Sida 13 av 17
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: söndag 08 maj 2016 10:46
av dr Cassandra Nojdh
Lägesrapport om förlängningen, en gråregnig dag alldeles i slutet av april. Denna gång börjar vi, originellt nog, vid Båtbyggargatan och går upp mot Sickla:
Vid vändspåret efter hpl. Sickla Udde har en mängd rostig sträckmetall dumpats. Även gångbyggorna är klädda med sträckmetall, oklart varför.
Den sk. raketrampen, även tidigare avbildad i olika byggnadsskeden. Påldäcket är gjutet och fyllnadsmassor pålagda.
Det gjuts mer för passagen över väg 260/Sicklavägen upp mot Uddvägen.
Området mellan väg 260 och Uddvägen omdanas nu fullständigt, men något hållplats blir det inte just här.
Underlaget för spårbyggnaden upp längs Uddvägen varierar som synes en del.
I kröken vid Uddvägens slut, upp mot tråget längs Värmdövägen, har formsättningen bara börjat
men längre upp gjuts det för fullt på trågets bottenplatta.
Upp emot Sickla Industriväg är plattan redan färdig och formsättningen för stödmurarna pågår

Spårporten/betongtunneln under Sickla Industriväg är delvis färdiggjuten. Förmodligen avser man att provisoriskt dra den gång- och cykelväg som för tillfället återstår av Sickla Industriväg över den färdiggjutna tunneldelen,
så att den kvarvarande vägbanken kan schaktas undan. Det är tydligen Mackes gräv som ska göra jobbet
PÅ själva stationsområdet vid Sickla syns ännu inte så mycket mer, jämfört med tidigare. Rimligen bör en hel del jobb göras när trafiken på SB stängs av i sommar.
Madame Chartins vision av den kommande stationsområdet.
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: måndag 09 maj 2016 16:47
av Joakim W
Tack för att du delar med dig! Riktigt spännande och intressant för en som sällan sätter sin fot utanför sitt lilla Södertälje...

Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: tisdag 10 maj 2016 1:02
av daniel_s
dr Cassandra Nojdh skrev:
Vid vändspåret efter hpl. Sickla Udde har en mängd rostig sträckmetall dumpats. Även gångbyggorna är klädda med sträckmetall, oklart varför.
Det ska föreställa ett extra halkskydd. Egentligen är det inte något vidare eftersom man både halkar och skär upp händerna på den. Jämför med ett rivjärn hemma i köket, det är gjort med ungefär samma metod och gurkan glider bra över hålen åt ena hållet, men åt det andra...

Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: fredag 13 maj 2016 23:07
av JohanB
Anklagar du mig att vara Tea party? Tycker du själv att set är rimligt att spårvägsutbyggnaden i Sthlm är 4 gånger dyrare än i Norrköping.
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: lördag 14 maj 2016 1:25
av 643
daniel_s skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:
Vid vändspåret efter hpl. Sickla Udde har en mängd rostig sträckmetall dumpats. Även gångbyggorna är klädda med sträckmetall, oklart varför.
Det ska föreställa ett extra halkskydd. Egentligen är det inte något vidare eftersom man både halkar och skär upp händerna på den. Jämför med ett rivjärn hemma i köket, det är gjort med ungefär samma metod och gurkan glider bra över hålen åt ena hållet, men åt det andra...

"Rivjärn hemma i köket" kan fattas på åtminstone två olika sätt...

Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: lördag 14 maj 2016 16:10
av Hechtwagen
JohanB skrev:
Anklagar du mig att vara Tea party? Tycker du själv att set är rimligt att spårvägsutbyggnaden i Sthlm är 4 gånger dyrare än i Norrköping.
Det är rimligt att det är fyra gånger dyrare i stockholm eftersom sträckningen som byggs tar sig fram genom något mer svårforcerad terräng än östgötaslätten! Är det rimligt att en begagnad bil i norrköping kostar 500.000 kr medans en begagnad bil kostar 5000 kr i stockholm?
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: lördag 14 maj 2016 20:11
av Lars_L
Hechtwagen skrev:JohanB skrev:
Anklagar du mig att vara Tea party? Tycker du själv att set är rimligt att spårvägsutbyggnaden i Sthlm är 4 gånger dyrare än i Norrköping.
Det är rimligt att det är fyra gånger dyrare i stockholm eftersom sträckningen som byggs tar sig fram genom något mer svårforcerad terräng än östgötaslätten! Är det rimligt att en begagnad bil i norrköping kostar 500.000 kr medans en begagnad bil kostar 5000 kr i stockholm?
Nu är det väl bara att titta i aktuell tråd, så inser man lätt att det inte är något som går att jämföra med det man byggt i Norrköping. Därav inte sagt att man skulle kunnat få ner priset - eftersom man ändå byggt med en högre kvalitetsnivå och krav än i Norrköping. Men en sådan här utbyggnad går ju inte riktigt som sagt att jämföra - särskilt som man ofta glömmer att inte ens spårvägsbron över motorvägen brukar ingå i den uppgivna kostnaden för utbyggnaden i Norrköping.
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: söndag 15 maj 2016 8:27
av twr
Lars_L skrev:
Nu är det väl bara att titta i aktuell tråd, så inser man lätt att det inte är något som går att jämföra med det man byggt i Norrköping. Därav inte sagt att man skulle kunnat få ner priset - eftersom man ändå byggt med en högre kvalitetsnivå och krav än i Norrköping. Men en sådan här utbyggnad går ju inte riktigt som sagt att jämföra - särskilt som man ofta glömmer att inte ens spårvägsbron över motorvägen brukar ingå i den uppgivna kostnaden för utbyggnaden i Norrköping.
Om jag minns rätt brukar det uppges att utbyggnaden i Norrköping kostade 220 miljoner, med ytterligare 40 miljoner för bron över motorvägen. Inga fordons- eller depåkostnader ingår i summan.
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: söndag 15 maj 2016 9:08
av NerdBoy
643 skrev:daniel_s skrev:Det ska föreställa ett extra halkskydd. Egentligen är det inte något vidare eftersom man både halkar och skär upp händerna på den. Jämför med ett rivjärn hemma i köket, det är gjort med ungefär samma metod och gurkan glider bra över hålen åt ena hållet, men åt det andra...

"Rivjärn hemma i köket" kan fattas på åtminstone två olika sätt...

Principen är densamma, se till att stryka medhårs så går det bra.

Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: söndag 15 maj 2016 10:27
av Lars_L
twr skrev:Lars_L skrev:
Nu är det väl bara att titta i aktuell tråd, så inser man lätt att det inte är något som går att jämföra med det man byggt i Norrköping. Därav inte sagt att man skulle kunnat få ner priset - eftersom man ändå byggt med en högre kvalitetsnivå och krav än i Norrköping. Men en sådan här utbyggnad går ju inte riktigt som sagt att jämföra - särskilt som man ofta glömmer att inte ens spårvägsbron över motorvägen brukar ingå i den uppgivna kostnaden för utbyggnaden i Norrköping.
Om jag minns rätt brukar det uppges att utbyggnaden i Norrköping kostade 220 miljoner, med ytterligare 40 miljoner för bron över motorvägen. Inga fordons- eller depåkostnader ingår i summan.
Det är nog snarare inklusive. Men det är när man talat om att det kostade 35 miljoner per km i Norrköping som man inte räknat med bron. Därtill stod ju bara spårvägsprojektet för direkta kostnader - det andra arbetet brukar inte räknas in - i det här fallet var det ju kommunen som stod för båda delarna och då lades bara direkt ledningsomläggningar till exploateringen (som exempel)
Men att man kunde bygga så billigt var ju, som en av utredningarna (Spårfaktorn på spåren från VTI) fastslog
Det förutsättningar som gällde för utbyggnaden i Norrköping måste i sig beskrivas som förhållandevis gynnsamma. Existerande markreservat och andra möjligheter medförde att kostnaderna för spåranläggningen kunde begränsas till närmast unikt låga nivåer.
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: söndag 15 maj 2016 11:20
av twr
Lars_L skrev:
Men att man kunde bygga så billigt var ju, som en av utredningarna (Spårfaktorn på spåren från VTI) fastslog
Det förutsättningar som gällde för utbyggnaden i Norrköping måste i sig beskrivas som förhållandevis gynnsamma. Existerande markreservat och andra möjligheter medförde att kostnaderna för spåranläggningen kunde begränsas till närmast unikt låga nivåer.
Naturligtvis är det så. Man kan inte förvänta sig att det ska vara så billigt någon annanstans, om inte förhållandena är lika gynnsamma.
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: torsdag 28 juli 2016 22:55
av gek
Några bilder från den 17 juli:

Den avstängda Sickla Industriväg vid Sickla bro
Om man tittar åt väster:
Åt andra hållet ser man det framtida området för spårvägens slutstation. Sickla köpkvarter och gångbron över järnvägen och Värmdöleden syns i bakgrunden.

