Sida 12 av 14

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 24 oktober 2016 15:59
av TKO
Det var ett fyndigt svar!
Men det var inte det jag avsåg...

/TKO

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 24 oktober 2016 16:48
av Harald
Min gissning är att tågen inte stannar vid mitten av plattformen utan närmast nedgången.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 24 oktober 2016 21:16
av Piirka
M_M skrev:
Piirka skrev:Det berättas bl a att tågen försenades extra på Kivistö station då folk väntade på fel ända av plattformen
Det är otroligt märkligt att kollektivtrafiken på så många ställen går bet på att informera resenärer om var de ska stå. Är alla inblandade så hemmablinda att de "gör som vi alltid gjort" och därmed skyltar på ett sätt som bara är begripligt för den som varit med förr?
Plattformspringet berodde då på det att Ringbanan var nyöppnad och folk inte hade lärt sej var tågen stannade.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 25 oktober 2016 12:09
av TKO
Harald skrev:Min gissning är att tågen inte stannar vid mitten av plattformen utan närmast nedgången.
Grattis! Ni har vunnit en LP-skiva...

/TKO

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 25 oktober 2016 12:58
av Ute och åker
Är det här inte både fel fråga, fel svar och fel tråd att behandla detta?
TKO skrev:Eftersom jag senast igår blev irriterad på den uppenbara felskyltningen vid GUP tänker JAG ödsla flera knapptryckningar på att tala om hur man INTE ska göra, så det så!

Sön- och helgdagar ser vi texten
"Korta tåg. Gå mot mitten av plattformen" vid Gullmarsplan.
Vad är fel?
(Rätt svar belönas med en LP-skiva, innehållande bland annat ett spår med "Kriminella Gitarrer!)

/TKO
TKO skrev:
Harald skrev:Min gissning är att tågen inte stannar vid mitten av plattformen utan närmast nedgången.
Grattis! Ni har vunnit en LP-skiva...

/TKO
Är det inte så att det inte står att tågen stannar vid mitten av plattformen, utan att de medföljande resenärerna ska gå mot mitten? Är inte poängen med skyltningen att om nu tunneltåget stannar närmast nedgången så finns det en tydlig fördel med att uppmana trafikanterna, som alltför gärna har en tendens att samlas närmast nedgången, att gå mot mitten av plattformen eftersom det då blir en jämnare spridning i det korta tåget och också för att man inte ska råka ställa sig i "fel ända" av plattformen och behöva springa en bit när tåget stannat? Hur kan man få det till felskyltning?

Tills vidare betraktar jag skyltningen som det enda som är rätt i "problemet". ;)

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 25 oktober 2016 15:12
av TKO
Ute och åker skrev:Är det här inte både fel fråga, fel svar och fel tråd att behandla detta?
---klipp---
Korrekt!

(Därför avstår jag att kommentera resten av inlägget)

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: lördag 29 oktober 2016 22:02
av Piirka
För att få den urspårade diskusssionen på spår igen (snälle joumaster kunde vänligen spåra ut urspårningsdiskussionsdelen i en egen ny tråd?), så gläder jag mej till att nämna goda Jokernyheter. HRT:s (Helsingforsregionen trafik) styrelse beslöt i tisdags att man hakar på den pågående Artic-leveransen och utnyttjar således en option. 29 dubbelriktade 35 meter långa vagnar beställs från Transtech Oy. Maxkostnaden får inte överstiga 107,9 milj € (1.064 milj SEK). Prislappen inkluderar även reservdelar, räntekostnader under leveransperioden, förberedelser för eventuella tilläggs/ändringsarbeten samt HST:s (Trafikverket) egna utgifter vid anskaffningsprojektet.

Igår berättade Helsingin Sanomat om nya detaljer gällande Västmetrofiaskot. Installeringen av strömskenorna har gjorts slarvigt. Skarvarna mellan skenorna blev ojämna, vilket upptäcktes under testkörningarna - och gjorde inte gott åt strömavtagarna. Man har därför varit tvugna att slipa skarvarna på strömskenorna (med en total långd på 28 km). Dessutom har den nya tunnelsektionen från Gräsviken västerut varit nedsmutsad av stenkrossdamm. Dammet hotade att täppa till filtrarna i luftintagningssystemen. Problemet har nu åtgärdats med spolning av tunnlarna med "stort vatten".

