Sida 17 av 53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 01 juni 2012 10:23
av roggek
kildor skrev:Om jag tolkar Verspediers tidigare inlägg samt ett
svar från SL:s kundtjänst så ska ettan användas för att komplettera en redan giltig biljett med ytterligare en kupong. I ditt fall ska du ju köpa en helt ny biljett när du kliver på bussen i zon B och ska då köpa 3 kuponger för att åka till zon A, dvs knapp 3. Eller?
Jag tycker nog att det inte är helt glasklart hur knapparna på bussen ska användas.
Enligt SL-center så är min standardresa 2 kuponger. Om jag då skall lägga till en kupong, så trycker jag på knapp 1 och lä'gger sedan på kortet, då dras 3 kuponger d v s för resa i zon B och A. Förfarandet är helt rätt. Svaret från SLs Kundtjänst äör heltt käpprätt fel!
Men jag håller med, det är inte helt glasklart hur knapparna används, och som jag skrev i mitt tidigare inlägg, det ÄR problemn med SL-Access på bussarna.
Det är just nu väldigt mycket läs och skrivfel, och man hör oftare det ilskna pipen än det vanliga enkel och dubbelpipen, även för de som har månadskort.
Tycker faktiskt man kunde gjort det ännu enklare, slopa allt vad knappar heter:
Om jag kliver på en buss i zon B så dras 2 kuponger, använder jag sedan automatspärren vid Gullmarsplan så dras ytterligare en kupong (access-läsaren skall kunna känna av att jag är i zon A!). Problemet är då att alla automatspärrar måste förses med liknande display som på bussarna. Vid varje byte som jag gör så skall SL-Access läsaren hålla reda på var jag är och var jag kliver på. Systemet bör kompletteras med samma funktion som i Göteborg, d v s en check-out funktion.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 01 juni 2012 10:34
av 2763
bruse skrev:Varför fick Västtrafik ångest, vågade dom inte stå för sina idéer och beslut?
Västtrafik fick inte ångest, de fick order.
En journalist missuppfattade hur det hela skulle ha fungerat, det blev mediedrev och då gick det inte att kommunicera sanningen vilket ledde till att politikerna beordrade Västtrafik att göra om.
Det resulterade i att alla kortläsare fick byggas om inför introduktionen av kontoladdningen samt att månadskorten blev kvar.
Just det där med månadskort är en helig ko som människor tror är det enda bra alternativet. Med takpriser för vissa resor och ett bra genomtänkt system så kan det bli mycket bättre.
Sen för att återvända till Stockholm så förstår jag inte rädslan för check-in-check out. Det fungerar i betydligt större städer med betydligt större resandeströmmar än lilla pluttstockholm. Det handlar i första hand om att man tar upp sitt kort när man går av tunneltåget och håller det i handen precis förbi spärren. Det som är den största proppen är ju faktiskt spärren själv.
//T
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: fredag 01 juni 2012 10:56
av Klfh
roggek skrev:
Om jag kliver på en buss i zon B så dras 2 kuponger, använder jag sedan automatspärren vid Gullmarsplan så dras ytterligare en kupong (access-läsaren skall kunna känna av att jag är i zon A!). Problemet är då att alla automatspärrar måste förses med liknande display som på bussarna. Vid varje byte som jag gör så skall SL-Access läsaren hålla reda på var jag är och var jag kliver på. Systemet bör kompletteras med samma funktion som i Göteborg, d v s en check-out funktion.
Fast då har du ju missförstått hur SL ser på resenärer. Om du har en biljett giltig i zon B från bussen och anländer till zon A (Gullmars) menar SL att det finns två sätt du kan ha färdats från påstigning till gullmarsplan. Det första är att du klev av bussen vid sista hållplatsen innan zonpassage och därefter promenerade till Gullmarsplan. Det andra är att du medvetet har plankat samma sträcka. Oavsett hur du har gjort är din biljett enbart giltig i zon B, och kan därför inte heller kompletteras för att bli giltig i en annan zon någon annanstans än i just zon B. Eftersom du befinner dig i zon A är din biljett ogiltig, och för SL motsvarar dina två kuponger då att komma med en grekisk flygbiljett och be att få komplettera med en kupong. Stenålderstänket hänger med från remsans tid, och lär inte försvinna oavsett hur "smarta" kort man skaffar.
