Sida 12 av 18
Re: Margretebergshallen
Postat: torsdag 13 december 2012 20:00
av Harald
Vardon skrev:Gick det några vagnar därifrån i morse?
Nej. Senaste bud är den 20:e, så får vi se hur det går med det.
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 16 december 2012 20:19
av Harald
Nu har man börjat hänga upp trådarna, men det är långt ifrån färdigt.
Re: Margretebergshallen
Postat: fredag 21 december 2012 10:52
av hej
Inte heller denna vecka blev det trafikstart från SLX. Får se om tvåan som skall rulla ut 5.20 nästa fredag kommer att göra så från SLX...
Det verkar som man satsar på att ha som mål att den skall komma igång nästa fredag. Har ju hetat så de senaste veckorna.
Re: Margretebergshallen
Postat: fredag 21 december 2012 11:24
av olasand
Jag skulle tro att lördag den 29:e blir första dag med trafik från SLX. Men det är med betoning på TROR.
Stämmer det så blir premiären för min egen del måndagen den 31:a då jag enligt schemat både skall börja och sluta där...
Re: Margretebergshallen
Postat: fredag 21 december 2012 17:49
av Tanum
Såg en vagn på linje 13 med slutdestination: BOTANISKA
Re: Margretebergshallen
Postat: fredag 21 december 2012 21:29
av alex87
Tanum skrev:Såg en vagn på linje 13 med slutdestination: BOTANISKA
De vagnar som egentligen skulle köras in på SLX har fortfarande skyltningen Botaniska, men de får fortfarande köra bort Majorna.
Re: Margretebergshallen
Postat: fredag 21 december 2012 21:33
av Harald
Alla X-vagnar Majorna-Linnéplatsen slutar vid Linnéplatsen på morgonen och börjar där på eftermiddagen. Ska de stå i SLX över dagen?
Re: Margretebergshallen
Postat: fredag 21 december 2012 22:07
av Kent Lindahl
I all hemlighet (bara ett fåtal utöver deltagarna visste) gjordes en provkörning - formellt "ibruktagarbesiktning" natten mellan torsdag och fredag. Vagn 422 kördes ut från Majorna 0.50 till SLX för att prova spår och kontaktledningar. Hela spåranläggningen provades under natten inklusive alla spår inne i hallen. Dock är ju inte spåren utefter östra väggen klara. Allt gick bra och jag var åter i Majorna strax före kl 4. Innan hallen tas i full drift återstår en del formalia kring in- och utkörningen. Av samma skäl som Munkebäck inte har sina signaler inkopplade får vi inte heller ta signalerna vid Slottsskogshallen i bruk. Det gör att det kommer att dröja lite innan GS och TK tillsammans har hittat en bra lösning för att på ett säkert sätt köra in och ut för mer än enstaka provvagnar eller vagnar för reparation i verkstaden.
Re: Margretebergshallen
Postat: fredag 28 december 2012 20:22
av darthjpp
Passerade förbi SLX i dag och noterade att det sitter skyltar som markerar "Industriområde" och "Industriområde upphör". Den förstnämnda innan infartsväxeln, och den sistnämnda efter utfartsväxeln.
Det är denna skylt det rör sig om:
Utfartsskylten är densamma, men med ett rött streck över.
Är det en ny tillämpning av ett befintligt vägmärke, eller en tillfällig lösning?
Blir det idrifttagning i år, eller först efter nyår?
Re: Margretebergshallen
Postat: fredag 28 december 2012 22:14
av daniel_s
darthjpp skrev:Passerade förbi SLX i dag och noterade att det sitter skyltar som markerar "Industriområde" och "Industriområde upphör". Den förstnämnda innan infartsväxeln, och den sistnämnda efter utfartsväxeln.
Det är denna skylt det rör sig om:
http://transportstyrelsen.se/Vagmarken/ ... m/G5-1.png
Utfartsskylten är densamma, men med ett rött streck över.
Är det en ny tillämpning av ett befintligt vägmärke, eller en tillfällig lösning?
Blir det idrifttagning i år, eller först efter nyår?
