Sida 11 av 15

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: tisdag 26 november 2019 19:16
av Enceladus
Verspieder skrev:
Enceladus skrev:Linje 639 kan kortas av till Söderhall. Längre söderut skulle i mitt tycke vara onödig parallellkörning, givet att Roslagsbanan får minst samma turtäthet som linje 639 under större delen av dygnet.
Parallellkörning, ja. Onödig... nja, då måste du först jämföra med resandestatistiken. Vilket både SL och Nobina har full koll på, tack vare VBP på 639 och 676 sedan sommaren 2011.

10-15 minuterstrafiken söderut från Rimbo 06-09-tiden, och tillbaka från Tekniska 15-18 blir kanske lite svår att köra med samma turtäthet med enbart tåg. 676 är dessutom redan idag ofta fullsatt och förstärkt med 676X, så byten i Söderhall mellan en avkortad 639 och 676 fungerar idag bara i lågtrafiken. Morgon och eftermiddagar vardagar, samt söndagseftermiddagar söderut under sommarhalvåret är både 639 och 676 fullsatta mellan Söderhall och Stockholm, vilket idag är det främsta kundklagomålet gällande dessa linjer.

Ni som kan räkna snabbt i huvudet: Hur hög turtäthet skulle man kunna ha från Rimbo med uppbyggd bana med STH 100 Rimbo - Kårsta, samt ytterligare två X15p inköpta? Entimmerstrafik under lågtrafik, och uppåt 30-minuterstrafik i rusning? Samt ovan nämnda korta 639 som matar till/från Söderhall.
Tanken är att Rimbo ska ha 15-minuterstrafik under högtrafik. Se det föreslagna trafikutbudet i Modul Rimbo på sidan 280 här.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: onsdag 27 november 2019 8:38
av Sio
Enceladus skrev:
Verspieder skrev:
Enceladus skrev:Linje 639 kan kortas av till Söderhall. Längre söderut skulle i mitt tycke vara onödig parallellkörning, givet att Roslagsbanan får minst samma turtäthet som linje 639 under större delen av dygnet.
Parallellkörning, ja. Onödig... nja, då måste du först jämföra med resandestatistiken. Vilket både SL och Nobina har full koll på, tack vare VBP på 639 och 676 sedan sommaren 2011.

10-15 minuterstrafiken söderut från Rimbo 06-09-tiden, och tillbaka från Tekniska 15-18 blir kanske lite svår att köra med samma turtäthet med enbart tåg. 676 är dessutom redan idag ofta fullsatt och förstärkt med 676X, så byten i Söderhall mellan en avkortad 639 och 676 fungerar idag bara i lågtrafiken. Morgon och eftermiddagar vardagar, samt söndagseftermiddagar söderut under sommarhalvåret är både 639 och 676 fullsatta mellan Söderhall och Stockholm, vilket idag är det främsta kundklagomålet gällande dessa linjer.

Ni som kan räkna snabbt i huvudet: Hur hög turtäthet skulle man kunna ha från Rimbo med uppbyggd bana med STH 100 Rimbo - Kårsta, samt ytterligare två X15p inköpta? Entimmerstrafik under lågtrafik, och uppåt 30-minuterstrafik i rusning? Samt ovan nämnda korta 639 som matar till/från Söderhall.
Tanken är att Rimbo ska ha 15-minuterstrafik under högtrafik. Se det föreslagna trafikutbudet i Modul Rimbo på sidan 280 här.
För att fixa 4 tåg/h måste man snitta över 72km/h Kårsta-Rö, vilket innebär att man måste räta kurvorna mellan Sparren och Rö. Utan kurvrätning tror jag man klarar max 20 minuterstrafik.

I länken finns en del annat intressant, bla att man beräknar fordonsbehovet till fyra X15p istället för två som jag räknat med (följd av 15 minuterstrafik) och anläggningskostanden här på 2,2 mdr år 2014, något nedbruten men här utan fordon och depå och en del annat.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: onsdag 27 november 2019 9:12
av twr
Verspieder skrev: Ni som kan räkna snabbt i huvudet: Hur hög turtäthet skulle man kunna ha från Rimbo med uppbyggd bana med STH 100 Rimbo - Kårsta, samt ytterligare två X15p inköpta? Entimmerstrafik under lågtrafik, och uppåt 30-minuterstrafik i rusning? Samt ovan nämnda korta 639 som matar till/från Söderhall.
Om man bygger en bana till Rimbo är väl frågan vilken trafik man vill köra? Tidigare utredningar har konstaterat att det är 15 minuters trafik (under högtrafik) som skulle vara aktuellt.

