Sida 14 av 18

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 28 januari 2013 2:14
av M_M
Kan man gissa att det halvofta råkar bli så att pedaltåg och M31 byter plats med varandra i omloppen av olika skäl, och så hamnar några M31:or där?

Re: Här helgas vilodagen

Postat: måndag 28 januari 2013 9:25
av Johan
Harald skrev:
Bild

På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?

Re: Här helgas vilodagen

Postat: måndag 28 januari 2013 14:41
av leifd
Johan skrev:
Harald skrev:
Bild

På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?
Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.
Att hålla en jämn och bra temperatur torde vara de mest ekonomiska. Att ha sjukskriven personal, är t.ex. mycket dyrare än en frisk personal, alltså är de A och O att hålla god arbetsmiljö.

Vagnarna som sådana klara nog stå utan värme. Vad som kan inträffa är väl möjligen frysning i tryckluftssystem, men den risken är nog hyfsat liten.
Dock funkar ju fordon bäst om de får stå uppställda och igång.

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 28 januari 2013 17:05
av Vardon
Har de ett stort skohorn med som de klämmer in vagnarna med? Det ser onekligen ut att kunna bli problem om man inte kör ordentligt fram.

Re: Margretebergshallen

Postat: måndag 28 januari 2013 20:19
av leifd
Vardon skrev:Har de ett stort skohorn med som de klämmer in vagnarna med? Det ser onekligen ut att kunna bli problem om man inte kör ordentligt fram.
I Göteborg har de väl alltid vart trångt, o de är ju inget konstigt att stälal upp på små marginaler egentligen.
Bild
Vagnhallen Stampgatan, baksidan...

Bild
Bild
Vagnhallen Stampgatan, mot Stampgatan...

Re: Här helgas vilodagen

Postat: onsdag 30 januari 2013 10:21
av Johan
leifd skrev:
Johan skrev:
Harald skrev:
På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?
Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.
Att hålla en jämn och bra temperatur torde vara de mest ekonomiska. Att ha sjukskriven personal, är t.ex. mycket dyrare än en frisk personal, alltså är de A och O att hålla god arbetsmiljö.

Vagnarna som sådana klara nog stå utan värme. Vad som kan inträffa är väl möjligen frysning i tryckluftssystem, men den risken är nog hyfsat liten.
Dock funkar ju fordon bäst om de får stå uppställda och igång.
Miljövänligt transportsystem? :wink:

Både en kall bil eller personvagn (järnväg) brukar bli varma på kort tid när man brassar igång värmen. De här spårvagnarna verkar ju stå hela helgen? Dessutom brukar det vara rejäla glipor i dörrarna både på pedalvagnar och M31.

Påminner lite om de gånger det var problem med svårstartade Y1:or så de fick stå uppställda med dieselmotorerna igång över nätterna.

Fina gamla bilder från Göteborg förresten!

Re: Här helgas vilodagen

Postat: onsdag 30 januari 2013 11:35
av leifd
Johan skrev:Påminner lite om de gånger det var problem med svårstartade Y1:or så de fick stå uppställda med dieselmotorerna igång över nätterna.

Fina gamla bilder från Göteborg förresten!
Y1 brukar vara svårstartade vintertid om de inte står med motorvärmare kopplad. Sen finns ju alltid frysrisk i växellådorna, speciellt riktningsväxeln.

Tack ! Mer Göteborgsbilder finns här Mina bilder på Facebook

Re: Här helgas vilodagen

Postat: onsdag 30 januari 2013 11:44
av 2763
Johan skrev:Miljövänligt transportsystem? :wink:

Både en kall bil eller personvagn (järnväg) brukar bli varma på kort tid när man brassar igång värmen. De här spårvagnarna verkar ju stå hela helgen? Dessutom brukar det vara rejäla glipor i dörrarna både på pedalvagnar och M31.
Det finns nog mer att göra i frågan, men om den - som nu - blir allt för polariserad är inte heller bra.

Vagnarna hålls väl knappast på någon hög värme, antagligen typ över 0:an precis. I trafik genereras den mesta värmen genom att bromsström går genom motstånd som värmer luft som värmer kupén.

Den ström som åtgår är dessutom till viss del återmatad, eftersom det bromsas en del precis utanför depån.

//T

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 30 januari 2013 11:51
av M_M
Viss värme (från insidan) torde dessutom vara rätt bra för att minska rostande...

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 30 januari 2013 14:37
av 2763
M_M skrev:Viss värme (från insidan) torde dessutom vara rätt bra för att minska rostande...
Det beror på vad värmen resulterar i. Det kan vara så att fukt och salt i luften tack vare värmen får en väldigt "arbetsstimulans" Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.

//T

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 30 januari 2013 15:59
av Johan
Det måste vara angeläget att torka upp vagnar som varit ute i vintertrafiken en hel dag. Golvet kan se ut som en hel sjö.
Men om den varma inneluften som dragit åt sig fukten kommer ut i den kalla uteluften, eller bara träffar en kall yta, faller fukten ur och det blir kondens. Varm luft "bär" ju mer vattenånga än kall. Så det känns som en viss liten risk för rostangrepp här. :( Är det sedan fläktar som skapar övertryck och tränger ut luften i alla springor så...

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 30 januari 2013 20:09
av M_M
Bonusfråga angående springor:

Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?

(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 30 januari 2013 22:15
av hej
2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.

//T
Fast åtminstone en femma går in.

Re: Margretebergshallen

Postat: onsdag 30 januari 2013 22:24
av alex87
hej skrev:
2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.

//T
Fast åtminstone en femma går in.
Flera femmor går in, åtminstone två stycken, en 17.55 och en 18.39 ;)

Re: Margretebergshallen

Postat: fredag 15 mars 2013 14:06
av hej
Nu är även spåren öster om hallen i bruktagna konstaterade jag igår. :)

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 16 mars 2013 2:23
av BSB101
Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? :twisted:

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 16 mars 2013 9:27
av hej
BSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? :twisted:
För att vara en göteborgstråd finner jag inte många vitsar här.
Men är man en trist 08 så skall allt visst vara sterilt tråkigt, eller?

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 16 mars 2013 11:13
av 2763
Håller helt med. För övrigt finns det humor bland äkta stockholmare också. Det är väl mest inflyttade som är pretto. För att återföra det hela till depån så finns det en anordning som heter "Skädda" på götebosska. Den används för att maka ur rillan. På Stockholmska heter samma anordning en Urmakare. Var har man mest göteborgshumor i det fallet?

//T

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 16 mars 2013 14:15
av Martin
M_M skrev:Bonusfråga angående springor:

Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?

(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)
Jag tror det är "vattenavledare" i bla bildörrar du syftar på. Dessa används som barriär för att vatten som letat sig in i dörren inte ska leta sig vidare in i kupén. För att vatten i sådana mängder att vattenavledare behövs ska tränga in i dörrar måste det finnas en naturlig väg in för vattnet, det gör det där man inte har fasta rutor, dvs där rutan kan vevas/hissas upp och ned, och rutan "försvinner" ner i dörren vid nedfällt läge.
Mig veterligen finns inte denna lösning för rutor på spårvagnar, men jag kan ha fel. För att få bort fukt/vatten som trängt in i kupén på en bil finns det oftast dräneringshål i golvet genom vilka vatten kan ledas bort. Hur det ser ut på spårvagnar får någon annan berätta :wink:

Re: Margretebergshallen

Postat: lördag 16 mars 2013 23:59
av alex87
BSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin? :twisted:
Internt på GS har vi ett fyllo som springer omkring på stan, hon kallas "Kopparmärra" om det nu är en göteborgsvits ;)