Sida 13 av 14

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: fredag 16 december 2016 12:07
av Piirka
Piirka skrev:Ringlinjerna splittras
Några justeringar har man gjort gällande splittringen av ringlinjerna 2/3 och 7A/7B i vintertidtabellen nästa år.

Tvåan (förlängs från Djurgården till Västra Böle) och vid hållpl. Kyllikkiporten byter turen över till den nya sjuan (via Östra Böle – Senatstorget och vidare till Västra terminalen på Busholmen) + vv linjebyte. Tvåans ändhållplats flyttas till Östra Böle då byggandet av den nya stationen i Böle är färdigt.

Byggandet av nya spår på Grejusgatan hinner inte bli färdigt till tidtabellsskiftet nästa höst. Därför flyttas den nya treans ändhållplats temporärt från Djurgården till Tölöhallen. När spåren på Grejusgatan tas ibruk senare på hösten 2017, flyttas treans ändhållplats från Tölöhallen till Granvägen i Mejlans. Den nya sjuan förlängs i ett senare skede från Böle via Grejusgatan till en ny slinga vid Rosina Heikels park i Mejlans. Slingan kommer att byggas runt den tidigare trådbussändhållplatsen "Stockholmsgatan" (linjerna 14/14A).

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: fredag 16 december 2016 14:02
av TKO
Finns det någon beskrivning (på ärans och hjältarnas språk) över det nya linjenätet?
Jag tittade snabbt på HRT:s nätplats men hittade inget tillämpligt...

/TKO

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 18 december 2016 11:37
av Piirka
Tyvärr delger HRT alltför ofta info bara på ett ugriskt språk. Kollar senare relevanta rapporter och kommer med en överblick från dessa.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 18 december 2016 13:20
av TKO
Tackar för omtanken!
/TKO

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 18 december 2016 22:00
av daniel_s
Piirka skrev:Tyvärr delger HRT alltför ofta info bara på ett ugriskt språk.
Du menar väl finsk-ugriskt? Ugriska språk uppfattar jag som den delmängd av de finsk-ugriska språken som finskan inte tillhör (även om man kan tycka att det borde vara tvärtom).

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 29 januari 2017 22:38
av Piirka
daniel_s skrev:Du menar väl finsk-ugriskt? Ugriska språk uppfattar jag som den delmängd av de finsk-ugriska språken som finskan inte tillhör (även om man kan tycka att det borde vara tvärtom).
För övriga nordbor är finskan tillräckligt "ugrisk" :wink: rappakalja. För många finnar å andra sidan är svenskan rappakalja. Man vill slopa tvångsinlärningen av det andra inhemska språket till förmån för andra, viktigare språk.

Nåväl, Helsingfors spårvägsnät förlängdes något i fredags (den 27 januari). Linjernas 6T och 9 ändhållplats flyttades några hundra meter söderut på Busholmen, till den nya Tallinnbåtsterminalen. Själva terminalbyggnaden hann inte bli färdig till dagebs trafikstart med den nya båten Megastar.

I övermorgon skall stadsplaneringsnämnden mangla den nya stadsplanen för Ärtholmen samt spårvägsutbyggnaden dit. Fas 1 omfattar nya spår från Sandvikstorget mot Munksholmen via Sandvikskajen och Docksgatan. Trafikstart hösten 2018 då ändhållplatsen för linje 6 flyttas från Sandviken till Munksholmen. Fas 2 omfattar en förlängning från Munksholmen till Ärtholmen år 2023. Man undersökte även ett bussalternativ, men resultatet viasr att busstrafiken är dyrare än spårvägstrafik!

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 30 januari 2017 6:26
av Stefan Widén
Piirka skrev:
daniel_s skrev:Du menar väl finsk-ugriskt? Ugriska språk uppfattar jag som den delmängd av de finsk-ugriska språken som finskan inte tillhör (även om man kan tycka att det borde vara tvärtom).
För övriga nordbor är finskan tillräckligt "ugrisk" :wink: rappakalja. För många finnar å andra sidan är svenskan rappakalja. Man vill slopa tvångsinlärningen av det andra inhemska språket till förmån för andra, viktigare språk.

Nåväl, Helsingfors spårvägsnät förlängdes något i fredags (den 27 januari). Linjernas 6T och 9 ändhållplats flyttades några hundra meter söderut på Busholmen, till den nya Tallinnbåtsterminalen. Själva terminalbyggnaden hann inte bli färdig till dagebs trafikstart med den nya båten Megastar.

