daniel_s skrev:roggek skrev:Och utbilda för guds skull personalen grundligt med examen, INNAN man på SL sätter i drift ett sådant här system...
Har du nån aning om hur mycket det kostar?
Det spelar ingen roll, det finns alltid någon som kan argumentera för att det alltid är lönsamt att krångla till biljettsystemet hur som helst - det kommer alltid anses billigare än t.ex. nolltaxa...
(ja, om Inge får ta upp fördelningen av skattepengar så får jag åter igen jämföra med nolltaxa)...
Hur som helst så måste givetvis personalen kunna systemet. Hur ska resenärerna annars kunna avkrävas att begripa systemet?
Det öppnar ju för förträfflig PR för planka.nu, "betala för resa inom en zon och skyll på obegripligt system så går du fri" kombinerat med några undercoverjournalister som hittar bussförare som inte klarar systemet...
bruse skrev:2763 skrev:bruse skrev:
LYSANDE!
Ja. Så var det tänkt att fungera hos Västtrafik ända tills pressen fick nys om hur det var tänkt och slog upp en mediabomb som ledde till dagens halvmesyr här nere. Det är väl för enkelt för att fungera i praktiken.
Varför fick Västtrafik ångest, vågade dom inte stå för sina idéer och beslut?
Odd skrev:Inge skrev:Det är bra, men kräver att systemet blir så smidigt att alla, även dagspendlarna, kan använda det utan orimlig tidsförlust. En självklarhet givetvis, men ändå långt borta...
Hur kommer det sig att man klarar av detta i världsmetropoler men inte i lilla Stockholm?
Svar på två olika kommentarer:
För att det fungerar ordentligt i teorin. I praktiken "fungerar" det i t.ex. London bara om man svenne-banan-mässigt inte riktigt orkar bry sig utan bara fyller på mer pengar (t.ex. via autopåfyllning) och lite blåögt tror att man rest lite då det kostat lite mer.
I London "fungerar" det så fantastiskt bra att en privatperson till och med tagit på sig att driva en egen
webbsite i syfte att förklara hur användare verkligen bör agera i alla de fall där instruktioner från TfL och järnvägstågoperatörerna är otydliga.
2763 skrev:Just det där med månadskort är en helig ko som människor tror är det enda bra alternativet. Med takpriser för vissa resor och ett bra genomtänkt system så kan det bli mycket bättre.
Enkelbiljetterna är en minst lika helig ko! Jag fortsätter envist att förespråka att ersätta enkelresorna med periodkort - där kortaste perioden skulle kunna vara trafikdygnet ut, 24 timmar eller liknande.
Min idé kan inte avfärdas utan att visa statistik på hur många enkelresor (av samma typ) som görs per faktisk resdag av de som reser med reskassa och hur många resor som de som köper dagskort gör, ihop med en uträkning om vilket pris ett dagskort skulle få med ungefär samma biljettintäkter, justerat efter förväntade ändringar av resandemönster (torde gå att få fram genom statistik från förändringar gjorda annorstäders).
För övrigt tycker jag att periodkorten är en rätt bra helig ko. De utgör en trygghet, man vet exakt vad ens resande kostar per tidsenhet och man vet också exakt var och hur man kan resa utan att det innebär någon ytterligare kostnad.
Om man t.ex. skulle ha ett system där man får ett tak per dag om man gör mer än två enkelresor så skulle det kunna leda till något/några av dessa alternativ:
1) Resenärerna får helt enkelt en högre reskostnad då de rätt ofta uträttar något enstaka ärende som gör att det krävs mer än pendlingens vanliga två enkelresor.
2) Resenärerna beslutar att vissa dagar blir "stora ärendeuträttardagen" och ser till att hinna med posten, mataffären, klädaffären, en till mataffär o.s.v. på samma dag. Sänkt livskvalitet.
3) Resenärerna inser att kollektivtrafiken bara är till för arbetspendlig och skaffar en bil som de dels använder för att storhandla med istället för att handla mindre kvantiteter med kollektivresor på väg hem från jobbet och/eller dels som används istället för kollektivtrafiken antingen fullt ut eller de dagar något mer än enkel pendling ska göras.
2763 skrev:Sen för att återvända till Stockholm så förstår jag inte rädslan för check-in-check out. Det fungerar i betydligt större städer med betydligt större resandeströmmar än lilla pluttstockholm. Det handlar i första hand om att man tar upp sitt kort när man går av tunneltåget och håller det i handen precis förbi spärren. Det som är den största proppen är ju faktiskt spärren själv.
