Karolinska

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd

Re: Karolinska

Inlägg av Odd »

Per Lind skrev:För att få ned kostnaden bör man väl ansluta Karolinska-banan till Tvärbanan i Solna så man slipper en extra vagnhall.
Var har Odd tänkt sig den anslutningen?
-Per
Det lilla jag har tänkt på just detta är att det borde dela vagnhall med blivande spårvägslinje 4, var man nu tänker sig förlägga denna vagnhall. Men om det är så att det blir en Karolinska-utbyggnad utan linje 4 så får man väl hitta nåt ställe där man kan förlägga en liten vagnhall.

Personligen tycker jag att man innan det är för sent skall lägga rabarber på området i undervåningen till det bygge man planerar så att man kan få en bautavagnhall som skulle räcka för alla linjeutbyggnader i Stockholm för lång tid framöver. Med en sådan framförhållning så skulle den kunna börja utnyttjas i mindre skala redan från början.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
C30

Inlägg av C30 »

Odd skrev:
Per Lind skrev:För att få ned kostnaden bör man väl ansluta Karolinska-banan till Tvärbanan i Solna så man slipper en extra vagnhall.
-Per
Det lilla jag har tänkt på just detta är att det borde dela vagnhall med blivande spårvägslinje 4, var man nu tänker sig förlägga denna vagnhall. Men om det är så att det blir en Karolinska-utbyggnad utan linje 4 så får man väl hitta nåt ställe där man kan förlägga en liten vagnhall.

Personligen tycker jag att man innan det är för sent skall lägga rabarber på området i undervåningen till det bygge man planerar så att man kan få en bautavagnhall som skulle räcka för alla linjeutbyggnader i Stockholm för lång tid framöver. Med en sådan framförhållning så skulle den kunna börja utnyttjas i mindre skala redan från början.
Just nu planerar man iaf för en vagnhall för bilar, ett av Stockholms största garage med flera tusen platser för att vara exakt.

Mer interessant i sammanhanget är att Värtabanans tunnel under området ska vara trespårig med undantag för kanske 50 meter i den östra änden, där blir det enkelspår. Det känns synnerligen idiotiskt, eftersom läget annars är perfekt för en förlängning av Tvärbanan till Norra Djurgårdsstaden. Det finns nog med utrymme för en station eller två i tunneln.

Trafikverkets karta över områdets "källarplan" finns här, garaget ska alltså ligga söder om spårtunneln.
C30

Inlägg av C30 »

När man ändå talar om tvärbana längs Värtabanan, hur svårt tillståndsmässigt skulle det vara att bredda nuvarande järnväg till dubbelspår?

(Man borde kanske skapa en separat tråd, men en förlängd tvärspårväg skulle ju också betjäna Hagastaden.)
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:
spårsnoken skrev:Vid Odenplan kommer man inte bara att ha tunnelbaneresenärer som vill åka mot Karolinska utan också pendeltågsresenärer. I debatten verkar man ha glömt bort de senare. För dessa är det rimligtvis hugget som stucket om man byter till T-bana eller spårväg Odenplan-Karolinska. Jag tror rentav kanske att en del skulle föredra att resa ovan jord Odenplan-Karolinska även om det tar någon minut längre
Pendeltågresenärer och regionaltågresenärer på Mälarbanan kan också i fullt utbyggt spårvägfall byta i Sundbyberg. Hur står sig den restiden (speciellt för regionaltågresenärer som inte når Odenplan utan får Stockholm C som nästa station)?

Hur skulle restiden se ut för Solna Stn - Karolinska v.s. Odenplan - Karolinska se ut om man bygger spårtriangel vid Solna C?
Det skulle ta längre tid än om man utnyttjade det gamla stambanereservatet öster om Hagalund/Blåkulla. Stråket är fortfarande intakt förutom ett koloniområde söder om Råsundavägen. Någon nämnde tidigare att Nya Karolinska inte skulle vara ett sjukhus för "vanliga" åkommor hos länets befolkning. Det stämmer inte. Även det nya sjukhuset skall ta emot de som bor i Norr- och delar av Västerort. Så att ha direkta förbindelser från Sundbyberg C (P+T), Solna Centrum och Solna Station (enligt förslaget ovan) innebär att de resande slipper åka in i stan och trängas med alla andra där.
twr skrev:
Claes Thure Moberg skrev: Sedan är det väl en annan sak att även denna fråga riskerar att bli så infekterad att oavsett vad man kommer fram till (tbana eller spårvagn eller något annat) så kommer "den förlorande sidan" att protestera och överklaga ärendet så långt det är praktiskt möjligt. Vilket gör att det kanske tar 10 extra år efter beslut innan "spaden sätts i jorden" på riktigt.
Om det slutar med "ingenting", klarar man då att försörja området med bussar? Det lär bli ganska många linjer, med hög turtäthet, som behövs.
Får den nya Solnabron kollektivtrafikkörfält? När byggs den?
Om beslut tas om att bygga spårväg mellan innerstaden och Solna så är det det beslutet som kan prövas i rättsliga instanser. Beslutet kan falla om det anses vara sämre än 0-alternativet ellerbryter mot någon miljöregel. En domstol kan inte ändra beslutet om spårväg till att bli tunnelbana. Blir förslaget underkänt så går det tillbaka till politikerna som då får arbeta om förslaget efter de skäl som angetts för avslaget.

