Det är ju alltid svårt för någon som bara ser papper och inte jobbar praktiskt...M_M skrev:Intressant!
Bakgrundsskärmen till tvåskensignalen verkar "hemgjord" i form av att man verkar ha kapat en "tresken-bakgrundssignal". Det tar säkert tre minuter för den med tillgång till plåtsax och rätt popnittång eller motsvarande att åstadkomma en såndär modifiering.
Margretebergshallen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Margretebergshallen
Tänk jobbet att få arbetet att uppfylla ISO 9000 

Fast plåtsax vore dumt att använda, eftersom de bakgrundsskärmarna inte är gjorda plåt. Både skärm och signalhus är i plastM_M skrev:Intressant!
Bakgrundsskärmen till tvåskensignalen verkar "hemgjord" i form av att man verkar ha kapat en "tresken-bakgrundssignal". Det tar säkert tre minuter för den med tillgång till plåtsax och rätt popnittång eller motsvarande att åstadkomma en såndär modifiering.
/T
Med reservation för tyckfel.
De nya signalernas utseende och funktion regleras i särskilda trafikorder i väntan på inarbetning i TRI.Harald skrev:Det är en signalbild som finns i Stockholm men den finns inte i Göteborgs TRI. Det är dessutom en dålig signalbild enligt min mening. Man ska inte ha signalbilder med rött som betyder att man får passera signalen. Om man vill ha en signalbild som betyder att man får passera signalen men att det kan finnas hinder, så kan man använda samma signalbild som i Rantorgshallen, så att man får konsekvens i signaleriet.
*klipp*
Här sitter det gröna skenet överst. Det är ju normalt för huvudsignaler i Sverige, men Göteborg har hittills haft det röda skenet överst och det är så det är avbildat i TRI.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Det hade väl varit bättre att använda sig av de signalbilder som redan finns i TRI, i stället för att öka på den redan för stora floran av signalbilder.Daniel R skrev:De nya signalernas utseende och funktion regleras i särskilda trafikorder i väntan på inarbetning i TRI.Harald skrev:Det är en signalbild som finns i Stockholm men den finns inte i Göteborgs TRI. Det är dessutom en dålig signalbild enligt min mening. Man ska inte ha signalbilder med rött som betyder att man får passera signalen. Om man vill ha en signalbild som betyder att man får passera signalen men att det kan finnas hinder, så kan man använda samma signalbild som i Rantorgshallen, så att man får konsekvens i signaleriet.
*klipp*
Här sitter det gröna skenet överst. Det är ju normalt för huvudsignaler i Sverige, men Göteborg har hittills haft det röda skenet överst och det är så det är avbildat i TRI.
Åtminstone vissa plasttyper går alldeles förträffligt att klippa med plåtsax. (I princip alla plaster som går att "bearbeta" med någon form av vasst verktyg utan risk att det blir en lång okontrollerad spricka om man gör fel).2763 skrev:Fast plåtsax vore dumt att använda, eftersom de bakgrundsskärmarna inte är gjorda plåt. Både skärm och signalhus är i plastM_M skrev:Intressant!

Senaste nytt om SLX är att den ska öppna på Fredag..men de tror jag först på när jag ser det! 

Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Rätta mig om jag har fel, även solen har sina fläckar!
Nej, spåret hinner nog inte bli klart för nu skall hallen enligt plan öppnas på kvällen i morgon 17/1. Från fredag skall hallen användas i full utsträckning för in- och utkörning enligt ett meddelande till oss förare.
Det verkar vara allvar den här gången. För nu är starten av hallen tidigarelagd. (Planen var 20/1 först).
Det verkar vara allvar den här gången. För nu är starten av hallen tidigarelagd. (Planen var 20/1 först).
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Hinner de eller inte bli klart?olasand skrev:Nej, spåret hinner nog inte bli klart för nu skall hallen enligt plan öppnas på kvällen i morgon 17/1. Från fredag skall hallen användas i full utsträckning för in- och utkörning enligt ett meddelande till oss förare.
Spårvagnsförare i Göteborg samt aktiv i Spårvägssällskapet Ringlinien som trafikpersonal.
Ola syftar nog på min kommentar tidigare att spåren på östra sidan skulle hinna bli klara. Det hinner de inte om hallen ska öppnas i morgon. Blir det alltså tidtabellsenlig inkörning till hallen i morgon? Vilken blir första vagnen in i så fall? Skulle det kunna vara linje 13 17.50 från Wieselgrensplatsen?
Vad jag kan se ska en femma från Hisingen vara på SLX vid 17.55, men den informationen är från den plan som fanns då det var tänkt att öppna SLX i december...Harald skrev:Ola syftar nog på min kommentar tidigare att spåren på östra sidan skulle hinna bli klara. Det hinner de inte om hallen ska öppnas i morgon. Blir det alltså tidtabellsenlig inkörning till hallen i morgon? Vilken blir första vagnen in i så fall? Skulle det kunna vara linje 13 17.50 från Wieselgrensplatsen?
Jo om den nu ska vara klar för trafik på Fredag så måste förmodligen det vara inkörning även på Torsdag, men enligt trafikmeddelande/order så öppnas ju den på Fredag..undrar hur man löser de då 