I övermorgon skall stadsplaneringsnämnden mangla den nya stadsplanen för Ärtholmen samt spårvägsutbyggnaden dit. Fas 1 omfattar nya spår från Sandvikstorget mot Munksholmen via Sandvikskajen och Docksgatan. Trafikstart hösten 2018 då ändhållplatsen för linje 6 flyttas från Sandviken till Munksholmen. Fas 2 omfattar en förlängning från Munksholmen till Ärtholmen år 2023. Man undersökte även ett bussalternativ, men resultatet viasr att busstrafiken är dyrare än spårvägstrafik!
De beräkningarna om bus/spårvagn vore trevligt om de gick att få ta del av, i alla fall något sammandrag. :D

Stefan

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 30 januari 2017 9:18
av dr Cassandra Nojdh
Piirka skrev:
daniel_s skrev:Du menar väl finsk-ugriskt? Ugriska språk uppfattar jag som den delmängd av de finsk-ugriska språken som finskan inte tillhör (även om man kan tycka att det borde vara tvärtom).
För övriga nordbor är finskan tillräckligt "ugrisk" :wink: rappakalja. För många finnar å andra sidan är svenskan rappakalja. Man vill slopa tvångsinlärningen av det andra inhemska språket till förmån för andra, viktigare språk.
Nej, just det - ett land, ett folk, ett språk, en fü...nävisstnä. Eller som jag såg på en kommentar på Youtube, med en inspelning av Finlands Nationalhymn, framförd med Runebergs svenska originaltext: "Terrible, our national anthem raped by a foreign language". Bäst vore väl om vi alla talade engelska, och så kunde vi hylla Donald Trump som vår store ledare.

Jag var f.ö. på Drottningholms slott igår, för första gången, och såg de groteska monumentalmålningarna över allt krigiskt elände som Sverige ställt till med - där man tvingat ut svenska (och finska) bönder i fält. Så "ärans och hjältarnas" språk ger jag inte mycket för - heller.

I övrigt har Daniel dessvärre rätt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Finsk-ugriska_spr%C3%A5k

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 15 augusti 2017 18:43
av Hans Wibacke
TKO skrev:Finns det någon beskrivning (på ärans och hjältarnas språk) över det nya linjenätet?
Jag tittade snabbt på HRT:s nätplats men hittade inget tillämpligt...

/TKO
Du har kanske redan hittat informationen, men det finns nu hursomhelst information på svenska om de förändringar som trädde i kraft 14 augusti. Inga cirkellinjer, nya nummer, nya färger...med andra ord en massa spännande saker att glädjas eller förfasas över. :D

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 15 augusti 2017 21:33
av TKO
Tackar!
Inga 'cirkellinjer' men är det inte genomgående trafik vid Olympiaterminalen (linje 2-3) och vid Magistratstorget (linje 2-7)?
Om så är fallet är det ett långt omlopp på linjerna 2-3-7!

/TKO

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 15 augusti 2017 22:01
av Hans Wibacke
TKO skrev:Tackar!
Inga 'cirkellinjer' men är det inte genomgående trafik vid Olympiaterminalen (linje 2-3) och vid Magistratstorget (linje 2-7)?
Om så är fallet är det ett långt omlopp på linjerna 2-3-7!

/TKO
I kommande månadsskifte ska jag undersöka saken på plats.

Den främsta förbättringen torde hursomhelst vara att en och samma linje - linje 1 - nu stannar vid de tre viktigaste platserna i Helsingfors: hållplats Docksgatan (Kaffa Roastery), hållplats Sampogatan (Cafetoria Roastery) och hållplats Vallgårds bibliotek (Helsingfors Kafferosteri)...but your mileage may vary, så att säga. :D

PS Jag hoppas att Piirka fortsätter skriva i denna tråd om allt spännande som händer i Hesa.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 16 augusti 2017 2:31
av Väinö
TKO skrev: Inga 'cirkellinjer' men är det inte genomgående trafik vid Olympiaterminalen (linje 2-3) och vid Magistratstorget (linje 2-7)?
Om så är fallet är det ett långt omlopp på linjerna 2-3-7!
Ja, så är det. Restiden för hela kombinationen 3-2-7 (eller omvänt) blir över två timmar :D . Här följer en detaljerad sammanfattning av de ändringar som trädde i kraft på måndag:

