Sida 11 av 14

Re: Svar: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 05 september 2016 20:13
av Piirka
Olle skrev:Bild
Vagnarna står inte vid slingan i Korpalaisbacken, utan ett stenkast mot stan intill skeppsdockan Vulcan, där det fanns ett sidospår för extratåg.

På sidan Raitio kan alla Raitio-tidningar åren 1977 - 2004 (förutom 1989, då tidningen inte utkom) nedlastas som pdf-filer. Det är bara att ta fram FIN-SWE ordboken och stava igenom 100+ intressanta tidningar :D

Tebax' te' Hesa: 10 av "kortledvagnarna" NRV1 har avställts och nu under sommaren transporterats till en temporär uppställningsplats intill metrodepån i Botby. De tio vagnarna, inkl. nr 31 = den första i sin serie = en kommande museivagn (?), har inte genomgått en storrevision under detta millennium. Då tio NRV1:or vid den senaste storrevisionen byggdes om till låggolvsmellandelsvagnar, så rullar det bara 20 NRV1:or på spåren i Helsingfors, främst i högtrafik. Den temporära uppställningsplatsen är byggd för att även hysa dessa vagnar. Det kan hända att vagnarna återtas i trafik, ifall Variovagnarna i sin tur avställs den 1 november 2017.

Svar: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 06 september 2016 0:00
av Olle
Tack, ja den dåliga Åbobilden var kanske lita fel men det fanns inga Google Map med Street View på den tiden, bara enklare linjekartor i bästa fall för att bedöma vart man tagit bilderna. Apropå NRV1 31 så undrar jag om det kanske är den vagnen som står på nedan bild vid Forsbyhallen veka 40 i oktober 1973. Vagn 32 ser man siffran på (på orginaldiat) men den andra vagnen har någon ställt en buske framför. Kanske kan jag se det på superåttafilmerna jag tog då men de är inte skannade ännu. Alltså, när levererades dessa två vagnar?

Bild

Jag har inte klart för mig varför Variovagnarna kanske ställs av om drygt ett år. Det har kanske att göra med de garantiåtaganden man lät utföra och att den garantitiden i sin tur upphör? Moi.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 06 september 2016 21:33
av Piirka
Åbobilderna är trots allt intressanta.

Jag är säker på att du ställt busken som dekoration framför bakpartiet vid Forsbyhallen. :lol: Bergis är att busken döljer vagnsnummer 31. Den tredje vagnen (nr 33) levererades nämligen två dagar senare den 5 oktober. Notera den temporära strålkastaren i fronten. Dåtida vägtrafikdekretet tillät endast en enkel strålkastare mitt i fronten på spårvagnarna. Trafikverket motionerade för en ändring av dekretet och den 31 oktober 1973 ändrades dekretet så att även spårvagnar fick ha dubbla front/bakljus. 1950-talets slipvagnar hade från första början dubbla strålkastare och på justitieministeriet grubblade man i ett års tid ifall dessa strålkastare var lagstridiga. Man kom fram till att slipvagnarna var inga spårvagnar, utan arbetsvagnar. Den sista oktober 1973 klassifierades slipvagnarna som spårvagnar :cheesygrin: Den dåtida litteran på ledvagnarna var Nr I, inte NRV1. Undrar varför det står en boggisläpvagn mellan ledvagnarna. Sexans släpvagnar "nattades" i Vallgårdshallen och fyrans/tians i Tölöhallen.

Variovagnarna ägs av HST ("trafikverket"), men underhållet köps av Bombardier. Garantitiden har väl utgått redan? Vagnarna är inga höjdare då de har en tendens att skaka sönder och tära på rälsen. Underhållskontraktet lär inte vara fördelaktigt för någondera part, därför verkar det troligt att underhållskontraktet inte förnyas om ett år. Vi blir å' vänta.

Kanske var ovanligt många Variovagnar trasiga idag, då både flera linjer tursattes "onormalt" med kortledvagnar. Fyran resp tian tursattes vardera med en kortledvagn på turerna 140 resp 195. Normalt skall de här linjerna tursättas med låggolvsmellandelsledvagnar. Turnumreringen ändrades apropå den 15 augusti: heltidsturerna 1-99 :arrow: 101-199 och högtrafikturerna i serien 100...191 :arrow: 201...292. Ett antal högtrafikturer är inte renodlade högtrafikturer då de tursätts t o m fram till trafikslut på kvällen/natten.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 11 september 2016 13:20
av Andy
Nå er det en stund siden jeg har sett og hørt oppdateringer om følgende....

Hvor mange Artic vogner er nå levert?

Er det noen Düwag leddvogner igjen, og er disse eventuelt i trafikk?

