Sida 14 av 48
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 08 februari 2011 16:06
av A32
Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 08 februari 2011 17:40
av M_M
Intressant!
Undrar om man tänker till och ser till att ha "rätt många" vagnar på andra sidan Essingebroarna ifall det blir nåt knas med tunneln? Visserligen når de då inte vagnhallen men så länge de klarar sig utan vagnhallkrävande service så kan ju trafiken upprätthållas tills det hypotetiska knaset löser sig

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 08 februari 2011 17:57
av A32
M_M skrev:Intressant!
Undrar om man tänker till och ser till att ha "rätt många" vagnar på andra sidan Essingebroarna ifall det blir nåt knas med tunneln? Visserligen når de då inte vagnhallen men så länge de klarar sig utan vagnhallkrävande service så kan ju trafiken upprätthållas tills det hypotetiska knaset löser sig

Som det har varit i några veckor nu så vänder man 22.an på pfd 5 och 6, så varannan avgång avgår från 5.a och den andra från 6.an på det sättet så får dom jobba i fred i tunneln, men transporter till och från depån görs genom ett av spåren i Alvik depåtunneln.
Man kör även material till arbetet med traktor på ett spår i tunneln mellan depån och arbetsplatsen.
Problemet i dag när jag samtalade med Strukton killen var att borrkillen behövde en massa vatten till den sju borrhål han skulle göra från Alvikshållet och det finns inte en vattenkälla i närheten, inte en brandpost eller vvs anslutning så långt ögat når.
Jag tror nog att det fungerar att bedriva trafik utan att behöva ställa upp vagnar ute på linjen som vi gjorde när byggfuskbroarna krånglade för en massa år sedan.
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 08 februari 2011 19:05
av M_M
Tack för svaret!
A32 skrev:Problemet i dag när jag samtalade med Strukton killen var att borrkillen behövde en massa vatten till den sju borrhål han skulle göra från Alvikshållet och det finns inte en vattenkälla i närheten, inte en brandpost eller vvs anslutning så långt ögat når.
Han får fixa vatten till ett hål på nåt bra sätt, sen är det ju bara att trä slang genom det hålet

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 14 februari 2011 23:22
av Tara
A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32

Vore roligt få se fler bilder.

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 15 februari 2011 9:15
av A32
Tara skrev:A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32

Vore roligt få se fler bilder.

Om möjlighet finns så kommer fler bilder... här får ni en närmare bild på sprängmattorna som ska skydda mot ras och annat som kan komma ner eller farande.

Fredag 11/2 2011 Alvik
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 15 februari 2011 17:38
av LÅ1
Jag återanvände A32:s bild i en ny tråd:
Sprängmattor och återvinning (För att inte få den här tråden om tvärbanebygget att spåra ur.)
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 20 februari 2011 0:00
av MWE
A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32

Av allt att döma är man igenom nu - kl. 14.01 fredag 18/4 sköts en rejäl salva så marken skakade i Alvik och enligt obekräftade uppgifter finns det nu ett håll i mellanväggen, även om det inte håller full tunneldiameter. Återstår i så fall att spränga bort resterande berg med mindre laddningar.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 20 februari 2011 0:04
av MWE
Brf. Diktens överklagande av detaljplanen för Tvärbanan mellan Solna Business Park och Solna C har som väntat avslagits av regeringen och planen har således vunnit laga kraft. Detta enligt
ett pressmeddelande från Solna stad. Därmed är möjligheterna att hindra bygget med hjälp av PBL uttömda, återstår för Dikten att försöka göra ett miljömål av detta, vilket de också tidigare hotat med.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 20 februari 2011 9:21
av A32
MWE skrev:A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32

Av allt att döma är man igenom nu - kl. 14.01 fredag 18/4 sköts en rejäl salva så marken skakade i Alvik och enligt obekräftade uppgifter finns det nu ett håll i mellanväggen, även om det inte håller full tunneldiameter. Återstår i så fall att spränga bort resterande berg med mindre laddningar.
Tack, hörde om det på jobbet att man smällt av en salva så Tvb Alvik hoppade och försvann i en dimma, och sen ville tydligen Veolia TLC att man skulle vända 22.an i tunneln på eftermiddagen / kvällen trots att allt damm och krutrök ännu inte lagt sig under dagen, inte direkt hälsosamt att befinna sig i onödan där inne utan mask kanske.
Såg förra veckan också att inget hänt vid den nya nödutgången vid Vidängsvägen, låg bara ett gäng sprängmattor över "hålet" eller där öppningen ska vara, man börjar väl kanske mer när snön försvinner.
Om nu SL bestämmer sig för att bara köra till Sundbyberg eller Solna C 2013 innan man kan köra hela sträckan till Solna Station så skulle det vara intressant att veta var man har vändmöjlighet utmed banan, någon som har sett en spårplan med växlar etc?
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 20 februari 2011 11:09
av Daniel L
A32 skrev:MWE skrev:A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32

