gek skrev:
Märkliga förhållanden som framkommer genom dessa säkerhetsmeddelanden; Alstoms ATP måste tas ur bruk "på grund av den ökade skaderisken för personer i spårvagnen" [SM 07-2017] - säkerhetssystemet har alltså blivit en säkerhetsrisk. Och de farliga nödbromsningarna beror troligen på radiostörningar. Varför kunde SL inte klara sig med den grundläggande funktionaliteten i systemet, baserad på mikrovågsförbindelse? I Italien används såvitt jag vet inte "radio infill". Och i SM 28-2017 nämns ställverk som startar om spontant vilket uppenbarligen bedöms som ett möjligt säkerhetsproblem. Överhuvudtaget känns detta nya signalsystem inte stabilt, trots att det provats ut under många år och installerats och testats under en mycket lång trafikavstängning.
Gunnar, jag tror att man måste vara försiktig med slutsatser, baserade på en enda mening. Såhär står det i det aktuella SM-et:
TF skrev:
16. När ställverk startar om, spontant eller beordrat, skall TL tillse att alla fordonsrörelser upphört innan tågväg läggs efter omstarten.
Alla vet att Tvärbanans Solnagren plågades av upprepade sk. ställverksras tiden efter trafikstarten 2013. Med tiden har ställverksfunktionaliteten förbättrats så pass att detta problem (jag är ingen frekvent resenär på Solnagrenen, så detta blir min subjektiva bedömning) praktiskt taget försvunnit. Att det omnämns i en bisats ändrar inte på den saken.
Beträffande SSC så har ju Daniel S redan förklarat problemets grund, troliga radiostörningar, som inte observerats i något driftsfall tidigare. Du skriver i din utmärkta översikt av SSC
http://www.ekeving.se/tk/SSC/index.html
att upplänken (dvs. från tåget till transpondern) arbetar på 5,8 GHz medan nedlänken (dvs. från transpondern till tåget) har lägre frekvens (tyvärr anges inte vilken frekvens här). Om problemet är som det beskrivits för mig, dvs. att ombordutrustningen (Sottosistema di Bordo) pga. radiostörningar inte kan tolka meddelandet i nedlänken och därför (som sig bör) slår till nödbroms.
En teori som framkastats är att det är mobila videolänksystem, t.ex. för kontroll av byggkranar, som stör. Tittar man på PTS frekvensplan för sådana system
https://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Rad ... deolankar/
ser man att bandet 2,3 - 2,4 GHz stängs för sådan användning fr.o.m. 1/1 2018. Jag vill inte dra några mer långtgående slutsatser av detta, det finns ju annan användning av de aktuella delarna av radiospektrum också.
Edit: I Gunnars referens
http://www.irse.org/knowledge/publicirs ... 10_web.pdf (sid. 9) anges faktiskt
"The SSC microwave air-gap works with a microwave carrier in the bandwidth of 5,725 - 5,825 GHz".
Tittar man i PTS frekvensplan (
http://etjanster.pts.se/radio/frekvensplanen/ ) ser man att denna del av spektrum får användas för allsköns sk, ISM-tillämpningar
https://sv.wikipedia.org/wiki/ISM-banden och annat
För ett vägtullsystem duger det väl kanske, men inte så vasst för ett säkerhetskritiskt system. Jag gissar att man måste hitta ett annat frekvensband för SSC på Tvärbanan, och då måste man med all säkerhet in och gräva i systemets hårdvara också.