Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!twr skrev:Du får gärna utveckla vad det är för finmaskigt nät du ser framför dig och hur det skiljer sig från den tunnelbanestump som nu planeras.Enceladus skrev:Jo, det känns som att ett finmaskigare nät skulle vara att föredra. Men inte ens på detta forum har något sådant föreslagits!TKO skrev: Vi kan utgå från att tunnelbanegrenen Älvsjö-Liljeholmen kommer att bli "underutnyttjad", trafikmängden kommer kanske att uppgå till 25% av den möjliga kapaciteten. Men jag ser också fram mot att länkfördelade resandesiffror presenteras, landstinget verkar bara vilja göra det när det stödjer de föreslagna projekten.
Att förändra/utöka bebyggelsen på Årstafältet så att fler åker med den kommande tunnelbanelinjen är inte så lätt, eftersom den föreslagna stationen ligger i fältets nordvästra hörn - där också den nu planerade bebyggelsen ligger. Om hela fältet skall bebyggas med bostäder krävs en annan tunnelbanedragning för att få en effektiv trafikförsörjning.
/TKO
(Istället föreslogs en spårvägsstump...)
Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen
Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen
Det är väl ingen som har föreslagit en enda spårvägshållplats - det vore ju helknasigt. En av spårvägens fördelar är just att det är enklare att bygga flera hållplatser och därmed få bättre yttäckning. Självklart skulle det finnas flera hållplatser inom Årstafältet/Östberga.Enceladus skrev:Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!twr skrev:Du får gärna utveckla vad det är för finmaskigt nät du ser framför dig och hur det skiljer sig från den tunnelbanestump som nu planeras.Enceladus skrev: Jo, det känns som att ett finmaskigare nät skulle vara att föredra. Men inte ens på detta forum har något sådant föreslagits!
(Istället föreslogs en spårvägsstump...)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen
Varken detaljplanen eller stomnätsplanen föreslår bättre yttäckning än tunnelbanan. Har du någon länk?twr skrev:Det är väl ingen som har föreslagit en enda spårvägshållplats - det vore ju helknasigt. En av spårvägens fördelar är just att det är enklare att bygga flera hållplatser och därmed få bättre yttäckning. Självklart skulle det finnas flera hållplatser inom Årstafältet/Östberga.Enceladus skrev:Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!
Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen
Vad jag vet finns inga detaljerade förslag för hur en spårväg skulle se ut. Men att det skulle handla om en enda hållplats är en tolkning jag inte har hört förut.Enceladus skrev:Varken detaljplanen eller stomnätsplanen föreslår bättre yttäckning än tunnelbanan. Har du någon länk?twr skrev:Det är väl ingen som har föreslagit en enda spårvägshållplats - det vore ju helknasigt. En av spårvägens fördelar är just att det är enklare att bygga flera hållplatser och därmed få bättre yttäckning. Självklart skulle det finnas flera hållplatser inom Årstafältet/Östberga.Enceladus skrev:Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Landstingets faktuanderlag inför Sverigeförhandlingen
Om vi talar om att öka exploateringen på fältet - något som signaturen "enceladus" föreslagit och som jag tog som utgångspunkt för diskussionen kring tunnelbana kontra spårväg - så finns av naturliga skäl ingen detalj- eller översiktsplan som täcker detta, och ingen stomnätsplan har tagit hänsyn till en ökad exploatering, eftersom något sådant framstår som osannolikt.Enceladus skrev:Varken detaljplanen eller stomnätsplanen föreslår bättre yttäckning än tunnelbanan. Har du någon länk?twr skrev:Det är väl ingen som har föreslagit en enda spårvägshållplats - det vore ju helknasigt. En av spårvägens fördelar är just att det är enklare att bygga flera hållplatser och därmed få bättre yttäckning. Självklart skulle det finnas flera hållplatser inom Årstafältet/Östberga.Enceladus skrev:Nämnde ett förslag i förbigående här. Väljer man spårväg så kan man inte bara bygga en hållplats på hela Årstafältet - då är det fel trafikslag!
Men om vi skulle göra ett omtag gällande fältet med andra ingångsvärden - mer hus och mindre park - får naturligtvis trafiknätet omdisponeras. Detta kan vara en rolig övning för någon med tid över - men det kommer knappast att genomföras.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!