Inge skrev:Det förbättrar ju säkerheten, men underlättar knappast för den ovane. Men om det gå på bussen, varför inte i spärrarna? Man är knappast mindre ivägen när man kliver på bussen.
Knapptryckningar anses förmodligen inte behövas i spärrarna, då tunnelbanan bara finns inom en zon. Men i videon sades det något att man kunde ställa in sitt kort i automaten innan man går fram till spärren.
(I hela inlägget gäller "Reservation för felskrivningar")
Man kan ju förinställa kortet för sin normalresa. T.ex. tre kuponger. Då kan man ju behöva ändra antalet kuponger för nästa resa innan man passerar spärren. Det gör man då i Access-terminalen vid sidan av spärrlinjen. Man kan kanske tycka att spärren i T-banan aldrig skulle dra mer än två kuponger. Men det är nog inte smart att ha olika regler för spärrlinjer i T-banan och utmed pendeltågslinjerna. Och snart har vi kanske möjlighet att byta mellan dessa båda system utan att passera spärrlinje.
Skillnaden mellan kö vid en access-terminal på en buss och vid spärrar är att bussen går inte för än alla är påstigna. (Eller bussen är full.) Vid spärrlinjen kan ju tåget gå medan man köar. Och många spärrlinjer har rätt få spärrar. Tre eller fyra är väl vanligt vid pendeltågsstationer? Och tänk på att de är dubbelriktad gångtrafik genom spärrarna!
Inge skrev:Efter några minuters fumderande har jag nu ett förslag till ny rutin.
0. Valda standardresor slopas. Standardresan antas vara en enzonsresa.
När man kliver på en buss.
1. Lägg på Kortet. -Displayan svarar nu med i vilka zoner biljetten gäller. Den man är i och eventuellt fler om man kommer från en annan zon och gör ett byte.
Om och endast om bussen fortsätter in i zoner man inte redan har betalt för tänds de ytterligare möjlighterna upp.
2. Om man behöver fler kuponger väljer man nu med de tre knapparna (som nu alltid räcker) hur många ytterligare kuponger man behöver.
3. Lägg på kortet. -Klart !
Observera att man i de allra flesta fall kommer att vara färdig efter punkt 1.
Problemet om man slopar standardresan är att vid ex.vis pendeltågstationer i zon B, där de flestas standardresa är två zoner, blir det väldigt mycket tidsödande knappande.
Inge skrev:Efter några minuters fumderande har jag nu ett förslag till ny rutin.
1. Lägg på Kortet. -Displayan svarar nu med i vilka zoner biljetten gäller. Den man är i och eventuellt fler om man kommer från en annan zon och gör ett byte.
Om och endast om bussen fortsätter in i zoner man inte redan har betalt för tänds de ytterligare möjlighterna upp.
2. Om man behöver fler kuponger väljer man nu med de tre knapparna (som nu alltid räcker) hur många ytterligare kuponger man behöver.
Problemet om man slopar standardresan är att vid ex.vis pendeltågstationer i zon B, där de flestas standardresa är två zoner, blir det väldigt mycket tidsödande knappande.
De flestas standardresa i zon B börjar förvånansvärt konstigt nog med en anslutningsbuss till pendeltåget, och redan på bussen kan man ju lägga till en kupoong...Svårt? Näe, t o m min 75-åriga gamla mor klara av det...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
De flestas standardresa i zon B börjar förvånansvärt konstigt nog med en anslutningsbuss till pendeltåget, och redan på bussen kan man ju lägga till en khttp://www.google.se/upoong...Svårt? Näe, t o m min 75-åriga gamla mor klara av det...
Ok, men du kan inte utgå ifrån att alla trafikanter är lika begåvade som din mamma.
Inge skrev:
Någon enstaka busslinje som går fram och tillbaka mellan zonerna finns väl, men då borde man kunnat uppmanats att ta hänsyn till detta på den aktuella linjen istället för att krångla till hela systemet.
Att systemet är taffligt och krångligt må så vara, men att sammanfatta alla busslinjer till ekerö, nacka/värmdö och tyresö samt de flesta till roslagen (och ett gäng linjer som jag säkerligen glömt) som "någon enstaka" känns lite väl grovhugget
Inge skrev:
Någon enstaka busslinje som går fram och tillbaka mellan zonerna finns väl, men då borde man kunnat uppmanats att ta hänsyn till detta på den aktuella linjen istället för att krångla till hela systemet.
Att systemet är taffligt och krångligt må så vara, men att sammanfatta alla busslinjer till ekerö, nacka/värmdö och tyresö samt de flesta till roslagen (och ett gäng linjer som jag säkerligen glömt) som "någon enstaka" känns lite väl grovhugget
Utan att fundera på vad som orsakade Klfh:s citerade mening, så uppfattade jag den som om det handlade om bussar som passerar zongränsen flera gånger på en och samma tur. Alltså slingrar sig runt zongränsen. Hur många linjer gör det?