Skillnaden nu är väl att de resenärer som av okunskap kommer till Gullmarsplan och helt enkelt viserar sitt access-kort i en automatspärr inte är medvetna om att spärren drar två helt nya kuponger för den resan, och antagligen kommer bli lagom glada när pengarna tar slut dubbelt så snabbt som på remsans tid.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: lördag 02 juni 2012 16:06
av abc123
De har ändrat maximala tiden för att ångra biljettinköp från 10 till 3 minuter. Detta för att förebygga fuskåkning genom att ångra biljettköpet vid destinationen. Tyvärr kommer nog detta leda till problem när det blir stopp i trafiken och folk vill ha pengerna tillbaka.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 juni 2012 0:33
av roggek
abc123 skrev:De har ändrat maximala tiden för att ångra biljettinköp från 10 till 3 minuter. Detta för att förebygga fuskåkning genom att ångra biljettköpet vid destinationen. Tyvärr kommer nog detta leda till problem när det blir stopp i trafiken och folk vill ha pengerna tillbaka.
Då hör man av sig till:
SL Kundtjänst
Box 30047
104 25 Stockholm
Inget problem...
Klfh skrev:roggek skrev:
Om jag kliver på en buss i zon B så dras 2 kuponger, använder jag sedan automatspärren vid Gullmarsplan så dras ytterligare en kupong (access-läsaren skall kunna känna av att jag är i zon A!). Problemet är då att alla automatspärrar måste förses med liknande display som på bussarna. Vid varje byte som jag gör så skall SL-Access läsaren hålla reda på var jag är och var jag kliver på. Systemet bör kompletteras med samma funktion som i Göteborg, d v s en check-out funktion.
Fast då har du ju missförstått hur SL ser på resenärer. Om du har en biljett giltig i zon B från bussen och anländer till zon A (Gullmars) menar SL att det finns två sätt du kan ha färdats från påstigning till gullmarsplan. Det första är att du klev av bussen vid sista hållplatsen innan zonpassage och därefter promenerade till Gullmarsplan. Det andra är att du medvetet har plankat samma sträcka. Oavsett hur du har gjort är din biljett enbart giltig i zon B, och kan därför inte heller kompletteras för att bli giltig i en annan zon någon annanstans än i just zon B. Eftersom du befinner dig i zon A är din biljett ogiltig, och för SL motsvarar dina två kuponger då att komma med en grekisk flygbiljett och be att få komplettera med en kupong. Stenålderstänket hänger med från remsans tid, och lär inte försvinna oavsett hur "smarta" kort man skaffar.
Skillnaden nu är väl att de resenärer som av okunskap kommer till Gullmarsplan och helt enkelt viserar sitt access-kort i en automatspärr inte är medvetna om att spärren drar två helt nya kuponger för den resan, och antagligen kommer bli lagom glada när pengarna tar slut dubbelt så snabbt som på remsans tid.
Om du kopplar in reptilhjärnan så inser du varför knappen "1" existerar...
Men att låta folk tänka själv är ju för mycket begärt...Och det är SL medvetna om...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 juni 2012 10:40
av Kantorn
Klfh skrev:Om du har en biljett giltig i zon B från bussen och anländer till zon A (Gullmars) menar SL att det finns två sätt du kan ha färdats från påstigning till gullmarsplan. Det första är att du klev av bussen vid sista hållplatsen innan zonpassage och därefter promenerade till Gullmarsplan. Det andra är att du medvetet har plankat samma sträcka.
Om du stiger av bussen innan zonpassage och går över zongräns får du väl räkna med att det blir ny resa. Om du åker på zon B-biljett in till zon A har du betalat för lite och åker på en hyggligt billig straffavgift motsvarande en kupong. Om du har plankat så ska du ha alla straff som finns, inkl tjära och fjädrar. Vad är problemet?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 juni 2012 10:48
av Harald
Kantorn skrev:Vad är problemet?