Andreas

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 11 september 2016 17:49
av Piirka
Andy skrev: Hvor mange Artic vogner er nå levert?
Elva - nr 411 kom fram till Helsingfors tidigt på onsdagen den 24 augusti. 412:n borde komma snart.
Andy skrev:Er det noen Düwag leddvogner igjen, og er disse eventuelt i trafikk?
Antalet trafikvagnar är 0. HST 151-154 ("kortledvagnarna") togs ur trafik 2012-13. 151-153 skrotades 2013 medan 154:n återvände till Mannheim i december 2013. Reservdelsvagnen MVV 451 skrotades redan år 2008.

Låggolvsmellandelsledvagnarna HST 161-166 togs ur trafik 2010 resp. 2014:
- 161: "hop on - hop off" -spårvagn sommaren 2010, varefter vagnen blev reservdelslager och skrotades 2014
- 162 & 164: ur trafik 2014 - sålda till Łódź, Polen år 2015
- 163: skolningsvagn år 2010 - såld till Łódź 2014
- 165: ur trafik 2010 - såld till Łódź 2014
- 166 "Strömmingen": "kulturspårvagn" år 2010 - chartervagn år 2013 (liksom kusinen [søskenbarn på norsk] HST 150 "Ludde", som blev en chartervagn redan år 2006)

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 11 september 2016 19:29
av Andy
Piirka skrev:
Andy skrev:Er det noen Düwag leddvogner igjen, og er disse eventuelt i trafikk?
Antalet trafikvagnar är 0. HST 151-154 ("kortledvagnarna") togs ur trafik 2012-13. 151-153 skrotades 2013 medan 154:n återvände till Mannheim i december 2013. Reservdelsvagnen MVV 451 skrotades redan år 2008.

Låggolvsmellandelsledvagnarna HST 161-166 togs ur trafik 2010 resp. 2014:
- 161: "hop on - hop off" -spårvagn sommaren 2010, varefter vagnen blev reservdelslager och skrotades 2014
- 162 & 164: ur trafik 2014 - sålda till Łódź, Polen år 2015
- 163: skolningsvagn år 2010 - såld till Łódź 2014
- 165: ur trafik 2010 - såld till Łódź 2014
- 166 "Strömmingen": "kulturspårvagn" år 2010 - chartervagn år 2013 (liksom kusinen [søskenbarn på norsk] HST 150 "Ludde", som blev en chartervagn redan år 2006)
Ok, det er kun 150 og 166 som fortsatt er i Helsingfors........

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: onsdag 14 september 2016 22:59
av Piirka
Andy skrev: Ok, det er kun 150 og 166 som fortsatt er i Helsingfors........
Akkuratt.

Trafikverkets (HKL HST) styrelse skall på sitt möte imorgon torsdag bestämma över en tilläggsanskaffning av nya spårvagnar. Förutom de 40 Articvagnarna som nu är under leverans, planerar HST alltså en beställning på ytterligare 20 vagnar. Ifall styrelsen godkänner tilläggsbeställningen, manglas beslutet genom stadsstyrelsen och -fullmäktige senare i höst. Således torde alla 60 Articvagnar vara levererade år 2018. Variovagnarnas underhållsvatal med Bomba går ut våren 2018. Förhandlingarna om ett förlängt underhållsavtal har pågått i god anda - förhandlingarna avslutas i oktober. Enligt olika mätningar, expertutlåtanden och HST:s egna erfarenheter lämpar Variovagnarna inte för trafiken i Helsingfors. Jag uppfattar att genom tilläggsbeställningen förbereder HST en behärskad utfasning av Variovagnarna.

Tidningen Iltalehti har publicerat bilder på världens vackraste tunnelbanestation. Björkholmens metrostation på den kommande västmetrobanan är byggd under havsbotten, vilket lär vara unikt i hela världen. Det ryktades att det finns en underhavsbottenstation i Singapore, men det stämde inte. Man får intrycket av att stå på havsbottnet nere på plattformen, som ligger på 30 meters djup. Därför har man på stationen installerat, förutom snedhissar (45° lutning), de längsta rulltrapporna i Finland - 76 meter. De längsta rulltrapporna i nuläget är de på Flygplatsens station på Ringbanan i Vanda (72 meter), vilka togs ibruk ifjol. Rulltrapporna på Kampens metrostation var länge de längsta i Finland, med en längd på 60 meter (ibruk från 1983). I västra ändan av perrongen finns, bakom låsta dörrar ett färdig schakt upp till en planerad andra uppgång. Den tas ibruk ifall det planerade bostadsområdet på Björkholmen byggs

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 29 september 2016 22:21
av Piirka
HRT ( är förberedd på att västmetroinvigningen skjuts upp kanske till nästa sommar. Den ersättande busstrafiken, som beräknas nu kosta 7 miljoner € (66 milj SEK), kan därför komma att kosta 19 miljoner € (180 milj SEK). Det ryktas att testerna av de olika västmetrosystemen inte alla gånger har "gått som i Strömsö".

