2763 skrev:M_M skrev:
Varför går han loss på de anställda när det trots allt är politikerna som fattar beslut och har ansvaret för val av vagntyp?
Var i den texten hugger Ulf på de anställda, jag känner mig trött vid detta genomläsande och får inte riktigt med mig vad du syftar på.
Jag var nog otydlig. Jag tänker på Jörn Engström, och med anställda avser jag alltså alla involverade som inte är politiskt valda. (d.v.s. inte den ibland förekommande uppdelningen på "chef och anställda" trots att en chef också är anställd i de flesta driftsformer).
2763 skrev:M_M skrev:
Oavsett hur ruttet beslut det må ha varit att köpa de första 40 vagnarna så torde det väl finnas rätt många idag verksamma som ansvarar för beslutet att utlösa optionen om att köpa fler vagnar?
Det är kanske läge att hota Ansaldo med PR-floppen att Göteborgs stad avsiktligt kör en M32 rätt ner i älven med klaffen öppen på Göta Älvbron (med reservation för att jag inte vet om klaffen är tvådelad så att det inte går) den dag nya bron tas i drift.
Det är inte särskilt konstruktivt att skrota bron på det sättet och en sådan trotjänare förtjänar verkligen ett bättre slut - även om broa är rejält sliten så har den gjort sitt jobb sedan 1939.
En total urspårningsfråga är vilka skador som skulle uppstå på en bro av den typen om man kör något fordon utför en öppnad klaff? (Åter igen reservation för att jag inte är säker på om det är två "halvklaffar" eller en stor klaff - om det är "halvklaffar" så kan man såklart inte köra ett fordon över kanten utan att först montera bort en klaff).
2763 skrev:Det skulle antagligen inte heller skapa någon uppståndelse eller skada Ansaldo mer än vad man redan själv gjort. Göteborg har varit synnerligen konstruktiva i frågan genom Ansaldo User Group där man samlar andra missnöjda ansaldoköpare ett par gånger om året.
Antagligen sant. Vad är det med "dagens människor" och "dagens samhälle" och dess överdrivna fokus på att agera "moget" egentligen?
2763 skrev:M_M skrev:Jag antar att spårvagnsbranschen är såpass stor att varje detalj från varje ort inte sipprar fram till varje potentiell köpare, men samtidigt liten nog att varje potentiell inköpare lär få höra talas om och undersöka en sånhär händelse om den skulle iscensättas.
Jag tror att hela världen är medvetna om vilken kvalitet det är på Ansaldos produkter. Det är ju inte bara spårvagnar de misslyckas med.
Får de några beställningar alls nu för tiden, och i så fall av vem och varför?
2763 skrev:M_M skrev:För övrigt så undrar jag om sign. "Lennart Duell, vice ordförande GS" har en anatomi och andra egenskaper som skiljer sig markant från snittbefolkningen? Han skriver "Som passagerare upplever jag vagnarna som ganska trevliga".
Jag håller med Duell. Det är i grund och botten en vädligt trevlig vagn. Öppen och ljus, hyggligt bekväm.
Jag håller delvis med dig men inte med Duell, helt enkelt för att du uttrycker hur vagnen är i grund och botten medan han uttrycker hur man (underförstått idag?) upplever vagntypen som passagerare. Om jag ska ge honom rätt i sitt uttalande så blir jag tvungen att jämföra med t.ex. att åka buss snarare än att jämföra med andra spårfordon.
Jag kanske är orättvis på grund av att jag luras av att alla sittplatser på M32 är utformade så att de ser ut att vara "normala" platser (förutom någon enstaka plats vid bagage/rullstolplatser) medan på t.ex. M31 syns det tydligt vilka sittplatser som håller "standardklass" och vilka som är av enklare utförande. Förväntningen blir alltså en fullgod sittplats även på "knasplatser" på M32, medan förväntningen är lägre på "knasplatser" på M31. (Med "knasplatser" avser jag t.ex. sittplatsen precis bakom dörr 3 på M32 där man bör ha amputerat höger ben för att sitta bekvämt, eller t.ex. de fällbara sittplatserna på M31 eller för den delen "autistplatsen" på M31 längst bak i första vagndelen (namnet är mitt påhitt eftersom platsen möjliggör att man kan sitta inne i sin egen bubbla utan direkt kontakt med andra resenärer, ganska skönt ibland efter en stressig dag)). Det kan också vara så att jag undermedvetet räknar bort "dåliga" platser i äldre vagntyper eftersom jag redan känner till var de finns, men räknar med dåliga platser hos M32 eftersom det tagit viss tid att lära sig vilka platser man helst bör undvika.
Givetvis tycker jag inte att M32 är så dålig att jag väntar till nästa tur för att åka en annan vagn, mina "sågningar" hoppas jag kan tolkas som konstruktiv kritik även om risken är stor att eventuella omändringar av sittplatser o.s.v. inte blir aktuellt förrän vid revision om många år, om det ens sker då.
