Re: Nya tvärbanan tar fart
Postat: söndag 17 oktober 2010 20:05
Nån busslinje borde ha hållplats i närheten, eller?ADDE skrev:Det var svårt att hitta dit från Alvik...
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Nån busslinje borde ha hållplats i närheten, eller?ADDE skrev:Det var svårt att hitta dit från Alvik...
Ja, det borde den. Så resonerade även jag när jag skulle hitta TILL alvik efter något tjänsteärende i trakten, och började leta efter en hållplats som "borde finnas" någonstans i närheten av Bällsta bro. Jag hittade den dock inte och ringde därför upp SL:s trafikupplysning, där man inte bara förnekade att 112:an skulle ha någon hållplats vid Bällsta bro utan även att någon sådan hållplats någonsin skulle ha funnits! Suck...M_M skrev:Nån busslinje borde ha hållplats i närheten, eller?ADDE skrev:Det var svårt att hitta dit från Alvik...
Va? Jag har åkt förbi där vid ett flertal tillfällen - fram till 1987 i alla fall - och då stannade 112 där. Det är jag nästan hundra på.daniel_s skrev:Ja, det borde den. Så resonerade även jag när jag skulle hitta TILL alvik efter något tjänsteärende i trakten, och började leta efter en hållplats som "borde finnas" någonstans i närheten av Bällsta bro. Jag hittade den dock inte och ringde därför upp SL:s trafikupplysning, där man inte bara förnekade att 112:an skulle ha någon hållplats vid Bällsta bro utan även att någon sådan hållplats någonsin skulle ha funnits! Suck...M_M skrev:Nån busslinje borde ha hållplats i närheten, eller?ADDE skrev:Det var svårt att hitta dit från Alvik...
Jag vet inte, jag svarade på något jag trodde var en utvikare från ämnet.Leif Steen skrev:Linje 112 passerar vid och har hållplats vid Bällsta bro men är det inte lite väl långt från Alvik och tunnelmynningen av Tvärbanan som tråden handlade om? Att Kundtjänst snurrar till det händer väl tyvärr då och då. Nu kommer ju banan att gå över viken där vid Bällsta bro mot Sundbyberg.
Talar ni inte egentligen om bron vid Lillsjöplan, över "diket" till Lillsjön från Ulvsundaviken (vid fd. Ulvsundahallens placering och 13:s ändhållplats) där Margretelundsvägen slutar sett från Drottningholmsvägen. Den närmaste hållplatsen heter Ulvsunda slott.
Leif
Eller så blir det som det fina svarta staketet utmed tvärbanan i Liljeholmen ner mot Marievik, pengarna tog visst slut så man skiftade snabbt till ett vanligt billigt tråkigt stängselstaket.bruse skrev:Aspirerar dom på att vinna priset för fulaste staket?
Det finns stoppbockar i illustrationen men de syns knappt då de inte är gula. Herr A32 kan andas ut.A32 skrev:Eller så blir det som det fina svarta staketet utmed tvärbanan i Liljeholmen ner mot Marievik, pengarna tog visst slut så man skiftade snabbt till ett vanligt billigt tråkigt stängselstaket.bruse skrev:Aspirerar dom på att vinna priset för fulaste staket?
Men jag hoppas verkligen att man sätter dit en stoppbock, för jag har då inte lust att drämma in i folk och vidare mot Haga Norra om inte vagnarna vill stanna![]()
![]()
/a32
Tack Hans, efter en noga titt så upptäckte jag ett stag som verkar vara en topp på en stoppbock, verkar som om man förbereder förlängning vidare med så långa spår efter stoppbockenHans Wibacke skrev:Det finns stoppbockar i illustrationen men de syns knappt då de inte är gula. Herr A32 kan andas ut.A32 skrev:Eller så blir det som det fina svarta staketet utmed tvärbanan i Liljeholmen ner mot Marievik, pengarna tog visst slut så man skiftade snabbt till ett vanligt billigt tråkigt stängselstaket.bruse skrev:Aspirerar dom på att vinna priset för fulaste staket?
Men jag hoppas verkligen att man sätter dit en stoppbock, för jag har då inte lust att drämma in i folk och vidare mot Haga Norra om inte vagnarna vill stanna![]()
![]()
/a32
I de hastigheterna hjälper knappast stoppbock... Men nu ser jag att du skriver "upp till". Så du har rätt. Som oftast.bruse skrev:Stoppbock används väl på järnvägar där det är hastigheter upp till 300 km/h?!
Nej, faktiskt inte. Där stoppbockar förekommer på järnvägar brukar hastigheten vara högst 40 km/h. De är även vanliga på sidospår med hastigheter ned till 10 km/h.bruse skrev:Stoppbock används väl på järnvägar där det är hastigheter upp till 300 km/h?!
Det är jag knappast ensam om att anse, med dess kontaktpedlning för järnväg, stora feta järnvägssignaler, spåravstånd och järnvägsövergångar.Hechtwagen skrev:Nu har väl Bruse orerat i över 10 år om att tvärbanan är en höghastighetsjärnväg!!