Sida 19 av 53

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: tisdag 26 juni 2012 3:25
av micke b
Råkade trycka på engelskaknappen när jag skulle fylla på min (normala) biljett eftersom det är ett väldigt svagt samband mellan var knapparna ritas på automatens skärm och var man ska trycka.

Då fick jag reda på att reskassa på engelska blir - Reskassa!

Enkelt och tydligt.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: torsdag 28 juni 2012 17:53
av abc123
Det som är lite intressant är hur trafikanterna i princip fullkomligt ignorerar reskassans existens. Har pratat med tre-fyra spärrvakter, och ingen har sålt en enda biljett för reskassan/laddat något kort ännu.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: torsdag 28 juni 2012 18:19
av BSB101
abc123 skrev:Det som är lite intressant är hur trafikanterna i princip fullkomligt ignorerar reskassans existens. Har pratat med tre-fyra spärrvakter, och ingen har sålt en enda biljett för reskassan/laddat något kort ännu.
Beror väl mycket på att sällanresenärer fortfarande har en delvis oanvänd remsa kvar samt vid nyköp köper man en ny remsa av gammal vana alternativt laddar sitt kort i automat. Förändringar tar alltid tid och gamla vanor sitter gärna i.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: torsdag 28 juni 2012 20:39
av LÅ1
BSB101 skrev:
abc123 skrev:Det som är lite intressant är hur trafikanterna i princip fullkomligt ignorerar reskassans existens. Har pratat med tre-fyra spärrvakter, och ingen har sålt en enda biljett för reskassan/laddat något kort ännu.
Beror väl mycket på att sällanresenärer fortfarande har en delvis oanvänd remsa kvar samt vid nyköp köper man en ny remsa av gammal vana alternativt laddar sitt kort i automat. Förändringar tar alltid tid och gamla vanor sitter gärna i.
Precis! Många tänker nog "Det där sätter jag mig in i senare, det brådskar inte! Nu har jag så mycket annat att ta tag i.".

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: lördag 30 juni 2012 17:41
av abc123
På något sätt måste man hur som helst få folk att frivilligt börja använda reskassan. Tanken är ju att det ska ske en gradvis övergång fram till sista februari 2013, då remsan slutar säljas. Fortsätter det så här kommer man få ta den stora smällen då i stället, då alla ska gå över samtidigt.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: fredag 13 juli 2012 13:13
av superpin
Enda anledningen för mig att skaffa "reskassa" är köerna till bemannade spärrar vid t-centralen. Och möjligen gilitghetstiden, om den nu är längre för reskassan är den bedrägligt korta tiden för remsorna?

Lyckas de få till att man kan kolla saldo och ladda på nätet så kan jag se ett mervärde och tänka mig att köpa reskassa istället för remsa, annars kör jag säkerligen med remsa hela vägen in i kaklet. Mycket beroende på att jag inte har någon standardresa och då känns lösningen helt misslyckad..

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: fredag 13 juli 2012 13:50
av roggek
superpin skrev:Enda anledningen för mig att skaffa "reskassa" är köerna till bemannade spärrar vid t-centralen. Och möjligen gilitghetstiden, om den nu är längre för reskassan är den bedrägligt korta tiden för remsorna?
Giltighetstiden för reskassa är lika lång som för övriga SMS/Automat-biljetter.

Biljetter köpt med reskassan gäller 75 minuter för resor i en eller två zoner och 120 minuter för resor i tre zoner eller över länsgränsen.
Sen att det står att kontantkupongsresor är giltiga i en elelr två timmar på SLs hemsida, låter jag vara osagt...
Undrar varför det är skillnad?

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: fredag 13 juli 2012 14:42
av M_M
Jag tror att superpin avsåg bäst-före-datumet på hela remsan...

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: fredag 13 juli 2012 16:07
av roggek
M_M skrev:Jag tror att superpin avsåg bäst-före-datumet på hela remsan...
Ja isåfall så skall ett Access-kort tekniskt hålla och teoretiskt gälla i 6 år...

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: fredag 13 juli 2012 19:34
av M_M
roggek skrev:
M_M skrev:Jag tror att superpin avsåg bäst-före-datumet på hela remsan...
Ja isåfall så skall ett Access-kort tekniskt hålla och teoretiskt gälla i 6 år...
Aha, klar förbättring!

