Nya tvärbanan tar fart

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn

Re: Nya tvärbanan tar fart

Inlägg av Kantorn »

Torbjörn skrev:Flänsost går att äta om man är lagt åt det hållet, men nu var vi långt utanför tråden igen.... :mrgreen:
Men den här urspårningen var roligare. Dock: Back to business! Är det någon som har nya bilder? Eller är bygget snöavstannat? (Jag skulle troligen fotograferat en massa om jag bott kvar i Mariehäll, men det är 23 år sedan (huga vad tiden går) som jag flyttade från därifrån.)
Professionell tyckare
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Och folk åker med tunnelbanan, inte tunnelbanetåget, eller kallar gatsten för kullersten, tror att flänsost går att äta och att blåa bussar går fortare.
Det är bara att leva med att det är språkbrukarna som avgör vad som är språkligt rätt. Svårt att acceptera när det fikonspråk som man vill skall vara rådande inte fortsätter att vara det, om det egentligen någonsin har varit det.

/T
Med reservation för tyckfel.
lirdo

Inlägg av lirdo »

Hur kommer fördelningen se ut ungefär mellan egen banvall/gatuspårväg för sträckningen Alvik-Solna?
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

lirdo skrev:Hur kommer fördelningen se ut ungefär mellan egen banvall/gatuspårväg för sträckningen Alvik-Solna?
En del svar finns nog i Solna kommuns Detaljplan för Tvärbana Norr och i SLs Tvärbanan till Solna.
jkl

Inlägg av jkl »

Hur fortskrider arbetena i förhållande till planen?
http://www2.sl.se/upload/tvarbanan_utby ... 202010.pdf

Tror ni att tidplanen för öppning av sträckningen till Solna c sommaren 2013 håller? Skulle inte kännas överraskande om även den planen revideras snart och det bara blir sträckningen till Sundbyberg som öppnas i en första etapp 2013.
Användarens profilbild
Tara

Inlägg av Tara »

Igår passerade jag vid den provisoriska bron vid Tranebergtunnelns "startgrop" på Margretelundsvägen, vilket jag inte gjort på ca 4½ månad. Det såg ut som betongtunneln i "startgropen" nu fått både väggar och tak...?

Bild

Och åt andra hållet såg det ut som att bron över Ulvsundet hade kommit på plats. Hur gick det till när brospannen placerades ut? Finns det bilder från den operationen?

Bild
Användarens profilbild
Hans Wibacke

Inlägg av Hans Wibacke »

Tara skrev:[...] Och åt andra hållet såg det ut som att bron över Ulvsundet hade kommit på plats. Hur gick det till när brospannen placerades ut? Finns det bilder från den operationen?
SL har en liten timelapse-film som kanske tillgodoser ditt önskemål.

Filmen hör hemma på: Tvärbanans utbyggnad / Solnagrenen / Informationsmaterial / Filmer och animationer. Missa inte den spännande filmen om trädflytten...
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Jag har tyvärr noterat att man verkar göra om samma misstag i Sumpan som man gjorde i Gröndal, dvs placerar kontaktledningsstolparna i mitten på gator som även trafikeras av biltrafik. Vi vet ju att detta inte är särskilt lyckat varken ur trafiksäkerhetsperspektiv eller estetiskt. Vet någon om hur processen kring detta gått till?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Några bilder från i lördags 25 Dec, lite från kommande depåområdet, Bron över Ulvsundet samt hpl Norra Ulvsunda...

Bild
Depåområdet i vinterskrud

Bild
Bron

Bild
Hpl Norra Ulvsunda under snön, Observera hindertavlan på söderspåret.

Bild
Plattformen mot Alvik

Bild
Plattformen mot Solna

Bild
Spåren är nu lagda "ner" mot spårporten under Norrbyvägen över krönet från Norra Ulvsunda.

/a32 :wink:
På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Bara så ni vet: detta är den tråd som jag tycker är intressantast. Och då pga bilderna - inte skämten.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
bark
Kontakt:

Inlägg av bark »

Med risk för att fråga något som redan är besvarat: Ligger allt arbete nere på grund av vintern just nu? Eller sprängs tunneln nu?
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Tack kantorn, jag hoppas det går att hålla tråden vid liv fram till invigningen sommaren 2013 :lol:

Jag ska låta det vara osagt om sprängningar under jul o nyårshelgerna för jag har inte varit nere vid Tranebergssidan av bron på senaste tiden.
Kanske någon här på forumet har den där telefontjänsten om förvarning inför sprängning och vet mer :?:
Men jag kan säga att de flesta verkar vara bortresta på Ulvsundasidan där byggjobbarnas husvagnar står.
Kan tänka mig att allt drar igång igen i mitten av januari.

Ska väl ta mig en promenad genom sumpan och solna för att se om något händer där framöver.

Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

A32 skrev: Jag ska låta det vara osagt om sprängningar under jul o nyårshelgerna för jag har inte varit nere vid Tranebergssidan av bron på senaste tiden.
Finns väl ett gyllene tillfälle att lägga av en riktigt bra salva mitt i natten utan att störa någon typ i morgon.....