- Kent Lindahl
Hej!
För att förtydliga och bekräfta så har Jesper rätt, det är en linje 5 från Hisingen som skall komma in 17.55 som blir först in när det som nu är fråga om full drift av hallen med 15 omlopp. För att inte skapa en massa onödiga tomkörningar är det ju mest praktiskt att öppna vid inkörning. Signalerna är ännu inte inkopplade så det blir manuell signalering ett tag.
För att förtydliga och bekräfta så har Jesper rätt, det är en linje 5 från Hisingen som skall komma in 17.55 som blir först in när det som nu är fråga om full drift av hallen med 15 omlopp. För att inte skapa en massa onödiga tomkörningar är det ju mest praktiskt att öppna vid inkörning. Signalerna är ännu inte inkopplade så det blir manuell signalering ett tag.
Passerade förbi SLX vid ca 22.30 och kunde konstatera att det nu stod ett antal M28/M29 tåg och tyckte att jag skymtade någon M31 inne i hallen.
Egentligen är röd-gul (stopp, därefter kör varsamt) en bra signalbild, och felsäker. Om det gula skenet försvinner så sker inget värre än att det blir stopp. Om det röda försvinner så betyder enbart gult ingenting. Röd-gult innebär dessutom att växlar i tågvägen är i kontroll.Harald skrev:Enligt uppgift ska man ha signalbilden röd+gul inne på området. Det är en signalbild som finns i Stockholm men den finns inte i Göteborgs TRI. Det är dessutom en dålig signalbild enligt min mening. Man ska inte ha signalbilder med rött som betyder att man får passera signalen.
Det är egentligen märkligare med grön-gul (kör utan att stanna, men något finns i vägen), som vid en första anblick kan verka smart (kör- med en tvist) men undrar om den är så bra egentligen. Men den är praktisk och löser vissa problem.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Där röd lampa är med i en signalbild tycker jag att det alltid är stopp, det går inte att förväxla.
Idag funkar det så att släckt signal(trasig lampa osv.) betyder stopp.
Som Harald säger, det är bra om man redan använder tidigare signalbilder som finns i TRI istället för att skapa fler.
Min egen åsikt är att man tar bort gröna pilar i huvudsignalerna och gör en generell signalbild som visar var föraren lagt för väg. T.e.x 2 gröna fast sken(påhittad) vänster.
Kan vara dags att städa i TRI?
Idag funkar det så att släckt signal(trasig lampa osv.) betyder stopp.
Som Harald säger, det är bra om man redan använder tidigare signalbilder som finns i TRI istället för att skapa fler.
Min egen åsikt är att man tar bort gröna pilar i huvudsignalerna och gör en generell signalbild som visar var föraren lagt för väg. T.e.x 2 gröna fast sken(påhittad) vänster.
Kan vara dags att städa i TRI?

Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Finns redan i TRI fast tvärtom, en grön vänster och två gröna höger.Fredrik E skrev:Min egen åsikt är att man tar bort gröna pilar i huvudsignalerna och gör en generell signalbild som visar var föraren lagt för väg. T.e.x 2 gröna fast sken(påhittad) vänster
Ahh, ok. Är 1.5 år sedan jag gjorde TRI. Snart dags för en ny sittning.Harald skrev:Finns redan i TRI fast tvärtom, en grön vänster och två gröna höger.Fredrik E skrev:Min egen åsikt är att man tar bort gröna pilar i huvudsignalerna och gör en generell signalbild som visar var föraren lagt för väg. T.e.x 2 gröna fast sken(påhittad) vänster
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Här helgas vilodagen
På söndagar är det ingen utsättning från Slottsskogshallen, så då har man chansen att fotografera vagnar där i dagsljus. På vardagar står de där bara när det är mörkt så här års.

På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här. Dock är vagnarna som synes bromsade och de står nog inte i ett sådant läge att vagnen drar i väg om man skulle råka ställa städhinken på fartpedalen.

På utdragsspåret i söder står två pedalvagnssätt och kontaktledningsstolpen får även spela rollen som stoppbock.
Utöver dessa elva pedalvagnssätt stod fyra M31 på spår 3 och 4 varav två inomhus.

På spår 1 står fem pedalvagnssätt och på spår 2 fyra stycken. För att hålla värmen är de påslagna. Förr hade man något som kallades garageringsvärme och kunde vara på även om vagnen i övrigt inte var påslagen, men den verkar inte användas här. Dock är vagnarna som synes bromsade och de står nog inte i ett sådant läge att vagnen drar i väg om man skulle råka ställa städhinken på fartpedalen.

På utdragsspåret i söder står två pedalvagnssätt och kontaktledningsstolpen får även spela rollen som stoppbock.
Utöver dessa elva pedalvagnssätt stod fyra M31 på spår 3 och 4 varav två inomhus.
Re: Här helgas vilodagen
Förvånansvärt många m31, vad jag hört skall endast 2st m31 gå in och resten pedaler. Inga m32 däremot eller vagnar med större fel får köras in, så får man ett vagnbyte till en M32 som ska in på SLX måste man göra vagnbyte innan för att få en m31.