Det här kanske

:

Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 juni 2012 11:09
av Klfh
Kantorn skrev:Klfh skrev:Om du har en biljett giltig i zon B från bussen och anländer till zon A (Gullmars) menar SL att det finns två sätt du kan ha färdats från påstigning till gullmarsplan. Det första är att du klev av bussen vid sista hållplatsen innan zonpassage och därefter promenerade till Gullmarsplan. Det andra är att du medvetet har plankat samma sträcka.
Om du stiger av bussen innan zonpassage och går över zongräns får du väl räkna med att det blir ny resa. Om du åker på zon B-biljett in till zon A har du betalat för lite och åker på en hyggligt billig straffavgift motsvarande en kupong. Om du har plankat så ska du ha alla straff som finns, inkl tjära och fjädrar. Vad är problemet?
Problemet är
roggek skrev:att låta folk tänka själv är ju för mycket begärt
kombinerat med det faktum att SL har ett system som är baserat på att folk ska ta eget ansvar och tänka själva. Om en person har en standardresa på två kuponger är sannolikheten låg för att vederbörande kommer ihåg att modifiera sin biljett med de icke-intuitiva knapparna på bussen vid sömnig påstigning under stressad morgonrusning. När personen sedan passerar spärrlinjen i gup dras ytterligare en standardresa, och kunden har nu betalat en kupong för mycket. Om det dessutom stiger på ett gäng alerta kontrollanter vid Norra Sköndal och kollar av biljetterna under resan mot gup åker vår hypotetiska resenär på en tilläggsavgift på 1200 kr, utöver de dubbla biljettköpen.
Hade SL varit någorlunda kundfokuserade hade de idiotsäkrat biljetterna genom att tillåta övergångar på knytpunkter som gup, bmp, teh och liknande med ett system liknande det som roggek föreslog. Tyvärr verkar de förutsätta att alla resenärer har genomgått deras fem dagar långa kurs i taxekunskap, vilket vi ganska snabbt kan konstatera att så ej är fallet.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 juni 2012 11:22
av BSB101
Om man bor i zon B torde det vara ytterst ovanligt att man har en standardresa på två kuponger.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: söndag 03 juni 2012 14:22
av roggek
BSB101 skrev:Om man bor i zon B torde det vara ytterst ovanligt att man har en standardresa på två kuponger.
I zon B ligger ett flertal kommuner (som du antagligen inte vet ett skvatt om?): Bl a Huddinge, Haninge, Järfälla, Upplands Väsby, viss del av Värmdö, Sollentuna, Täby, Vaxholm,Tyresö, Ekerö, Solna, Sunbyberg...
Och alla åker inte till stan dagligen, då har man nog månadskort. Eftersom reskassan riktar sig primärt till de som åker mer sällan...
Tror nog att det då är väldigt vanligt att standardresan är 2 kupoonger i zon B, eftersom de flesta lokala resor till service och handel sker inom en zon. Och bostadsområdena ligger ofta en bit bort med buss...
Och det är lättare att lägga till en kupong än att dra bort en kupong från en standardresa i 2 zoner.
Kan bara referera till mig själv:
Närmaste köpcentrum 2 km i zon B, stormarknad 2 km i zon B,
Däremot är vissa sjukhusbesök och tandläkare i zon A, d v s 20 km bort...
Och eftersom jag jobbar i zon B så behöver jag sällan resa i zon A...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 04 juni 2012 2:51
av Verspieder
roggek skrev:I zon B ligger ett flertal kommuner (som du antagligen inte vet ett skvatt om?): Bl a Huddinge, Haninge, Järfälla, Upplands Väsby, viss del av Värmdö, Sollentuna, Täby, Vaxholm,Tyresö, Ekerö, Solna, Sunbyberg...
Och alla åker inte till stan dagligen, då har man nog månadskort. Eftersom reskassan riktar sig primärt till de som åker mer sällan...
Tror nog att det då är väldigt vanligt att standardresan är 2 kupoonger i zon B, eftersom de flesta lokala resor till service och handel sker inom en zon. Och bostadsområdena ligger ofta en bit bort med buss...
Ja, zon B är rätt stor till ytan. Lägg förutom Täby även till den till ytan rätt stora Vallentuna kommun, där det finns gott folk som pendlar inom kommunen eller till Täby. Detta både på busslinjerna 676 och 639 mellan Söderhalls och Brottby trafikplatser till Roslags Näsby trafikplats. Men även på Roslagsbanan mellan Kårsta och Vallentuna till Täby.
