Sida 20 av 53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 30 augusti 2012 5:38
av Verspieder
kildor skrev:Verspieder skrev:Nu börjar det dyka upp reskassekort. Hittills har jag mött totalt tre st påstigande med dessa kort (vilket borde vara under 0,5% av resenärerna). Dessvärre visste ingen av dem vad kortet hade för förvald standardresa, så då blev det genast svårt att veta vad jag skulle göra...
Varför behöver föraren veta vilken standardresa som är förvald?
För att slippa behöva trycka in två zoner manuellt varenda gång, om två zoner är standardresan. Jag trodde att alla visste vad de valt för standardresa. Eller är standardresan bara till för att spara tid? Dvs att man kan knappa in en avvikande resa på två zoner även om kortet har två zoner som standardresa?
Dessutom har kunskaperna börjat försvinna då vi inte kunnat öva praktiskt efter den korta utbildningen för flera månader sedan. Kör man då SL-buss bara vissa helgdagar (som jag), blir det svårt att hålla alla kunskaper aktiva.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 30 augusti 2012 14:12
av roggek
LÅ1 skrev:Verspieder skrev:Nu börjar det dyka upp reskassekort. Hittills har jag mött totalt tre st påstigande med dessa kort (vilket borde vara under 0,5% av resenärerna). Dessvärre visste ingen av dem vad kortet hade för förvald standardresa, så då blev det genast svårt att veta vad jag skulle göra...
Jag har inte satt mig in i hur detta fungerar, men har några minnen av vad jag läst tidigare, t.ex. om standardresa. Är det så att den uppgiften är nödvändig för att dra rätt antal "kuponger" så är det ju inte så bra. Man kan ju inte alltid utgå från att resenären, den som för tillfället disponerar kortet, vet detta. Det kan var en gäst som bjuds på en resa, eller det kan vara ett av flera kort i familjen och de kan då ha olika standardresor. För att ta några legitima skäl för att vara ovetande om detta.
Ja, där är väl en av Reskassans största brister; Standardresan...
Och det i sin tur hänger ihop med att automatspärrarna saknar den intelligens som kortläsarna på bussarna har. I en automatspärr så ser du inte hur länge din biljett gäller, och inte heller saldot på kortet.
Hade man varit smarta från början, så hade man uppmanant resenären att VARJE gång oavsett resmönster, ange antal kuponger man skall resa för...
Och sedan ett helt batteri med Access-automater på varje station. Lite arbete skall väl resenären göra:
Och något litet "läsfönster" i automatspärrarna har inte ens SL tänkt på.
Hade varit bättre om man sattit upp exakt likadana kortläsare på automatspärrarna som vid bussarnarnas framdörr.
Men SL är väl ganska vana vid att gång på gång uppfinna hjulet på nytt, det har man ju gjort sedan 1967...
Nä, trådrubriken är väl vald: remsorna KAN nog inte ersättas...Inte än i alla fall...
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/rems ... fortjanst/
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 30 augusti 2012 15:07
av BSB101
Fördelen med standardresa, iaf för en annan, är att man slipper lägga till extratid för eventuella köer till spärrvakten. Bara att "blippa" vid spärren precis som ett månadskort. Om man vid varje resa skulle behöva gå fram till en automat och "ladda" kortet kan man lika gärna behålla remsan.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 30 augusti 2012 15:11
av Kantorn
BSB101 skrev:Fördelen med standardresa, iaf för en annan, är att man slipper lägga till extratid för eventuella köer till spärrvakten. Bara att "blippa" vid spärren precis som ett månadskort. Om man vid varje resa skulle behöva gå fram till en automat och "ladda" kortet kan man lika gärna behålla remsan.
Men om det på spärren fanns fem knappar att trycka på: A, B norr, B söder, C norr, C söder, så skulle nog de flesta lära sig att trycka rätt vid påstigning. Mitt förslag går ut på att man trycker "målzonen" redan vid första påstigning, registrerar påstigning vid varje följande linje (utan att något dras från kortet) så skulle det inte ta någon längre tid. Det enda man behöver förbereda sig på är vilken zon man ska till. Det tar kanske tid ibland, men har man gjort det en gång så har man klarat det till de andra gångerna man ska dit - förhoppningsvis. Jag tycker att hela systemet som SL valt kan sammanfattas med två ord: onödigt krångligt.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 30 augusti 2012 15:16
av BSB101
Nu var det mer det faktum att man inte i förväg kan veta hur lång kö det kommer vara till automaten, precis som man inte vet hur lång kö det är till kuren. Visst kan det vara kö till spärrarna också men det händer inte så ofta på de flesta stationer. För mig skulle det vara krångligare och ta med tid om jag skulle registrera resan vid varje tillfälle (två moment istället för ett).