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 30 oktober 2016 9:05
av Jourmaster
Piirka skrev:För att få den urspårade diskusssionen på spår igen (snälle joumaster kunde vänligen spåra ut urspårningsdiskussionsdelen i en egen ny tråd?
Nu är det gjort: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39294

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 01 november 2016 20:05
av daniel_s
Jourmaster skrev:
Piirka skrev:För att få den urspårade diskusssionen på spår igen (snälle joumaster kunde vänligen spåra ut urspårningsdiskussionsdelen i en egen ny tråd?
Nu är det gjort: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=39294
Jaha, så Tub 1 är inte urspårat, men när det börjar handla om Tub 3 har det gått för långt?! :cheesygrin:

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 01 november 2016 22:42
av Piirka
daniel_s skrev:Jaha, så Tub 1 är inte urspårat, men när det börjar handla om Tub 3 har det gått för långt?! :cheesygrin:
Nej, först då handlingen övergår till Tub 4 :lol: Tack Jourmaster!

Förra veckan beslöt HRT:s styrelse beställa Jokerspårvagnar och idag har Trafikverkets styrelse å sin sida beslutat om beställningen. En protovagn väntas vara levererad vid årsskiftet 2018-19. Vagnen provkörs på det befintliga stadsnätet, så att eventuella "barnsjukdomar" kan elimineras inför serieleveransen. Jokervagnarna skiljer sej från de nuvarande Artic-vagnarna beträffande längd och dubbelriktning. Mellandelen planeras ha ett nigningssystem, så att tillgängligheten (för personer med funktionsnedsättning) underlättas.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: fredag 04 november 2016 9:28
av daniel_s
Piirka skrev:Förra veckan beslöt HRT:s styrelse beställa Jokerspårvagnar och idag har Trafikverkets styrelse å sin sida beslutat om beställningen. En protovagn väntas vara levererad vid årsskiftet 2018-19. Vagnen provkörs på det befintliga stadsnätet, så att eventuella "barnsjukdomar" kan elimineras inför serieleveransen. Jokervagnarna skiljer sej från de nuvarande Artic-vagnarna beträffande längd och dubbelriktning. Mellandelen planeras ha ett nigningssystem, så att tillgängligheten (för personer med funktionsnedsättning) underlättas.
Aha, törs man hoppas på luftfjädring? (Kanske till och med tryckluftmanöverad broms?)

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 14 november 2016 23:11
av Piirka
daniel_s skrev:Aha, törs man hoppas på luftfjädring? (Kanske till och med tryckluftmanöverad broms?)
Det vore en "bon voyage" till 1950-talet, då boggievagnarna byggdes med tryckluftskompressorer för broms- och dörrmanövrering. :D Tyvärr är nog tryckluftsmanövreringen känslig för minusgrader. Det ser man på protometrovagnarna (M101 - M106), som just har "tryckluftsdörrar" i motsatsen till serieleveransvagnarna M107 - M184 (med elektriskt manövrerade dörrar). Prototåget tycks ha fått dörrfel lite för ofta nu under den ovanligt tidiga köldperioden.

Finska YLE kom med nyheten att västmetrobolagets verkställande direktör Matti Kokkinen fick sparken, med omedelbar verkan. Ny vd är Ville Saksi med bakgrund i "rallarfirman" VR Track.

Dagens
Hufvudstadsbladet skrev:Nästa år firar Matti Kokkinen tio år som verkställaden direktör för Västmetrobolaget...
Det gick inte helt som i Strömsö, inget tioårskalas för Kokkinen och speciellt då både YLE och nu även HBL nämner att byggkostnaderna än en gång skjuter upp i sfärerna. I somras skulle slutnotan gå på knappa 1,1 miljarder euro. Nu uppskattas totalkostnaden vara 1,186 miljarder (ca 11,64 miljarder kronor). Spågumman Piirka kikar ner i tekoppen - chara, chara, Tubro, jumbra - slutsumman går på 14 miljarder kronor, dvs 1 miljard kronor per kilometer.

Tidigast vid årsskiftet får vi kanske, ja kanske, noggrannare uppgifter om när trafiken på västmetron startar.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: lördag 19 november 2016 20:17
av daniel_s
Piirka skrev:
daniel_s skrev:Aha, törs man hoppas på luftfjädring? (Kanske till och med tryckluftmanöverad broms?)
Det vore en "bon voyage" till 1950-talet, då boggievagnarna byggdes med tryckluftskompressorer för broms- och dörrmanövrering. :D Tyvärr är nog tryckluftsmanövreringen känslig för minusgrader. Det ser man på protometrovagnarna (M101 - M106), som just har "tryckluftsdörrar" i motsatsen till serieleveransvagnarna M107 - M184 (med elektriskt manövrerade dörrar). Prototåget tycks ha fått dörrfel lite för ofta nu under den ovanligt tidiga köldperioden.
Nå, luftfjädring och d:o broms är alltjämt så gott som allenarådande på såväl tunnelbane- som järnvägsvagnar även i våra avlånga länder. Sen håller jag med om att elektriska dörrar i allmänhet är det bästa nuförtiden, men när det gäller spårvagnar har tryckluftfobin tagit sig löjliga proportioner. :roll:

Min fråga var dock hur nigningsfunktionen på jokerspårvagnarna ska fungera, så jag undrar fortfarande om det ska vara luftfjädring på dem eller om det blir något slags hydraulisk manövrering.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 21 november 2016 22:00
av Piirka
daniel_s skrev:Min fråga var dock hur nigningsfunktionen på jokerspårvagnarna ska fungera, så jag undrar fortfarande om det ska vara luftfjädring på dem eller om det blir något slags hydraulisk manövrering.
Vi får vänta och se tills Transtech kommer med mer information. Troligen hydraulisk nigningsmanövrering, place the bet.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 30 november 2016 19:13
av Albert
Helsingfors stadsfullmäktige har just beslutat (30.11.2016) att Variotramvagnar (201-240) tas bort och ersättas med Artic-vagnar.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 01 december 2016 3:49
av indigirka
Albert skrev:Helsingfors stadsfullmäktige har just beslutat (30.11.2016) att Variotramvagnar (201-240) tas bort och ersättas med Artic-vagnar.
Mer information om detta i stadsfullmäktiges föredragningslista:

Projektplan för upphandling av spårvagnar som ersätter de nuvarande låggolvsspårvagnarna

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 01 december 2016 13:20
av Piirka
Bilagorna i föredragningslistan för fullmäktige är endast på finska, här följer ett sammadrag:

Trafikverket har i detta nu 122 spårvagnar av tre olika typer: 20 höggolvs-, 52 mellandels- och 50 låggolvsvagnar. Dessutom har man deponerat 10 höggolvsvagnar (byggda 1973-75), men dessa kräver en storrevision ifall de turssätts. Hög/mellandelsvagnarna förväntas vara i trafik 10 år framåt.

Leveransen av 40 Articvagnar är i full gång. Trafikverkets projektplan, som fullmäktige igår godkände, innebär att man beställer ytterligare 20 Artic-vagnar. Efter den leveransen har man 52 mellandels- och 60 låggolvsvagnar = 112 vagnar (+ 20 höggolvsvagnar). Antalet vagnar torde räcka till den nuvarande trafikeringen med 94-95 turer i eftermiddagsrusningen. Man får nog räkna om antalet turer, då linjenätet genomgår en förändring nästa år. Ringlinjerna splittras exempelvis och blir till en megalinje: linje 7 Busholmen (Västra terminalen) – Kampen – Senatstorget – Böle :arrow: linje 2 Böle – Tölö – Kampen – Olympiaterminalen :arrow: linje 3 Olympiaterminalen – Eira – Berghäll – Nordenskiöldsgatan – Granvägen (och vv). Det krävs att spåren på Grejusgatan mellan Nordenskiöldsgatan och Mannerheimvägen byggs lagom till augusti.

Som jag ser, så försvinner inte bara Variovagnarna, men även de 10 deponerade höggolvsvagnarna. Vagn 31 är en av dessa och skall bli museivagn. Resten skrotas eller får kanske en ny hemvist i Łódź?

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 01 december 2016 13:54
av Albert
Vi skall se med de 10 deponerade vagnar!

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: fredag 09 december 2016 12:37
av Piirka
Svenska Yle (+ finska YLE): Västmetrobolaget kom nyss med uppgiften om att metrotrafiken kan starta till Hagalund i april. Systemtesten har äntligen slutförts med godkänt resultat på tre stationer (Kägeludden, Aalto-univerisitete och Hagalund). Testen på stationerna på Helsingforssidan (Drumsö och Björkholmen) har inletts och förväntas vara slutförda i januari. Testerna vid de tre övriga nya stationerna (Idrottsparken, Ängskulla och Mattby) påbörjas därefter, så att trafiken till slutstationen Mattby kan starta i juni, berättar Västmetrobolagets nye VD Ville Saksi. Det slutgiltliga beslutet om trafikstart görs av Helsingforsregionens Trafik.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 15 december 2016 11:58
av Piirka
I början av veckan meddelade Helsingfors stads trafikverk, att Jokerbanan byggs enligt alliansmodellen, dvs på samma sätt som i Tammerfors. Man grundar inte ett aktiebolag (för att undvika Västmetrofiaskot), utan en projektorganisation. Organisationen består förutom av trafikverket även av Stadsplaneringskontoret resp. Byggnadskontoret (Helsingfors) och av Esbo stads ämbetsverk från teknik- och miljösektorn.