Aah, där var det jag som missförstod det hela. Jag tolkade det som kritik mot bussapparaternas knappsystem med motivationen att få bussar passerar zongränser, vilket gjorde mig konfunderad.
När det gäller bussar som lämnar en zon kortvarigt för att sedan återgå till densamma är nog "några enstaka" en rätt träffande beskrivning!
Inge skrev:
Utan att fundera på vad som orsakade Klfh:s citerade mening, så uppfattade jag den som om det handlade om bussar som passerar zongränsen flera gånger på en och samma tur. Alltså slingrar sig runt zongränsen. Hur många linjer gör det?
Ser att jag skrev fel! "Utan att fundera på vad som orsakade Klfh:s citerade mening ..."
Skulle varit "Utan att fundera på vad som orsakade Inges citerade mening ..."
Den stora buggen är ju att man kan ångra sin resa i valfri automat inom samma zon, inom tio minuter. Vilket innebär att kortare resor kan ångras i en automat vid slutdestinationen, varvid resenären rest gratis.
Att detta dessutom redan uppmärksammats i en tråd som hamnat på heta listan på Flashback känns väl sådär. https://www.flashback.org/t1874111
abc123 skrev:Den stora buggen är ju att man kan ångra sin resa i valfri automat inom samma zon, inom tio minuter. Vilket innebär att kortare resor kan ångras i en automat vid slutdestinationen, varvid resenären rest gratis.
Att detta dessutom redan uppmärksammats i en tråd som hamnat på heta listan på Flashback känns väl sådär. https://www.flashback.org/t1874111
Buggen är redan åtgärdad, du kan bara ångra ett felköp på samma Accessautomat som du köpt biljetten på, och endast i samband med påfyllning av reskassa...
abc123 skrev:Den stora buggen är ju att man kan ångra sin resa i valfri automat inom samma zon, inom tio minuter. Vilket innebär att kortare resor kan ångras i en automat vid slutdestinationen, varvid resenären rest gratis.
Buggen är redan åtgärdad, du kan bara ångra ett felköp på samma Accessautomat som du köpt biljetten på, och endast i samband med påfyllning av reskassa...
Jag tror du blandar ihop två olika saker. Laddar på själva reskassan gör man i automaten. Betalning för enskilda resor sker därefter automatiskt genom att kortet dras i automatspärren. Betalning för en enskild resa med reskassan kan alltså inte knytas till någon specifik access-automat.
Man borde ju då begränsa möjligheten till återköp till endast den station köpet skedde på, men det skulle kräva att även uppgift om hållplats lagrades på access-kortet, och det har datainspektionen sagt nej till.
Jag tror du blandar ihop två olika saker. Laddar på själva reskassan gör man i automaten. Betalning för enskilda resor sker därefter automatiskt genom att kortet dras i automatspärren. Betalning för en enskild resa med reskassan kan alltså inte knytas till någon specifik access-automat.
Man borde ju då begränsa möjligheten till återköp till endast den station köpet skedde på, men det skulle kräva att även uppgift om hållplats lagrades på access-kortet, och det har datainspektionen sagt nej till.
Må så vara, jag har redan testat att åka både buss till Handen samt pendeltåg en station inom zon B (Handen - Trångsund) med reskassa och försökt ångra resan i Access Accessautomaten på Trångsunds station nu under kvällen, det gick inte...
Därmed slog vi hål på den myten som typiskt nog kom från Flashback...
abc123 skrev:...Man borde ju då begränsa möjligheten till återköp till endast den station köpet skedde på, men det skulle kräva att även uppgift om hållplats lagrades på access-kortet, och det har datainspektionen sagt nej till.
Inge skrev:2. Om man behöver fler kuponger väljer man nu med de tre knapparna (som nu alltid räcker) hur många ytterligare kuponger man behöver.
Fast då räcker det egentligen med två extra knappar, "en till zon" och "två till zoner" om man startar i zon 1 eller 3, och "till zon 1" respektive "till zon 3" om man startar i zon 2.
Vilket man väljer beror iofs på hur automaten ser ut, d.v.s. om det är fast tryckt text eller elektronisk text vid knapparna...
Inge skrev:
abc123 skrev:Problemet om man slopar standardresan är att vid ex.vis pendeltågstationer i zon B, där de flestas standardresa är två zoner, blir det väldigt mycket tidsödande knappande.
Jag ställer mig lite frågande till behovet av standardresor i mer än en zon. Reser man frekvent på detta vis blir månadskort mycket fort lönsamt. Reser man mindre frekvent är det kanske inte så mycket standard över resorna överhuvudtaget.
Hur ofta man reser har väl inte med saken att göra, utan snarast hur ofta man varierar resandet.
Den som bor i Bålsta lär väl inte göra så mycket annat än flerzonresor med sitt SL-kort...
Inge skrev:2. Om man behöver fler kuponger väljer man nu med de tre knapparna (som nu alltid räcker) hur många ytterligare kuponger man behöver.
