Om man ska hålla nere kostanderna, så får man nog se till att tågen lämnar dubbelspåret så att det passar med de mötesstationer som finns, annars får man göra fler ombyggnader Vallentuna - Kårsta. En ny eller flyttad mötesstation kostar 50-100 miljoner.twr skrev:Du måste tänka på att tågen utgår från T-Centralen, inte från Östra station. Så det är inte säkert att mötena hamnar där de ligger nu. Mötesstationer med 7,5 minuters mellanrum, på rätt ställen, är vad som behövs.Sio skrev:Fast kanske inte så bra? Vid 4 tåg i timmen ska man möta ett tåg var 7,5:e minut. Körtiden Rö - Kårsta måste ökas från 8-9 minuter till 15 minuter för att det ska gå i hop. Eller så får man bygga fler nya mötesstationer så att körtiden mellan dem blir i rätt intervall.twr skrev: Det är betydligt billigare att bygga en mötesstation.
Edit: Ett annat alternativ vore att förlänga bangården i Rö till ett partiellt dubbelspår söderut för att ta ett flygande möte. Jag gissar att man då måste förlänga ca 2km söderut från Rö för att få i hop det.
Nya tåg till Roslagsbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Nej, om man tolkar inlägget så blir det ju väldigt märkligt.Sio skrev:Det fyra tågen som nämns är det tillkommande som krävs för Kårsta - Rimbo, dvs. den mängd fordon som i genomsnitt kommer att befinna sig norr om Kårsta.twr skrev:Det blir förstås fler än fyra tåg. Du hinner inte omloppet T-Centralen - Rimbo och tillbaka på en timme, snarare två timmar.Verspieder skrev: För Sjuhundrabygden med Rimbo och Rö blir inredningen kanske lite spartansk, ja. Inte för att 639-bussarna är några lyxbussar direkt, utan det rör sig ju om helt vanliga förortsbussar på en röd linje som inte ens är påtänkt som blå stomlinje. Å andra sidan kan de fyra Rimbotågen med maxfart 120 km/t (som det talades om tidigare) säkerligen specas med annorlunda inredning som mer än väl matchar de rätt slitna Volvobussarna på 639.
Om man ska ha en speciell inredning för tåg som går till Rimbo bör det ju gälla alla tåg som går dit, inte bara hälften.
(Det kommer inte vara så många tåg samtidigt norr om Kårsta heller. Kårsta har bara halvtimmestrafik i nuläget.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Om man ska hålla nere kostnaderna ska man inte bygga spår till Rimbo.Sio skrev:Om man ska hålla nere kostanderna, så får man nog se till att tågen lämnar dubbelspåret så att det passar med de mötesstationer som finns, annars får man göra fler ombyggnader Vallentuna - Kårsta. En ny eller flyttad mötesstation kostar 50-100 miljoner.twr skrev:Du måste tänka på att tågen utgår från T-Centralen, inte från Östra station. Så det är inte säkert att mötena hamnar där de ligger nu. Mötesstationer med 7,5 minuters mellanrum, på rätt ställen, är vad som behövs.Sio skrev: Fast kanske inte så bra? Vid 4 tåg i timmen ska man möta ett tåg var 7,5:e minut. Körtiden Rö - Kårsta måste ökas från 8-9 minuter till 15 minuter för att det ska gå i hop. Eller så får man bygga fler nya mötesstationer så att körtiden mellan dem blir i rätt intervall.
Edit: Ett annat alternativ vore att förlänga bangården i Rö till ett partiellt dubbelspår söderut för att ta ett flygande möte. Jag gissar att man då måste förlänga ca 2km söderut från Rö för att få i hop det.
Men OM man ska bygga till Rimbo handlar det både om att bygga billigt och att få nytta av investeringen. Självklart kan man då inte låta tågen stå stilla bara för att mötesstationen ligger på fel plats. Banan får byggas så att tidtabellen fungerar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Fast nu gälde det ju TF utredning från 2014, där föreslås15 minuters trafik på Kårsta/Rimbolinjen.twr skrev:Sio skrev:Nej, om man tolkar inlägget så blir det ju väldigt märkligt.twr skrev:
Det fyra tågen som nämns är det tillkommande som krävs för Kårsta - Rimbo, dvs. den mängd fordon som i genomsnitt kommer att befinna sig norr om Kårsta.