Kan man lösa in ett kort mot ett nytt och överföra värdet?

Varför just 6 år?

Jag har mig veterligen fått byta Scanpointkortet i Örebro län EN gång under alla år. Det skedde nån gång under mitten av 90-talet, bara ett par år efter kortet var nytt, troligtvis då man bytte till kort med nuvarande "Länstrafiken"-loggan. (Jag har kvar ett pendlarpluskort (eller möjligen pendlarkort) nånstans underst-bakom med gamla utseendet, borde visa det i nån tråd år 2020...)

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: lördag 14 juli 2012 11:27
av Verspieder
M_M skrev:Varför just 6 år?

Jag har mig veterligen fått byta Scanpointkortet i Örebro län EN gång under alla år. Det skedde nån gång under mitten av 90-talet, bara ett par år efter kortet var nytt, troligtvis då man bytte till kort med nuvarande "Länstrafiken"-loggan. (Jag har kvar ett pendlarpluskort (eller möjligen pendlarkort) nånstans underst-bakom med gamla utseendet, borde visa det i nån tråd år 2020...)
Mitt chipkort (motsvarande SL Access Reskassa) från Länstrafiken i Jämtland inköpt våren år 2000 fungerade lika länge som biljettmaskinerna fanns kvar. Nu har jag inte besökt detta län på länge, men är det dåvarande kortläsarna kvar idag 2012 (och de inte bytt system nyligen), så ger jag mig tusan på att kortet lär fungera än idag.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: söndag 15 juli 2012 8:19
av abc123
superpin skrev:Enda anledningen för mig att skaffa "reskassa" är köerna till bemannade spärrar vid t-centralen. Och möjligen gilitghetstiden, om den nu är längre för reskassan är den bedrägligt korta tiden för remsorna?

Lyckas de få till att man kan kolla saldo och ladda på nätet så kan jag se ett mervärde och tänka mig att köpa reskassa istället för remsa, annars kör jag säkerligen med remsa hela vägen in i kaklet. Mycket beroende på att jag inte har någon standardresa och då känns lösningen helt misslyckad..
Trafikantfördelen med reskassan ligger mer på ett indirekt plan. När spärrvakterna slipper meningslöst stämplande kommer de ha mer tid till kundservice. Kommer nog bli skönt för trafikanterna att kunna ställa frågor till spärrvakten som kan besvaras i lugn och ro, utan att känna att de har en massa remsanvändare flåsandes i ryggen. Förhoppningsvis kommer också fullt biljettsortiment kunna säljas i tunnelbanespärrarna när reskassan tagit över. Detta har inte varit möjligt hittills p g a att det i så fall skulle bildats för långa köer, främst med folk som vill ha sina remsor stämplade.
Remsorna har alltså trängt undan annan verksamhet.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: torsdag 19 juli 2012 14:10
av BSB101
Jag har använt reskassa sedan min förra remsa blev fyllstämplad och ser i stort sätt bara fördelar. Det är skönt att slippa stå i kö till kuren och bara passera spärren precis som när man har ett månadskort. Man slipper även att lägga in några minuters luft för eventuell kö vid kuren. Nackdelen är att det inte är lika lätt att se hur mycket man har kvar på kortet.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: fredag 20 juli 2012 13:04
av Cyclocop
BSB101 skrev:Jag har använt reskassa sedan min förra remsa blev fyllstämplad och ser i stort sätt bara fördelar. Det är skönt att slippa stå i kö till kuren och bara passera spärren precis som när man har ett månadskort. Man slipper även att lägga in några minuters luft för eventuell kö vid kuren. Nackdelen är att det inte är lika lätt att se hur mycket man har kvar på kortet.
Jag har samma åsikt!