Snabbtågen på Kårstagrenen förlängs till Rimbo, medan stomtågen går till Arlanda. 15 minuters trafik på vardera grenen.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: onsdag 27 november 2019 11:21
av LÅ1
Tillbaka till trådämnet. Stockholmdirekt visar interiörbilder på de nya tågen. "Så blir de nya tågen på Roslagsbanan".

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: onsdag 27 november 2019 17:30
av TKO
Intressant urval i 'faktarutan'... vi får reda på hur många eluttag det blir men inte hur många sitt- och ståplatser!

/TKO

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: onsdag 27 november 2019 18:46
av LÅ1
TKO skrev:Intressant urval i 'faktarutan'... vi får reda på hur många eluttag det blir men inte hur många sitt- och ståplatser!

/TKO
Ja! Och det naturliga borde vara ett eluttag per sittplats. Eller i alla fall minst ett per sittplats närmast vägg.

Antal sittplatser tycks var få om man dömer efter hur det ser ut på bilderna.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: onsdag 27 november 2019 20:17
av Uffe Ö
Jag hittade denna broschyr från Stadler. Den innehåller en del intressant information.

/Uffe

https://www.stadlerrail.com/media/pdf/tmrlb0919sw.pdf

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: onsdag 27 november 2019 22:29
av Odd
Kul.
Notera korgbredden, 2750mm, jämfört med C30 på 2950mm. X10p har en bredd på 2600mm. Vad är det invändiga måttet.

Det extra utrymmet gör att skillnaden mot tunnelvagnar blir ännu mindre än förut. Kanske är det så att vi till slut får det bekräftat att även tunnelbana kan köra på smalspår, med kontaktledning och ha plankorsningar i olika kombinationer... (tips, Japanerna och tyskarna har fattat det, och en hel del andra...)

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: torsdag 28 november 2019 15:27
av TKO
Odd skrev:Kul.
Notera korgbredden, 2750mm, jämfört med C30 på 2950mm. X10p har en bredd på 2600mm. Vad är det invändiga måttet.

Det extra utrymmet gör att skillnaden mot tunnelvagnar blir ännu mindre än förut. Kanske är det så att vi till slut får det bekräftat att även tunnelbana kan köra på smalspår, med kontaktledning och ha plankorsningar i olika kombinationer... (tips, Japanerna och tyskarna har fattat det, och en hel del andra...)
Fast definitionsmässigt har en tunnelbana inga plankorsningar, åtminstone inte i Sverige. Har den det så är det en "spårväg"...

För övrigt finns det inga tyska exempel på tunnelbanor som vare sej är smalspåriga eller har plankorsningar - så det är många fel i ovanstående inlägg.

/TKO

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: torsdag 28 november 2019 15:35
av Persson
Det börjar komma allt mer information om den slutgiltiga utformningen av X15p. Tror inte att den här virtuella modellen har postats tidigare?

https://explore.stadlerrail.com/tours/x ... tNCoiUv9NY

Kul att kunna ”gå” genom hela tåget. Roligt också att detaljer som ATC-panel och linjekarta stämmer med verkligheten (åtminstone som den ser ut just nu).

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: torsdag 28 november 2019 15:41
av TKO
Men finns det någon uppgift om hur många ståplatser man räknar med?

(Om Stadlerr ska göra en presentation på svenska kanske man borde lagt ner lite mer möda på korrekt språkbehandling. Och är verkligen SL kunden?)

/TKO

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: torsdag 28 november 2019 15:55
av Hechtwagen
LÅ1 skrev:Tillbaka till trådämnet. Stockholmdirekt visar interiörbilder på de nya tågen. "Så blir de nya tågen på Roslagsbanan".
Spartansk inredning om man jämför med vad norrtäljeresenärerna för för samma SL taxa.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: torsdag 28 november 2019 16:59
av Odd
TKO skrev:
Odd skrev:Kul.
Notera korgbredden, 2750mm, jämfört med C30 på 2950mm. X10p har en bredd på 2600mm. Vad är det invändiga måttet.