Saltsjöbanans hållplats Sickla till vänster. Där höll man på att bygga ny plattform och hänga upp ny kontaktledning
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: fredag 29 juli 2016 8:43
av daniel_s
gek skrev:Några bilder från den 17 juli:
Tack gek!
Ett märkligt fenomen som uppkommit senaste tiden är att när jag tittar på bilderna i mobilen (Safari för iOS 9.3.3), så blir dina stående bilder liggande i 90 graders vinkel mot hur det egentligen var tänkt att de skulle vara orienterade. De liggande bilderna visas däremot som de ska. Någon som kan förklara detta?
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: fredag 29 juli 2016 9:50
av NerdBoy
daniel_s skrev:Tack gek!
Ett märkligt fenomen som uppkommit senaste tiden är att när jag tittar på bilderna i mobilen (Safari för iOS 9.3.3), så blir dina stående bilder liggande i 90 graders vinkel mot hur det egentligen var tänkt att de skulle vara orienterade. De liggande bilderna visas däremot som de ska. Någon som kan förklara detta?
De stående bilderna är sparade som liggande och innehåller metadata som säger att de ska roteras vid visning. En del webbläsare förstår inte det direktivet.
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: fredag 29 juli 2016 10:17
av dr Cassandra Nojdh
Just precis, gek har ju tyvärr inte roterat bilderna i höjdformat, vilket kan få denna följd (laddar man ned bilderna till något internminne och tittar på dem därifrån ser man detta). Därför skulle jag vilja uppmana alla som publicerar bilder att inte bara redigera dem storleksanpassat (max. 800 p.) utan även rotera dem fysiskt - i förekommande fall - före publicering.
PS. Geks inlägg är publicerat in duplo, vilket väl antagligen är ett olycksfall i arbetet. Tacksam om dubbletten tas bort.
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: fredag 29 juli 2016 12:19
av minimum traction
twr skrev:Lars_L skrev:
Men att man kunde bygga så billigt var ju, som en av utredningarna (Spårfaktorn på spåren från VTI) fastslog
Det förutsättningar som gällde för utbyggnaden i Norrköping måste i sig beskrivas som förhållandevis gynnsamma. Existerande markreservat och andra möjligheter medförde att kostnaderna för spåranläggningen kunde begränsas till närmast unikt låga nivåer.
Naturligtvis är det så. Man kan inte förvänta sig att det ska vara så billigt någon annanstans, om inte förhållandena är lika gynnsamma.
Vilket å andra sidan kunde tjäna till påminnelse om att planera in kollektivtrafikreservat på marken och hålla dem fria även på längre sikt än vad man själv ser.
Kanske en naiv idé i en högexploateringstid som den här, men samtidigt är det just då de kan visa sig nyttigast.
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: fredag 29 juli 2016 20:59
av gek
dr Cassandra Nojdh skrev:Just precis, gek har ju tyvärr inte roterat bilderna i höjdformat, vilket kan få denna följd (laddar man ned bilderna till något internminne och tittar på dem därifrån ser man detta). Därför skulle jag vilja uppmana alla som publicerar bilder att inte bara redigera dem storleksanpassat (max. 800 p.) utan även rotera dem fysiskt - i förekommande fall - före publicering..
Uppenbarligen är problemet att Microsofts bildhanterare efter att jag uppgraderade till Windows 10 inte som tidigare faktiskt ändrar bildens orientering, utan bara lägger till EXIF-informationen att bilden skall roteras 90 grader. Något som enstaka webbläsare uppenbarligen inte klarar av. Jag har dessvärre/dessbättre själv ingen sådan webbläddrare och kan därför inte studera effekten. Nu har jag dock roterat bilderna med ett annat bildredigeringsprogram och att döma av EXIF-data borde bilderna nu kunna visas korrekt i alla browsers.
dr Cassandra Nojdh skrev:PS. Geks inlägg är publicerat in duplo, vilket väl antagligen är ett olycksfall i arbetet. Tacksam om dubbletten tas bort.
Kommunikationen med forumet var extremt trög, och antagligen hade inlägget - utan att det framgick - faktiskt blivit uppladdat när jag avbröt och gjorde ett nytt försök
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: lördag 30 juli 2016 12:40
av gek
Ytterligare några bilder från i går kväll.

Nuvarande slutstation i bakgrunden
Från ungefär samma plats men i riktning mot köpkvarteret

En av de ofta omtalade studentbarackerna syns i bakgrunden
Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: lördag 17 september 2016 23:13
av gek
Några bilder från korsningen med Sicklavägen tidigare i kväll:

Nuvarande slutstation Sickla udde ligger till höger i bakgrunden. Man har byggt en liten bit gatuspår, i själva vägkorsningen, ungefär mitt i bilden ovan.
Sett på närmare håll:

Dessvärre inte enkelt att fotografera om man vill hålla sig på för gångtrafikanter avsett område
Från andra hållet:

Re: Med spårvagn till Sickla
Postat: söndag 18 september 2016 9:27
av daniel_s
Tack för bilderna gek!
gek skrev: Man har byggt en liten bit gatuspår, i själva vägkorsningen, ungefär mitt i bilden ovan.
Sett på närmare håll:
Det är nog snarare vignolspår med Strail-element i korsningen.