Nya spår:
- Medelhavsgatan (på Busholmen): linje 9 går nu till Utterhällen (dit 8:an sedan tidigare kör). Stenläggning på hållplatser och övrig gatuarbete återstår, dessutom använder 8 och 9 tillsvidare samma spår i vändslingan, eftersom ingen plattform har ännu byggts vid det andra spåret.
- Grejusgatan (mellan Nordenskiöldsgatan och Mannerheimvägen): nya växlar lades till under sommaren från båda håll men själva gatan saknar fortfarande spår. Arbeten pågår och sträckan ska öppnas för trafik under hösten (oktober?) och då ska linje 3 fortsätta till vändslingan vid Granvägen. Tills dess har den sin ändhållplats vid Tölö hall.

”Nygamla spår”:
- Arkadiagatan återfår spårvagnstrafik mellan Mannerheimvägen och Fredriksgatan (linjerna 1 och 2), sist gick dåvarande 3B/T där i 2009.
- Dessutom vänder det för första gången en ordinarie linje från Skepparegatan till Fabriksgatan västerut (vid Eira), medans det i samma korsning inte längre går vagnar rakt längs Fabriksgatan (tidigare 1A).

Spår som inte längre används (i reguljär linjetrafik):
- Sturegatan (tidigare linje 1)
- Fredriksgatan mellan Urho Kekkonens gata och Arkadiagatan (tidigare linje 2)

Ändringar per linje:
- Linje 1: helt ny rutt mellan Eira och Kottby (via Bulevarden, Glaspalatset, Tölö, Helsingegatan och Sörnäs), 1A uteblir. Trafikerar i fortsättningen även på lördagar och söndagar!
- Linje 2: får omlagt körväg i centrum: från Alexandersgatan via Mannerheimvägen och Arkadiagatan mot Tölö (inte via Järnvägsstationen/Kampen), i norr till Västra Böle.
- Linje 3: ringen är bruten i norr, vänder alltså vid Tölö hall/Granvägen (blir inte längre 2:a i Djurgården)
- Linje 7: ringlinjen 7A/B ändras till en ”vanlig” linje från Västra Böle över Böle station, Sörnäs, Kronohagen, Järnvägsstationen (dvs. via Mikaelsgatan) och Kampen till Västra terminalen.
- Linje 9: ny ändhållplats på Busholmen.
- Linjerna 4, 5, 6 (och 6T), 8 och 10 följer samma rutter som tidigare.

Det är som sagt samma vagn som kör hela vägen från Tölö hall (som linje 3) till Olympiaterminalen (går över till linje 2), Västra Böle (går över till linje 7) och slutligen Västra terminalen. Den långa rutten verkar kompenseras med en ganska rejäl väntan på avgångstiden vid Magistratstorget, vilket nog inte är helt optimalt för den som vill åka genom Böle med kombinationen 2–7. Detta är dock provisoriskt: när byggarbeten vid Böle station blir färdiga (2019?) och det byggts en ny vändslinga vid Mejlans sjukhus, ska linje 2 vända genom att köra runt Östra Böle och linje 7 i den nya slingan i Mejlans…

Dessutom byter linjerna 8 och 9 i Utterhällen vagnar vissa tider av dygnet, precis som (redan tidigare) linjerna 6 och 8 i Arabia.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 16 augusti 2017 9:09
av TKO
Tack för denna utomordentliga redogörelse!
Hur förhåller sej det nya nätet till det gamla - mätt i t ex trafikerad linjelängd, antal utsatta vagnar i maxtrafik, vagnkilometer per dag eller något annat intressant jämförelsetal?

Det var ett tag sen jag åkte runt hela spårvägsnätet i H-fors, det är visst dags igen...

vänligen
Thomas K Ohlsson

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 16 augusti 2017 9:30
av TKO
Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:Tackar!
Inga 'cirkellinjer' men är det inte genomgående trafik vid Olympiaterminalen (linje 2-3) och vid Magistratstorget (linje 2-7)?
Om så är fallet är det ett långt omlopp på linjerna 2-3-7!

/TKO
I kommande månadsskifte ska jag undersöka saken på plats.