Om man ska ha en speciell inredning för tåg som går till Rimbo bör det ju gälla alla tåg som går dit, inte bara hälften.
(Det kommer inte vara så många tåg samtidigt norr om Kårsta heller. Kårsta har bara halvtimmestrafik i nuläget.)
Möten blir i Rimbo och Rö. Ett tåg (2xX15p) befinner sig i Rimbo, ett på sträckan Rimbo-Rö, ett Rö-Kårsta. Totalt sex X15p, men bara fyra tillkommande, för tåget som står i Rimbo hade stått i Kårsta om man inte byggt ut.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Okej, men hur intressant är det att diskutera ett scenario som inte längre är aktuellt? Utbyggnaden till T-Centralen är beslutad, så det är den vi bör utgå ifrån.Sio skrev:Fast nu gälde det ju TF utredning från 2014, där föreslås15 minuters trafik på Kårsta/Rimbolinjen.twr skrev: Om man ska ha en speciell inredning för tåg som går till Rimbo bör det ju gälla alla tåg som går dit, inte bara hälften.
(Det kommer inte vara så många tåg samtidigt norr om Kårsta heller. Kårsta har bara halvtimmestrafik i nuläget.)
Möten blir i Rimbo och Rö. Ett tåg (2xX15p) befinner sig i Rimbo, ett på sträckan Rimbo-Rö, ett Rö-Kårsta. Totalt sex X15p, men bara fyra tillkommande, för tåget som står i Rimbo hade stått i Kårsta om man inte byggt ut.
Hur många tåg som behöver köpas extra är en intressant fråga om vi vill veta vad investeringen kostar.
Om man vill diskutera inredning i tågen är det intressanta hur många tåg som totalt krävs för linjen T-Centralen - Rimbo. Detta antal är förstås betydligt större.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Avvikande inredning är knappast aktuellt. Om man ska ha flera varianter av X15p så krånglar det till omlopp och utsättning samt kräver fler reserver.twr skrev:Okej, men hur intressant är det att diskutera ett scenario som inte längre är aktuellt? Utbyggnaden till T-Centralen är beslutad, så det är den vi bör utgå ifrån.Sio skrev:Fast nu gälde det ju TF utredning från 2014, där föreslås15 minuters trafik på Kårsta/Rimbolinjen.twr skrev: Om man ska ha en speciell inredning för tåg som går till Rimbo bör det ju gälla alla tåg som går dit, inte bara hälften.
(Det kommer inte vara så många tåg samtidigt norr om Kårsta heller. Kårsta har bara halvtimmestrafik i nuläget.)
Möten blir i Rimbo och Rö. Ett tåg (2xX15p) befinner sig i Rimbo, ett på sträckan Rimbo-Rö, ett Rö-Kårsta. Totalt sex X15p, men bara fyra tillkommande, för tåget som står i Rimbo hade stått i Kårsta om man inte byggt ut.
Hur många tåg som behöver köpas extra är en intressant fråga om vi vill veta vad investeringen kostar.
Om man vill diskutera inredning i tågen är det intressanta hur många tåg som totalt krävs för linjen T-Centralen - Rimbo. Detta antal är förstås betydligt större.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Utbyggnaden i södra änden påverkar inte förutsättningarna för enkelspåret norr om Vallentuna ett smack.twr skrev:Okej, men hur intressant är det att diskutera ett scenario som inte längre är aktuellt? Utbyggnaden till T-Centralen är beslutad, så det är den vi bör utgå ifrån..Sio skrev:Fast nu gälde det ju TF utredning från 2014, där föreslås15 minuters trafik på Kårsta/Rimbolinjen.twr skrev: Om man ska ha en speciell inredning för tåg som går till Rimbo bör det ju gälla alla tåg som går dit, inte bara hälften.
