Sida 19 av 34
Re: M32?
Postat: torsdag 19 juli 2012 11:24
av spårsnoken
Fredrik E skrev:Spiker?

Hmm....
Har han bytt namn på firman för att lura kronofogden? Jag trodde det var Spyker......
mvh/spårsnoken
Re: M32?
Postat: torsdag 19 juli 2012 11:33
av 2763
Fredrik E skrev:Spiker?

Nej - ett företag som är en hel del större och som även producerar saker på riktigt. En av deras riktigt gamla produkter finns såsom varande hjärtat i ett världskulturarv en bit utanför Varberg.
/T
Re: M32?
Postat: torsdag 19 juli 2012 12:48
av Fredrik E
2763 skrev:Fredrik E skrev:Spiker?

Nej - ett företag som är en hel del större och som även producerar saker på riktigt. En av deras riktigt gamla produkter finns såsom varande hjärtat i ett världskulturarv en bit utanför Varberg.
/T
Självklart ska det vara Spyker fast ändå inte. Konkurser går bäst igenom fullt ut, sen börjar man på ny kula med nytt material och nya tankebanor.
Re: M32?
Postat: torsdag 19 juli 2012 14:42
av alex87
Strax före kl 10 idag ankom 458 Rantorget. 459-62 står klara i Italien.
Re: M32?
Postat: torsdag 19 juli 2012 15:40
av hej
Då löste det sig med denna transport. Undrar hur lång tid det tar innan de andra kommer fram...
Re: M32?
Postat: torsdag 19 juli 2012 19:52
av darthjpp
Efter en titt på Google Maps, så tar det ca ett dygn enkel väg

25 timmar med en sth på 80 km/h utan raster.... Om de inte är anläggningen i Napoli, då tar det 30 timmar
Då vagnarna går med Stena Line via Kiel så tar det ca 19 timmar från anläggningen i Pistoia till Kiel. Sedan tar färjan ca 14 timmar. Så två dygn varje väg är mer realistiskt med färja och lagstadgad vila för lastbilschaufförerna.
Med fyra vagnar att hämta och fyra dygn för tur och retur GBG-Italien så borde de fyra vagnarna vara här den 4/8. Möjligtvis kan det ta någon extra dag för varje resa för att passa trafik och färjetider.
Re: M32?
Postat: torsdag 19 juli 2012 20:01
av M_M
Den lagstadgade vilan går iofs att lösa med förarbyten.
Vet vi att returresan också går med färjan till Kiel? Eftersom "vagnbjörnen" är olastad så är det kanske inga problem att köra den t.ex. via Öresundsbron, Helsingborg-Helsingör eller annan förbindelse om man av någon anledning skulle vilja det (t.ex. för att komma fram tidigare - men man lär väl inte vara färdigavlastad på så mycket kortare tid än vad man har på sig om man ankommer 09 och avgår 19 med Kiel-färjan.
Re: M32?
Postat: torsdag 19 juli 2012 20:15
av darthjpp
Avlastningen från vagnbjörnen tar nog inte så lång tid, om vagnen ankom vid tiotiden, så tog det nog inte mer än någon timme, för jag passerade Rantorget vid 12, och då stod vagnen på spåret bakom Preem-macken.
Returen kan nog gå via Öresundsbron, men jag tror man gärna slipper en lång transport genom Danmark, då blir det ett land mindre att ordna tillstånd och vägtransportledare genom.
Nå, vi märker om det kommer en vagn på måndag eller tisdag nästa vecka, jag tror att AnsaldoBreda gärna får dem levererade

Re: M32?
Postat: fredag 20 juli 2012 10:21
av 2763
darthjpp skrev:Efter en titt på Google Maps, så tar det ca ett dygn enkel väg

25 timmar med en sth på 80 km/h utan raster.... Om de inte är anläggningen i Napoli, då tar det 30 timmar
Specialtransporter har oftast inte så hög sth. Dessutom är de ofta hänvisade till att utföra sin transport mellan vissa klockslag för att inte vara för mycket i vägen.
Spårtrailers kan i viss mån vara smarta så at de går att dra ihop till 18 m. Då går återresan som "normal transport" och kan i så fall framföras i 80.
//T
Re: M32?
Postat: fredag 20 juli 2012 16:58
av carltram
Schwedenkai i Kiel den 24 juni och den 15 juli:

Re: M32?
Postat: tisdag 24 juli 2012 6:52
av hej
Då är serie 2 av M32 tagna ur trafik. Smörjningen av hjullagren är inte gjorda som de ska. Tyska FAG, som tillverkat dem, ska försöka finna en lösning på problemet.
Re: M32?
Postat: tisdag 24 juli 2012 10:53
av alex87
hej skrev:Då är serie 2 av M32 tagna ur trafik. Smörjningen av hjullagren är inte gjorda som de ska. Tyska FAG, som tillverkat dem, ska försöka finna en lösning på problemet.
Förutom 441 och 442, som rullar, de har ju redan haft haveriet och är ute igen

Re: M32?
Postat: onsdag 25 juli 2012 12:03
av hej
Re: M32?
Postat: torsdag 26 juli 2012 7:31
av bruse
Bra med italienska vagnar?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: M32?
Postat: torsdag 26 juli 2012 8:10
av alex87
bruse skrev:
Bra med italienska vagnar?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Så länge de fungerar för oss förare, så javisst

Re: M32?
Postat: torsdag 26 juli 2012 8:12
av 2763
Problemen har inte med vagnarnas nationalitet att göra. Det är snarare så att tillverkaren har en företagskultur som ställer till det.
Re: M32?
Postat: fredag 27 juli 2012 2:55
av HSS F2
2763 skrev:Problemen har inte med vagnarnas nationalitet att göra. Det är snarare så att tillverkaren har en företagskultur som ställer till det.
Det kan man lugnt säga. AnsaldoBreda har ju mycket solida skandinaviska referenser med punktliga leveranser av fordon som fungerar till punkt och pricka.
Det är imponerande att det strulat med SL95 i Oslo, M32 i Göteborg, IC4 i Danmark och senast V250 Albatross.
Re: M32?
Postat: fredag 27 juli 2012 8:54
av hej
2763 skrev:Problemen har inte med vagnarnas nationalitet att göra. Det är snarare så att tillverkaren har en företagskultur som ställer till det.
Och företagskulturen påverkas starkt av den nation företaget ligger i...
Det är skillnad på japansk, tysk, svensk, dansk, skotsk, etc företagskulturer.
Re: M32?
Postat: måndag 30 juli 2012 11:16
av Andy
Kjent problem på Oslo's Ansaldo vogner også det...................
Andreas
Re: M32?
Postat: måndag 30 juli 2012 11:27
av bruse
Andy skrev:
Kjent problem på Oslo's Ansaldo vogner også det...................
Andreas
Det var det jag syftade på bra med italienska vagnar. De verkar vara byggda för italienskt klimat. Inte svenskt vinterklimat med mycket salt på vägar och gator.
Detta var ju något de första japanska och andra asiatiska bilarna drabbades av när de kom på den svenska marknaden.
Inget nytt alltså.