Stockholm hyr Flexity av Norrköping
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Stockholm hyr Flexity av Norrköping
Är det inte Bombardier man betalar till?
I så fall är det väl Bombardier man hyr av?daniel_s skrev:Är det inte Bombardier man betalar till?
Ja inte vet jag - då kanske vi ska börja med den fråga...
(Den kanske redan är besvarad här i nåt inlägg - i så fall ber jag om ursäkt!)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
1. Grunden för denna tråd är en tidningsartikel med de brister på källkritik som det innebär. Utifrån den artikeln så kan man inte avgöra någonting - inte ens om det verkligen blir M06 på Cityspårvägen.TKO skrev:
Jag trodde den här tråden handlade om att SL skall hyra vagnar från Norrköping... det står så i rubriken åtminstone!
Om du vill diskutera något annat kanske du ska göra det utan att blanda in mej?
Så den intressanta frågan återstår - vad betalar SL till Norrköpings kommun i hyra? Det är nämligen jag och andra innevånare i Stockholms län som får stå för denna kostnad och ingen annan!
2. Kostnaden för att hyra vagnar under en övergångsperiod är inte intressant utan ett sammanhang. I det sammanhanget ligger olika faktorer - såsom vad det kostar att anpassa banan för A32 innan kronprinsessan gifter sig, vad det kostar att köra buss (för med den täta trafiken är det dyrare även om det finns linjer som borde prioriterats annorlunda.) vad det kostar att köpa vagnar som sedan blir udda och vilka andra möjligheter man har haft och vilka kostnader det blir för dessa.
Att ensidigt titta på bara hyreskostnad kontra köpekostnad känns inte fruktbart.
//T
Med reservation för tyckfel.
Du har så rätt Tony!TonyM skrev:1. Grunden för denna tråd är en tidningsartikel med de brister på källkritik som det innebär. Utifrån den artikeln så kan man inte avgöra någonting - inte ens om det verkligen blir M06 på Cityspårvägen.TKO skrev:
Jag trodde den här tråden handlade om att SL skall hyra vagnar från Norrköping... det står så i rubriken åtminstone!
Om du vill diskutera något annat kanske du ska göra det utan att blanda in mej?
Så den intressanta frågan återstår - vad betalar SL till Norrköpings kommun i hyra? Det är nämligen jag och andra innevånare i Stockholms län som får stå för denna kostnad och ingen annan!
2. Kostnaden för att hyra vagnar under en övergångsperiod är inte intressant utan ett sammanhang. I det sammanhanget ligger olika faktorer - såsom vad det kostar att anpassa banan för A32 innan kronprinsessan gifter sig, vad det kostar att köra buss (för med den täta trafiken är det dyrare även om det finns linjer som borde prioriterats annorlunda.) vad det kostar att köpa vagnar som sedan blir udda och vilka andra möjligheter man har haft och vilka kostnader det blir för dessa.
Att ensidigt titta på bara hyreskostnad kontra köpekostnad känns inte fruktbart.
//T
Men trots allt är hyreskostnaden man nu får betala intressant om man vill se vad den något förvirrade och utdragna processen som ledit fram till dagens situation har kostat. Och om man har mer tålamod än jag brukar ha så kommer detta att visa sej - inte kommer landstingsrevisorerna att sluta rota i detta...
Vi bör alltså ställa frågorna i följande ordning:
- Kommer SL att hyra in M06:or?
- I så fall, av vem eller vilka?
- Och vad får SL betala i ren hyreskostnad?
Att jämföra med vad det hade kostat att köra buss några år till tror jag vi ska låta bli - inte ens jag vill veta det!
Fast risken är ju att revisorerna och/eller den nuvarande 2:e vice ordföranden ställer just denna fråga...
/Thomas K Ohlsson
Eftersom det är revisorernas uppgift att rota i landstingets ekonomi så slutar de förhoppningsvis inte utan anledning.TKO skrev: Du har så rätt Tony!
Men trots allt är hyreskostnaden man nu får betala intressant om man vill se vad den något förvirrade och utdragna processen som ledit fram till dagens situation har kostat. Och om man har mer tålamod än jag brukar ha så kommer detta att visa sej - inte kommer landstingsrevisorerna att sluta rota i detta...
Revisorerna kommer inte att ställa frågor om hur man kommer att göra, bara frågor om varför man gjort på ett visst sätt.TKO skrev: Vi bör alltså ställa frågorna i följande ordning:
- Kommer SL att hyra in M06:or?
- I så fall, av vem eller vilka?
- Och vad får SL betala i ren hyreskostnad?
Att jämföra med vad det hade kostat att köra buss några år till tror jag vi ska låta bli - inte ens jag vill veta det!
Fast risken är ju att revisorerna och/eller den nuvarande 2:e vice ordföranden ställer just denna fråga...
Andre vise ordföranden behöver antagligen inte fråga - eftersom vederbörande rimligen är delaktig i beslutsprocesserna eller har haft möjlighet att ta del av dem.
Sen är det nog som du säger - den som ger sig till tåls får veta.
//T
+
Med reservation för tyckfel.
När beslutet om Cityspårvägen togs var det under lätt kuppartade former - liksom de flesta kontroveriella förslag som majoriteten lagt fram hade frågan inte fått någon tjänstemanna- eller presidieberedning utan förslag till beslut presenterades vid styrelsemötet. Så oppostionen har sällan hållits informerad... Genomförandet av Cityspårvägen beslutades under punkten "rapporter"!TonyM skrev: ---klipp---
Andre vice ordföranden behöver antagligen inte fråga - eftersom vederbörande rimligen är delaktig i beslutsprocesserna eller har haft möjlighet att ta del av dem.
Sen är det nog som du säger - den som ger sig till tåls får veta.
//T
Men det var bara en randanmärkning så du skall förstå hur klimatet är i SL:s styrelse - tids nog får vi veta...
/TKO
Ursäkta, TKO, jag missade följande rad som Du skrev: "Om SL hyr av SL så spelar hyresbeloppet egentligen ingen roll - eller hur?" och då blir mitt svar helt fel. Det var precis det jag också menade.
-Per
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Ibland är det inte lätt att följa med i debattens svängar!Per Lind skrev:Ursäkta, TKO, jag missade följande rad som Du skrev: "Om SL hyr av SL så spelar hyresbeloppet egentligen ingen roll - eller hur?" och då blir mitt svar helt fel. Det var precis det jag också menade.
-Per
Och den här tråden är lite yvig...
/Thomas
- Jourmaster
- Moderator
TKO skrev:Ibland är det inte lätt att följa med i debattens svängar!
Och den här tråden är lite yvig...
/Thomas
Jourmaster kunde inte ha sagt det bättre själv ...

Därför avslutas denna debatt i avvaktan på att mer information om de faktiska förhållandena blir tillgänglig. Då är nya inlägg välkomna fast under ny rubrik i ny tråd.
Jourhavande forummoderator.