Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
M_M skrev:Intressant!
Undrar om man tänker till och ser till att ha "rätt många" vagnar på andra sidan Essingebroarna ifall det blir nåt knas med tunneln? Visserligen når de då inte vagnhallen men så länge de klarar sig utan vagnhallkrävande service så kan ju trafiken upprätthållas tills det hypotetiska knaset löser sig
Han får fixa vatten till ett hål på nåt bra sätt, sen är det ju bara att trä slang genom det håletA32 skrev:Problemet i dag när jag samtalade med Strukton killen var att borrkillen behövde en massa vatten till den sju borrhål han skulle göra från Alvikshållet och det finns inte en vattenkälla i närheten, inte en brandpost eller vvs anslutning så långt ögat når.
Vore roligt få se fler bilder.A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32
Tara skrev:Vore roligt få se fler bilder.A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32
Av allt att döma är man igenom nu - kl. 14.01 fredag 18/4 sköts en rejäl salva så marken skakade i Alvik och enligt obekräftade uppgifter finns det nu ett håll i mellanväggen, även om det inte håller full tunneldiameter. Återstår i så fall att spränga bort resterande berg med mindre laddningar.A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32
MWE skrev:Av allt att döma är man igenom nu - kl. 14.01 fredag 18/4 sköts en rejäl salva så marken skakade i Alvik och enligt obekräftade uppgifter finns det nu ett håll i mellanväggen, även om det inte håller full tunneldiameter. Återstår i så fall att spränga bort resterande berg med mindre laddningar.A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32
Har en spårplan på jobbet...A32 skrev:MWE skrev:Av allt att döma är man igenom nu - kl. 14.01 fredag 18/4 sköts en rejäl salva så marken skakade i Alvik och enligt obekräftade uppgifter finns det nu ett håll i mellanväggen, även om det inte håller full tunneldiameter. Återstår i så fall att spränga bort resterande berg med mindre laddningar.A32 skrev:Kan informera om att man nu i den nya sprängda/borrade tunneln från Traneberg är ca 18 meter från bergväggen mot den befintliga tvärbanan i Alvik.
Man har idag hängt upp en sprängmatta på tunnel "mynningen" i Alvik och ska borra hål i bergväggen.
Så man kan väl tro att ett genombrott är nära förestående (kanske inom 1 månad eller så).
/a32
Tack, hörde om det på jobbet att man smällt av en salva så Tvb Alvik hoppade och försvann i en dimma, och sen ville tydligen Veolia TLC att man skulle vända 22.an i tunneln på eftermiddagen / kvällen trots att allt damm och krutrök ännu inte lagt sig under dagen, inte direkt hälsosamt att befinna sig i onödan där inne utan mask kanske.
Såg förra veckan också att inget hänt vid den nya nödutgången vid Vidängsvägen, låg bara ett gäng sprängmattor över "hålet" eller där öppningen ska vara, man börjar väl kanske mer när snön försvinner.
Om nu SL bestämmer sig för att bara köra till Sundbyberg eller Solna C 2013 innan man kan köra hela sträckan till Solna Station så skulle det vara intressant att veta var man har vändmöjlighet utmed banan, någon som har sett en spårplan med växlar etc?
/a32
En dum fråga, men finns det juridiska möjligheter att vara "extreme Yimby-aktivist" genom att på nåt sätt föra juridiska processer mot Nimby-folk som "motdrag"?MWE skrev:Brf. Diktens överklagande av detaljplanen för Tvärbanan mellan Solna Business Park och Solna C har som väntat avslagits av regeringen och planen har således vunnit laga kraft. Detta enligt ett pressmeddelande från Solna stad. Därmed är möjligheterna att hindra bygget med hjälp av PBL uttömda, återstår för Dikten att försöka göra ett miljömål av detta, vilket de också tidigare hotat med.
Om det nu blir förseningar med bygget genom Solna på grund av överklaganden och annat, borde det ändå inte vara möjligt att starta trafik Alvik - Sundbyberg tidigare än 2013? Arbetena med tunneln, broar och viadukter verkar vara långt framskridna. Spår är lagda på många sträckor och vissa stolpar har kommit upp. En vändmöjlighet borde i vilket fall som helst byggas i Sundbyberg. Om det är planerat att bygga en sådan vet jag inte, men det vore rimligt.A32 skrev: Om nu SL bestämmer sig för att bara köra till Sundbyberg eller Solna C 2013 innan man kan köra hela sträckan till Solna Station så skulle det vara intressant att veta var man har vändmöjlighet utmed banan, någon som har sett en spårplan med växlar etc?
/a32
Knappast. Vi har inte vagnar så det räcker och första leverans av vagntyp A35 sker inte förrän i början av 2013. Möjligen skulle man, åtminstone i teorin, kunna tänka sig att starta trafiken på nordostgrenen medan trafiken ligger nere på befintlig bana under de ombyggnader som planeras där (vändspår mm.). Installationen av nytt signalsystem från GE komplicerar dock situationen (bl.a. installation av ny ombordutrustning)Anders Hanquist skrev:Om det nu blir förseningar med bygget genom Solna på grund av överklaganden och annat, borde det ändå inte vara möjligt att starta trafik Alvik - Sundbyberg tidigare än 2013? Arbetena med tunneln, broar och viadukter verkar vara långt framskridna. Spår är lagda på många sträckor och vissa stolpar har kommit upp. En vändmöjlighet borde i vilket fall som helst byggas i Sundbyberg. Om det är planerat att bygga en sådan vet jag inte, men det vore rimligt.A32 skrev: Om nu SL bestämmer sig för att bara köra till Sundbyberg eller Solna C 2013 innan man kan köra hela sträckan till Solna Station så skulle det vara intressant att veta var man har vändmöjlighet utmed banan, någon som har sett en spårplan med växlar etc?
/a32
Aha, det är där (vagnbrist) skon klämmer. När jag kollar byggarbetets fortskridande undrar jag ibland varför det ska dröja till hösten 2013 innan man ska börja köra. Men, skulle inte "holländarna", som väl ännu inte satts i trafik, räcka till?MWE skrev: Knappast. Vi har inte vagnar så det räcker och första leverans av vagntyp A35 sker inte förrän i början av 2013.
De får väl inte ATC, utan ska gå till Nockeby?Anders Hanquist skrev:Aha, det är där (vagnbrist) skon klämmer. När jag kollar byggarbetets fortskridande undrar jag ibland varför det ska dröja till hösten 2013 innan man ska börja köra. Men, skulle inte "holländarna", som väl ännu inte satts i trafik, räcka till?MWE skrev: Knappast. Vi har inte vagnar så det räcker och första leverans av vagntyp A35 sker inte förrän i början av 2013.
Frågan är egentligen meninglös att ställa, eftersom man inte vet på vilket sätt SL vill sköta trafikeringen (man kan naturligtvis räkna på "nuvarande turtäthet" och det har gjorts i andra trådar, men det blir på sin höjd en räkneövning - som jag överlåter till andra).Anders Hanquist skrev:Det stämmer. Men det innebär ju i vilket fall ett vagntillskott efter som alla "ursprungliga" Stockholmsvagnar då kan gå på Tvärbanan. Hur många ytterligare turer behöver vara ute för att trafikera Sickla Udde-Sundbyberg jämfört med Sickla Udde-Alvik med nuvarande turtäthet?