Sida 2 av 2
Postat: onsdag 27 juli 2005 10:34
av Slagpåse
JDS skrev:Det är en vanlig missuppfattning att gummi alltid är en isolator.
Gummi är issolerande sålänge det inte regnar eller dylikt, dock brukar det göra det vid ett åskväder plus att strömstyrkan i en blixt struntar i ca 10-15cm högt gummidäck. Visst att stålinnandömet såsom väv är strömförande om strömmen kommer åt den.
Kännande kant finns det dessutom olika modeller på, en del har en trycksatt slang inmonterat som trycks ihop och trycket ökar då någon/något klämms emot kanten.
Tvär Banan skrev:... Gissar på böter för otillåten fordonstrafik, vårdslöshet i trafik (potentiellt grov) samt att han riskerar bli ersättningsskyldig för kostnaden att reparera kontaktledningen. Någon ersättning för förlorade inkomster för SL lär knappast vara aktuellt. En inte alltför vild gissning är väl att föraren dessutom fick göra utandningsprov.
Om någon utomstående river luftledning här i Gbg så får den personen eller åkaren eller försäkringsbolaget betala för alla indragna turer på berörd sträcka, även för dom turerna som tar annan väg sålänge ingen ersättningstrafik kommer igång vilket sker rätt så snabbt.
Så nog åker han/åkeriet på att betala för indragna turer, dock inte passagerarinkomster.
Postat: onsdag 27 juli 2005 11:14
av Patrik77
Det är en vanlig missuppfattning att gummi alltid är en isolator. I själva verket är gummi i allmänhet mer eller mindre ledande, men de sorter som används i kabelisolering har naturligtvis god isolationsförmåga. Jfr kännande kanter, de innehåller ofta ledande gummi som ändrar resistans när man trycker ihop dem varvid dörren öppnas.
Trodde att den kännande kanten bestod av en gummilist med en
luftspalt inuti som är kopplad till en tryckgivare. Men det kan ju finnas olika konstruktioner...
Postat: onsdag 27 juli 2005 11:44
av Slagpåse
Så funkar kännande kanten på vår M31:or iallafall och på M28/29 är det en "slang" som känner av detta.
Postat: onsdag 27 juli 2005 13:09
av Leif A
Det finns båda typerna den eletriska typen (som sitter på cafevagnen på DL) består av en inre gummiprofil och en yttre gummilist dessa två är elektriskt ledande och är kopplade i en krets med ett motstånd när listen pressas samman så blir det en kontakt mellan inre och ytte gummidel och motståndet i kretsen minskar. Detta innebär att om listerna på dörrhalvorna har fel polaritet iförhållande till varandra så uppfattar elektroniken det som om listen klämsihop när dörrhalvorna möts vilket i sin tur betyder att dörren öppnas. Ett lurit fel! /Leif A
Postat: onsdag 27 juli 2005 22:42
av 2763
Slagpåse skrev:JDS skrev:Det är en vanlig missuppfattning att gummi alltid är en isolator.
Gummi är issolerande sålänge det inte regnar eller dylikt, dock brukar det göra det vid ett åskväder plus att strömstyrkan i en blixt struntar i ca 10-15cm högt gummidäck.
Om nu blixten kommit från himlen, är nog inte ytterligare 1½ dm ett större problem att överbrygga. Däcken isolerar, men blixten går den sista biten i luften som vid de spänningar det handlar om ses som hyggligt ledande.
//Tony
Postat: onsdag 27 juli 2005 23:48
av Slagpåse
TonyM skrev:Om nu blixten kommit från himlen, är nog inte ytterligare 1½ dm ett större problem att överbrygga. Däcken isolerar, men blixten går den sista biten i luften som vid de spänningar det handlar om ses som hyggligt ledande.
//Tony
Och det var väl det som var innebörden även i itt inlägg kanske

Postat: torsdag 28 juli 2005 1:57
av LÅ1
JDS skrev:
Gummihjulen är att betrakta som ledande vid ett blixtnedslag och passar därför inte in i din argumentation (det är ju genom dem som strömmen går, vilket vanligen leder till punktering). I övrigt har du dock rätt (bilkarossen bör fungera som en Faradays bur och fördela strömmen runt dig). I och för sig är det väl inte nödvändigtvis säkrare i bilen än i en byggnad, ett träd kan ju ramla ned på den eller någon köra på dig...
Jag har funderat på hur det är att sitta i en bil om blixten slår på den! Förmodligen en ganska obehaglig upplevelse! Karossen blir förmodligen ganska varm! Går dörrarna att öppna efteråt?
Tror ändå bilen är säkrare än ett hus! I ett hus är man ständigt i närheten av elledningar och vägguttag! Dessa kan ge ifrån sej blixtar vid åska! Även Vattenledning och telefonledningar kan vara farliga!
Har hört försthandsberättelser om blixtar mellan telefonledning och vattenledning. Spis som hoppat ut på köksgolvet och taggtråd (utomhus) som gått upp i rök, ja helt försvunnit!
Då känns en Faradays bur i form av en bil som en relativ trygg plats!
Postat: torsdag 28 juli 2005 18:52
av 2763
Slagpåse skrev:TonyM skrev:Om nu blixten kommit från himlen, är nog inte ytterligare 1½ dm ett större problem att överbrygga. Däcken isolerar, men blixten går den sista biten i luften som vid de spänningar det handlar om ses som hyggligt ledande.
//Tony
Och det var väl det som var innebörden även i itt inlägg kanske

