Sida 19 av 48
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 22 maj 2011 14:42
av A32
En intressant detalj som faktiskt finns kvar sedan SUJ eller snarare SJ tiden när tågen till Ekesiöö skulle passera över Karlsbodavägen och in på trävaruområdet så nycklade man för att sätta igång signalerna för att varna biltrafiken, spåren in till Ekesiöö gick där plattformen ligger idag på hpl Karlsbodavägen.
Jag tror väl att spåren från Ulvsundavägen in mot trävaruområdet togs bort på 1990 talet.
Liknande nycklingslådor fanns kvar vid Norrbyvägen och vid K-rauta en bit in på 2000 talet då iaf SMoK körde en resa ner till Norrbyvägen, fast man hade ju flaggvakter.
Här är en bra länk för er som vill se hur området såg ut när det nyttjades järnväg:
http://www.ekeving.se/b/swb/SLJ-Uv.html
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 31 maj 2011 17:28
av A32
Några dagsfärska bilder från den nya tunneln sett från Alvikshållet....

Tunnelväggsbeklädnad ala Tunnelbanan... nästan
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 31 maj 2011 21:21
av Bombardier Train
Fina bilder! Uppskattas verkligen!
Har du någon karta/skiss över hur tunnelns spår går från Alvik ("nedre") till Brommadepån och hur den förgrenar sig mot Solna.
Skulle behöva det till mitt projekt som det finns en länk till i signaturen.

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 31 maj 2011 22:47
av A32
Tack!
På sid 10 i denna tråd finns en bild på tunnlarna, någon annan spårkarta har jag inte sett.
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: lördag 04 juni 2011 11:41
av Bombardier Train
A32 skrev:Tack!
På sid 10 i denna tråd finns en bild på tunnlarna, någon annan spårkarta har jag inte sett.
/a32

Okej, de duger. Lite svårt att se var växlarna är, men det funkar.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 16 juni 2011 14:09
av Delokrat
Någon som vet om de börjat vid Solna än?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: torsdag 16 juni 2011 14:25
av LÅ1
Delokrat skrev:Någon som vet om de börjat vid Solna än?
I Vireberg, f´låt Solna Business Park, har man grävt och schaktat en hel del, samt i Ankdammsrondellen. Om man börjat göra något utmed Frösundaleden har jag inte koll på.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 0:11
av Olle
LÅ1 skrev:
Om man börjat göra något utmed Frösundaleden har jag inte koll på.
Betonghinder är uppsatta nästan fram till Solna C så att maan ska kunna gräva ifred. Men frågan är om de tänker dra spåren i plan signalreglerat över Ankdammsrondellen, eller på en bro över? Eller ska man gå under rondellen?
:?lle.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 1:29
av ADDE
De ska bygga om rondellen till en signalreglerad korsning som spårvägen korsar över...
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 1:30
av Hans Wibacke
Olle skrev:[...] Men frågan är om de tänker dra spåren i plan signalreglerat över Ankdammsrondellen, eller på en bro över? Eller ska man gå under rondellen?
Ankdammsrondellen byggs om till en fyrvägskorsning och Tvärbanan passerar Gränsgatan i plan, tyvärr.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 9:17
av Olle
Hans Wibacke skrev:Olle skrev:[...] Men frågan är om de tänker dra spåren i plan signalreglerat över Ankdammsrondellen, eller på en bro över? Eller ska man gå under rondellen?
Ankdammsrondellen byggs om till en fyrvägskorsning och Tvärbanan passerar Gränsgatan i plan, tyvärr.
Det tycker jag är en stor miss. Jag åker ofta den vägen med bil och det är alltid köer, och signalreglerade korsningar ökar deffinitivt inte genomströmningshastigheten, vilket tyvärr kommer att ge spårvägen badwill.
:?lle.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 9:31
av A32
Dessa bilder från Sundbyberg/Solna är tagna den 2/6 i år, och visar bla det tänkta läget för ändhållplats Solna Station enligt förlaget på Solna Stads hemsida.

Men vi börjar vid Ekensbergsbron mellan Sundbyberg och Solna, där man bygger ihop delar av bron som ska på plats någongång i höst.

