Sida 16 av 18

Re: Margretebergshallen

Postat: torsdag 01 augusti 2013 21:40
av mamma Ulla
gek skrev:Kanske lämpligt kräva att leverantörer endast får lämna anbud som baseras på befintlig och väl beprövad teknik, och med angivande av minst två referensinstallationer?
Man krävde vid upphandlingen att leverantörerna skulle presentera 3 likvärdiga referensinstallationer. Det hjälpte inte heller...

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 06 september 2013 19:25
av Harald
Jag tog vägen förbi Slottsskogshallen för att se om det hade hänt något med signalanläggningen. Det hade det inte, inget synligt i alla fall. Dock har man sänkt hastigheten i medväxeln, så nu är det 15 km/h där också. Vi har ju begåvats med en "cykelfartsgata" i Göteborg. Vi ska tydligen ha en cykelfartsspårväg också.

Rostsaneringen tycks i alla fall ha flyttat från Majorna. Porten till verkstaden stod öppen i sommarvärmen och där inne stod 739:

Bild

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 07 september 2013 23:27
av alex87
Rostsanering och plåtskador av M28/M29 fixas nu inne på SLX istället för MX. Sen har jag även märkt att utsättningen av vagnar är annorlunda, innan var det "bara" 3 ledvagnar på utsättning, nu är det 4-5st varje kväll som står där, oftast 3 på utsidan och 1 på insidan, dock får ju endast M31 ställas dit och inga M32. Sen är det även att så att vagnar med säkerhetsfel inte får köras in på Slx utan de ska köras in på Mx, sen är frågan vad som är säkerhetsfel i mångas ögon.. :D

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 08 september 2013 21:47
av darthjpp
En fundering kring Mx Vagnhallen Majorna. Efter tvätten på sidan mot bussgaraget har det lagts in en växel som uppenbarligen kommer att ansluta till spår som kommer ut ur väggen på vagnhallen. Det finns dock ingen port där ännu. Samtidigt har spåret lagts om vid de två portarna som ligger närmast tvätthallen mot Karl Johansgatan, så att det ser ut att gå in mellan de två portarna (spår 19/20?). Vad är det tänkt att det skall vara där?

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 08 september 2013 23:21
av alex87
darthjpp skrev:En fundering kring Mx Vagnhallen Majorna. Efter tvätten på sidan mot bussgaraget har det lagts in en växel som uppenbarligen kommer att ansluta till spår som kommer ut ur väggen på vagnhallen. Det finns dock ingen port där ännu. Samtidigt har spåret lagts om vid de två portarna som ligger närmast tvätthallen mot Karl Johansgatan, så att det ser ut att gå in mellan de två portarna (spår 19/20?). Vad är det tänkt att det skall vara där?
Spår 19-20 ska bli översynsspår, så de arbetar med dem, så spåren som går rätt in i väggen ska förmodligen flyttas. Det var ju vid spår 19-20 som rostsaneringen låg innan som nu flyttats till Slx. Den växeln du pratar om på sidan har jag dock ingen aning om..

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 09 september 2013 9:09
av Harald
Jag har för mig att jag har läst eller hört någonstans (fast jag hittar det inte nu), att det ska bli ett skötselspår med ny tvättmaskin där nu spår 19 och 20 ligger, och att det spåret ska komma ut ur sidoväggen, så att man kan köra runt till uppställningshallen.

Re: Margretebergshallen

Postat: torsdag 31 oktober 2013 20:03
av gek
Häromdagen varjag vid vagnhallen Slottsskogen för att se vad som hänt på signalsidan sedan i somras.

Bild

En nyhet är denna varningstavla. Bilden är tagen från hållplatsen Botaniska trädgården i riktning mot Marklandsgatan. Om jag förstår rätt vill man varna för att vagnar kan backa ut via de växlar som normalt endast används för infart till hallen:
Bild

Precis till vänster om varningstavlan på bilden ovan syns en huvudsignal,vänd så att signalbilden är bäst synlig från den bensinstation som väl från början drevs av Säröbanan/Säröbussarna och saluförde det ovanliga bensinmärket "Slottsbensin".

Bild

När jag senast var här lyste signalen ständigt grönt. Nu har den börjat påverkas av spårledningen. När vagnen som syns i bakgrunden på bilden ovan hade passerat såg det nämligen ut så här:

Bild

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 02 november 2013 21:50
av M_M
Oj vad jag ärligt talat tycker synd om folk som är inblandade i detta.