Jag är en sällanresenär som bor i "zon C norra", men när remsorna försvinner tänker jag skaffa mig ett kort med just två kuponger som standardresa. Detta för att jag åker inom zon C (till Arlanda eller Norrtälje) ungefär lika ofta som jag åker till zon B (Vallentuna/Täby) eller till zon A. Jag antar att många andra här i byn tänker precis som jag.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 04 juni 2012 3:29
av Odd
roggek skrev:...Om en person har en standardresa på två kuponger är sannolikheten låg för att vederbörande kommer ihåg att modifiera sin biljett med de icke-intuitiva knapparna på bussen vid sömnig påstigning under stressad morgonrusning. ...
Konstruktionen med en "standardresa" har ju naturligtvis tillkommit just för att man helt har missat från SLs sida att det kunde återinföras ett zonbaserat taxesystem igen när beställningen av biljettsystemet gjordes.
Om jag har förstått det rätt så används i huvudsak två principer inom de moderna biljettsystemen; 1) kunden väljer var man skall resa, 2) check-in-check-ut. Den variant som SL valt, att man förregistrerar en "standardresa" på kortet, förekommer den överhuvudtaget någonannanstans? Själva upplägget är ju enbart gjort för folk som pendlar fram och tillbaka samma resa varje dag, men dessa använder ju knappast reskassan utan i stället de periodkort som finns. Reskassan är ju just för den kategorin människor som åker lite ibland och till kanske olika ställen, dvs de som normalt inte nyttjar kollektivtrafiken dagligen utan åker dit de behöver lite då och då.
SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 04 juni 2012 6:47
av bruse
... Och dessutom är ovana resenärer. För dom ska det vara enkelt. Det är det inte nu.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 04 juni 2012 11:05
av Verspieder
Odd skrev:Den variant som SL valt, att man förregistrerar en "standardresa" på kortet, förekommer den överhuvudtaget någonannanstans? Själva upplägget är ju enbart gjort för folk som pendlar fram och tillbaka samma resa varje dag, men dessa använder ju knappast reskassan utan i stället de periodkort som finns. Reskassan är ju just för den kategorin människor som åker lite ibland och till kanske olika ställen, dvs de som normalt inte nyttjar kollektivtrafiken dagligen utan åker dit de behöver lite då och då.
Visst förekommer just detta med standardresa på annat håll! T.ex i Västernorrlands, Jämtlands och Västerbottens läns gemensamma biljettsystem för länens landsbygdstrafik som introducerades 2001-01-01, men som sedan omkring 2009 ersatts med ännu nyare maskiner.
Tilläggas bör även att man i Västerbotten under åren 2001-2007 (osäker efter detta) ENBART hade denna standardresa inlagd. Med ditt busskort kunde du således BARA åka mellan två taxepunkter (specifika orter), och inte göra någon ändring. Inte lägga till och inte dra ifrån. Skulle du göra en avvikande resa var det enkelbiljett som gällde. Om du inte hade ett länskort då, som kostade multum jämfört med SL:s i jämförelse extremt billiga månadskort. Och som därför var väldigt ovanliga.
Varför man i Västerbotten inte hade funktionen "udda resa" inlagd har jag aldrig fått svar på. Denna funktion fanns nämligen från start 2001 i Jämtland och Västernorrland som hade exakt samma fysiska biljettmaskiner. Dock var det föraren som fick knappa in den fyrsiffriga koden vid avvikande resor. Kunden kunde t.ex ha resa mellan Brunflo (3026) till Östersund C (3025) som standardresa. Men om kunden ville åka någon annanstans fick föraren slå in slutdestinationen manuellt. Kanske stod Brunflobon en morgon i en helt annan del av länet, men ville åka till Ope istället för hem? Då fick kunden säga "Udda resa Ope" varvid föraren slog i sin taxehandbok för att hitta Opes fyrsiffriga kod, och därefter knappade in "3900" innan kunden lade på kortet.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: måndag 04 juni 2012 19:49
av abc123
Reskassan är ju egentligen inget annat än en förköpsremsa i digital form. Man kunde i praktiken låtit den fungera precis som en förköpsremsa. D v s varje gång man ska resa överlämnar man kortet till trafikpersonalen, uppger sin destination, varvid kostnaden för korrekt antal kuponger dras från kortet (motsvarande stämplingen av remsan.)