Av allt att döma är man igenom nu - kl. 14.01 fredag 18/4 sköts en rejäl salva så marken skakade i Alvik och enligt obekräftade uppgifter finns det nu ett håll i mellanväggen, även om det inte håller full tunneldiameter. Återstår i så fall att spränga bort resterande berg med mindre laddningar.
Tack, hörde om det på jobbet att man smällt av en salva så Tvb Alvik hoppade och försvann i en dimma, och sen ville tydligen Veolia TLC att man skulle vända 22.an i tunneln på eftermiddagen / kvällen trots att allt damm och krutrök ännu inte lagt sig under dagen, inte direkt hälsosamt att befinna sig i onödan där inne utan mask kanske.
Såg förra veckan också att inget hänt vid den nya nödutgången vid Vidängsvägen, låg bara ett gäng sprängmattor över "hålet" eller där öppningen ska vara, man börjar väl kanske mer när snön försvinner.
Om nu SL bestämmer sig för att bara köra till Sundbyberg eller Solna C 2013 innan man kan köra hela sträckan till Solna Station så skulle det vara intressant att veta var man har vändmöjlighet utmed banan, någon som har sett en spårplan med växlar etc?
/a32

Har en spårplan på jobbet...
Kanske kan komma ihåg imorgon, att kolla vart man kan vända... Förutom vid Ulvsunda depån där ett vändspår verkar vara anordnat...
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 20 februari 2011 13:24
av A32
Perfekt Daniel, vore intressant för oss att se en, du kanske kan Pm:a en till mig om den inte är hemlig?
/a32

Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 21 februari 2011 1:13
av M_M
MWE skrev:Brf. Diktens överklagande av detaljplanen för Tvärbanan mellan Solna Business Park och Solna C har som väntat avslagits av regeringen och planen har således vunnit laga kraft. Detta enligt
ett pressmeddelande från Solna stad. Därmed är möjligheterna att hindra bygget med hjälp av PBL uttömda, återstår för Dikten att försöka göra ett miljömål av detta, vilket de också tidigare hotat med.
En dum fråga, men finns det juridiska möjligheter att vara "extreme Yimby-aktivist" genom att på nåt sätt föra juridiska processer mot Nimby-folk som "motdrag"?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 21 februari 2011 13:29
av Anders Hanquist
A32 skrev:
Om nu SL bestämmer sig för att bara köra till Sundbyberg eller Solna C 2013 innan man kan köra hela sträckan till Solna Station så skulle det vara intressant att veta var man har vändmöjlighet utmed banan, någon som har sett en spårplan med växlar etc?
/a32

Om det nu blir förseningar med bygget genom Solna på grund av överklaganden och annat, borde det ändå inte vara möjligt att starta trafik Alvik - Sundbyberg
tidigare än 2013? Arbetena med tunneln, broar och viadukter verkar vara långt framskridna. Spår är lagda på många sträckor och vissa stolpar har kommit upp. En vändmöjlighet borde i vilket fall som helst byggas i Sundbyberg. Om det är planerat att bygga en sådan
vet jag inte, men det vore rimligt.
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 21 februari 2011 15:32
av MWE
Anders Hanquist skrev:A32 skrev:
Om nu SL bestämmer sig för att bara köra till Sundbyberg eller Solna C 2013 innan man kan köra hela sträckan till Solna Station så skulle det vara intressant att veta var man har vändmöjlighet utmed banan, någon som har sett en spårplan med växlar etc?
/a32