Stadsfullmäktige beslöt på sitt möte igår att HST (trafikverket) får anskaffa max 29 jokerspårvagnar till ett momsfrittpris på 107,9 miljoner € (1,025 miljarder "svenska ekorrskinn"). HRT upphandlar operatören, vilket kan leda till att HST inte får uppdraget som operatör. HST skall isåfall antingen hyra vagnarna åt upphandlaren HRT eller överföra vagnarna till en vagnpark. Den vinnande operatören ingår ett hyresavtal med antingen HRT eller vagnparken.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: torsdag 29 september 2016 22:57
av ADDE
Är det bestämt vad för vagntyp som ska användas på Jokerlinjen? Eller är det ens under upphandling fortfarande??

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: fredag 30 september 2016 23:32
av Piirka
ADDE skrev:Är det bestämt vad för vagntyp som ska användas på Jokerlinjen? Eller är det ens under upphandling fortfarande??
Inte än, förutom att vagnarna är dubbelriktade och har en maxlängd på 35 meter + bredd på 2,4 meter. Jag vet inte huruvida det går att bygga en "Joker Artic-vagn" genom att förlänga den nuvarande Artic-vagntypen (med axelföljden Bo´+ Bo´Bo´+ Bo´) med ytterligare en mellandel så att axelföljden blir Bo´+ Bo´Bo´+ Bo´Bo´+ Bo´. Längden torde isåfall bli uppskattningsvis 36,5 meter, dvs 1,5 meter för lång. Ändvagnsdelarna får väl då modifieras något kortare jämfört med dagens Artic-vagnar. Även leden mellan de två mellersta delarna måste kanske modifieras?

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: lördag 01 oktober 2016 14:56
av Arild i Oslo
I brosjyren som Skoda hadde på Innotrans messen i Berlin, var Forcity Smart satt som leverbar i mange lengder, blant annet:
29,21 meter Bo+BoBo+Bo 64+165 pass
35,97 meter Bo+Bobo+Bo+Bo 80+209
37,14 meter Bo+Bobo+Bo 72+228

Passasjerer gjelder 2,4 meters bredde toretnings vogn.

Snakket ikke med noen på stand, så jeg vet ikke om jeg kan legge ut foto av brosjyren

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 02 oktober 2016 9:29
av carltram
Svenska spårvagnsstäders förening (Spårvagnsstäderna) rapporterar om nyligen beslutad spårvägslinje i östra grannlandets huvudstad. "- Sträckan ska gå till Laajasalo och inkluderar Finlands längsta bro på 1200 meter, vilken enbart kommer vara öppen för spårvagnar, cyklister och gående. Längs sträckan är redan 12 000 bostäder under uppbyggnad i ett gammalt industriområde, och ytterligare 10 000 ska byggas genom förtätning av befintliga områden.
Detta är det andra igångsättningsbeslutet som Helsingfors stad tagit på mycket kort tid, det andra togs i juni då stombusslinje 550 ska konverteras till spårväg.
Totalt kommer alltså 35 kilometer spårväg byggas fram till 2025.
Videon länkad härunder är på finska, men ger en överblick på den nya linjen " :

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 03 oktober 2016 17:58
av Piirka
carltram skrev:till Laajasalo
Till Degerö. Laajasalo är bara modern humbug :mrgreen: då ön inte hade något finskt namn före 1946.
Arild i Oslo skrev:Forcity Smart satt som leverbar i mange lengder
Eller så hakar Helsingfors på Tammerforsbeställningen (som alltså beställer 37 meter långa "Inlands-Articvagnar"). I samma veva kunde Helsingfors förstora spårmittavståndet, så att man i framtiden kunde trafikera med 2,65 m breda vagnar på det nuvarande nätet. En dylik ombyggnad genomfördes åren 1950-59, för att då möjliggöra trafikeringen med 2,3 m (nu 2,4 m) breda vagnar.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 10 oktober 2016 22:26
av Piirka
Trafikstarten (januari 2017) för västmetron försenas ytterligare. Brandsäkerhetstesterna vid "pilotmetrostationen" Aalto-universitetet (i Otnäs) misslyckades. Ett nytt startdatum kan fastställast tidigast då minst tre (av de åtta nya) stationer har fått godkänt betyg i samkörningen av de 52 olika (säkerhets)systemen på varje station. (Svenska YLE).

