Sida 14 av 14

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 23 augusti 2017 19:12
av Albert
Odd skrev:Vad föranleder återköpet?
Det var en överenskommelse mellan HST och Bombardier att Bombardier håller vagnar i löpande ordning. Men det lyckades inte.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 23 augusti 2017 19:40
av leifd
Två vagnar lär vara i Mannheim för utvärdering. Troligen säljs alla till RNV, som ju har massor av vagnar av denna typ, men med annat utseende.
Kan Bombardier sälja dessa med bara en blygsam vinst (över 33 miljoner euro), så har de säkert gjort en bra affär. RNV som kan vagntypen bra, får bra vagnar till billig peng.
Man kan ju undra varför inte finnarna klarar det som tyskarna klarar.
Men troligen har man fastnat i juridiska spetsdundigheter, som gör allt väldigt svårt.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 23 augusti 2017 20:33
av Nils Carl Aspenberg
M32, SL95 og Variobahn Helsingfors har det til felles at de er dårlige vogner som ikke passer godt til den trafikken de er satt til. Alle tre vogntypene kommer trolig til å få et kort liv i sine respektive sporveier. Helsingfors har fremforhandlet en vedlikeholdsavtale som går ut i år, og verken sporveien eller Bombardier har særlig interesse av å forlenge avtalen. Da kjøper Bombardier vognene tilbake selv om vognene ikke ble levert av Bombardier. Oslo har fått en avtale med Ansaldo om et forbedringsprogram hvor alle vognene blir opparbeidet. Men også SL95 vil forsvinne om få år. 87 nye vogner skal bestilles og vil komme i trafikk fra 2020. Så får vi se hvordan det går med M32. Kanskje blir M28 like gamle som de siste Ängbyvognene som vel gikk i 70 år.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 23 augusti 2017 21:05
av Odd
Vem vet, Göteborg kanske korgar om M28/M29 och bygger lätt-tunnelvagnar av dem, för trafik på några av förortsbanorna :-D Det finns ju karosserifirmor som säkerligen skulle fixa det galant. Och återvinning är ju i ropet nu.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: fredag 25 augusti 2017 11:52
av gbd
Odd skrev:Vem vet, Göteborg kanske korgar om M28/M29 och bygger lätt-tunnelvagnar av dem, för trafik på några av förortsbanorna :-D Det finns ju karosserifirmor som säkerligen skulle fixa det galant. Och återvinning är ju i ropet nu.
Man kanske kan saga att vagnarna går tur-och-retur? :D

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 13 december 2017 15:02
av indigirka
Spårvagnsförarna slutar att sälja biljetter från och med 1.2.2018. Målet är att få spårvagnarna att hålla sin tidtabell bättre. Som ersättning kommer det bl.a. att bli möjligt att köpa biljetter för kollektivtrafiken i parkeringsautomater.

https://www.hel.fi/uutiset/fi/hkl/lipun ... elmikuussa

Variotram-vagnarna tas ur bruk i Helsingfors stegvis under år 2018. Helsingfors stads trafikverk (HST) och Bombardier har kommit överens om att försöka sälja Variotram-vagnarna till någon annan europeisk stad, vars spårvägsnät skulle vara bättre lämpad för dem.

https://www.sttinfo.fi/tiedote?publishe ... d=65105165

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 13 december 2017 15:22
av TKO
Att Helsingfors är en tvåspråkig kommun (om än med en finsk majoritet) märks inte alltid...

/TKO

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 01 februari 2022 14:20
av Enceladus
Helsingfors: Planeringen av bansträckan Centrumslingan är klar

I huvudstadsregionen är det närtågen som har den unika statusen. Snart kan närtågen dra ifrån ytterligare. 8)