Den främsta förbättringen torde hursomhelst vara att en och samma linje - linje 1 - nu stannar vid de tre viktigaste platserna i Helsingfors: hållplats Docksgatan (Kaffa Roastery), hållplats Sampogatan (Cafetoria Roastery) och hållplats Vallgårds bibliotek (Helsingfors Kafferosteri)...but your mileage may vary, så att säga. :D

PS Jag hoppas att Piirka fortsätter skriva i denna tråd om allt spännande som händer i Hesa.
Ja, jag har nog andra preferenser när det gäller "de (tre) viktigaste platserna i Helsingfors". Min topp-trelista omfattar (nog) Artek (numera på Centralgatan), Kapellet (på Södra Esplanaden) och Akademen (på Norra) och mellan dessa är det ju gångavstånd. Straxt utanför listan har jag nog Havis Amanda och Savoy - även dessa lätt åtkomliga till fots!

ursäkta urspårningen!
Thomas K Ohlsson

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 16 augusti 2017 11:03
av Väinö
TKO skrev:Hur förhåller sej det nya nätet till det gamla - mätt i t ex trafikerad linjelängd, antal utsatta vagnar i maxtrafik, vagnkilometer per dag eller något annat intressant jämförelsetal?
Några kilometertal vågar jag inte uttala mig för. Men det maximala antalet vagnar har ökat med ett, från förra vinterns 94 till 95. Så där syns ingen uppenbar besparning, även om vagnar säkert används för en effektivare traffikering (bl.a. tack vare synkroniserade turintervaller på linjernas gemensamma sträckningar). På linjerna 2-3-7 går det åt hela 29 vagnar, men där kan man säkert framöver spara några vagnar genom att ta bort en del av den luft som verkar finnas i tidtabellen: under en "provåkning" måndagkväll stod vagnen t.ex. 14 minuter i Västra Böle och över en kvart vid Västra terminalen... På Finska spårvägssälskapets sida (här) kan man se en företeckning över vilka turer som går på vilka linjer och vilken tid av dygnet.

En annan intressant nyhet är skyltningen av ingående vagnar. Där används nu linjenummer+H och den sista hållplatsen längs linjens ordinarie rutt. Bl.a. har jag observerat vagnar med skyltning "3H Idrottshuset" och "7H Sörnäs (M)". Dessa linjeversioner kan man även hitta i HRT:s Reittiopas (t.ex. 7H)!

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 17 augusti 2017 10:58
av Ulrik Berggren
Väinö skrev:
TKO skrev: Inga 'cirkellinjer' men är det inte genomgående trafik vid Olympiaterminalen (linje 2-3) och vid Magistratstorget (linje 2-7)?
Om så är fallet är det ett långt omlopp på linjerna 2-3-7!
Ja, så är det. Restiden för hela kombinationen 3-2-7 (eller omvänt) blir över två timmar :D . Här följer en detaljerad sammanfattning av de ändringar som trädde i kraft på måndag:

Nya spår:
- Medelhavsgatan (på Busholmen): linje 9 går nu till Utterhällen (dit 8:an sedan tidigare kör). Stenläggning på hållplatser och övrig gatuarbete återstår, dessutom använder 8 och 9 tillsvidare samma spår i vändslingan, eftersom ingen plattform har ännu byggts vid det andra spåret.
- Grejusgatan (mellan Nordenskiöldsgatan och Mannerheimvägen): nya växlar lades till under sommaren från båda håll men själva gatan saknar fortfarande spår. Arbeten pågår och sträckan ska öppnas för trafik under hösten (oktober?) och då ska linje 3 fortsätta till vändslingan vid Granvägen. Tills dess har den sin ändhållplats vid Tölö hall.

”Nygamla spår”:
- Arkadiagatan återfår spårvagnstrafik mellan Mannerheimvägen och Fredriksgatan (linjerna 1 och 2), sist gick dåvarande 3B/T där i 2009.
- Dessutom vänder det för första gången en ordinarie linje från Skepparegatan till Fabriksgatan västerut (vid Eira), medans det i samma korsning inte längre går vagnar rakt längs Fabriksgatan (tidigare 1A).

Spår som inte längre används (i reguljär linjetrafik):
- Sturegatan (tidigare linje 1)
- Fredriksgatan mellan Urho Kekkonens gata och Arkadiagatan (tidigare linje 2)

Ändringar per linje:
- Linje 1: helt ny rutt mellan Eira och Kottby (via Bulevarden, Glaspalatset, Tölö, Helsingegatan och Sörnäs), 1A uteblir. Trafikerar i fortsättningen även på lördagar och söndagar!
- Linje 2: får omlagt körväg i centrum: från Alexandersgatan via Mannerheimvägen och Arkadiagatan mot Tölö (inte via Järnvägsstationen/Kampen), i norr till Västra Böle.
- Linje 3: ringen är bruten i norr, vänder alltså vid Tölö hall/Granvägen (blir inte längre 2:a i Djurgården)
- Linje 7: ringlinjen 7A/B ändras till en ”vanlig” linje från Västra Böle över Böle station, Sörnäs, Kronohagen, Järnvägsstationen (dvs. via Mikaelsgatan) och Kampen till Västra terminalen.
- Linje 9: ny ändhållplats på Busholmen.
- Linjerna 4, 5, 6 (och 6T), 8 och 10 följer samma rutter som tidigare.