Det extra utrymmet gör att skillnaden mot tunnelvagnar blir ännu mindre än förut. Kanske är det så att vi till slut får det bekräftat att även tunnelbana kan köra på smalspår, med kontaktledning och ha plankorsningar i olika kombinationer... (tips, Japanerna och tyskarna har fattat det, och en hel del andra...)
Fast definitionsmässigt har en tunnelbana inga plankorsningar, åtminstone inte i Sverige. Har den det så är det en "spårväg"...

För övrigt finns det inga tyska exempel på tunnelbanor som vare sej är smalspåriga eller har plankorsningar - så det är många fel i ovanstående inlägg.

/TKO
Det är det fina med definitioner som någon har hittat på själv. Det finns många ställen där "tunnelbana (motsv)" inte exkluderar publika plankorsningar, kontaktledning eller smalspår.

För övrigt så är mitt påstående fullt korrekt. Det finns tunnelbana i Tyskland som har plankorsningar och kontaktledning, och det finns tunnelbana i Japan som är smalspårig och har kontaktledning. Det är väl så att du kanske bara inte har upptäckt dom än, kanske. Men jag har sett båda kombinationerna med egna ögon så jag vet att det finns.



Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: torsdag 28 november 2019 19:02
av twr
Sio skrev: För att fixa 4 tåg/h måste man snitta över 72km/h Kårsta-Rö, vilket innebär att man måste räta kurvorna mellan Sparren och Rö. Utan kurvrätning tror jag man klarar max 20 minuterstrafik.

I länken finns en del annat intressant, bla att man beräknar fordonsbehovet till fyra X15p istället för två som jag räknat med (följd av 15 minuterstrafik) och anläggningskostanden här på 2,2 mdr år 2014, något nedbruten men här utan fordon och depå och en del annat.
Det är betydligt billigare att bygga en mötesstation.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: torsdag 28 november 2019 19:47
av Enceladus
Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:Tillbaka till trådämnet. Stockholmdirekt visar interiörbilder på de nya tågen. "Så blir de nya tågen på Roslagsbanan".
Spartansk inredning om man jämför med vad norrtäljeresenärerna för för samma SL taxa.
Spårfordon har en betydligt längre livslängd än bussar. Detta påverkar förstås valet av inredning. Däremot håller jag med om att spårtrafikens snorbilliga drift borde leda till ett bättre utbud. Det är exempelvis inte rimligt att Lidingöbanan bara har 20-minuterstrafik samtidigt som linje 160 har 7,5-minuterstrafik.

Lyckligtvis har den förnuftsvidriga avståndsbaserade taxan ersatts av en tidsbaserad taxa som bättre speglar kostnaden för att producera trafiken. Det var ju helt befängt att det kostade mer att åka pendeltåg från Huddinge än att åka buss från Nacka. Bland annat Roslagsbanan gynnas av den nya taxan.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: torsdag 28 november 2019 21:55
av Verspieder
Hechtwagen skrev:Spartansk inredning om man jämför med vad norrtäljeresenärerna för för samma SL taxa.
Norrtälje får hålla sig med 676.
För Sjuhundrabygden med Rimbo och Rö blir inredningen kanske lite spartansk, ja. Inte för att 639-bussarna är några lyxbussar direkt, utan det rör sig ju om helt vanliga förortsbussar på en röd linje som inte ens är påtänkt som blå stomlinje. Å andra sidan kan de fyra Rimbotågen med maxfart 120 km/t (som det talades om tidigare) säkerligen specas med annorlunda inredning som mer än väl matchar de rätt slitna Volvobussarna på 639.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: torsdag 28 november 2019 22:58
av Sio
twr skrev:
Sio skrev: För att fixa 4 tåg/h måste man snitta över 72km/h Kårsta-Rö, vilket innebär att man måste räta kurvorna mellan Sparren och Rö. Utan kurvrätning tror jag man klarar max 20 minuterstrafik.

