka partier som inte har en chans att få egen majoritet. UNT:s ledarsida skriver att det kan bli lika svårt att stoppa spårvägen som att bygga den:
UNT skrev:Uppsala spårväg, januari 2025: ”Den totala kostnaden för projektet, inklusive inflation och räntehöjningar, beräknas till dryga 9 miljarder kronor.” Det är alltså en jämförbar startpunkt med Slussen i huvudstaden. Uppsidan för spårvägen är ett statligt bidrag på dryga tre miljarder. Nedsidan är en lång rad okända faktorer, som miljöprövningen av Ultunabron, en stark politisk oenighet samt en mycket tajt tidsplan då spårvagnarna ska rulla 2029 (UNT 9/1).

Sedan fyrspårsavtalet med staten undertecknades har Erik Pellings socialdemokrater styrt Uppsala i snart två mandatperioder. Först med stöd av spårvagnsfientliga liberaler, sedan med likaledes spårvägsskeptiska UP, Stefan Hannas parti. Men 2022 bytte Liberalerna fot i kollektivtrafikfrågan och planeringen för spårväg kunde starta. Glasklart, eller hur?

[...]

Men en enig opposition i Uppsala vill alltså stoppa spårvägen. Man ser valet nästa höst som sista chansen, innan spåren har lagts i marken och fordonen hyrts in. En del av arbetena kommer att vara förgäves och statsbidraget att frysa inne. Men, som man säger, vägbreddningarna behövs ju i Uppsala under alla omständigheter.
Ett miljötillstånd för spårvägsbron vid Ultuna har länge setts som ett av de största hindren för planeringen av spårvägen, men nu vill Länsstyrelsen ge grönt ljus. Förvaltningsrätten har avvisat konkurrenters överklagande. Depån i Nåntuna dekoreras. Trafiken upphandlas. Vidare måste det generösa statsbidraget avböjas!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev: tisdag 06 maj 2025 6:02
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 05 maj 2025 18:40 Propagandakollektivet "Enceladus" kan ju ägna sig åt att argumentera mot det som framförs i UNT-artikeln istället för att försöka insinuera att jag står bakom vad högerblocket framför där. Som synes finns olika åsikter om vad som är möjligt, och jag tar naturligtvis inte ställning till dessa. Dessutom framför här Enceladus-kollektivet sitt vanliga konspiratoriska påhitt "enligt plan".
De citat jag hämtade från den av skribenten tidigare refererade UNT-artikeln visar att högerblocket inte alls tänker stoppa projektet till varje pris - med undantag för enstaka partier som inte har en chans att få egen majoritet. UNT:s ledarsida skriver att det kan bli lika svårt att stoppa spårvägen som att bygga den:
UNT skrev:Uppsala spårväg, januari 2025: ”Den totala kostnaden för projektet, inklusive inflation och räntehöjningar, beräknas till dryga 9 miljarder kronor.” Det är alltså en jämförbar startpunkt med Slussen i huvudstaden. Uppsidan för spårvägen är ett statligt bidrag på dryga tre miljarder. Nedsidan är en lång rad okända faktorer, som miljöprövningen av Ultunabron, en stark politisk oenighet samt en mycket tajt tidsplan då spårvagnarna ska rulla 2029 (UNT 9/1).

Sedan fyrspårsavtalet med staten undertecknades har Erik Pellings socialdemokrater styrt Uppsala i snart två mandatperioder. Först med stöd av spårvagnsfientliga liberaler, sedan med likaledes spårvägsskeptiska UP, Stefan Hannas parti. Men 2022 bytte Liberalerna fot i kollektivtrafikfrågan och planeringen för spårväg kunde starta. Glasklart, eller hur?

[...]

Men en enig opposition i Uppsala vill alltså stoppa spårvägen. Man ser valet nästa höst som sista chansen, innan spåren har lagts i marken och fordonen hyrts in. En del av arbetena kommer att vara förgäves och statsbidraget att frysa inne. Men, som man säger, vägbreddningarna behövs ju i Uppsala under alla omständigheter.
Ett miljötillstånd för spårvägsbron vid Ultuna har länge setts som ett av de största hindren för planeringen av spårvägen, men nu vill Länsstyrelsen ge grönt ljus. Förvaltningsrätten har avvisat konkurrenters överklagande. Depån i Nåntuna dekoreras. Trafiken upphandlas. Vidare måste det generösa statsbidraget avböjas!
Har vi ens läst samma arikel?

Dessutom fortsätter propagandakollektivet "Enceladus" att hitta på. Jag har aldrig använt formuleringen "stoppa projektet till varje pris". Såhär skrev jag
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 05 maj 2025 13:31 Dessutom verkar ju högerblocket fast beslutet att försöka stoppa projektet:
Ungefär som UNT-ledaren, alltså
UNT skrev:Men en enig opposition i Uppsala vill alltså stoppa spårvägen.
Det återstår alltså att se om beslutsamhetens friska hy övergår i eftertankens kranka blekhet (Hamlet, akt III, scen I), eller ej. En högerseger i kommunalvalet 2026 är ett reellt hot mot projektet, oavsett vilka argument Enceladus-kollektivet staplar upp.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 05 maj 2025 13:43
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 05 maj 2025 13:31 Djärv tidsplan. U-a-spårvägen kanske rent av blir klar före Tvärbanans Kista-gren.
Det är inte omöjligt, men jag tvivlar på att spårvägen i Uppsala står färdig 2029 som är den officiella tidplanen. Vilka av projekten spårvägen i Uppsala, Kistagrenen och Saltsjöbanan till Slussen kommer hinna bli färdiga på 2020-talet? :D
Uppsalas spårväg tål absolut att jämföras med andra projekt, vilket UNT:s ledarsida också gör i föregående inlägg. Men varken Kistagrenen eller Saltsjöbanan till Slussen är prioriterade projekt. Istället ges företräde åt tunnelbana och buss - allt annat är sekundärt. Därför planerades en bussgata i Ursvik. Inte i Uppsala:
Enceladus skrev: onsdag 28 juni 2023 0:06 Den nya bron mellan Ultuna och Nåntuna blir som Årstabron i Stockholm, d.v.s. bara för gående, cyklister och spårtrafik. Spårvägen låter sig inte ersättas!
En spårväg som har högsta prioritet behöver inte kunna ersättas! Även tåget har högre status i Uppsala. UL har tidigare ansökt om tåglägen för egna nattåg till Stockholm, men det blev tyvärr för dyrt. Tamsons ville inte ens utreda frågan när han satt vid makten. Som UNT:s ledarsida säger, politik är att vilja. SL vill inte.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

https://www.uppsala.se/kommun-och-polit ... sparvagen/

Digital informationsmöte 3 juni kl 18.00-19.30.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Så ökade befolkningen första kvartalet 2025
Region Stockholm skrev:Folkökningen under årets första kvartal är 1 321 fler än motsvarande period 2024. Jämfört med övriga län i landet ökade Stockholm näst mest i antal räknat. Endast Uppsala län hade en högre procentuell folkökning.
Uppsala fortsätter att växa snabbast i landet. Var finns framtidstron hos de aktörer som vill stoppa spårvägen i Sveriges mest expansiva region?
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: torsdag 15 maj 2025 20:50 Så ökade befolkningen första kvartalet 2025
Region Stockholm skrev:Folkökningen under årets första kvartal är 1 321 fler än motsvarande period 2024. Jämfört med övriga län i landet ökade Stockholm näst mest i antal räknat. Endast Uppsala län hade en högre procentuell folkökning.
Uppsala fortsätter att växa snabbast i landet. Var finns framtidstron hos de aktörer som vill stoppa spårvägen i Sveriges mest expansiva region?
Texten tyder på att de blandar ihop antal och procent.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Harald
Inlägg: 8797
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev: torsdag 15 maj 2025 20:50 Så ökade befolkningen första kvartalet 2025
Region Stockholm skrev:Folkökningen under årets första kvartal är 1 321 fler än motsvarande period 2024. Jämfört med övriga län i landet ökade Stockholm näst mest i antal räknat. Endast Uppsala län hade en högre procentuell folkökning.
Uppsala fortsätter att växa snabbast i landet. Var finns framtidstron hos de aktörer som vill stoppa spårvägen i Sveriges mest expansiva region?
Spårvägen ska inte betjäna regionen utan endast centralorten i kommunen Uppsala och den växer inte snabbast i landet. Den växer inte ens snabbast i sin region. Tillväxten i Uppsala läns kommuner var första kvartalet i promille:
Knivsta 4,7
Älvkarleby 4,2
Håbo 3,4
Östhammar 1,2
Enköping 0,76
Uppsala 0,71
Tierp -4,7
Heby -5,6

Tillägg: Uppsala län växer alltså inte av egen kraft utan genom draghjälp från grannlänen och då särskilt Stockholms län. Håbo kommun är ju genom pendeltågen sammanlänkad med Storstockholm och har en ganska svag anknytning till Uppsala. Stockholms län plus Håbo kommun växte första kvartalet med 0,78 promille. Uppsala län utom Håbo kommun växte med 0,67 promille. Att Uppsalaregionen är landets snabbast växande får nog sägas vara en synvilla.
twr
Inlägg: 9221
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av twr »

Nu är hållplatsnamnen fastställda, med två undantag: https://via.tt.se/pressmeddelande/39269 ... 64&lang=sv
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Odd »

De verkar i alla fall ta namngivning för hållplatser och områden på allvar. När det i Stockholm bestäms politiskt eller kommersiellt utifrån önsketänkande (Hagastaden, Solna Business Park, Norra Djurgårdsstaden, Solna Strand, Telestaden, Järvastaden, Barkarbystaden) så tar Uppsala det mer seriöst och anlitar experter på namngivning mm, exempelvis Institutet för Språk och Folkminnen. Notera att det inte finns ett enda namn som slutar på "staden"...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
C12C3C3C12
Inlägg: 2125
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av C12C3C3C12 »

Tillägg till Haralds uppräkning av kommuner, Håbo, ej att förväxla med kommunen Habo, är Bålsta tätort som numera har pendeltåg vilket inte Habo har (tror jag).
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6847
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Odd »

C12C3C3C12 skrev: onsdag 28 maj 2025 10:35 Tillägg till Haralds uppräkning av kommuner, Håbo, ej att förväxla med kommunen Habo, är Bålsta tätort som numera har pendeltåg vilket inte Habo har (tror jag).
Västtågen trafikerar Habo, och de är ju per definition pendeltåg (commuter train)
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 7418
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev: söndag 25 maj 2025 11:39 De verkar i alla fall ta namngivning för hållplatser och områden på allvar. När det i Stockholm bestäms politiskt eller kommersiellt utifrån önsketänkande (Hagastaden, Solna Business Park, Norra Djurgårdsstaden, Solna Strand, Telestaden, Järvastaden, Barkarbystaden) så tar Uppsala det mer seriöst och anlitar experter på namngivning mm, exempelvis Institutet för Språk och Folkminnen. Notera att det inte finns ett enda namn som slutar på "staden"...
Ja, usch och fy, önsketänkade och så. Annat är det visst med "Uppsala Science Park". Det är gamla regementsområdet som fått nytt liv när natur- och biovetenskaperna flyttat dit, och de gamla lokalerna bakom Engelska Parken överlåtits till teologer och annat löst folk, samtidigt som det nu rätt nedslitna Biomedicinskt Centrum nu kan renoveras. Fint som snus!