Fast då räcker det egentligen med två extra knappar, "en till zon" och "två till zoner" om man startar i zon 1 eller 3, och "till zon 1" respektive "till zon 3" om man startar i zon 2.
Vilket man väljer beror iofs på hur automaten ser ut, d.v.s. om det är fast tryckt text eller elektronisk text vid knapparna...
Inge skrev:
abc123 skrev:Problemet om man slopar standardresan är att vid ex.vis pendeltågstationer i zon B, där de flestas standardresa är två zoner, blir det väldigt mycket tidsödande knappande.
Jag ställer mig lite frågande till behovet av standardresor i mer än en zon. Reser man frekvent på detta vis blir månadskort mycket fort lönsamt. Reser man mindre frekvent är det kanske inte så mycket standard över resorna överhuvudtaget.
Hur ofta man reser har väl inte med saken att göra, utan snarast hur ofta man varierar resandet.
Den som bor i Bålsta lär väl inte göra så mycket annat än flerzonresor med sitt SL-kort...
Må så vara, jag har redan testat att åka både buss till Handen samt pendeltåg en station inom zon B (Handen - Trångsund) med reskassa och försökt ångra resan i Access Accessautomaten på Trångsunds station nu under kvällen, det gick inte...
Då undrar jag om du ångrade resan inom tio minuter. Jag testade nämligen i dag att åka med reskassa från Gullmarsplan till Medborgarplatsen. Resan tog ca 5 minuter. Vid Medis gick jag till en automat, valde Reskassa ---> Ångra biljett samt drog mitt kort så var resan ångrad och pengarna återbetalade. Detta fungerar.
Denna bugg kommer verkligen få stora konsekvenser. Det tog mig mindre än fem sekunder att ångra min biljett, så det är varken omständigt eller förenat med några risker att göra så här. Hoppas SL kan lösa detta så snart som möjligt.
Har tänkt lite på det har med att resenären ska knappa in hur många kuponger som ska dras, känns som än hur man gör systemet kommer missförstånd uppstå och pålastningen av bussen kommer ta längre tid. Enklast måste vara om man vid en icke-standard resa lämnar kortet till spärrvakten/chauffören och säger vad man ska åka och sedan trycker spärrvakten/chauffören på en av fyra knappar och blippar kortet. Detta borde i ett stor del av fallen gå snabbar än att resenären ska hålla på att hitta rätt knappar och hålla kort på rätt sätt etc.
Inge skrev:
Jag åker inte tillräckligt ofta för att det ska löna sig med månadskort men när jag åker blir det i 99 procent av fallen från zon B till zon A eller C och omvänt. Min gissning är att flertalet sällanresenärer åker ungefär samma sträcka när man väl åker, tex in till stan och tillbaka.
Då undrar jag om du ångrade resan inom tio minuter. Jag testade nämligen i dag att åka med reskassa från Gullmarsplan till Medborgarplatsen. Resan tog ca 5 minuter. Vid Medis gick jag till en automat, valde Reskassa ---> Ångra biljett samt drog mitt kort så var resan ångrad och pengarna återbetalade. Detta fungerar.
Denna bugg kommer verkligen få stora konsekvenser. Det tog mig mindre än fem sekunder att ångra min biljett, så det är varken omständigt eller förenat med några risker att göra så här. Hoppas SL kan lösa detta så snart som möjligt.
Du är oskyldig tills motsatsen bevisats...Och du, håll tyst om det här, så inte den stora massan får reda på det...
så inser du att det inte räcker med två knappar...
För min egen del så är reskassan väldigt bra eftersom mina flesta standardresor sker i zon B, ibland både zon B och A, och ibland både zon B och C...
Jo, det räcker med två knappar - en variant är ju förvald, så då finns det bara två varianter till att välja på.
Hur smart detta är är en annan sak - knapparna kommer betyda olika saker beroende på vad man för tillfället har förvalt.
Redigerat:
Vid närmare eftertanke: Knapparna kan ju vara upp/ner, eller plus/minus, så att man kan räkna upp eller ner antalet kuponger man vill göra av med. Då ändrar sig inte knapparnas betydelse, men man får läsa ordentligt på displayen så att man får det antal man ska ha. Då kan man också införa fler eller färre zoner/kuponger utan att behöva göra om andra saker.
BSB101 skrev:Har tänkt lite på det har med att resenären ska knappa in hur många kuponger som ska dras, känns som än hur man gör systemet kommer missförstånd uppstå och pålastningen av bussen kommer ta längre tid.
Min erfarenhet är att det gick snabbare med det systemet i Göteborgtrakten än vad det funkat med stämpelremsorna hos SL, speciellt eftersom spärrvakter/bussförare verkar stämpla fel oftare än vad resenärer själva gör fel (åtminstone så att de är medvetna om felet - ifall de ovetande själva valt att pröjsa för mycket händer inget alls och ifall de själva medvetet eller omedvetet valt att betala för lite så märks det inte förrän ev. kontroll sker, d.v.s. inget resenären själv gör fel på påverkar tiden för påstigning).