Om det nu blir förseningar med bygget genom Solna på grund av överklaganden och annat, borde det ändå inte vara möjligt att starta trafik Alvik - Sundbyberg
tidigare än 2013? Arbetena med tunneln, broar och viadukter verkar vara långt framskridna. Spår är lagda på många sträckor och vissa stolpar har kommit upp. En vändmöjlighet borde i vilket fall som helst byggas i Sundbyberg. Om det är planerat att bygga en sådan
vet jag inte, men det vore rimligt.
Knappast. Vi har inte vagnar så det räcker och första leverans av vagntyp A35 sker inte förrän i början av 2013. Möjligen skulle man, åtminstone i teorin, kunna tänka sig att starta trafiken på nordostgrenen medan trafiken ligger nere på befintlig bana under de ombyggnader som planeras där (vändspår mm.). Installationen av nytt signalsystem från GE komplicerar dock situationen (bl.a. installation av ny ombordutrustning)
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 21 februari 2011 18:41
av M_M
Man kan också tänka sig att bedriva viss provisorisk trafik, upplåten för allmänheten men inte "garanterad", med befintliga vagnar utanför högtafiken i den mån befintliga vagnar inte behöver bli ompysslade i verkstaden.
En intressant fråga är om det var bra eller dåligt att skrota ut de sista av Nockebybananas A30/B30? Det var nog bra på ett sätt - det säkerställer att det blir moderna vagnar man kör med i framtiden, men å andra sidan så om de vagnarna funnits kvar så hade man nog kunnat köra igång till Sundbyberg före de "riktiga" vagnarna levererats...
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 21 februari 2011 18:58
av Anders Hanquist
MWE skrev:
Knappast. Vi har inte vagnar så det räcker och första leverans av vagntyp A35 sker inte förrän i början av 2013.
Aha, det är
där (vagnbrist) skon klämmer. När jag kollar byggarbetets fortskridande undrar jag ibland varför det ska dröja till hösten 2013 innan man ska börja köra. Men, skulle inte "holländarna", som väl ännu inte satts i trafik, räcka till?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: måndag 21 februari 2011 23:53
av Cyclocop
Anders Hanquist skrev:MWE skrev:
Knappast. Vi har inte vagnar så det räcker och första leverans av vagntyp A35 sker inte förrän i början av 2013.
Aha, det är
där (vagnbrist) skon klämmer. När jag kollar byggarbetets fortskridande undrar jag ibland varför det ska dröja till hösten 2013 innan man ska börja köra. Men, skulle inte "holländarna", som väl ännu inte satts i trafik, räcka till?
De får väl inte ATC, utan ska gå till Nockeby?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 22 februari 2011 0:03
av Anders Hanquist
Det stämmer. Men det innebär ju i vilket fall ett vagntillskott efter som alla "ursprungliga" Stockholmsvagnar då kan gå på Tvärbanan. Hur många ytterligare turer behöver vara ute för att trafikera Sickla Udde-Sundbyberg jämfört med Sickla Udde-Alvik med nuvarande turtäthet?
Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: tisdag 22 februari 2011 10:13
av MWE
Anders Hanquist skrev:Det stämmer. Men det innebär ju i vilket fall ett vagntillskott efter som alla "ursprungliga" Stockholmsvagnar då kan gå på Tvärbanan. Hur många ytterligare turer behöver vara ute för att trafikera Sickla Udde-Sundbyberg jämfört med Sickla Udde-Alvik med nuvarande turtäthet?
Frågan är egentligen meninglös att ställa, eftersom man inte vet på vilket sätt SL vill sköta trafikeringen (man kan naturligtvis räkna på "nuvarande turtäthet" och det har gjorts i andra trådar, men det blir på sin höjd en räkneövning - som jag överlåter till andra).
Vagnbehovet idag beror delvis på vilka marginaler man vill ha. Jag anser nog att en konservativ bedömning kräver två operativa reservtåg på vardera banan = 6 vagnar. Trafikeringen under högtrafik kräver 6 vagnar på linje 12 och 20 vagnar på linje 22, då vi idag har 10 tåg ute under högtrafik. Egentligen borde vi sätta ut ett elfte tåg under högtrafik också, men det vill inte SL inse (än), dvs. 22 vagnar. Summa 22 + 6 + 6 = 34 vagnar. När holländarna blir klara har vi 37 vagnar tillgängliga, vilket i stort sett ger en verkstadsmarginal för reparationer och planerat underhåll.
Holländarna är f.ö. inte klara för trafik och kommer troligen inte att bli det före sommaren. Det är nämligen TBT som gör anpassningsjobbet på lediga stunder, då Veolias egen verkstadspersonal inte har tid med sådana övningar.