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: fredag 20 juli 2012 13:13
av roggek
abc123 skrev:Trafikantfördelen med reskassan ligger mer på ett indirekt plan. När spärrvakterna slipper meningslöst stämplande kommer de ha mer tid till kundservice.
Du menar att syssla med allt annat än kundservice...
Gissar på att MTR i och med detta kommer att kunna skilja agnarna från vetet...
För en serviceinriktad spärrvakt har då iallafall jag aldrig varit med om de senaste 20-25 åren...
Och den gängse inställningen ser vi ju här bl a
Cyclocop skrev:
BSB101 skrev:Jag har använt reskassa sedan min förra remsa blev fyllstämplad och ser i stort sätt bara fördelar. Det är skönt att slippa stå i kö till kuren och bara passera spärren precis som när man har ett månadskort. Man slipper även att lägga in några minuters luft för eventuell kö vid kuren. Nackdelen är att det inte är lika lätt att se hur mycket man har kvar på kortet.
Jag har samma åsikt!
Saknar att man inte på automatspärrarna i spårtrafiken har en liknande funktion som på bussarna, d vs du ser saldot och hur lång tid du har kvar på biljetten. Meningen är väl att man isåfall skall gå till närmaste Access-automat och där "Visa kortinnehåll"... :roll: Lite omständigt...

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: onsdag 29 augusti 2012 21:00
av abc123
Ett problem är att personalen bara gått en kortutbildning i reskassan på mindre än två timmar. Det skulle behövts en heldagsutbildning.

Detta kombinerat med det faktum att extremt få trafikanter börjat använda reskassan (vilket lett till trafikpersonelen inte får någon praktisk övning), gör att majoriteten av trafikpersonalen inte vet hur reskassan fungerar.

De stackars trafikanter som börjat med reskassan kan inte räkna med någon större hjälp från personalen:

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/fors ... -inte-om-/

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: onsdag 29 augusti 2012 21:23
av roggek
abc123 skrev:Ett problem är att personalen bara gått en kortutbildning i reskassan på mindre än två timmar. Det skulle behövts en heldagsutbildning.

Detta kombinerat med det faktum att extremt få trafikanter börjat använda reskassan (vilket lett till trafikpersonelen inte får någon praktisk övning), gör att majoriteten av trafikpersonalen inte vet hur reskassan fungerar.

De stackars trafikanter som börjat med reskassan kan inte räkna med någon större hjälp från personalen:

http://kundo.se/org/sl-kundforum/d/fors ... -inte-om-/
Nja, du menar en viss "ovilja" från trafikpersoaneln att lära sig något nytt?

Har varit med om både positiva och negativa erfarenheter när det gäller att fylla på reskassan i tunnelbanespärr:
En spx ville att jag skulle köpa en remsa istället (negativt)
En spx gav sig fan på att lyckas med at tfylla på mitt kort och lusläste manualen (positivt).
Kan ju säga (Inget rasistiskt!) att den personal av (oftast utländsk härkomst) som inte talar eller förstår till 100% skriven flytande rikssvenska, kommer att få svårt med att lära sig Access-systemet den dag det sjösätts till 100%.

Stämpla en remsa kan nog t o m en tränad chimpans göra... :roll:

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: onsdag 29 augusti 2012 22:01
av Verspieder
Nu börjar det dyka upp reskassekort. Hittills har jag mött totalt tre st påstigande med dessa kort (vilket borde vara under 0,5% av resenärerna). Dessvärre visste ingen av dem vad kortet hade för förvald standardresa, så då blev det genast svårt att veta vad jag skulle göra...

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: onsdag 29 augusti 2012 23:19
av LÅ1
Verspieder skrev:Nu börjar det dyka upp reskassekort. Hittills har jag mött totalt tre st påstigande med dessa kort (vilket borde vara under 0,5% av resenärerna). Dessvärre visste ingen av dem vad kortet hade för förvald standardresa, så då blev det genast svårt att veta vad jag skulle göra...
Jag har inte satt mig in i hur detta fungerar, men har några minnen av vad jag läst tidigare, t.ex. om standardresa. Är det så att den uppgiften är nödvändig för att dra rätt antal "kuponger" så är det ju inte så bra. Man kan ju inte alltid utgå från att resenären, den som för tillfället disponerar kortet, vet detta. Det kan var en gäst som bjuds på en resa, eller det kan vara ett av flera kort i familjen och de kan då ha olika standardresor. För att ta några legitima skäl för att vara ovetande om detta.

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas

Postat: onsdag 29 augusti 2012 23:30
av kildor
Verspieder skrev:Nu börjar det dyka upp reskassekort. Hittills har jag mött totalt tre st påstigande med dessa kort (vilket borde vara under 0,5% av resenärerna). Dessvärre visste ingen av dem vad kortet hade för förvald standardresa, så då blev det genast svårt att veta vad jag skulle göra...
Varför behöver föraren veta vilken standardresa som är förvald?