Sida 20 av 34
Re: M32?
Postat: måndag 30 juli 2012 12:59
av leifd
Läser i slutet av artikeln följande...
"Men Bo Engström, teknisk chef på GS Spårvagn, ser ljuset i tunneln.
– Med den nya platschefen i Göteborg jobbar italienarna mycket mer målmedvetet och effektivt, säger han. Det är en markant skillnad och Ansaldobreda bör få beröm. "
Man slås då av vad en enda person i så fall kan betyda för hur bra ett affär kan bli eller inte, för både leverantör och kund.
Fast vi ska väl vänta och se hur detta avlöper kanske...
Re: M32?
Postat: måndag 30 juli 2012 13:04
av hej
Frågan är varför det tog italienarna 10 år att hitta en kompetent platschef. Sedan får vi väl se hur de lyckas leverera de sista vagnarna.
Re: M32?
Postat: måndag 30 juli 2012 13:33
av bruse
hej skrev:Frågan är varför det tog italienarna 10 år att hitta en kompetent platschef. Sedan får vi väl se hur de lyckas leverera de sista vagnarna.
Italienarna är väl ändå inte kända för att ha bra ledare, tänker på Mussolini och Berlusconi. Så jag förstår att det tagit tid.
Re: M32?
Postat: onsdag 01 augusti 2012 17:13
av alex87
Verkar som fler o fler kommer ut nu, i trafik har jag senaste dagarna sett 41-42, 45 samt 55, 454 provkördes ute idag.
Re: M32?
Postat: onsdag 01 augusti 2012 18:57
av hej
Såg 455 i trafik på linje 8 idag.
Re: M32?
Postat: fredag 03 augusti 2012 16:16
av alex87
Verkar som att 454 gjorde sin premiär ute i trafik idag på linje 6 - och det var ingen provkörning.
Re: M32?
Postat: fredag 03 augusti 2012 16:42
av M_M
bruse skrev:Det var det jag syftade på bra med italienska vagnar. De verkar vara byggda för italienskt klimat. Inte svenskt vinterklimat med mycket salt på vägar och gator.
Saltet är iofs inte "svenskt klimat" utan "svensk praxis relaterad till klimatet". Om man inte berättar att man saltar vägarna och att man kör i saltslasket och specar att vagnarna ska tåla detta så får man väl vagnar som rostar.
Det vore rätt önskvärd att slippa salt i spåren...
bruse skrev:Detta var ju något de första japanska och andra asiatiska bilarna drabbades av när de kom på den svenska marknaden.
Det hände även europeisika tillverkare, och till och med svenska biltillverkare när de började samarbeta med andra tillverkare. (Hur var det t.ex. med Volvo 340, Saab 600 o.s.v....).
Re: M32?
Postat: torsdag 09 augusti 2012 21:45
av alex87
Idag kom 459. Om intresse finns kan jag lägga upp bilder på hur en ankomst och avlastning ser ut.
Re: M32?
Postat: torsdag 09 augusti 2012 21:46
av M_M
alex87 skrev:Idag kom 459. Om intresse finns kan jag lägga upp bilder på hur en ankomst och avlastning ser ut.
Intresse anmäls härmed!

Re: M32?
Postat: torsdag 09 augusti 2012 23:06
av alex87
M_M skrev:alex87 skrev:Idag kom 459. Om intresse finns kan jag lägga upp bilder på hur en ankomst och avlastning ser ut.
Intresse anmäls härmed!

Bilder dyker upp under helgen...
Re: M32?
Postat: fredag 10 augusti 2012 18:40
av alex87
456 sågs ute idag på provkörning på linje 6. Vet inte om den blev godkänd eller inte.
Re: M32?
Postat: torsdag 16 augusti 2012 19:51
av alex87
Re: M32?
Postat: tisdag 21 augusti 2012 22:12
av alex87
456 är nu i trafik, snart lär nog även 57 komma ut, det går framåt!
Re: M32?
Postat: tisdag 21 augusti 2012 22:59
av olasand
Ja, jag såg 457 som övningsvagn på stan för några dagar sedan, så den kommer nog snart i trafik också.
Re: M32?
Postat: lördag 08 september 2012 19:14
av hej
Någon som vet om 457, 458 och 459 kommit i trafik?
Har det anlänt någon vagn efter 459?
Re: M32?
Postat: lördag 08 september 2012 21:26
av alex87
hej skrev:Någon som vet om 457, 458 och 459 kommit i trafik?
Har det anlänt någon vagn efter 459?
458 har synts en del ute, bland annat abonnerad senast igår Torsdag för "Nordtrikk", 457 verkar de vara lite problem med, även 459 har jag sett på provkörning.
Förövrigt ser det ut såhär när man provkör och vill simulera fullsatt vagn, detta är 457.

Hela vagnen är full med sandsäckar
Re: M32?
Postat: söndag 09 september 2012 0:09
av micke b
Köper man in säckarna, ser ut som akvariegrus i säckar av konsumentstorlek? Hyfsat dyrt då även om det antagligen blir mängdrabatt? Eller lyckas man låna in dem iom att de inte 'förbrukas'? Eller finns det billiga viktsäckar just för lasttester?
Re: M32?
Postat: söndag 09 september 2012 1:11
av M_M
Jag "har hört" att sandsäckar är ganska populärt att använda vid spårvagnsdrift sådär i allmänhet, så det är nog mest att man lånar lite ur lagret.
Frågan är väl bara hur mycket av sanden som läcker ut, ser ut som om åtminstone nån säck har läckt lite

Re: M32?
Postat: söndag 09 september 2012 15:31
av Henrik Schütz
Några av provresenärerna verkar ha kräkts. kör man så våldsamt?
HS
Re: M32?
Postat: söndag 09 september 2012 15:37
av hej
De verkar ha skadat sig allvarligt, jag börjar förstå att det tar tid att få ut vagnarna i trafik.