Känner du till någon vetenskapligt gångbar studie som visar att det faktiskt fungerar i praktiken, med t.ex. undersökningar om folk verkligen fått betala den taxa de enligt reglerna borde fått betala?
Till motsatsen bevisats så vägrar jag tro på att det faktiskt fungerar på riktigt, utan att det snarast är så att de flesta bara tror att det fungerar eftersom de inte är uppmärksamma nog att märka felen.
(Jämför t.ex. att de som ofta gör kortare resor i innerstaden i Göteborg märker inte om trafiken på vissa linjer egentligen inte fungerar - det spelar t.ex. i stort sett ingen roll ifall linje 7 skulle utebli eller vara rejält försenad nästan hela tiden ifall man mestadels bara åker mellan Valand och Brunnsparken, och därmed tror man att trafiken fungerar. På samma sätt tror man att ett betalsystem fungerar ifall man inte letar efter feldebiteringar.)
Min erfarenhet är att det är rätt ofta något blir fel med kontoladdningsresor förutom den stora mängd resor som görs inom Göteborgzonen. Giltlighetstiden för en biljett blir fel när man tar en tur över taxegränsen till Partille, om man åker från Göteborg och byter till Kinnekulletåget i Herrljunga för att åka med samma tur (med 40 min paus i Lidköping - men samma tågnummer i tabellen både hos Resplus och Västtrafik) ända till Örebro så har någon timeout uppstått varpå man INTE ska försöka checka ut. Försöker man checka ut så dras en ny enzonresa inom Örebro (som om någon över huvud taget skulle vara sugen på att åka Örebro C - Örebro S eller omvänt med Kinnekulletåget och betala med Västtrafik, där vore det bättre om läsarna kräver tryckning för att göra något annat än utcheckning eller visering av periodkort). Västtrafiks kundtjänst har rekomenderat mig att helt enkelt avstå från att visera kortet vid avstigning, resan har redan kostat maxavgiften för en enkelresa.
Klfh skrev:Fast då har du ju missförstått hur SL ser på resenärer. Om du har en biljett giltig i zon B från bussen och anländer till zon A (Gullmars) menar SL att det finns två sätt du kan ha färdats från påstigning till gullmarsplan. Det första är att du klev av bussen vid sista hållplatsen innan zonpassage och därefter promenerade till Gullmarsplan. Det andra är att du medvetet har plankat samma sträcka. Oavsett hur du har gjort är din biljett enbart giltig i zon B, och kan därför inte heller kompletteras för att bli giltig i en annan zon någon annanstans än i just zon B. Eftersom du befinner dig i zon A är din biljett ogiltig, och för SL motsvarar dina två kuponger då att komma med en grekisk flygbiljett och be att få komplettera med en kupong. Stenålderstänket hänger med från remsans tid, och lär inte försvinna oavsett hur "smarta" kort man skaffar.
Samma stenålderstänk finns mig veterligen ungefär hos Västtrafik. Om man har ett periodkort för en zon så får man betala fullt pris för enkelbiljett för angränsande zon för en resa som också sker i en angränsande zon. Märkligt och så obegripligt att inte ens personalen förstod reglerna förr. Med det tidigare magnetkortsystemet där man själv valde önskat antal "kuponger" så trodde både många resenärer och många bussförare att ett peridkort som delbetalning motsvarande det antal kupongers delbetalning som en kupongresa inom peridkortets område kostar. D.v.s. om man åkte Göteborg-Partille så kostade det tre kuponger, och en resa inom Göteborg eller Partille två kupinger om man inte hade periodkort. (D.v.s. en kupong extra för att passera taxegränsen). Då trodde många resenärer och bussförare att den som hade periodkort för enbart antingen Göteborg eller Partille och åkte över taxegränsen skulle komplettera med en kupong. På pendeltågen visste personalen oftast vad som gällde och där fick resenärerna betala två kuponger, precis som om de två delbetalningarna avsåg helt olika resor gjorda av två helt olika personer. Jag tror att prisberäkningarna sker på liknande sätt idag.
Grekisk flygbiljett var ordet, sa bull.
Systemet är dessutom så märkligt utformat att det i vissa fall (åtminstone tidigare?) lönade sig att köpa SMS-biljett istället för att betala med Västtrafik-kontoladdning...