M32?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: M32?
Läser i slutet av artikeln följande...
"Men Bo Engström, teknisk chef på GS Spårvagn, ser ljuset i tunneln.
– Med den nya platschefen i Göteborg jobbar italienarna mycket mer målmedvetet och effektivt, säger han. Det är en markant skillnad och Ansaldobreda bör få beröm. "
Man slås då av vad en enda person i så fall kan betyda för hur bra ett affär kan bli eller inte, för både leverantör och kund.
Fast vi ska väl vänta och se hur detta avlöper kanske...
"Men Bo Engström, teknisk chef på GS Spårvagn, ser ljuset i tunneln.
– Med den nya platschefen i Göteborg jobbar italienarna mycket mer målmedvetet och effektivt, säger han. Det är en markant skillnad och Ansaldobreda bör få beröm. "
Man slås då av vad en enda person i så fall kan betyda för hur bra ett affär kan bli eller inte, för både leverantör och kund.
Fast vi ska väl vänta och se hur detta avlöper kanske...
Italienarna är väl ändå inte kända för att ha bra ledare, tänker på Mussolini och Berlusconi. Så jag förstår att det tagit tid.hej skrev:Frågan är varför det tog italienarna 10 år att hitta en kompetent platschef. Sedan får vi väl se hur de lyckas leverera de sista vagnarna.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Verkar som fler o fler kommer ut nu, i trafik har jag senaste dagarna sett 41-42, 45 samt 55, 454 provkördes ute idag.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Verkar som att 454 gjorde sin premiär ute i trafik idag på linje 6 - och det var ingen provkörning.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Saltet är iofs inte "svenskt klimat" utan "svensk praxis relaterad till klimatet". Om man inte berättar att man saltar vägarna och att man kör i saltslasket och specar att vagnarna ska tåla detta så får man väl vagnar som rostar.bruse skrev:Det var det jag syftade på bra med italienska vagnar. De verkar vara byggda för italienskt klimat. Inte svenskt vinterklimat med mycket salt på vägar och gator.
Det vore rätt önskvärd att slippa salt i spåren...
Det hände även europeisika tillverkare, och till och med svenska biltillverkare när de började samarbeta med andra tillverkare. (Hur var det t.ex. med Volvo 340, Saab 600 o.s.v....).bruse skrev:Detta var ju något de första japanska och andra asiatiska bilarna drabbades av när de kom på den svenska marknaden.
Idag kom 459. Om intresse finns kan jag lägga upp bilder på hur en ankomst och avlastning ser ut.
Intresse anmäls härmed!alex87 skrev:Idag kom 459. Om intresse finns kan jag lägga upp bilder på hur en ankomst och avlastning ser ut.

Bilder dyker upp under helgen...M_M skrev:Intresse anmäls härmed!alex87 skrev:Idag kom 459. Om intresse finns kan jag lägga upp bilder på hur en ankomst och avlastning ser ut.
456 sågs ute idag på provkörning på linje 6. Vet inte om den blev godkänd eller inte.
Här är den utlovade bildvisningen på 459 ankomst!
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=34980
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=34980
456 är nu i trafik, snart lär nog även 57 komma ut, det går framåt!
Ja, jag såg 457 som övningsvagn på stan för några dagar sedan, så den kommer nog snart i trafik också.
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
hej skrev:Någon som vet om 457, 458 och 459 kommit i trafik?
Har det anlänt någon vagn efter 459?
458 har synts en del ute, bland annat abonnerad senast igår Torsdag för "Nordtrikk", 457 verkar de vara lite problem med, även 459 har jag sett på provkörning.
Förövrigt ser det ut såhär när man provkör och vill simulera fullsatt vagn, detta är 457.

Hela vagnen är full med sandsäckar
Köper man in säckarna, ser ut som akvariegrus i säckar av konsumentstorlek? Hyfsat dyrt då även om det antagligen blir mängdrabatt? Eller lyckas man låna in dem iom att de inte 'förbrukas'? Eller finns det billiga viktsäckar just för lasttester?
Jag "har hört" att sandsäckar är ganska populärt att använda vid spårvagnsdrift sådär i allmänhet, så det är nog mest att man lånar lite ur lagret.
Frågan är väl bara hur mycket av sanden som läcker ut, ser ut som om åtminstone nån säck har läckt lite

Frågan är väl bara hur mycket av sanden som läcker ut, ser ut som om åtminstone nån säck har läckt lite

-
Några av provresenärerna verkar ha kräkts. kör man så våldsamt?
HS

HS