(Det kommer inte vara så många tåg samtidigt norr om Kårsta heller. Kårsta har bara halvtimmestrafik i nuläget.)
Möten blir i Rimbo och Rö. Ett tåg (2xX15p) befinner sig i Rimbo, ett på sträckan Rimbo-Rö, ett Rö-Kårsta. Totalt sex X15p, men bara fyra tillkommande, för tåget som står i Rimbo hade stått i Kårsta om man inte byggt ut.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Du har säkert rätt i det. Men nu var det ju det som diskuterade Verspieder diskuterade och som jag kommenterade...Sio skrev: Avvikande inredning är knappast aktuellt. Om man ska ha flera varianter av X15p så krånglar det till omlopp och utsättning samt kräver fler reserver.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Edit: Ett annat alternativ vore att förlänga bangården i Rö till ett partiellt dubbelspår söderut för att ta ett flygande möte. Jag gissar att man då måste förlänga ca 2km söderut från Rö för att få i hop det.[/quote]
Du måste tänka på att tågen utgår från T-Centralen, inte från Östra station. Så det är inte säkert att mötena hamnar där de ligger nu. Mötesstationer med 7,5 minuters mellanrum, på rätt ställen, är vad som behövs.[/quote]
Om man ska hålla nere kostanderna, så får man nog se till att tågen lämnar dubbelspåret så att det passar med de mötesstationer som finns, annars får man göra fler ombyggnader Vallentuna - Kårsta. En ny eller flyttad mötesstation kostar 50-100 miljoner.[/quote]
Om man ska hålla nere kostnaderna ska man inte bygga spår till Rimbo.
Men OM man ska bygga till Rimbo handlar det både om att bygga billigt och att få nytta av investeringen. Självklart kan man då inte låta tågen stå stilla bara för att mötesstationen ligger på fel plats. Banan får byggas så att tidtabellen fungerar.[/quote]
Vadå handlar om att bygga billigt? Tas beslut om att bygga till Rimbo så bryr sig inte de ansvariga om vad det kostar.
Priset klagar man bara på som argument mot projekt man ogillar.
Du måste tänka på att tågen utgår från T-Centralen, inte från Östra station. Så det är inte säkert att mötena hamnar där de ligger nu. Mötesstationer med 7,5 minuters mellanrum, på rätt ställen, är vad som behövs.[/quote]
Om man ska hålla nere kostanderna, så får man nog se till att tågen lämnar dubbelspåret så att det passar med de mötesstationer som finns, annars får man göra fler ombyggnader Vallentuna - Kårsta. En ny eller flyttad mötesstation kostar 50-100 miljoner.[/quote]
Om man ska hålla nere kostnaderna ska man inte bygga spår till Rimbo.
Men OM man ska bygga till Rimbo handlar det både om att bygga billigt och att få nytta av investeringen. Självklart kan man då inte låta tågen stå stilla bara för att mötesstationen ligger på fel plats. Banan får byggas så att tidtabellen fungerar.[/quote]
Vadå handlar om att bygga billigt? Tas beslut om att bygga till Rimbo så bryr sig inte de ansvariga om vad det kostar.
Priset klagar man bara på som argument mot projekt man ogillar.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Hechtwagen, priset är väl relevant för OM det överhuvudtaget fattas ett beslut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3525
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Inte mer än yttetst marginellt. Politiker bryr sig sällan om att hushålla med offentliga medel om de gillar någit.twr skrev:Hechtwagen, priset är väl relevant för OM det överhuvudtaget fattas ett beslut.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Varför stanna där? Om man verkligen ska hålla nere kostnaderna ska man väl så snart som möjligt ställa in all trafik norr om Lindholmen, och låta banan bara växa igen. Samt givetvis avbeställa alla X15p. Men som sagt så många gånger är det ju klassisk debattstil (rent allmänt från många skeptiker) om Roslagsbanan, att bara tala om kostnader norr om Kårsta, medan man låtsas att alla satsningar söder om Kårsta är gratis. Eller åtminstone inte tala alls om dessa kostnader. Detta i alla möjliga debatter alltså, inte specifikt i detta forum.twr skrev:Om man ska hålla nere kostnaderna ska man inte bygga spår till Rimbo.
