Enligt SL-center så är min standardresa 2 kuponger. Om jag då skall lägga till en kupong, så trycker jag på knapp 1 och lä'gger sedan på kortet, då dras 3 kuponger d v s för resa i zon B och A. Förfarandet är helt rätt. Svaret från SLs Kundtjänst äör heltt käpprätt fel!kildor skrev:Om jag tolkar Verspediers tidigare inlägg samt ett svar från SL:s kundtjänst så ska ettan användas för att komplettera en redan giltig biljett med ytterligare en kupong. I ditt fall ska du ju köpa en helt ny biljett när du kliver på bussen i zon B och ska då köpa 3 kuponger för att åka till zon A, dvs knapp 3. Eller?
Jag tycker nog att det inte är helt glasklart hur knapparna på bussen ska användas.
Men jag håller med, det är inte helt glasklart hur knapparna används, och som jag skrev i mitt tidigare inlägg, det ÄR problemn med SL-Access på bussarna.
Det är just nu väldigt mycket läs och skrivfel, och man hör oftare det ilskna pipen än det vanliga enkel och dubbelpipen, även för de som har månadskort.
Tycker faktiskt man kunde gjort det ännu enklare, slopa allt vad knappar heter:
Om jag kliver på en buss i zon B så dras 2 kuponger, använder jag sedan automatspärren vid Gullmarsplan så dras ytterligare en kupong (access-läsaren skall kunna känna av att jag är i zon A!). Problemet är då att alla automatspärrar måste förses med liknande display som på bussarna. Vid varje byte som jag gör så skall SL-Access läsaren hålla reda på var jag är och var jag kliver på. Systemet bör kompletteras med samma funktion som i Göteborg, d v s en check-out funktion.