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 23 februari 2014 10:26
av Martin
Har man fått fart på singnalanläggningen? Jag passerade Margeretebergshallen i onsdags, och då stod det diverse bilar(arbetsfordon) i växelkomplexet innan hallen.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Re: Margretebergshallen

Postat: söndag 23 februari 2014 12:52
av hej
När jag senast såg signalerna hade man täckt över en del med oranga säckar.

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 24 februari 2014 19:31
av alex87
hej skrev:När jag senast såg signalerna hade man täckt över en del med oranga säckar.
De man täckt över har med utfartsväxlarna att göra, det fungerade liksom inte som tänkt...

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 24 februari 2014 22:25
av gek
alex87 skrev: De man täckt över har med utfartsväxlarna att göra, det fungerade liksom inte som tänkt...
Är det växelkontrollsignalen vid utfarten som man täckt över, eller har huvudsignalerna faktiskt hunnit både tagas i bruk och ur bruk?

Re: Margretebergshallen

Postat: tisdag 25 februari 2014 16:57
av alex87
gek skrev:
alex87 skrev: De man täckt över har med utfartsväxlarna att göra, det fungerade liksom inte som tänkt...
Är det växelkontrollsignalen vid utfarten som man täckt över, eller har huvudsignalerna faktiskt hunnit både tagas i bruk och ur bruk?
Det är växelsignalerna som är ur bruk. Huvudsignalerna har man inte tagit i bruk därav man inte säckat dem :D

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 27 oktober 2014 21:39
av Johan
Det var bara en eller par veckor sedan det var urspårning vid "Botaniska" och nu har det hänt igen.

http://www.vasttrafik.se/?_escaped_frag ... f184083%2f
På grund av en urspårning vid Botaniska Trädgården har vi ingen spårvagnstrafik på följande sträckor:

Linje 1, 2 och 7, ingen spårvagnstrafik sträckan Linneplatsen - Marklandsgatan i riktning mot Frölunda/Tynnered. Närmaste hållplats är Järntorget och Marklandsgatan reservhållplats.

Linje 8, ingen spårvagnstrafik sträckan Botaniska - Frölunda. Närmaste hållplats är Sahlgrenska.

Räkna med längre restid.
Jag gissar fräckt att det är vid växeln till vagnhallen men rätta mig gärna.
Respekteras inte hastighetsnedsättningen (om den är kvar?) eller räcker den inte till?

Re: Margretebergshallen

Postat: tisdag 28 oktober 2014 8:24
av Fredrik E
Vid Änggårdskomplexet är det ju medväxlar det handlar och med tanke på hur man gjort omläggningen lutar det åt motväxeln utanför Slottskogsdepån eller motväxel infart slingan Marklandsgatan. Det senare lite mindre sannolikt då linje 3 inte finns med i trafikomläggningen.

Orsakande faktorer är många idag. här är några:
- växeln
- förare
- fordon
- väder
- underhållsarbete i spåret

Sen finns det kombinationer osv.

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 16 mars 2015 11:19
av Vardon
För alla som nu undrar:

838 var första vagnen ut från SLX på signalbild.

Bild

Dåligt med infarter på morgonen men men...

Bild

Dåliga bilder indeed men så är det mitt i händelsernas centrum!

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 16 mars 2015 15:46
av daniel_s
Ska man säga som Gert Fylking - "Äntligen!" eller är det bäst att hålla tyst :wink:

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 16 mars 2015 18:43
av Harald
Det var värst! Jag gick förbi där igår och då var signalerna bortvända. Jag, tänkte att det väl aldrig blir något av det, men det blev det alltså. Då är det bara Angereds centrum och Nymånegatan kvar då. För Munkebäck har man väl givit upp.

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 16 mars 2015 19:10
av Vardon
Munkebäck bygger man riktiga växelkontrollsignaler nu. Från Kålltorp och Härlanda är de igång. Snart syns det väl bara lite extra skyddslådor i området som minne av SISÄ-anläggningen.

Jordmånen är tydligen mycket bra för skyddslådor att växa i munkebäck.

Nymåne är väl även den igång. Fungerar hyfsat men har en lätt tendens att låsa sig vid intensiv trafik, tex i fredags. Men borde väl finnas nån lösning även på det.

Angereds Centrum ja....

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 16 mars 2015 19:22
av daniel_s
Vardon skrev:Nymåne är väl även den igång. Fungerar hyfsat men har en lätt tendens att låsa sig vid intensiv trafik, tex i fredags. Men borde väl finnas nån lösning även på det.
Låsa sig?!?

Menar du då en logisk låsning genom att olika villkor trasslar sig in i varandra, eller lockar anläggningen fram vagnarna så att dessa låser varandra?