Men OM man ska bygga till Rimbo handlar det både om att bygga billigt och att få nytta av investeringen. Självklart kan man då inte låta tågen stå stilla bara för att mötesstationen ligger på fel plats. Banan får byggas så att tidtabellen fungerar.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Du behöver inte rikta denna kommentar till mig. Jag tycker alltså INTE att ”hålla nere kostnaderna” är rätt sätt att tänka, och det var det jag ville visa med mitt svar till Sio.Verspieder skrev:Varför stanna där? Om man verkligen ska hålla nere kostnaderna ska man väl så snart som möjligt ställa in all trafik norr om Lindholmen, och låta banan bara växa igen. Samt givetvis avbeställa alla X15p. Men som sagt så många gånger är det ju klassisk debattstil (rent allmänt från många skeptiker) om Roslagsbanan, att bara tala om kostnader norr om Kårsta, medan man låtsas att alla satsningar söder om Kårsta är gratis. Eller åtminstone inte tala alls om dessa kostnader. Detta i alla möjliga debatter alltså, inte specifikt i detta forum.twr skrev:Om man ska hålla nere kostnaderna ska man inte bygga spår till Rimbo.
Men OM man ska bygga till Rimbo handlar det både om att bygga billigt och att få nytta av investeringen. Självklart kan man då inte låta tågen stå stilla bara för att mötesstationen ligger på fel plats. Banan får byggas så att tidtabellen fungerar.
Hela min poäng är ju att OM vi ska bygga till Rimbo ska vi göra det på ett vettigt sätt, inte billigast möjliga. Då kan det till exempel ingå ytterligare investeringar även söder om Kårsta.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Jag håller inte med dig om att kostnaden är oviktig. Det går alldeles utmärkt att kalkyleraihjäl ett projekt genom att begära mer pengar för det än vad de politiska instanserna är villiga att förbinda sig vid.twr skrev: Du behöver inte rikta denna kommentar till mig. Jag tycker alltså INTE att ”hålla nere kostnaderna” är rätt sätt att tänka, och det var det jag ville visa med mitt svar till Sio.
Hela min poäng är ju att OM vi ska bygga till Rimbo ska vi göra det på ett vettigt sätt, inte billigast möjliga. Då kan det till exempel ingå ytterligare investeringar även söder om Kårsta.
Jag tycker att det vore bättre att få 30 minuterstrafik till Rimbo än ingen alls. Investeringarna för 15 minuterstrafik kan alltid göras senare. Varje investeringsbeslut måste ligga på en just då acceptabel kostnad för beslutsfattarna.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Men läs vad jag skriver.Sio skrev:Jag håller inte med dig om att kostnaden är oviktig. Det går alldeles utmärkt att kalkyleraihjäl ett projekt genom att begära mer pengar för det än vad de politiska instanserna är villiga att förbinda sig vid.twr skrev: Du behöver inte rikta denna kommentar till mig. Jag tycker alltså INTE att ”hålla nere kostnaderna” är rätt sätt att tänka, och det var det jag ville visa med mitt svar till Sio.
Hela min poäng är ju att OM vi ska bygga till Rimbo ska vi göra det på ett vettigt sätt, inte billigast möjliga. Då kan det till exempel ingå ytterligare investeringar även söder om Kårsta.
Jag tycker att det vore bättre att få 30 minuterstrafik till Rimbo än ingen alls. Investeringarna för 15 minuterstrafik kan alltid göras senare. Varje investeringsbeslut måste ligga på en just då acceptabel kostnad för beslutsfattarna.

30 minuters trafik till Rimbo är för glest för att ersätta den i dagsläget täta busstrafiken. Om busstrafiken måste behållas blir driftskostnaderna för höga. En mötesstation på rätt plats (plus tåg och depåplatser) är en liten kostnad jämfört med totalsumman för projektet, som ökar nyttan rejält.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Varför trycker du det? För samhällsnyttan eller för något annat?Sio skrev: Jag tycker att det vore bättre att få 30 minuterstrafik till Rimbo än ingen alls. Investeringarna för 15 minuterstrafik kan alltid göras senare. Varje investeringsbeslut måste ligga på en just då acceptabel kostnad för beslutsfattarna.