Jag förstår att det var så du menade, men principiellt sett är gummit isolerande. Det är alltså snarare luften än gummit som leder. Därför förtydligade jag att gummit inte leder, vilket du skrev att det gjorde.
Inte för att det spelar någon roll om 100 år utan snarare för att det kanske kan bidra till att sprida ett uns kunskap
//Tony
Postat: torsdag 28 juli 2005 19:23
av 7 Tynnered
TonyM skrev:Om nu blixten kommit från himlen, är nog inte ytterligare 1½ dm ett större problem att överbrygga. Däcken isolerar, men blixten går den sista biten i luften som vid de spänningar det handlar om ses som hyggligt ledande.
Vilket skulle bevisas
LÅ1 skrev:Jag har funderat på hur det är att sitta i en bil om blixten slår på den!
Några bilder av träffade bildelar och lite teori
Bildserie av blixtträffad bil
Postat: torsdag 28 juli 2005 20:19
av Mikael Karlsson
LÅ1 skrev:JDS skrev:
Gummihjulen är att betrakta som ledande vid ett blixtnedslag och passar därför inte in i din argumentation (det är ju genom dem som strömmen går, vilket vanligen leder till punktering). I övrigt har du dock rätt (bilkarossen bör fungera som en Faradays bur och fördela strömmen runt dig). I och för sig är det väl inte nödvändigtvis säkrare i bilen än i en byggnad, ett träd kan ju ramla ned på den eller någon köra på dig...
Jag har funderat på hur det är att sitta i en bil om blixten slår på den! Förmodligen en ganska obehaglig upplevelse! Karossen blir förmodligen ganska varm! Går dörrarna att öppna efteråt?
Tror ändå bilen är säkrare än ett hus! I ett hus är man ständigt i närheten av elledningar och vägguttag! Dessa kan ge ifrån sej blixtar vid åska! Även Vattenledning och telefonledningar kan vara farliga!
Har hört försthandsberättelser om blixtar mellan telefonledning och vattenledning. Spis som hoppat ut på köksgolvet och taggtråd (utomhus) som gått upp i rök, ja helt försvunnit!
Då känns en Faradays bur i form av en bil som en relativ trygg plats!
Du är bara skyddad i en bil så länge alla fönster är stängda. Tyvärr har spårvägen i Norrköping råkat ut för tråkigheter i samband med åska.
1969 slog blixten ner i vagn 147 i Vidablick, vagnen totalförstördes av branden. Samma år slog blixten ner i vagn 140 vid Folkets Park, den vagnen överlevde dock.
I augusti 1986 var det dags igen. Vagn 145 träffades av blixten i Fridvalla och totalförstördes av branden. Alla nedslag har hänt när vagnarna stått stilla vid ändhållplatserna och inväntat avgångstid. Troligtvis med öppna dörrar eller fönster. Annars finns det ventilavledare som ska skydda spårvagnarna.
Mikael
Postat: torsdag 28 juli 2005 23:01
av LÅ1
Mikael Karlsson skrev:Du är bara skyddad i en bil så länge alla fönster är stängda.
Vad har det för betydelse? Vid en demonstration i TV för många år sedan var det bara en ståltrådsbur! Inte en enda glasbit! Men hålen i buren var förstås betydligt mindre än en sidoruta på en bil!
Blixt och dunder
Postat: fredag 29 juli 2005 11:51
av oddholste(semester)
Det finns många uppfattningar och missuppfattningar om säkerhet i fordon i åska.
Man kan sammanfatta allt detta enl följande:
- Blixten tar den enklaste vägen, dvs en metalledare leder bättre än icke-joniserad luft. Principen används i åskledare.
- Bilen är skyddad tack vare att blixten leds genom den elektriskt ledande karossen istället för genom luften i bilen, jmf m åskledare.
- Gummidäck, glasrutor etc har egentligen inget med skyddet att göra, mer än att rutan ex hindrar en person från att sträcka upp handen mot skyn och därmed själv agera som del av åskledare.
- En bil i plast ger dåligt skydd, likaså cabbar med tygtak.
- Flyg inte drakar i åskväder.
Postat: fredag 29 juli 2005 12:45
av Slagpåse
TonyM>> Jag skrev aldrig att gummit är ledande i sig själv utan enbart om det har en fuktig yta och att blixten struntar i 10-15cm gummi, det är helt enkelt för mkt styrka i en blixt för att stanna för gymmit.
Kan berätta att blixten tar inte heller alltid högsta punkten, var med om en händelse i början på -90-talet då jag jobbade på en bondgård.
Där fanns det två 25 meter höga spannmålsilos i galvat stål, ca 50 därifrån står ett spett i backen o detta var ca 120 cm långt, inget annat fanns runt spettet mot spannmålsilorna, blixten tar spettet istället för högsta punkten, båda punkterna är/var lika mycket gjordade.
Blixten klöv spettet i fyra delar enda ner i backen, ca 5 sm av spettet var intakt nere i jorden.
Detta var bara en pettitess utanför ämnet.
Postat: fredag 29 juli 2005 13:20
av NerdBoy
Slagpåse skrev:Kan berätta att blixten tar inte heller alltid högsta punkten, var med om en händelse i början på -90-talet då jag jobbade på en bondgård.
Där fanns det två 25 meter höga spannmålsilos i galvat stål, ca 50 därifrån står ett spett i backen o detta var ca 120 cm långt, inget annat fanns runt spettet mot spannmålsilorna, blixten tar spettet istället för högsta punkten, båda punkterna är/var lika mycket gjordade.
Blixten klöv spettet i fyra delar enda ner i backen, ca 5 sm av spettet var intakt nere i jorden.
Bara för att alla föremålen är jordade betyder det inte att de är lika mycket jordade. Under spettet kanske det gick en stor vattenåder? Eller en guldåder värd miljarder...

Postat: fredag 29 juli 2005 14:52
av Slagpåse
Jojo det vet väl alla men rätt kul ändå att ett spett drar till sig blixten före två 25m höga spannmålsilos