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 30 augusti 2012 15:29
av Kantorn
BSB101 skrev:Nu var det mer det faktum att man inte i förväg kan veta hur lång kö det kommer vara till automaten, precis som man inte vet hur lång kö det är till kuren. Visst kan det vara kö till spärrarna också men det händer inte så ofta på de flesta stationer. För mig skulle det vara krångligare och ta med tid om jag skulle registrera resan vid varje tillfälle (två moment istället för ett).
Men om dessa två tillfällen var med ca 5 cm mellanrum så skulle "vaneåkarna", dvs de som åker hyggligt regelbundet men sällan, ganska snart få in en rörelse som klarar av dessa två ganska snabbt. Det är värre med de turister som går fram till spärren, ställer sig framför och letar upp sitt dygnskort och står i vägen för dem som "bara går igenom" med kortet i beredskap.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 30 augusti 2012 17:56
av abc123
När man konstaterar att SL:s egna utbildade medarbetare inte vet hur reskassan fungerar börjar man ana oråd. När detta ska genomföras på bred front kommer det bli enorma problem. I synnerhet i invandrartäta områden, där språkkunskaperna är dåliga och därmed förmågan att förstå instruktioner låg, kommer det bli kaos.
Man har redan skjutit upp datumet för remsans borttagande gång på gång, nu senast till sista februari -13. Min gissning är att detta datum kommer skjutas på ytterligare.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 30 augusti 2012 20:32
av roggek
abc123 skrev:När man konstaterar att SL:s egna utbildade medarbetare inte vet hur reskassan fungerar börjar man ana oråd. När detta ska genomföras på bred front kommer det bli enorma problem. I synnerhet i invandrartäta områden, där språkkunskaperna är dåliga och därmed förmågan att förstå instruktioner låg, kommer det bli kaos.
Man har redan skjutit upp datumet för remsans borttagande gång på gång, nu senast till sista februari -13. Min gissning är att detta datum kommer skjutas på ytterligare.
Ja, SL och entreprenörerna har och har haft möjligen för låga anställningskrav...Som jag skrev i ett tidigare inlägg, stämpla en remsa kan t o m en tränad chimpans göra...
Det är ju bara att läsa trådarna på
SLs kundforum hur illa resenärerna blir behandlade i olika fall, så förstår man ju att det är ett utbrett problem...
Hur kundnöjdheten kan ligga på 75 % är för mig en gåta...
tycker roggek (som just kom på varför jag inte rest med SL på länge, jag sponsrar inte en dålig produkt...)
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: torsdag 30 augusti 2012 23:25
av hgsldf
abc123 skrev:
Man har redan skjutit upp datumet för remsans borttagande gång på gång, nu senast till sista februari -13. Min gissning är att detta datum kommer skjutas på ytterligare.
En nåd att stilla bedja om! "Reskassan" är och kommer alltid att vara ett snedspår som någon leverantör lurat på SL. Det här projektet kommer inte att skapa några besparingar för SL, bara minskat kundunderlag. Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna innebära ekonomiska besparingar för SL och dessutom underlätta för oss resenärer, är Berlin-modellen med öppna spärrlinjer, biljettautomater och flitiga biljettkontrollanter.
Elektroniska periodkort är måhända ok, allt annat är ett vansinnigt, onödigt och dyrt experiment!
/Göran
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 31 augusti 2012 6:07
av Verspieder
Kantorn skrev:Men om det på spärren fanns fem knappar att trycka på: A, B norr, B söder, C norr, C söder, så skulle nog de flesta lära sig att trycka rätt vid påstigning. Mitt förslag går ut på att man trycker "målzonen" redan vid första påstigning, registrerar påstigning vid varje följande linje (utan att något dras från kortet) så skulle det inte ta någon längre tid. Det enda man behöver förbereda sig på är vilken zon man ska till. Det tar kanske tid ibland, men har man gjort det en gång så har man klarat det till de andra gångerna man ska dit - förhoppningsvis. Jag tycker att hela systemet som SL valt kan sammanfattas med två ord: onödigt krångligt.