Det är som sagt samma vagn som kör hela vägen från Tölö hall (som linje 3) till Olympiaterminalen (går över till linje 2), Västra Böle (går över till linje 7) och slutligen Västra terminalen. Den långa rutten verkar kompenseras med en ganska rejäl väntan på avgångstiden vid Magistratstorget, vilket nog inte är helt optimalt för den som vill åka genom Böle med kombinationen 2–7. Detta är dock provisoriskt: när byggarbeten vid Böle station blir färdiga (2019?) och det byggts en ny vändslinga vid Mejlans sjukhus, ska linje 2 vända genom att köra runt Östra Böle och linje 7 i den nya slingan i Mejlans…

Dessutom byter linjerna 8 och 9 i Utterhällen vagnar vissa tider av dygnet, precis som (redan tidigare) linjerna 6 och 8 i Arabia.
Intressant genomgång! Genomförs det några turtäthetsförändringar i och med detta? Vad är turtätheten på resp linje idag och efter förändringen på respektive linje i låg och högtrafik?

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 17 augusti 2017 11:15
av TKO
Snabbt och ofullständigt svar på frågan om turtäthet - eftersom jag själv kollade igenom tidtabellshäftet igår. Förmodligen och förhoppningsvis kommer senare ett utförligare svar från de mer initierade!

I korthet är det 10-minuterstrafik på de flesta spårvägslinjerna kl 6-19, linjerna 4 och 10 har tätare (c:a 7½-minuters) trafik. De flesta sträckningar trafikeras av två eller flera linjer, i det nya systemet har avgångarna koordinerats så att jämna, kortare intervall uppnås på de gemensamma sträckorna.

5:an till Skatuddens terminal trafikeras endast i anslutning till båtarnas ankomst och avgång.

/TKO

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 17 augusti 2017 21:33
av Väinö
Precis som TKO skrev gäller 10-minuterstrafik måndag till lördag dagtid för alla linjer förutom 4 och 10 (som har tätare trafik) och 5 (som är anpassad till båttrafiken från Skatudden). Så för de flesta linjer sker inga ändringar i turtäthet. Endast för linjerna 6 och 8 till Arabia innebär detta något glesare trafik i rusningstid (tidigare 8-minuterstrafik, nu 10-minuterstrafik), vilket enligt HRT ska kompenseras med större vagnar (dvs. Artic). Det ska då vara synkroniserad 5-minuterstrafik t.ex. från Arabia (6+8), på Backasgatan (1+7), på Helsingegatan (1+8), från Tölö till centrum (1+2) och från Femkanten till centrum (1+3). Hur det fungerar i praktiken har jag dock inte hunnit observera...

Störst är ändringen i turtäthet för linje 1 – som dock har nu en helt annan rutt. Gamla 1:a hade 22-minuterstrafik (!) mitt på dagen och 1A 10-minuterstrafik i rusningen. Och så gick sista vagnar ca. 18.30, ingen trafik alls lördag och söndag. För nya 1:a gäller 10-minuterstrafik och linjen trafikeras både vardagar till 20 och lördag-söndag 9-18. Gamla ettan hade bara 3 turer som var ute hela dagen, jämfört med 11 vagnar genom hela trafikeringstiden på nya etta!

Idag fick vi även uppleva det dåliga med det nya upplägget när körledningen kom ned vid korsningen av Mannerheimvägen och Brunnsgatan/Simonsgatan på eftermiddagen. Alla linjer förutom 8 går ju numera genom denna korsning, så en timmes stopp i trafiken där under rusningstrafik orsakade stora störningar för samtliga linjer...

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 23 augusti 2017 9:47
av Albert
Bombardier tar tillbaka alla 39 Variotram-vagnar och HST kommer att få 33 miljoner euro i ersättning. En av 40 vagnar är ett skrot.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 23 augusti 2017 18:30
av Odd
Vad föranleder återköpet?