Det ska väl föreställa "Tavlor för depåområde". Enligt Tri skall dessa dock ha vit fabrik på blå botten, och sluttavlan ska ha fyra svarta tvärstreck. Men det är kanske inte så noga, särskilt som Tri inte är så noga skriven - det står att tavlorna "utmärker spårsträcka där depåområde börjar och slutar", men man menar väl att de "utmärker var spårsträcka som utgör depåområde börjar och slutar", eller enklare att de utmärker depåområdets början och slut.
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 30 december 2012 14:51
av Odd
Trevligt. Då återstår bara resten av banan mot Särö.
Lite off topic, men finns det/har det funnits planer på att återuppbygga Säröbanan för tex snabbspårvägstrafik? Man kan kanske tänka sig enkelspår med mötesplatser och snabbare dubbelriktningsvagnar på den linjen. Vad jag förstår så finns det mesta av sträckningen kvar i form av cykelbanor.
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 30 december 2012 16:47
av Harald
Det har funnits planer på spårväg till Järnbrott. De fanns redan när banan lades ned och en förberedelser gjordes, bl.a. byggdes viadukterna över Säröleden med plats för spårväg. Det blev dock aldrig någon spårväg byggd. Senast plockades planerna fram i Adelsohnspaketet på 90-talet då spårvägen skulle kombineras med en infartsparkering vid Järnbrott. Det blev inget av det heller och Adelsohnspaketet ersattes av "Göken" som bl.a. innehöll Kringen, alltså Annedalslänken, Chalmerstunneln, Skånegatan och Skeppsbron. I gällande översiktplan är sträckan "utredningsområde för framtida kommunikation", men nu är det järnväg man tänker sig. Den skulle i så fall ansluta till Västlänken genom en tunnel under Sahlgrenska och norra Guldheden. Söderut skulle den inte gå i den gamla sträckningen utan längs väg 158. Säröbanans gamla sträckning är ganska dålig i förhållande till bebyggelsen och det är heller inte lämpligt att bebygga marken utmed banan. Man kan undra vad de tänkte på när de valde en sträckning med ensidigt upptagningsområde, men troligen var målet då att komma till Särö så billigt som möjligt och de värdelösa klipporna vid havet var väl billigare att lösa in än jordbruksmark längre in.
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 30 december 2012 22:29
av M_M
Harald skrev:Säröbanans gamla sträckning är ganska dålig i förhållande till bebyggelsen och det är heller inte lämpligt att bebygga marken utmed banan. Man kan undra vad de tänkte på när de valde en sträckning med ensidigt upptagningsområde, men troligen var målet då att komma till Särö så billigt som möjligt och de värdelösa klipporna vid havet var väl billigare att lösa in än jordbruksmark längre in.
En spekulation är att de kanske helt enkelt tänkte att det inte direkt fanns nån konkurrens och dessutom var det kanske inte självklart var framtida ökat underlag skulle finnas?
Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 31 december 2012 13:35
av hej
Säröbanan drogs genom de badorter och samhäälen som växt upp längs kusten. Tåget var främst tänkt för turister. Men den passerade de samhällen som på den tiden fanns i Askim. Hult, Hovås, Brottkärr och Billdal. Hult var den gamla stora byn och Hovås växte fram som centralort. Expansionen längre österut har främst skett efter kriget.
Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 31 december 2012 16:18
av Harald
Det fanns inga samhällen längs kusten när banan byggdes, förutom ett embryo vid Särö. Det var banan som gav upphov till bebyggelse som t.ex.Hovås, Brottkärr och Kullavik. Innan banan byggdes var Askim ren landsbygd och Hult var en bondby. Det tog ytterligare ett par årtionden innan omvandlingen till förort satte igång på allvar. Vad underlaget beträffar kunde man lika gärna ha dragit banan t.ex. via Svindal, men möjligen tyckte man att terrängen var besvärligare den vägen. Banans byggdes för att kunna trafikeras med ganska klena lok, så man undvek alla större stigningar. Kanske räknade man också med att det skulle vara mera lockande att bosätta sig vid kusten, så att man med tiden skulle få ett större underlag där.
Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 31 december 2012 16:34
av hej
Området vid Hovås hade redan innan banan byggdes fått ökad betydelse. Askims nya kyrka byggdes i Hovås 1878-79. Innan järnvägen anlades till Särö gick det ångbåt på sträckan och den lade även till vid bryggorna Hovås, Brottkärr, Billdal innan den nådde Särö. Alltså motsvarande ställen som järnvägen sedan fick stationer vid.
Re: Margretebergshallen
Postat: måndag 31 december 2012 18:40
av Harald
Ja, ångbåtar har ju den egenheten att de lägger till vid stranden oavsett var bebyggelsen ligger, men som sagt både Askim och Släp var ren landsbygd innan Säröbanan byggdes. Jag förstår inte varför du tjatar om Hovås. Att dra banan uppe i bergen öster om Hovås hade ju aldrig kunnat bli aktuellt. Däremot så kunde man ha gått en annan väg mellan Hovås och Billdal.
Re: Margretebergshallen
Postat: lördag 05 januari 2013 17:01
av Kent Lindahl
Kommer med lite bilder på vad som hänt senaste veckorna. På kvällen den 27 dec. kördes första trafikvagnen in till SLX, det blev en vagn på linje 10 från Hisingen prydligt skyltad "10 Botaniska", med vagnarna 848 och 740. Vagnarna gjordes i ordning där och sattes ut i ett omlopp på linje 7 kl. 6.30 fredag 28 dec. Torsdag 3 januari testades med en M31 (372) i korsningsväxlarna och på spår 5 i hallen. I kommande vecka skall GS och TK tillsammans försöka finna en hanterbar och säker lösning på att komma in och ut på ett bra sätt, med planerad daglig utsättning, utan att signalanläggningen är inkopplad. Någon tidplan på att få signalanläggningen inkopplad finns inte för närvarande.
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 13 januari 2013 21:46
av Harald
När jag passerade idag var växelvärmen avstängd och kontaktledningen jordad. Det har visst blivit pannkaka av sufflén. Nåja, då kanske de här spåren blir klara tills hallen tas i bruk också:
Ett av problemen är att man inte får signalsystemet godkänt. Man kan undra hur signalprojekteringen har gått till egentligen. Enligt uppgift ska man ha signalbilden röd+gul inne på området. Det är en signalbild som finns i Stockholm men den finns inte i Göteborgs TRI. Det är dessutom en dålig signalbild enligt min mening. Man ska inte ha signalbilder med rött som betyder att man får passera signalen. Om man vill ha en signalbild som betyder att man får passera signalen men att det kan finnas hinder, så kan man använda samma signalbild som i Rantorgshallen, så att man får konsekvens i signaleriet.
Jag upptäckte något annat märkligt också:
Här sitter det gröna skenet överst. Det är ju normalt för huvudsignaler i Sverige, men Göteborg har hittills haft det röda skenet överst och det är så det är avbildat i TRI. Det finns en viss konsekvens i det eftersom spårvagnarna också trafikerar platser med vanliga trafiksignaler. I vilket fall som helst så ska man väl inte ha olika placering på olika platser för samma signaltyp. Särskilt inte som man här ska bygga ihop anläggningarna så att man får en genomgående signalreglerad sträcka från Linnéplatsen till efter utfarten från hallen. Det här verkar inte seriöst skött. Det kanske inte är så konstigt att TS inte vill godkänna.
Så här har signalerna sett ut hittills. Här ser vi förresten något som inte finns enligt ett tidigare inlägg i tråden, bakgrundsskärm till en tvåskenssignal.
Re: Margretebergshallen
Postat: söndag 13 januari 2013 22:23
av M_M
Intressant!
Bakgrundsskärmen till tvåskensignalen verkar "hemgjord" i form av att man verkar ha kapat en "tresken-bakgrundssignal". Det tar säkert tre minuter för den med tillgång till plåtsax och rätt popnittång eller motsvarande att åstadkomma en såndär modifiering.