Men då förutsätter du att folk vet i vilken zon deras slutliga resmål ligger i. När folk idag kliver på bussen vid t.ex Tekniska eller Danderyd för att åka till Brottby, Söderhall eller Edsbro har väldigt många ingen aning om vilken zon de kommer att stiga av i, eller hur många kuponger som krävs som stämplad betalning...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 31 augusti 2012 9:28
av roggek
hgsldf skrev:Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna innebära ekonomiska besparingar för SL och dessutom underlätta för oss resenärer, är Berlin-modellen med öppna spärrlinjer, biljettautomater och flitiga biljettkontrollanter.
Elektroniska periodkort är måhända ok, allt annat är ett vansinnigt, onödigt och dyrt experiment!
/Göran
Möjligen "Östberlin"- modellen då, med mycket hinder på vägen...

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 31 augusti 2012 11:31
av abc123
Dessa två skräcktrådar på sl:s kundforum gör att man börjar förstå vidden av det monumentala fiasko reskassan är.
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/valj ... reskassan/
http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/fors ... -inte-om-/
Detta handlar alltså om erfarenheter av det fåtal personer som testat reskassan, och som i grunden tycks ha relativt goda kunskaper gällande sl:s taxesystem.
Hur det ska gå när remsan försvinner och alla, inkl barn, invandrare, pensionärer och turister och andra grupper med noll förkunskaper i SL:s taxesystem ska lära sig detta orkar jag inte ens tänka på.
Jag tror faktiskt inte ens på att reskassan i nuvarande utformning kommer införas.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 31 augusti 2012 14:14
av Kantorn
Verspieder skrev:Kantorn skrev:Men om det på spärren fanns fem knappar att trycka på: A, B norr, B söder, C norr, C söder, så skulle nog de flesta lära sig att trycka rätt vid påstigning. Mitt förslag går ut på att man trycker "målzonen" redan vid första påstigning, registrerar påstigning vid varje följande linje (utan att något dras från kortet) så skulle det inte ta någon längre tid. Det enda man behöver förbereda sig på är vilken zon man ska till. Det tar kanske tid ibland, men har man gjort det en gång så har man klarat det till de andra gångerna man ska dit - förhoppningsvis. Jag tycker att hela systemet som SL valt kan sammanfattas med två ord: onödigt krångligt.
Men då förutsätter du att folk vet i vilken zon deras slutliga resmål ligger i. När folk idag kliver på bussen vid t.ex Tekniska eller Danderyd för att åka till Brottby, Söderhall eller Edsbro har väldigt många ingen aning om vilken zon de kommer att stiga av i, eller hur många kuponger som krävs som stämplad betalning...
Nej, och då gör de som de gör med remsan: säger vart de ska, föraren trycker på knappen och folk kan dra kort.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 31 augusti 2012 18:18
av abc123
Mitt förslag är att man sitter still i båten och kör på som det är nu, d v s remsa och reskassa fungerar parallellt.
Detta är egentligen den bästa möjliga långsiktiga lösningen då reskassan trots allt har ett par stora fördelar som gör att en hel del trafikanter kommer välja den. (Förlustgaranti, möjlighet att gå igenom automatspärr.)
(SL:s ledning känner naturligtvis till bristerna med reskassan och vet att den dagen man skrotar remsan och tvingar på folk reskassan, då kommer skiten träffa fläkten med full kraft...)
Reskassan riktar sig då i praktiken främst till två trafikantgrupper.
1. De som bor i zon A och och i princip aldrig åker i mer än en zon.
2. De som har full koll på SL:s taxesystem.
Lite bakåtblickande: Först var reskassan planerad att införas direkt 2007, men man insåg att man inte var redo och skjöt upp hela access-projektet. Sen var våren 2010 det datum då reskassan skulle införas. Men man skjöt på det återigen. Sen togs beslut om att införa reskassan 2012, och remsan skulle upphöra att säljas 15 okt 2012. Sen skjöt man åter på remsans upphörande, senaste budet är att remsan ska säljas till och med februari 2013. Remsan har alltså redan överlevt sex år extra. Ingenting tyder egentligen på att remsan kommer sluta säljas i månadsskiftet februari-mars 2013 heller. Detta datum kommer skjutas upp tills man har ett fungerande alternativ, vilket man ju uppenbarligen inte har.
Vi får väl se om jag får rätt, men jag skulle tippa på att remsan och reskassan kommer fungera parallellt flera år till, tills man hittar någon annan lösning. (Exvis utgångsspärrar.)