Det tråkiga Ulleråker målar man över som "Vinghästtorget" och "Lyrikparken". Gälbo är ett redan existerande namn, agronomkleptomanernas studentbostadsområde. Det var bara i undantagsfall man halkade ända ditut. :)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev: tisdag 25 mars 2025 11:33 Uppsala kommun får grönt ljus för fas 1 i spårvägsprojektet. Vinnaren Nyab hoppas också få beställningen av fas 2. Stockholms kommun hade inte samma tur:
SVT Nyheter skrev:Ännu en gång blir Stockholms stads kommunala hyrcykelsystem försenat, den här gången bland annat på grund av en språkmiss. Det vinnande anbudet var delvis på engelska och norska förutom svenska, och det är inte godkänt, enligt förvaltningsrätten. Stockholms stad är osäkra på vad som händer nu.
Bakläxa för Uppsala spårväg
Byggvärlden skrev:I upphandlingen, som genomfördes förra året, utsågs Nyab och Azvi till generalentreprenör. Men upphandlingen överklagades av andra anbudslämnare till Förvaltningsrätten i december. Förvaltningsrätten avslog. Men det slutar inte där.

Nu meddelar Kammarrätten i Stockholm att de upphäver Förvaltningsrättens dom och visar målen åter till förvaltningsrätten för ny handläggning.

[...]

Bolagen har bland annat fört fram att det vinnande anbudet inte uppfyller det obligatoriska språkkravet att samtliga handlingar som lämnas in till den upphandlande myndigheten ska vara på svenska. Vidare uppfyller anbudet inte de obligatoriska kraven avseende teknisk och yrkesmässig kapacitet. De menar också att referensuppdraget som lämnats in inte uppfyller kraven och att förvaltningsrätten även brustit i sitt utredningsansvar.
Kammarrätten i Stockholm är lika nitisk som Förvaltningsrätten i Stockholm. De stockholmska förvaltningsdomstolarna tolererar inte handlingar på andra språk.

Trafikstök i Uppsala oroar ambulansen: ”Försvårar utryckningar”
SVT Nyheter skrev:Byggstök och avstängda vägar. På många håll i Uppsala är biltrafiken begränsad, bland annat på grund av arbetet med spårvägen. Hos ambulansvården finns en oro för att utryckningarna kan bli försenade.

– Personalen är luttrad, säger Lars Westman, avdelningschef för ambulansen.
Är spårvägen i Uppsala den uppsaliensiska motsvarigheten till Västlänken? :roll:
Enceladus
Inlägg: 11294
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av Enceladus »

twr skrev: måndag 05 maj 2025 13:43
dr Cassandra Nojdh skrev: måndag 05 maj 2025 13:31 Djärv tidsplan. U-a-spårvägen kanske rent av blir klar före Tvärbanans Kista-gren.
Det är inte omöjligt, men jag tvivlar på att spårvägen i Uppsala står färdig 2029 som är den officiella tidplanen. Vilka av projekten spårvägen i Uppsala, Kistagrenen och Saltsjöbanan till Slussen kommer hinna bli färdiga på 2020-talet? :D
Konsultföretag utreder busshållplatser i Uppsala
Bussmagasinet skrev:Bakgrunden är att det byggs en ny spårväg från Uppsala Central till Bergsbrunna där det också ska etableras en ny järnvägsstation. Trafiken på spårvägen väntas starta 2029, medan den nya järnvägsstationen beräknas vara klar 2034, samtidigt som utbyggnaden av järnvägen mellan Stockholm och Uppsala till fyra spår står färdig.

Samtidigt ska helt nya stadsdelar utvecklas i södra Uppsala och Bergsbrunna. Region Uppsala tar därför fram ett förslag på hur busslinjerna ska förändras, dels 2029, dels 2034.

– Ett spännande uppdrag. Utmaningen är tidsplanen, säger Staffan Swartz, trafikplanerare på Norconsult.
Uppsala menar allvar med trafikstart 2029!
BSB101
Inlägg: 3046
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Spårvägsplaner i Uppsala

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: måndag 02 juni 2025 11:00 Kammarrätten i Stockholm är lika nitisk som Förvaltningsrätten i Stockholm. De stockholmska förvaltningsdomstolarna tolererar inte handlingar på andra språk.
Om det är ett ska-krav så är det rätt naturligt att en anbudslämnande som inte uppfyller det blir utesluten. Vi kan inte ha domstolar som bestämmer vilka ska-krav som ska gälla så länge dessa inte är oskäliga men det har ingen hävdat.
Skriv svar