I länken finns en del annat intressant, bla att man beräknar fordonsbehovet till fyra X15p istället för två som jag räknat med (följd av 15 minuterstrafik) och anläggningskostanden här på 2,2 mdr år 2014, något nedbruten men här utan fordon och depå och en del annat.
Det är betydligt billigare att bygga en mötesstation.
Fast kanske inte så bra? Vid 4 tåg i timmen ska man möta ett tåg var 7,5:e minut. Körtiden Rö - Kårsta måste ökas från 8-9 minuter till 15 minuter för att det ska gå i hop. Eller så får man bygga fler nya mötesstationer så att körtiden mellan dem blir i rätt intervall.

Edit: Ett annat alternativ vore att förlänga bangården i Rö till ett partiellt dubbelspår söderut för att ta ett flygande möte. Jag gissar att man då måste förlänga ca 2km söderut från Rö för att få i hop det.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: fredag 29 november 2019 6:14
av twr
Sio skrev:
twr skrev:
Sio skrev: För att fixa 4 tåg/h måste man snitta över 72km/h Kårsta-Rö, vilket innebär att man måste räta kurvorna mellan Sparren och Rö. Utan kurvrätning tror jag man klarar max 20 minuterstrafik.

I länken finns en del annat intressant, bla att man beräknar fordonsbehovet till fyra X15p istället för två som jag räknat med (följd av 15 minuterstrafik) och anläggningskostanden här på 2,2 mdr år 2014, något nedbruten men här utan fordon och depå och en del annat.
Det är betydligt billigare att bygga en mötesstation.
Fast kanske inte så bra? Vid 4 tåg i timmen ska man möta ett tåg var 7,5:e minut. Körtiden Rö - Kårsta måste ökas från 8-9 minuter till 15 minuter för att det ska gå i hop. Eller så får man bygga fler nya mötesstationer så att körtiden mellan dem blir i rätt intervall.

Edit: Ett annat alternativ vore att förlänga bangården i Rö till ett partiellt dubbelspår söderut för att ta ett flygande möte. Jag gissar att man då måste förlänga ca 2km söderut från Rö för att få i hop det.
Du måste tänka på att tågen utgår från T-Centralen, inte från Östra station. Så det är inte säkert att mötena hamnar där de ligger nu. Mötesstationer med 7,5 minuters mellanrum, på rätt ställen, är vad som behövs.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: fredag 29 november 2019 6:16
av twr
Verspieder skrev:
Hechtwagen skrev:Spartansk inredning om man jämför med vad norrtäljeresenärerna för för samma SL taxa.
Norrtälje får hålla sig med 676.
För Sjuhundrabygden med Rimbo och Rö blir inredningen kanske lite spartansk, ja. Inte för att 639-bussarna är några lyxbussar direkt, utan det rör sig ju om helt vanliga förortsbussar på en röd linje som inte ens är påtänkt som blå stomlinje. Å andra sidan kan de fyra Rimbotågen med maxfart 120 km/t (som det talades om tidigare) säkerligen specas med annorlunda inredning som mer än väl matchar de rätt slitna Volvobussarna på 639.
Det blir förstås fler än fyra tåg. Du hinner inte omloppet T-Centralen - Rimbo och tillbaka på en timme, snarare två timmar.

Re: Nya tåg till Roslagsbanan

Postat: fredag 29 november 2019 7:06
av Sio
twr skrev:
Verspieder skrev:
Hechtwagen skrev:Spartansk inredning om man jämför med vad norrtäljeresenärerna för för samma SL taxa.
Norrtälje får hålla sig med 676.
För Sjuhundrabygden med Rimbo och Rö blir inredningen kanske lite spartansk, ja. Inte för att 639-bussarna är några lyxbussar direkt, utan det rör sig ju om helt vanliga förortsbussar på en röd linje som inte ens är påtänkt som blå stomlinje. Å andra sidan kan de fyra Rimbotågen med maxfart 120 km/t (som det talades om tidigare) säkerligen specas med annorlunda inredning som mer än väl matchar de rätt slitna Volvobussarna på 639.
Det blir förstås fler än fyra tåg. Du hinner inte omloppet T-Centralen - Rimbo och tillbaka på en timme, snarare två timmar.
Det fyra tågen som nämns är det tillkommande som krävs för Kårsta - Rimbo, dvs. den mängd fordon som i genomsnitt kommer att befinna sig norr om Kårsta.