Skämt å sido, trådar på byggen är alltid intressanta. Kör hårt!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Tara

Inlägg av Tara »

Hans Wibacke skrev:
Tara skrev:[...] Och åt andra hållet såg det ut som att bron över Ulvsundet hade kommit på plats. Hur gick det till när brospannen placerades ut? Finns det bilder från den operationen?
SL har en liten timelapse-film som kanske tillgodoser ditt önskemål.

Filmen hör hemma på: Tvärbanans utbyggnad / Solnagrenen / Informationsmaterial / Filmer och animationer. Missa inte den spännande filmen om trädflytten...
Tack för länkning och tipsen om filmerna! Det var fascinerande få se bron skjutas ut över vattnet som vore den bara någon slags spång. Men trots att jag tittat på filmen om broutskjutningen flera gånger kunde jag inte se HUR de egentligen bar sig åt...? Det framgick däremot ganska tydligt i fråga om trädflyttningen. :wink:
Användarens profilbild
Tara

Inlägg av Tara »

Björn Ehnberg skrev:Några bildintryck från 22/7 2010:

(---)

Bild
Mycket att schakta för spårporten under Norrbyvägen

(---)
Bild
En bild tagen 4 januari 2011 visande samma ställe. Det såg lite kyligt ut där nere... men å andra sidan säkerligen mygg- och flugfritt.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

Liten uppdatering av bygget... från i dag 26/1.

Bild
Kontaktledningsstolpar finns uppsatta sedan en tid tillbaks mellan Johannesfreds hpl och spårportsbygget Norrbyvägen samt efter bygget förbi Norra Ulvsunda hpl

Bild
Markarbeten pågår på Svetsarvägen i Solna samt upp mot Ankdammsrondellen där pinnar satts upp.

Bild
Tvärbanan kommer upp från vänster och skär genom där ledbussen är nu och går sedan norr om Frösundaleden.

Bild
Bilden tagen med Ica Maxi bakom ryggen upp mot Ankdammsrondellen.

Bild
Här kommer hpl Solna Business park ligga.

Bild
Västra brofästet under byggnad för bron över järnvägen i Sundbyberg, bron blir tydligen
en färdigbyggd variant som lyfts på plats på ett par dagar.

Bild
Läge för hpl Sundbybergs Centrum på Landsvägen.

Bild
Hit men inte längre.. spåren ligger från Bällsta brohållet mot Centrum på Landsvägen

Bild
Nu börjar det likna något.. bron över Bällstaån från Karlsbodavägen mot Sundbybergs Centrum

Sedan jobbas det på med markarbeten så gott det går med tjälen i marken...men det händer grejer iaf.

Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Tack
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Fantastiskt! Du gör ett bra jobb imho!
Professionell tyckare
BSB101

Inlägg av BSB101 »

A32 skrev: Sedan jobbas det på med markarbeten så gott det går med tjälen i marken...men det händer grejer iaf.

Denna vinter är nog snön större problem än tjälen i Stockholmsområdet.
Användarens profilbild
A32

Inlägg av A32 »

A32 skrev:Liten uppdatering av bygget... från i dag 26/1.

Bild
Kontaktledningsstolpar finns uppsatta sedan en tid tillbaks mellan Johannesfreds hpl och spårportsbygget Norrbyvägen samt efter bygget förbi Norra Ulvsunda hpl

Bild
Markarbeten pågår på Svetsarvägen i Solna samt upp mot Ankdammsrondellen där pinnar satts upp.

Bild
Tvärbanan kommer upp från vänster och skär genom där ledbussen är nu och går sedan norr om Frösundaleden.

Bild
Bilden tagen med Ica Maxi bakom ryggen upp mot Ankdammsrondellen.

Bild
Här kommer hpl Solna Business park ligga.

Bild
Västra brofästet under byggnad för bron över järnvägen i Sundbyberg, bron blir tydligen
en färdigbyggd variant som lyfts på plats på ett par dagar.

Bild
Läge för hpl Sundbybergs Centrum på Landsvägen.

Bild
Hit men inte längre.. spåren ligger från Bällsta brohållet mot Centrum på Landsvägen

Bild
Nu börjar det likna något.. bron över Bällstaån från Karlsbodavägen mot Sundbybergs Centrum

Sedan jobbas det på med markarbeten så gott det går med tjälen i marken...men det händer grejer iaf.

Glömde ju nämna hur det går i Alviksänden av bygget... Sen ett par veckor tillbaks jobbar man i tunneln med att lägga nya kabelrännor och förbereda inför förlängningen.
Vid Veolias personalutrymmen under biljetthallen har det byggts om för teknikrum till tvärbanan.
Kan nämna att när man vänder ett tåg i tunneln så hörs det när dom borrar i den arbetstunneln mot Alvik från Traneberg så dom är nog nära nu.

Några bilder följer också.

Bild
Den 19/1 2011

Bild
Den 27/1 2011

Bild

Skriv svar