Nu finns även ytterligare en möjlighet med reskassan, och det är att korrekt antal kuponger betalas om kortet dras i automatspärren, om trafikanten vet med säkerhet i vilka zoner denne ska resa och resan motsvarar den inprogrammerade standardresan.
Så egentligen är det ganska mycket rabalder p g a att det kommit en bonusfunktion i och med digitaliseringen av remsan, d v s att man slipper gå till spärren om man vet i vilka zoner man ska åka.
Den som är osäker har alltid rätten och möjligheten att använda reskassan precis som remsan, bara att ge kortet till trafikpersonalen och uppge sin destination.
Handlar det exempelvis om ett gäng turister som ska resa runt i Stockholm några dagar, är det ju meningslöst att ens börja prata om standardresa. De får helt enkelt instrueras att använda reskassan precis som de använde remsan, ge kortet till trafikpersonalen och uppge destinationen varje gång de ska resa, så dras rätt värde från kortet.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: tisdag 05 juni 2012 11:20
av C12C3C3C12
Vet inte om det är rätt forum men eftersom jag numera åker mycket sällan kollektivt så använder jag förköpsremsa. Eftersom jag hade bara 2 kuponger kvar och skulle göra en standardresa i zon B (hade lämnat in bilen på verkstad) igår köpte jag en ny remsa för att kunna åka bussen tillbaka för att hämta bilen när den blev klar. Tittade på giltlighetstiden på nya remsan, den går ut 31 december 2012, giltlighetstid 6 månader, finns inte en chans att jag hinner förbruka alla kuponger tills dess. Jag hade förväntat mig att den nya remsan skulle gälla till 31 december 2013. Heja SL.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: tisdag 05 juni 2012 12:02
av Verspieder
C12C3C3C12 skrev:Vet inte om det är rätt forum men eftersom jag numera åker mycket sällan kollektivt så använder jag förköpsremsa. Eftersom jag hade bara 2 kuponger kvar och skulle göra en standardresa i zon B (hade lämnat in bilen på verkstad) igår köpte jag en ny remsa för att kunna åka bussen tillbaka för att hämta bilen när den blev klar. Tittade på giltlighetstiden på nya remsan, den går ut 31 december 2012, giltlighetstid 6 månader, finns inte en chans att jag hinner förbruka alla kuponger tills dess. Jag hade förväntat mig att den nya remsan skulle gälla till 31 december 2013. Heja SL.
Remsorna ska enligt uppgift sluta säljas i butikerna omkring oktober, och sista giltighetstiden är som du skriver den 31 december 2012. Därefter är det sms eller reskassa på Accesskort som gäller för sällanresenärer. (Jag har redan hört ordet skämtet
"remskassa" från mina resenärer)
Men remsorna är ju opersonliga och går därför att sälja vidare till familj, släkt, vänner eller kollegor. Det finns säkerligen någon annan som hinner resa upp dem innan nyårsafton.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: tisdag 05 juni 2012 12:48
av Odd
Det är mycket snålt av SL att inte växla in kvarvarande kuponger. Jag har en nödremsa som det nu är fyra stämplar på. Det är inte alls säkert att jag kommer att resa upp resterande kuponger och då blev ju dessa två resor helt plötsligt väldigt dyra.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: tisdag 05 juni 2012 13:19
av roggek
Odd skrev:Det är mycket snålt av SL att inte växla in kvarvarande kuponger. Jag har en nödremsa som det nu är fyra stämplar på. Det är inte alls säkert att jag kommer att resa upp resterande kuponger och då blev ju dessa två resor helt plötsligt väldigt dyra.
Gör som jag, ge dem till en tiggare/hemlös, det uppskattas väldigt väl...
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Postat: tisdag 05 juni 2012 13:59
av abc123
Jag har uppmuntrande upplysningar. Dels har SL ändrat planerna. Remsan kommer säljas t o m den sista februari 2013, och gälla för resa fram till sommaren 2013.
Därefter kan man konvertera ostämplade kuponger på remsan till reskassa. Så inget kommer gå förlorat.