2763 skrev:M_M skrev:Många men inte alla sittplatser i M32 är sämre än framförallt höggolvdelarna i M31. De bakvända sittplatserna kan kanske anses vara acceptabla, men man har fortfarande inte gjort något åt den snedställda stången som är som gjord för att slå i armbågen. Däremot är det i mitt tycke oförlåtligt att de 3-mitt-emot-3-grupperna som är vridna 90 grader sitter så nära varandra att det är svårt att få plats med allas fötter samtidigt som andra passagerare försöker gå i mittgången. Där kunde man gott kostat på ett trappsteg (åtminstone upp till sittplatserna, kanske inte i mittgången) och monterat sittplatserna närmare fönstren. Det finns dessutom en hel del platser där man t.ex. helst bör ha amputerat höger ben eller liknande för att sitta bra. Om dörrmekanismen sitter där man helst skulle vilja ha höger knä så får väl beslutsfattarna bita i det sura äpplet och låta det paret sittplatser sticka ut en decimeter närmare mot mittgången, som fallet är på låggolvdelen i M31.
Det låga golvet kräver sina tribut. Man kan inte ha nötter i en kaka som skall serveras till nötallergiker, men gott är det!
Men man accepterar trappsteg upp till (några av) de rättvända och de "bakvända" sittplatserna som finns i samband med drivhjulen. Då kunde man kanske accepterat det även på 90-gradersplatserna? jag tänker alltså att man ungefär sätter sittplatsen på den "burk" som finns bakom ryggstöden, och har nuvarande sittplatser som någon slags fotsteg. Skulle det bli för högt steg upp till det fotsteget då, och skulle man inte kunna övervinna viss skillnad med golvramper?
2763 skrev:M_M skrev:
Även med förbättrad fjädring så verkar M32 ha sämre gångegenskaper än höggolvdelarna på M31 och även åtminstone M28. (M29 har vad jag förstått annan fjädring än M28 och ger ett sämre intryck än M28 vilket märks t.ex. på gatuspår fyllt med grus/skräp och i växelpartier). På egen banvall i högre hastigheter verkar även de bästa M32 ha sämre gångegenskap än de mest slitna äldre vagnarna.
En tvåaxlig vagn, som M32 är, får större spårkrafter och därmed känns banan mer i vagnen. Det är bara så.
Sant. Frågan är varför man valt en tvåaxlig konstruktion över huvud taget? Är det för att man visserligen får plats med axlarna men inte med rörelsen som en boggi skulle kräva? Hade det inte gått att ta till en såndär "knaskonstruktion" med en boggi under varje vagndel (som t.ex. KT4D eller vad nu 70-tals-Tatravagnen för DDR heter, som är en tvådelad vagn med led på mitten och en boggi under varje vagndel om jag inte minns fel). Med en sån konstruktion hade man kunnat tillåta viss mindre boggirörelse men låtit leden ta hand om de stora svängarna. (Jag erkänner dock att jag tycker att hela den konstruktionsprincipen är lite märklig och förstår inte riktigt vad som avgör hur rörelser fördelas över boggier och leden, i princip borde en sån vagn kunna köra med leden något böjd åt ena hållet och boggierna vridna motsatt när den kör rakt fram på rakspår, så det lär väl ingå nån slags fjädring och stötdämpare. Utan att veta så gissar jag på hård fjärding och lösa stötdämpare på boggiernas vridning, medan hårda stötdämpare och lös fjädring på leden).
2763 skrev:Framförallt M28 börjar bli rejält gistna och i behov av "byte av fler detaljer än det som är direkt trasigt". M29 tycker jag fortfarande är relativt fräscha och kanske något av det bästa som rullar just nu vad avser banans påverkan av komforten.
Smaksak, det kanske går på ett ut mellan M28 och M29 för övrigt, men det jag reagerar på är när vagnarna kör över ett växelparti eller t.ex. rejäla grus/skräpsamlingar i spåret (t.ex. ibland spåren genom rondellen strax norr om Lilla Bommen om jag inte minns fel), då får jag en känsla av att fjädringen inte riktigt klarar att hantera vibrationerna utan att hela vagnen kommer i nån slags självsvängning.
2763 skrev:M_M skrev:eldriven värme så kan man fråga sig varför spårfordon inte har golvvärme?
För att golvvärme bränner fast smuts i golvet och är inneffektivare på att värma kupéluften antar jag.
Aha, bra poäng!
Det blir kanske inte bra eller framförallt för dyrt om man skulle försöka sig på luftburen golvvärme (för att säkerställa att man inte får lokala punkter som är extra varma).
Jag antar att luftcirkulation o.s.v. också är en kompromiss eftersom klimatanläggningen också ska fungera för att ge kyla på sommaren. En anläggning bara avsedd för värme och friskluft kan nog ge rätt problematisk kondensering om man lägger på kyla...