Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 28 januari 2013 2:14
Kan man gissa att det halvofta råkar bli så att pedaltåg och M31 byter plats med varandra i omloppen av olika skäl, och så hamnar några M31:or där?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?Harald skrev:
På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.Johan skrev:Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?Harald skrev:
På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
I Göteborg har de väl alltid vart trångt, o de är ju inget konstigt att stälal upp på små marginaler egentligen.Vardon skrev:Har de ett stort skohorn med som de klämmer in vagnarna med? Det ser onekligen ut att kunna bli problem om man inte kör ordentligt fram.
Miljövänligt transportsystem?leifd skrev:Ekonomiskt... Arbetsmiljö kallas sånt. De ska vara varmt då du ska köra, inte utkylt, dessutom ska de va varmt för resenärerna.Johan skrev:Är det här så ekonomiskt? Klarar inte vagnarna att stå utan värme?Harald skrev:
På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här.
Att hålla en jämn och bra temperatur torde vara de mest ekonomiska. Att ha sjukskriven personal, är t.ex. mycket dyrare än en frisk personal, alltså är de A och O att hålla god arbetsmiljö.
Vagnarna som sådana klara nog stå utan värme. Vad som kan inträffa är väl möjligen frysning i tryckluftssystem, men den risken är nog hyfsat liten.
Dock funkar ju fordon bäst om de får stå uppställda och igång.
Y1 brukar vara svårstartade vintertid om de inte står med motorvärmare kopplad. Sen finns ju alltid frysrisk i växellådorna, speciellt riktningsväxeln.Johan skrev:Påminner lite om de gånger det var problem med svårstartade Y1:or så de fick stå uppställda med dieselmotorerna igång över nätterna.
Fina gamla bilder från Göteborg förresten!
Det finns nog mer att göra i frågan, men om den - som nu - blir allt för polariserad är inte heller bra.Johan skrev:Miljövänligt transportsystem?![]()
Både en kall bil eller personvagn (järnväg) brukar bli varma på kort tid när man brassar igång värmen. De här spårvagnarna verkar ju stå hela helgen? Dessutom brukar det vara rejäla glipor i dörrarna både på pedalvagnar och M31.
Det beror på vad värmen resulterar i. Det kan vara så att fukt och salt i luften tack vare värmen får en väldigt "arbetsstimulans" Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.M_M skrev:Viss värme (från insidan) torde dessutom vara rätt bra för att minska rostande...
Fast åtminstone en femma går in.2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.
//T
Flera femmor går in, åtminstone två stycken, en 17.55 och en 18.39hej skrev:Fast åtminstone en femma går in.2763 skrev: Om värmen däremot hjälper till att hålla torrt är det en annan femma, och femman går som bekant normalt inte förbi just här.
//T
För att vara en göteborgstråd finner jag inte många vitsar här.BSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin?
Jag tror det är "vattenavledare" i bla bildörrar du syftar på. Dessa används som barriär för att vatten som letat sig in i dörren inte ska leta sig vidare in i kupén. För att vatten i sådana mängder att vattenavledare behövs ska tränga in i dörrar måste det finnas en naturlig väg in för vattnet, det gör det där man inte har fasta rutor, dvs där rutan kan vevas/hissas upp och ned, och rutan "försvinner" ner i dörren vid nedfällt läge.M_M skrev:Bonusfråga angående springor:
Har dessa vagntyper fuktspärr närmast "insidans ytskikt" eller inte?
(T.ex. på personbilar verkar det vara olika, vissa har fuktspärr av plast mellan klädsel och "hålrummet" i dörrar å sånt, andra inte)
Internt på GS har vi ett fyllo som springer omkring på stan, hon kallas "Kopparmärra" om det nu är en göteborgsvitsBSB101 skrev:Finns det något filter mot göteborgsvitsar som man kan installera som plugin?