Solnabron får kollektivkörfält vare sig det blir för buss eller spårväg. Just nu byggs en provisorisk bro vid sidan av, så fort trafiken är omledd till denna så påbörjas byggandet av nya bron.
Odd skrev:
-Per
Hördudu, det där är mitt förslag från början. :evil:

På ett seminarium jag var på i höstas med SL-folk så sade man att det inte gick att bygga över vägtunnlarna pga risker med farligt godstransporter på lastbilar i vägtunneln. När jag frågade om varför man då kunde ha bilgarage i det utrymmet blev man svarslösa. Så det bör vara möjligt att lägga en långsträckt depå över vägtunnlar och under bebyggelsen. Dessutom får man då en fin direktanslutning till järnvägen för transporter till och från depån och övriga spårvägsnätet.

Annars har SL utrett att till en början använda sig av överkapaciteten i Mårtendalsdepån. Innan Tvärbanans Järvagren byggs kommer det finnas plats för fler vagnar. Ett problem man angett är att det inte blir optimalt då man planerat för 40-45-metersvagnar för Karolinska-spårvägen och depån anpassad för 30-metersvagnar.
C30 skrev:När man ändå talar om tvärbana längs Värtabanan, hur svårt tillståndsmässigt skulle det vara att bredda nuvarande järnväg till dubbelspår?
Ett dubbelspår skulle inkräkta på Nationalstadsparken så en breddning av spårområdet är nog uteslutet. Jag har sett att man istället funderat på en tunnel under - och en station under det nybyggda forskningshusen söder om spåret, man kanske då kan få till en bytespunkt med Roslagsbanan där.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

Christer J skrev:Annars har SL utrett att till en början använda sig av överkapaciteten i Mårtendalsdepån.
Mårtendalsdepån? Nu har jag missat något igen... Fredriksdalsdepån ska väl bara bli för buss, och en spåranslutning vore väl lite trixig även om avståndet till banan är väldigt kort fågelvägen.

Vad menas?
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

micke b skrev:
Christer J skrev:Annars har SL utrett att till en början använda sig av överkapaciteten i Mårtendalsdepån.
Mårtendalsdepån? Nu har jag missat något igen... Fredriksdalsdepån ska väl bara bli för buss, och en spåranslutning vore väl lite trixig även om avståndet till banan är väldigt kort fågelvägen.
Vad menas?
Ulvsundadepån (vid Johannesfredsvägen) menas förståss och inte Mårtendalsdepån (eller är den tänkt att heta Fredriksdalsdepån?). Jag tänkte fel där. Visserligen har väl Mårtendalsdepån varit på tal som ett av alternativen för en vagnhall för innerstadsspårvagnar (med tillfart över Skansbron), men nej den ligger dessutom för långt bort från Karolinska-spårvägens Solnaanslutning.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Användarens profilbild
Per Lind

Re: Karolinska Mårtendalsdepån?

Inlägg av Per Lind »

Mårtendalsdepån - var är den tänkt att byggas?
Mårtendalsgatan ligger vid Fryshuset nära Tvärbanan. Är det något som finns eller som planeras att byggas?

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
twr

Re: Karolinska Mårtendalsdepån?

Inlägg av twr »

Per Lind skrev:Mårtendalsdepån - var är den tänkt att byggas?
Mårtendalsgatan ligger vid Fryshuset nära Tvärbanan. Är det något som finns eller som planeras att byggas?

-Per
Fredriksdalsdepån är en bussdepå som ska byggas ungefär på den här ytan:
http://kartor.eniro.se/m/9nJ60
Ovanpå depån ska det byggas bostäder.
http://www.hammarbysjostad.info/storage ... 7746848937
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

(Ursäkta att jag upprepar mig)

Förslagen här i tråden att bygga en spårvägsring har väl ungefär gemensamt att totala mängden spår som behöver byggas är jämförbart med att bygga en linje från St. Eriksplan-Odenplan-området till Tvärbanan i Solna. Det torde ge mer "bang for the bucks". Sen torde en spårvägskonvertering av linje 4 Odenplan-Radiohuset vara ett rätt självklart nästa steg, iaf i min drömvärld. Trafikera denna sträcka som t.ex. Sundbyberg station - Frihamnen eller Sundbyberg Station - Djurgården.

En bonusfråga på detta är om A35-vagnarna kommer vara identiska för Tvärbanan och Spårväg City eller om de kommer ha olika utrustning för något mer än "Tvärbanans ATC ja/nej"?
Skriv svar