Men för 30-minuterstrafik är det väldigt mycket pengar per tåg eller per resenär det handlar om och då är det inte an accepabel kostnadsnivå. Enda anlednigen att bygga i etapp skulle vara ifall man vet att det kommer in mer pengar i en senare budget och man redan nu kan besluta att först göra etapp 1 och sedan etapp 2 väl medveten om förlusten i övergångsfasen.
Harald.
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Jag vet inte riktigt om det är relevant - men om vi tittar utanför Stockholmsregionen så är en 30-minuterstrafik inte så illa när det gäller den lokala tågtrafiken. 15-minuterstrafik (eller tätare) förekommer inte på så många ställen i landet...
Räcker det inte kapacitetsmässigt med 2 tåg per timme upp till Rimbo?
/TKO
Räcker det inte kapacitetsmässigt med 2 tåg per timme upp till Rimbo?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
I allmänhet är väl 30-minuterstrafik med tåg mer attraktiv än 10-minuterstrafik med buss? I Nynäshamn finns båda alternativen (numera har dock busstrafiken glesats ut till 15-minuterstrafik) och de flesta väljer tåget. Bussen är också populär, men den är fortfarande en buss med allt vad det innebär. Bussar behöver - till skillnad från tåg - välja mellan snabbhet och tillgänglighet (många stopp på vägen). Det behövs särskild infrastruktur, så kallade BRT-banor, för att busstrafik ska vara lika attraktiv som spårtrafik, men sådan infrastruktur kostar nästan lika mycket som spår.TKO skrev:Jag vet inte riktigt om det är relevant - men om vi tittar utanför Stockholmsregionen så är en 30-minuterstrafik inte så illa när det gäller den lokala tågtrafiken. 15-minuterstrafik (eller tätare) förekommer inte på så många ställen i landet...
Räcker det inte kapacitetsmässigt med 2 tåg per timme upp till Rimbo?
Däremot kan det bli problem med kapaciteten. Det finns inte många ställen i landet som har lika många resenärer som Roslagsbanan. Har inte de tre pendeltågslinjerna i Göteborg, vilka ju har 15-minuterstrafik med kapacitetsstarkare fordon, ungefär lika många resenärer?
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Buss 639 går 6ggr i timmen i rusningen. När jag bildgooglar linjen verkar den trafikeras av alla upptänkliga bussmodeller. Om vi räknar med 55 sittplatser per buss blir det 330 platser i timmen.Enceladus skrev: Däremot kan det bli problem med kapaciteten. Det finns inte många ställen i landet som har lika många resenärer som Roslagsbanan.
X15p har 162 sittplatser, ett tåg kan ha 2 enheter, vid halvtimmestrafik blir det 648 sittplatser i timmen.
Rimbo station har 250 påstigande under maxtimmen. Kanske drygt hälften av dem , ca150, åker mot Stockholm?
Re: Nya tåg till Roslagsbanan
Det finns flera busshållplatser i Rimbo och Rö. Kapacitetsproblemen skulle uppstå längre söderut på banan. Tågen kan ju inte bli fullsatta redan i Kårsta. Bålsta behöver inte heller mer än 30-minuterstrafik, men pendeltågstrafiken på Mälarbanan fungerar inte alls bra i detta avseende.Sio skrev:Buss 639 går 6ggr i timmen i rusningen. När jag bildgooglar linjen verkar den trafikeras av alla upptänkliga bussmodeller. Om vi räknar med 55 sittplatser per buss blir det 330 platser i timmen.Enceladus skrev: Däremot kan det bli problem med kapaciteten. Det finns inte många ställen i landet som har lika många resenärer som Roslagsbanan.
X15p har 162 sittplatser, ett tåg kan ha 2 enheter, vid halvtimmestrafik blir det 648 sittplatser i timmen.
Rimbo station har 250 påstigande under maxtimmen. Kanske drygt hälften av dem , ca150, åker mot Stockholm?