Ny Tvärbanebrosfästet t.v, den gamla Ekensbergbrons fäste i mitten och nuvarande Ekensbergsbron t.h

Riktning mot Solna Business park

Bropelarna på andra sidan

Spåren på Svetsarvägen och hållplats Solna Business park börjar ta form

Utfarten från Solna Business park sett mot SBP med ryggen mot Ankdammsrondellen

Den tänkta sträckningen ner mot Solna Station, antingen tunnel eller ytläge... fotat med ryggen mot Solna Station

Tänkta banan t.v

Hållplatsläge Solna Station
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 9:42
av Anders Hanquist
På Svetsarvägen har jag inte upptäckt några stolpfundament (de brukar oftast komma före spåren) varken på bilden eller vid tidigare besök. Är det tänkt att använda väggfästen? Gatan känns lite väl bred för det.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 9:48
av A32
Anders Hanquist skrev:På Svetsarvägen har jag inte upptäckt några stolpfundament (de brukar oftast komma före spåren) varken på bilden eller vid tidigare besök. Är det tänkt att använda väggfästen? Gatan känns lite väl bred för det.
Jag har också funderat på det, och det finns inga andra synliga fundament så det ska bli intressant och se hur dom löser det.
Om du ser på bilden vid utfart från SBP så börjar fundamenten igen eller slutar beroende från vilken håll man kommer ifrån.
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 10:38
av Anders Hanquist
Dem har jag sett. Det verkar för närvarande inte att finnas gatubelysning heller på Svetsarvägen, med undantag av två lyktstolpar (till vänster i bild). Dessa är dock alldeles för klena för att kunna användas till något annat. Så någon gemensam lösning för trådupphängning och belysning kan vi kanske förvänta oss. Förhoppningsvis får vi se det innan den mörka årstiden kommer.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 11:00
av Anders Hanquist
Här
http://www2.sl.se/upload/tvarbanan_utby ... %20SBP.pdf står det: "I Solna
Business Park fäster vi ledningarna i husens fasader istället för i kontaktledningsstolpar" .
Nu när vi är på den här platsen kan jag tycka att en lite märklig sak är att man bestämt sig för hållplatsnamnet "Solna Business Park". Det bryter mot flera av SL:s egna regler för hållplatsnamn. Namnen ska inte vara "kommersiella" (SBP är ett fastighetsbolag), de ska vara lätta att stava och uttala, de ska inte var utländska och inte för långa (med 17 bokstäver och två mellanslag torde det vara ett av de längsta namnen inom spårtrafiken i länet).
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 11:25
av A32
Jag pratade med min syrra om det där med namn för ett tag sedan, och egentligen tyckte vi båda är att man borde döpa hållplatsen till Vireberg som området hette förr eller kanske rent av fortfarande heter.
För vad händer när alla dessa riskföretagare konkar och byter namn om vartannat, ska SL då följa efter och buga varje gång.
Minns när Solna Stad döpte om Vreten området till Solna Strand, då "krävde" man väl att SL skulle döpa om t-stationen men SL sa nej.
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 11:26
av LÅ1
Anders Hanquist skrev:Nu när vi är på den här platsen kan jag tycka att en lite märklig sak är att man bestämt sig för hållplatsnamnet "Solna Business Park". Det bryter mot flera av SL:s egna regler för hållplatsnamn. Namnen ska inte vara "kommersiella" (SBP är ett fastighetsbolag), de ska vara lätta att stava och uttala, de ska inte var utländska och inte för långa (med 17 bokstäver och två mellanslag torde det vara ett av de längsta namnen inom spårtrafiken i länet).
Att Solna Business Park är ett fastighetsbolag viste jag inte. Jag trodde det var Solna stad som ville "hotta upp" området. Solna Business Park låter mer flashigt än Virebergs industriområde.
Vireberg vore bättre som hållplatsnamn!
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 11:36
av Anders Hanquist
Solna Business Park AB har orgnummer 556045-5858
http://www.proff.se/foretag/solna-busin ... 560455858/. Företaget verkar tillhöra Fabege.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: fredag 17 juni 2011 12:15
av Jörgen_G
A32 skrev:/.../
Minns när Solna Stad döpte om Vreten området till Solna Strand, då "krävde" man väl att SL skulle döpa om t-stationen men SL sa nej.
/.../
Om jag minns rätt kan SL tänka sig att byta namn på station Vreten till Solna Strand. Men SL begär samtidigt att Solna ska stå för alla kostnader; uppdateringar av kartor, databaser, bandokumentaton med mera - sammanlagt flera miljoner - som ett namnbyte kostar. Har inte hört eller sett något om namnbytet på flera år.
mvh /Jörgen G