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 31 augusti 2012 19:46
av 643
Utgångsspärrar är något gammalt och således uteslutet...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 31 augusti 2012 22:59
av abc123
643 skrev:Utgångsspärrar är något gammalt och således uteslutet...
Det har faktiskt utretts av sl ganska nyligen. Man ansåg att det var en möjlig lösning som skall utredas vidare.
Att det är "gammalt och således uteslutet" kan du väl utveckla. Det låter som en konstig slutsats. Det är en väl beprövad och fungerande lösning på många ställen i världen.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 31 augusti 2012 23:06
av abc123
Inge skrev:Det är dessutom dyrt och dåligt. Det som behövs är att man får ordning på knspparna så att funktionen blir dels intuitiv dels flexibel. Dvs mer än ett sätt och en ordning bör fungera parallellt. Dessutom behöver man knappar liknande bussarna på pendeltågens ingångsspärrar. Betydligt bättre och billigare än utgångsspärrar.
Knappar i spärrarna innebär att det kommer bli ideliga stopp i flödet i spärrpassagen. Det är något man till varje pris vill undvika.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 31 augusti 2012 23:51
av roggek
Bölrjar förstå varför planka.nu har en lobbyism/poäng med skattefinansierad/gratis kollektivtrafik.
De har en spåkula och spådomen var sann om Reskassan...

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: lördag 01 september 2012 0:19
av Verspieder
abc123 skrev:
Reskassan riktar sig då i praktiken främst till två trafikantgrupper.
1. De som bor i zon A och och i princip aldrig åker i mer än en zon.
2. De som har full koll på SL:s taxesystem.
Glöm inte de som bor i, och bara reser inom zon C. Det finns gott om sådana resenärer i Roslagen.
Det finns säkert sådana som nästan bara rör sig inom zon B också.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: lördag 01 september 2012 19:34
av M_M
abc123 skrev:Inge skrev:Det är dessutom dyrt och dåligt. Det som behövs är att man får ordning på knspparna så att funktionen blir dels intuitiv dels flexibel. Dvs mer än ett sätt och en ordning bör fungera parallellt. Dessutom behöver man knappar liknande bussarna på pendeltågens ingångsspärrar. Betydligt bättre och billigare än utgångsspärrar.
Knappar i spärrarna innebär att det kommer bli ideliga stopp i flödet i spärrpassagen. Det är något man till varje pris vill undvika.
Då kan man kanske ha knappar på vissa men långt från alla spärrar, så de som har bråttom kan välja en spärr utan knappar?
Jag undrar för övrigt vem som har kommit på "standardresa"-grejen - alla har väl minst TVÅ olika standardresor, eller åker folk bara till jobbet och liftar hem eller?
Jag skulle istället föreslå dels en "hemplats" och dels ett "standardområde". Om man reser från "hemplatsen" så betalar man för resa till "standardområdet". Om man reser från en punkt inom "standardområdet" så betalar man för resa till hemplatsen endast på fordon som är rimliga att använda för hemresa, annars för resa inom "standardområdet".
Annars är det väl seriöst enklast att ha enzonresa som standard och ett system som automagiskt bygger på med ytterligare zoner allt eftersom man byter?
Vad gäller problemet som tidigare tagits upp i tråden med bussar mellan Gullmarsplan och zon 2 så vore det väl enklast att dela upp Gullmarsplans bussterminal i en del som är "zon 2" och en som är "zon 1" och ordna så att man måste gå genom "zon 1" för att gå in/ut eller till/från tunnelbana/spårvagn. Då skulle det visserligen bli billigare att resa "zon 2 - gullmarsplan - annan plats i zon 2" men å andra sidan skulle ingen behöva bry sig om zoner vid stämpling eftersom utpassage vid Gullmarsplan skulle dra för zonpassage 2->1, och inpassage Gullmarsplan skulle dra för en resa från zon 1 till zon 2 (och då har alla resenräer redan pröjsat och får kliva ombord på bussarna genom alla dörrar och utan visering ombord!). Detta borde gå att ordna även annorstäders.
Ju mer man tänker på zoner destå mer inser man att det vore bättre att skippa zonerna helt... Ett sätt vore kanske att skippa enkelbiljetter utanför zon 1, och bara köra (prissänkta) 24-timmarsbiljetter och resplusbiljetter för ytterligare zoner...