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 11 oktober 2016 20:46
av Vagnen
Helsingborg är en fantastiks spårvagnsstad som jag hade nöjet att besöka i somras. Jag beundrade verkligen de kvinnliga amazonerna som styrde de vackra spårvagnarna längs stadens gator och som vänligt lät alla gående på övergångsställena först korsa gatorna innan vagnarna med varsamma händer fördes vidare på sina smala spår. Detta saknar jag på våra egna spårvagnslinjer för varken i Stockholm eller Göteborg verkar man ta hänsyn till de som går särskilt för oss som kanske inte kan komma över gatorna så snabbt längre. Skatudden var fantastiskt med sitt lilla torg och sin restaurang där jag hade nöjet att avnjuta en riktig fin måltid.

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: tisdag 11 oktober 2016 20:58
av LÅ1
Vagnen skrev:Helsingborg är en fantastiks spårvagnsstad som jag hade nöjet att besöka i somras. Jag beundrade verkligen de kvinnliga amazonerna som styrde de vackra spårvagnarna längs stadens gator och som vänligt lät alla gående på övergångsställena först korsa gatorna innan vagnarna med varsamma händer fördes vidare på sina smala spår. Detta saknar jag på våra egna spårvagnslinjer för varken i Stockholm eller Göteborg verkar man ta hänsyn till de som går särskilt för oss som kanske inte kan komma över gatorna så snabbt längre. Skatudden var fantastiskt med sitt lilla torg och sin restaurang där jag hade nöjet att avnjuta en riktig fin måltid.
(Helsingfors! Inte Helsingborg. Den senare är bara en fantastisk stad. Förhoppningsvis snart en fantastiks spårvagnsstad)

Det verkar vara olika trafikregler för spårvagnar i Finland och Sverige. I Sverige skall spårvagnar lämnas fri väg. Alltså respekteras på samma sätt som utryckningsfordon under utryckning skulle man kunna säga. Fast trafikljus och viss skyltning måste spårvagnarna också rätta sig efter. Det är i princip förbjudet att bli stående med bil tvärs över spåren. Och den s.k. zebralagen är inget som spårvägsförarna behöver tänka på. Men eftersom många inte känner till detta så målar man inga streck över spårvägen där trafikljus saknas. Jag kan inte reglerna i detalj, men detta är vad jag snappat upp här och på andra ställen. Det var väl på tapeten nyss i någon tråd här?

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 23 oktober 2016 0:05
av M_M
Piirka skrev:Förseningarna torde till dels ha berott på att folk var ovana med trafikflytet. Det berättas bl a att tågen försenades extra på Kivistö station då folk väntade på fel ända av plattformen och att det drog ut på stationstiden då trafikanterna fick springa längs med den långa plattformen (225 meter( fram till tågen.
Det är otroligt märkligt att kollektivtrafiken på så många ställen går bet på att informera resenärer om var de ska stå. Är alla inblandade så hemmablinda att de "gör som vi alltid gjort" och därmed skyltar på ett sätt som bara är begripligt för den som varit med förr?

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: söndag 23 oktober 2016 0:43
av daniel_s
M_M skrev:
Piirka skrev:Förseningarna torde till dels ha berott på att folk var ovana med trafikflytet. Det berättas bl a att tågen försenades extra på Kivistö station då folk väntade på fel ända av plattformen och att det drog ut på stationstiden då trafikanterna fick springa längs med den långa plattformen (225 meter( fram till tågen.
Det är otroligt märkligt att kollektivtrafiken på så många ställen går bet på att informera resenärer om var de ska stå. Är alla inblandade så hemmablinda att de "gör som vi alltid gjort" och därmed skyltar på ett sätt som bara är begripligt för den som varit med förr?
Hur skulle du vilja ha det då?

(Slösa INTE knapptryckningar på att komma med exempel på hur det INTE ska vara. Vi vet redan att du inte ens förstod de extremt tydliga pilarna som Stockholms tunnelbana hade förut.)

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 24 oktober 2016 14:54
av TKO
Eftersom jag senast igår blev irriterad på den uppenbara felskyltningen vid GUP tänker JAG ödsla flera knapptryckningar på att tala om hur man INTE ska göra, så det så!

Sön- och helgdagar ser vi texten
"Korta tåg. Gå mot mitten av plattformen" vid Gullmarsplan.
Vad är fel?
(Rätt svar belönas med en LP-skiva, innehållande bland annat ett spår med "Kriminella Gitarrer!)

/TKO

Re: Det sker i Helsingfors

Postat: måndag 24 oktober 2016 15:47
av daniel_s
Det går inga tåg på mitten av plattformen, de stannar längs dess sidor?