Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11493
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev: Vi kan utgå från att tunnelbanegrenen Älvsjö-Liljeholmen kommer att bli "underutnyttjad", trafikmängden kommer kanske att uppgå till 25% av den möjliga kapaciteten. Men jag ser också fram mot att länkfördelade resandesiffror presenteras, landstinget verkar bara vilja göra det när det stödjer de föreslagna projekten.

Att förändra/utöka bebyggelsen på Årstafältet så att fler åker med den kommande tunnelbanelinjen är inte så lätt, eftersom den föreslagna stationen ligger i fältets nordvästra hörn - där också den nu planerade bebyggelsen ligger. Om hela fältet skall bebyggas med bostäder krävs en annan tunnelbanedragning för att få en effektiv trafikförsörjning.

/TKO
Jo, det känns som att ett finmaskigare nät skulle vara att föredra. Men inte ens på detta forum har något sådant föreslagits!

(Istället föreslogs en spårvägsstump...)
Du får gärna utveckla vad det är för finmaskigt nät du ser framför dig och hur det skiljer sig från den tunnelbanestump som nu planeras.
Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev: Jo, det känns som att ett finmaskigare nät skulle vara att föredra. Men inte ens på detta forum har något sådant föreslagits!

(Istället föreslogs en spårvägsstump...)
Du får gärna utveckla vad det är för finmaskigt nät du ser framför dig och hur det skiljer sig från den tunnelbanestump som nu planeras.
Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!
Det är väl ingen som har föreslagit en enda spårvägshållplats - det vore ju helknasigt. En av spårvägens fördelar är just att det är enklare att bygga flera hållplatser och därmed få bättre yttäckning. Självklart skulle det finnas flera hållplatser inom Årstafältet/Östberga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 11493
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Enceladus skrev:Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!
Det är väl ingen som har föreslagit en enda spårvägshållplats - det vore ju helknasigt. En av spårvägens fördelar är just att det är enklare att bygga flera hållplatser och därmed få bättre yttäckning. Självklart skulle det finnas flera hållplatser inom Årstafältet/Östberga.
Varken detaljplanen eller stomnätsplanen föreslår bättre yttäckning än tunnelbanan. Har du någon länk?
twr
Inlägg: 9248
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!
Det är väl ingen som har föreslagit en enda spårvägshållplats - det vore ju helknasigt. En av spårvägens fördelar är just att det är enklare att bygga flera hållplatser och därmed få bättre yttäckning. Självklart skulle det finnas flera hållplatser inom Årstafältet/Östberga.
Varken detaljplanen eller stomnätsplanen föreslår bättre yttäckning än tunnelbanan. Har du någon länk?
Vad jag vet finns inga detaljerade förslag för hur en spårväg skulle se ut. Men att det skulle handla om en enda hållplats är en tolkning jag inte har hört förut.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!
Det är väl ingen som har föreslagit en enda spårvägshållplats - det vore ju helknasigt. En av spårvägens fördelar är just att det är enklare att bygga flera hållplatser och därmed få bättre yttäckning. Självklart skulle det finnas flera hållplatser inom Årstafältet/Östberga.
Varken detaljplanen eller stomnätsplanen föreslår bättre yttäckning än tunnelbanan. Har du någon länk?
Om vi talar om att öka exploateringen på fältet - något som signaturen "enceladus" föreslagit och som jag tog som utgångspunkt för diskussionen kring tunnelbana kontra spårväg - så finns av naturliga skäl ingen detalj- eller översiktsplan som täcker detta, och ingen stomnätsplan har tagit hänsyn till en ökad exploatering, eftersom något sådant framstår som osannolikt.

Men om vi skulle göra ett omtag gällande fältet med andra ingångsvärden - mer hus och mindre park - får naturligtvis trafiknätet omdisponeras. Detta kan vara en rolig övning för någon med tid över - men det kommer knappast att genomföras.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar